*Problem*Hitta rätt drivruting wifi, och okända enheter

Permalänk
Avstängd

*Problem*Hitta rätt drivruting wifi, och okända enheter

Hej
Finns det ett bra sätt att hitta rätt drivrutiner till enheter man inte vet vad det är för något?
Problemet jag har är att jag har en HP pavlion Dv6 och dragit hem alla drivrutiner som finns på HP,s sida men har fortfarande inte fått Wifi och 2 andra enheter att fungera. Kan tillägga att jag satt in en ny hårddisk då den gamla gett upp helt på hårdvaru nivå!

Känns konstigt att efter att ha installerat allt så är det fortfarande 3 enheter som inte har drivrutiner. Har testat att installera dom manuellt och pekat på stället jag packat upp allt till.

Windows 7 x64 home premium är installerat

*Finns det något program som lyckas hitta modellnamn på enheter som är okända? Eller något annat sätt.
Är inte lätt att gissa och vill inte skruva isär den heller då det inte är min dator.

Råd mottages tacksamt!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Hej
Finns det ett bra sätt att hitta rätt drivrutiner till enheter man inte vet vad det är för något?
Problemet jag har är att jag har en HP pavlion Dv6 och dragit hem alla drivrutiner som finns på HP,s sida men har fortfarande inte fått Wifi och 2 andra enheter att fungera. Kan tillägga att jag satt in en ny hårddisk då den gamla gett upp helt på hårdvaru nivå!

Känns konstigt att efter att ha installerat allt så är det fortfarande 3 enheter som inte har drivrutiner. Har testat att installera dom manuellt och pekat på stället jag packat upp allt till.

Windows 7 x64 home premium är installerat

*Finns det något program som lyckas hitta modellnamn på enheter som är okända? Eller något annat sätt.
Är inte lätt att gissa och vill inte skruva isär den heller då det inte är min dator.

Råd mottages tacksamt!

Jag brukar använda Aida64, där kan man kolla under Enheter, Windows Enheter och markera de okända, då brukar det stå vad det är.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

hwinfo64 samt aida64. Dom har hjälpt mig ett par gånger!

Permalänk
SpelClockers

http://www8.hp.com/se/sv/support-search.html?tab=1#/qryterm=H... Vad mer exakt har du för dator? För det lär skilja en del i hårdvara även i samma serie och då skiljer det också på drivrutinerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Hej
Finns det ett bra sätt att hitta rätt drivrutiner till enheter man inte vet vad det är för något?

Eftersom du kör HP så kan du ladda hem deras mjukvara HP Support Assistant. Den kan sköta om sådant automatiskt beroende på vad du väljer för konfiguration.

Permalänk
Avstängd

Ahh okej

Tusen tack ska ni ha alla! Fasen borde jag tänkt på. Har ju kört både Aida och HWinfo tidigare.

tack för all hjälp!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A