Koppla EK-DCP 4.0 till fläktkontrollern på Sabertooth 990FX

Permalänk
Medlem

Koppla EK-DCP 4.0 till fläktkontrollern på Sabertooth 990FX

Ohoj, har min pump på beställning men jag undrar om någon av er har testat att koppla pumpen till fläktkontrollern på moderkortet. Sökt lite information men hittar inte specifikationerna på moderkortet och vad fläktkontrollern klarar av att driva. Vill inte heller riskera bränna kontrollern så jag är öppen för förslag.

PWM splitter med molex kommer inte funka då pumpen inte är PWM. Alternativet, helt enkelt låta den köra på högsta varv hela tiden och hänga upp den så man får minsta antalet vibrationer som möjligt i loopen.

Sen om man orkar kanske göra egen fläktkontroller med Arduino.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hm körde läck-test utanför chassit där pumpen är knäpptyst. Kommer nog bara behöva göra så mycket man kan för att stoppa resonans från vibrationer så kommer det utan problem köra på 12v.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hade problem med att min DCP 4.0 lät mycket i chassit, men det var ju bara vibrationer. ställ den på något som absorberar det bra så blir den tyst

*edit*
Glömde säga att du bör nog inte koppla den direkt på moderkortet, har läst om för många som har bränt sina fläktplatser pga det.
Bättre att köpa en enkel fläktkontroller

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Hade problem med att min DCP 4.0 lät mycket i chassit, men det var ju bara vibrationer. ställ den på något som absorberar det bra så blir den tyst

*edit*
Glömde säga att du bör nog inte koppla den direkt på moderkortet, har läst om för många som har bränt sina fläktplatser pga det.
Bättre att köpa en enkel fläktkontroller

Jo det var det jag var oroad över, hittar inga specifikationer över kortet heller på nätet, kommer nog maila Asus och fråga om information på vilka spänningar mitt klarar av. Men kommer förmodligen att få till det med att köra direkt till 12V.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.