Skapa en user med root-privilegier, utan root access.

Permalänk
Medlem

Skapa en user med root-privilegier, utan root access.

Tjena!

Behöver installera en kvittoskrivare på ett kassasystem som heter Vivipos.
Systemet kör i botten Ubuntu Server 8.04 LTS.

Problemet är att jag inte har root-password på den här datorn, boota via singleusermode genom GRUB har inte fungerat.
Dessutom vill jag inte ändra root-lösenordet, då kanske det ställer till det för kassasystemets mjukvara.

Optimalt vore att kunna skapa en till användare jag kan använda som har root eller sudo privilegier.
Vivipos själva har inte varit särskillt hjälpsamma med root-lösenordet, mest för att deras support-folk inte vet något om linux.

Så jag letar något sätt att skapa en till superuser i datorn utan att ändra nuvarande root-password.
Alternativt ta reda på eller avkryptera nuvarande root-password, så jag kan installera skrivarna.

Jag har naturligtvis fysisk tillgång till maskinen och får göra var jag behöver för att installera skrivarna.

En idé jag hade var att boota från en usb-sticka, sen mounta och chroota in i nuvarande installation.
Skapa en ny user sen lägga till den i sudoers list, men det kanske inte är så enkelt?

Några idéer för att komma in som root?
Singleuser mode via grub har inte lyckats.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Ubuntu kör normalt sett utan root-lösenord, utan använder vanliga användare och sudo. Så såvida inte någon manuellt lagt till ett root-lösenord så finns inget root-lösenord att få tag på.

Finns ingen användare som har sudo-rättigheter?

Kommer du inte åt root på något sätt nu så har du dock svårt att undersöka det hela. För att tillfälligt ge dig själv root så kan du antingen boota från en live-cd eller live-usb och montera /-partitionen. Eller så kan du i grub tillfälligt sätta boot-parametern "init=/bin/bash" i stället för "Single". Då dumpas du rakt till bash som root, men inte helt snyggt. Så du har engelsk tangentbordslayout, och du har inget i din path-variable om jag minns rätt.

Med root, titta i filen /etc/shadow för att se användares hashade lösenord. Har root ett lösenord där?
Du kan även titta i filen /etc/sudoers för att se vilka användare och grupper som har sudo, och du kan sedan titta i /etc/group för att se vilka användare som är med i vilken grupp. Vanligtvis lägger Ubuntu till sudo-användare i gruppen admin, och lägget till gruppen admin i /etc/sudoers.
Snyggaste lösningen för dig är antagligen att lägga till antingen ett nytt administratorkonto eller ta ett befintligt administratorkonto, och sedan lägga till det i /etc/sudoers. Lägg till en rad i stil med "mittkonto ALL=(ALL) ALL" i /etc/sudoers, där du byter "mittkonto" till vad kontot heter.

Om du från grafiska program får frågan efter root-lösenordet i stället för ditt kontos lösenord (motsvarande gksu i stället för gksudo) så kan du som din användare köra kommandot "gksu-properties" (utan sudo) för att välja om grafiska program som behöver root ska använda su eller sudo.

Permalänk
Medlem

Tackar Genesis, det var något sånt jag tänkte mig!
Ska provas.

Får aldrig någon root-pw förfrågan från kassasystemet, då det körs endast i X och ser ut att vara en modifierad version av Firefox eller något. Alltså det verkar inte vara webbaserat, men har exempelvis ett addon-system och update system som väldigt lika ut som Firefox.

I vilket fall har kassasystemet en egen användardatabas för det systemet, som inte har med unix-users att göra.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Tackar Genesis, det var något sånt jag tänkte mig!
Ska provas.

Får aldrig någon root-pw förfrågan från kassasystemet, då det körs endast i X och ser ut att vara en modifierad version av Firefox eller något. Alltså det verkar inte vara webbaserat, men har exempelvis ett addon-system och update system som väldigt lika ut som Firefox.

I vilket fall har kassasystemet en egen användardatabas för det systemet, som inte har med unix-users att göra.

Det är inte så att det är så att detta är blockerat för att kassasystemet inte ska gå att manipulera?

Permalänk
Medlem

Har du testat att fråga tillverkaren av systemet hur man installerar en kvittoskrivare snarare än att be om ett root-lösenord? Kanske behöver du bara ställa rätt fråga för att få hjälp

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Det är inte så att det är så att detta är blockerat för att kassasystemet inte ska gå att manipulera?

Skrivet av Willhelm:

Har du testat att fråga tillverkaren av systemet hur man installerar en kvittoskrivare snarare än att be om ett root-lösenord? Kanske behöver du bara ställa rätt fråga för att få hjälp

Så här är det, Vivipos lägger allt på deras resellers.
Resellers ska installera skrivare och utföra service på alla Vivipos system, de har inte att göra med slutkund.

Resellern är fullständigt inkompetent och kan i princip bara göra nyinstallationer, kan ingenting om Linux.
Det är inte Vivipos problem, de bara levererar en lösning till resellers.

Till råga på allt så tar resellern jättemycket betalt för att göra ingenting, behåller kassan i veckor och svarar inte i telefon.
Ja som vanligt i Thailand, ingen tar sitt jobb på minsta allvar.

Var lämnar det mig?
Ja kassan ska ha skrivare och jag kan Linux, men har inte root-pw.

Hopplöst när resellers inte bryr sig om kunder och leverantören lägger allt på resellers.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Om du bootar med en livecd och monterar rootfilsystemet så kan du ju och ändrar rootlösenordet tillfälligt (spara undan <mountpoint>/etc/shadow först), byt lösenord, lägg till användare du vill ha, och kopiera sedan tillbaka orginal-passwordsträngen till /etc/shadow så kommer rootanvändaren ha samma lösenord så kommer du ju inte riskera att strula till det för ditt kassasystemet.

Permalänk
Medlem

Om du lägger till en ny vanlig användare (eller har en befintlig) och därefter bootar en live-CD med valfri Linuxdistribution, så bör du kunna lägga till din egna användare i /etc/sudoers och på så sätt kunna köra kommandon som root med ditt egna konto.
Kortfattade instruktioner finns här: http://askubuntu.com/a/162869

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

boota med grub init=/bin/bash och lägg in rw efter disken i strängen för mountera read write som Genesis skrev om du nu kan starta om datorn. Efter det är det bara skapa en ny user som vanligt med useradd som du ger uid 0, så är det klart sen.

Alternativt kan du skapa ett tillfälligt root shell med.

cp /bin/bash /tmp/givemeroot && chmod 4777 /tmp/givemeroot.

Sen skriver du bara /tmp/givemeroot -p när du vill ha root access.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Så här är det, Vivipos lägger allt på deras resellers.
Resellers ska installera skrivare och utföra service på alla Vivipos system, de har inte att göra med slutkund.

Resellern är fullständigt inkompetent och kan i princip bara göra nyinstallationer, kan ingenting om Linux.
Det är inte Vivipos problem, de bara levererar en lösning till resellers.

Till råga på allt så tar resellern jättemycket betalt för att göra ingenting, behåller kassan i veckor och svarar inte i telefon.
Ja som vanligt i Thailand, ingen tar sitt jobb på minsta allvar.

Var lämnar det mig?
Ja kassan ska ha skrivare och jag kan Linux, men har inte root-pw.

Hopplöst när resellers inte bryr sig om kunder och leverantören lägger allt på resellers.

Byt kassasystem om deras support suger så hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Byt kassasystem om deras support suger så hårt.

Ja för det är ju så enkelt, något som redan än inköpt och utrullat verkar det som.
Du har inte jobbat många dagar ute i verkliga livet antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja för det är ju så enkelt, något som redan än inköpt och utrullat verkar det som.
Du har inte jobbat många dagar ute i verkliga livet antar jag?

Antagligen längre än dig.
Man röstar med sina pengar, är man inte nöjd byter man oavsett vad det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Antagligen längre än dig.
Man röstar med sina pengar, är man inte nöjd byter man oavsett vad det gäller.

Jo fast det kanske inte funkar så lätt när man kommer in som tekniker in i ett företag där mjuk/hårdvara redan är inhandlad och man sitter fast i långa avtal och/eller avskrivningar som "folk" redan tecknat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo fast det kanske inte funkar så lätt när man kommer in som tekniker in i ett företag där mjuk/hårdvara redan är inhandlad och man sitter fast i långa avtal och/eller avskrivningar som "folk" redan tecknat?

Håller de inte avtalen så påpekar man det för "folk" som kan sparka uppåt och vidare in leverantörskedjan om du inte besitter kaxigt munläder själv. Jag skulle aldrig godta det han nämner.

Leverantörer är kundmåna och vill behålla kunder, i alla lägen - gäller bara att få dem att inse det genom att påtala problemet och teckna vettiga avtal även supportavtal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Byt kassasystem om deras support suger så hårt.

Allting kostar pengar, nytt. an är redan köpt.
Man kan inte bara slänga ut kassan och hoppas nästa leverantör är bättre.
Det här är Thailand, här suger alltid support.

Skrivet av dabman:

Antagligen längre än dig.
Man röstar med sina pengar, är man inte nöjd byter man oavsett vad det gäller.

Se mitt svar ovan, inget säger att nästa leverantör är bättre.
Dessutom verkar det vara samma firma som supportar flera kassasystem.

Skrivet av BasseBaba:

Jo fast det kanske inte funkar så lätt när man kommer in som tekniker in i ett företag där mjuk/hårdvara redan är inhandlad och man sitter fast i långa avtal och/eller avskrivningar som "folk" redan tecknat?

Du har rätt, man kan inte komma in som tekniker för att lösa ett problem och börja med att skrika köp nytt. Det är sista utvägen. Om märkersverstaden för din bil suger och du åker till en fristående mekaniker, då är det ganska dålig buissness för honom att öppna med "Köp en ny Volvo i stället och åk på deras verkstad".

Skrivet av dabman:

Håller de inte avtalen så påpekar man det för "folk" som kan sparka uppåt och vidare in leverantörskedjan om du inte besitter kaxigt munläder själv. Jag skulle aldrig godta det han nämner.

Leverantörer är kundmåna och vill behålla kunder, i alla lägen - gäller bara att få dem att inse det genom att påtala problemet och teckna vettiga avtal även supportavtal!

Det här är Thailand, inte Sverige.
Köp sugiga kassan eller var utan.

Dessutom fungerar det ju bra, det är bara supporten som inte fungerar.
Service betyder inte riktigt lika här som i Sverige, man är sällan mån om sina kunder på samma sätt. Det finns ingen Sverker på tv eller site som prisjakt. Faktum är att det knappt finns webbshoppar alls.

Supportavtal?
Kan man äta det?

Vill du ha någonting gjort får du väl pröjsa.
Duger det inte med servicen, gå till annan butik om du lyckas hitta någon.

Då brukar min telefon ringa

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug