RPi övervakning av servrar?

Permalänk
Medlem

RPi övervakning av servrar?

Halloj!

Jag har 3st servrar hemma, 2st kör windows och en XenServer(typ VMware). Jag har en raspberry pi över som jag tänkte installera någon form av övervakningsprogram på, typ pinga alla servrarna en gång i minuten, svarar dem inte så skickar den ett mail till mig och även hosta en hemsida, som jag kan logga in på och kolla om servrarna är igång eller inte samt vore det grymt om man kunde skicka WOL till dem ifall det är avstängda.

Finns det något program som man kan installera som klara allt detta? På en raspberry pi eller är det någon som vet vad som krävs för typ av hårdvara?

Detta lilla projekt är bara för skoj skull, så jag är villig att pröva det mesta!

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk

Det borde gå att installera nagios på en RPi?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Cacti, Nagios, Icinga, Munin, Observium, OP5, PRTG, Shinken, Zabbix, Zenoss osv. Finns en hel drös. Vilka som lirar bra med raspberry pi har jag dålig koll på, Nagios rullar fint i alla fall.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Cacti, Nagios, Icinga, Munin, Observium, OP5, PRTG, Shinken, Zabbix, Zenoss osv. Finns en hel drös. Vilka som lirar bra med raspberry pi har jag dålig koll på, Nagios rullar fint i alla fall.

Tack för det olika förslagen! Får kolla igenom och se vilket som passar/fungerar bäst under dagen.

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Det borde gå att installera nagios på en RPi?

Skrivet av simonw:

Cacti, Nagios, Icinga, Munin, Observium, OP5, PRTG, Shinken, Zabbix, Zenoss osv. Finns en hel drös. Vilka som lirar bra med raspberry pi har jag dålig koll på, Nagios rullar fint i alla fall.

Sökte bland annat på nagios och hittade denna guiden, http://www.i-security.ro/linux/raspberry-pi-and-nagios-open-s... men är inte helt 100 på hur det kommer att fungera.

Räcker det med att skriva in http://192.168.1.xxx på vilken lokal dator som helst för att se/styra Nagios? eller måste man använda sig av SSH? Kan Nagios även skicka mail om det är något som inte fungerar som det ska? Måste jag installera en "agent" eller liknande på datorn som ska övervakas?

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Medlem

Du kan ju även använda GPIOs för att startaom maskinerna "fysiskt". Vet inte om det finns något färdigt projekt för detta, men det är absolut möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Du kan ju även använda GPIOs för att startaom maskinerna "fysiskt". Vet inte om det finns något färdigt projekt för detta, men det är absolut möjligt.

Efter lite snabbt googlande fattar jag det som att man inte kan göra en "remote omstart/start/stäng av? Med andra ord inte starta datorn med hjälp av WOL/magiska packet via en hemsida?

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxard:

Sökte bland annat på nagios och hittade denna guiden, http://www.i-security.ro/linux/raspberry-pi-and-nagios-open-s... men är inte helt 100 på hur det kommer att fungera.

Räcker det med att skriva in http://192.168.1.xxx på vilken lokal dator som helst för att se/styra Nagios? eller måste man använda sig av SSH? Kan Nagios även skicka mail om det är något som inte fungerar som det ska? Måste jag installera en "agent" eller liknande på datorn som ska övervakas?

ja, det räcker med att skriva in ipadressen på den server där den körs. Nagios kan skicka mail. Måste dock konfigureras. Om jag inte minns fel kör den via postfix(?)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

ja, det räcker med att skriva in ipadressen på den server där den körs. Nagios kan skicka mail. Måste dock konfigureras. Om jag inte minns fel kör den via postfix(?)

Tack för det, får bli att testa Nagios!

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxard:

Efter lite snabbt googlande fattar jag det som att man inte kan göra en "remote omstart/start/stäng av? Med andra ord inte starta datorn med hjälp av WOL/magiska packet via en hemsida?

Jo det kan du. Du togglar powerknappen för att ändra status och kollar status genom att lyssna på powerled. Men det är ju ett fulhack.

Permalänk
Skrivet av haxard:

Efter lite snabbt googlande fattar jag det som att man inte kan göra en "remote omstart/start/stäng av? Med andra ord inte starta datorn med hjälp av WOL/magiska packet via en hemsida?

Du kan starta andra datorer som stödjer WOL på samma nätverk som RPin sitter på, men RPin själv kan inte startas av WOL.
Och det borde ju vare relativt enkelt att knåpa ihop nån php/python sida som kör ett bashscript eller liknande "system()" när du klickar på "Starta dator x".
"wakeonlan 00:00:00:00:00:00"

Permalänk
Medlem

Det är lite halvmeckigt att få php att köra pythonkod med avseende på rättigheter.

Jag tyckte det vart enklare och mer responsivt när jag lät python ligga som en "server" som jag ansluter med tcp till lokalt. Php ansluter och skickar kommandon samt får tillbaka en bekräftelse, Ok/Fail etc.

Slängde upp kod för den funktionen för ett tag sedan i en tråd i denna underkategorin.

EDIT: Länk till koden
mvh z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]