Bästa Internetleverantör & vad krävs för en live-stream

Permalänk
Medlem

Bästa Internetleverantör & vad krävs för en live-stream

Hej!

Jag sitter just nu med Telia 8/2 internet och kan inte säga att jag är nöjd! Får ut ca 6-7 ner och 0.7 upp. Spontana frånkopplingar hör till vardagen och hålla uppe min live-stream i HD är inte ett alternativ..

Men! Ljuset i tunneln finns! Jag är inte bunden till Telia längre och vill nu byta internetleverantör och hastighet. Jag undrar nu vilka internetleverantörer som rekommenderas och vad som krävs för att kunna hålla uppe min stream i HD för de som vill titta. Min största rädsla är att i det område jag bor i går det inte att få högre hastighet än just 8 ner och 2 upp. Jag bor i Norrköping, Smedby 603 61.

Om någon har några tips och lite info om vad som krävs för att hålla uppe en stream i 720p eller ev. 1080p så är jag tacksam! Vad jag har hört är det hastigheten upp som man går på? Så det jag undrar är vilken internetleverantör är bäst och vad krävs! Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Svårt (omöjligt?) att svara på utan att veta din adress eller ditt telefonnummer.
Bästa är att gå in och söka på leverantörernas hemsidor.

Det du bör försöka få tag på är VDSL skulle jag säga, då du där har möjlighet till betydligt bättre upstream än vad ADSL ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Svårt (omöjligt?) att svara på utan att veta din adress eller ditt telefonnummer.
Bästa är att gå in och söka på leverantörernas hemsidor.

Det du bör försöka få tag på är VDSL skulle jag säga, då du där har möjlighet till betydligt bättre upstream än vad ADSL ger.

Okej, skrev att jag bor i Norrköping, Smedby 603 61, telefonnummer 011-72448! Är verkligen inte bra på det här, men tror jag har ADSL nu, hur kan man byta? är som sagt verkligen inte duktig på det här så utförlig hjälp skulle uppskattas, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvizten:

Okej, skrev att jag bor i Norrköping, Smedby 603 61, telefonnummer 011-72448! Är verkligen inte bra på det här, men tror jag har ADSL nu, hur kan man byta? är som sagt verkligen inte duktig på det här så utförlig hjälp skulle uppskattas, tack!

Se några leverantörers hemsidor nedan. De flesta leverantörer har en knapp där det står "Vilket bredband kan jag få".

bredbandsbolaget.se
comhem.se
telia.se
bahnhof.se
alltele.se
tele2.se

OBS! Välj inte mobilt bredband

§1.1
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

Se några leverantörers hemsidor nedan. De flesta leverantörer har en knapp där det står "Vilket bredband kan jag få".

bredbandsbolaget.se
comhem.se
telia.se
bahnhof.se
alltele.se
tele2.se

OBS! Välj inte mobilt bredband

ugh.. tack!.

§1.1
Permalänk
Skrivet av kvizten:

ugh.. tack!

Saken är den att folk startar trådar likt denna hela tiden, så det börjar bli lite tjatigt. Men kolla om du kan få fiber eller internet via kabeltv. Ring till telia och hör med dem om du kan få VDSL också, men det ser inte lovande ut givet de hastigheter du verkar få.

Ska tilläggas att om du får dåliga hastigheter med telia, så hjälper det med största sannolikhet inte att byta till något annat ADSL-abonemang. Du behöver VDSL, men det förutsätter att du bor nära din station,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Saken är den att folk startar trådar likt denna hela tiden, så det börjar bli lite tjatigt. Men kolla om du kan få fiber eller internet via kabeltv. Ring till telia och hör med dem om du kan få VDSL också, men det ser inte lovande ut givet de hastigheter du verkar få.

Ska tilläggas att om du får dåliga hastigheter med telia, så hjälper det med största sannolikhet inte att byta till något annat ADSL-abonemang. Du behöver VDSL, men det förutsätter att du bor nära din station,.

i see :/ Okej, så om jag förstod dig rätt så lär jag inte få bättre om jag inte kan få VDSL? För att om det högsta jag kan få med Telia är 8 på ADSL, lär jag alltså inte få högre hos någon annan, finns det alltså ingen chans för mig att få över 8 :/ Telia sa att det var de högsta de kunde ge mig..

Permalänk
Skrivet av kvizten:

i see :/ Okej, så om jag förstod dig rätt så lär jag inte få bättre om jag inte kan få VDSL? För att om det högsta jag kan få med Telia är 8 på ADSL, lär jag alltså inte få högre hos någon annan, finns det alltså ingen chans för mig att få över 8 :/ Telia sa att det var de högsta de kunde ge mig..

Du kan ringa och höra med dem hur långt det är till din telefonstation. Är det långt avstånd så kan du inte få snabb uppkoppling. Om du inte kan få fiber och internet via kabeltv så är 4G-internet det enda alternativet som kanske kan ge högre upphastighet. Men då kan du ändå inte streama speciellt mycket eftersom att du endast får föbruka en viss mängd data per måndag.

Säker på att du inte kan få comhem?

Permalänk
Skrivet av kvizten:

Hej!

Jag sitter just nu med Telia 8/2 internet och kan inte säga att jag är nöjd! Får ut ca 6-7 ner och 0.7 upp. Spontana frånkopplingar hör till vardagen och hålla uppe min live-stream i HD är inte ett alternativ..

Men! Ljuset i tunneln finns! Jag är inte bunden till Telia längre och vill nu byta internetleverantör och hastighet. Jag undrar nu vilka internetleverantörer som rekommenderas och vad som krävs för att kunna hålla uppe min stream i HD för de som vill titta. Min största rädsla är att i det område jag bor i går det inte att få högre hastighet än just 8 ner och 2 upp. Jag bor i Norrköping, Smedby 603 61.

Om någon har några tips och lite info om vad som krävs för att hålla uppe en stream i 720p eller ev. 1080p så är jag tacksam! Vad jag har hört är det hastigheten upp som man går på? Så det jag undrar är vilken internetleverantör är bäst och vad krävs! Tacksam för svar!

Bror på om ni kan skaffa fiber i den där snobbhålan
Annars så vet jag att Tele 2 har 30-60 ner via nätjack. ( http://www.tele2.se/bredband/alla-bredbandshastigheter.aspx ) Dock är mina erfarenheter med Tele 2 inte 100% positiva men dom kan iaf hålla en utlovad hastighet..

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk

Hej Kvizten.
Jonas heter jag och jobbar på Telia.

Jag har kollat på ditt telefonnummer och jag kan se att du bor en bra bit från stationen, skulle du vända dig till en annan operatör så ändrar detta dessvärre inte dina möjligheter då avståndet kommer vara det samma.

Ser att vi inte har fiber du kan beställa så som det ser ut nu så är vårt "Bredband 8" det bästa du kan ha om inget förändras (tex. indragning av fiber eller liknande).

Hoppas ni i tråden får en bra dag nu.

Med vänlig hälsning.
Jonas, Telia kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.