Permalänk
Medlem

Överklocka mikrovågsugn

Har precis gjort ett väldigt dåligt köp eftersom min nya mikro bara kan få ut 700watt som inte ens räcker för att värma maten . Varje gång jag ska värma en pirog står det att den ska va där i 1 minut men när jag har den där i 1 min så är det alltid lite frost i den. Jag tänkte överklocka mikron till 1000W men har ingen stor erfarenhet så söker er som kan detta .

Behöver jag byta nätagget eller kan jag köra på samma ? Här kommer lite info om nätagget 230-240V-50hz 1000-1300watts output
Är väldigt tacksam om vi lyckas överklocka den så kommer jag aldrig behöva äta halvfärdig mat längre

(om tråden är på fel sida ber jag en moderator att flytta den tack)

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Rolig tråd ;D

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Har precis gjort ett väldigt dåligt köp eftersom min nya mikro bara kan få ut 700watt som inte ens räcker för att värma maten . Varje gång jag ska värma en pirog står det att den ska va där i 1 minut men när jag har den där i 1 min så är det alltid lite frost i den. Jag tänkte överklocka mikron till 1000W men har ingen stor erfarenhet så söker er som kan detta .

Behöver jag byta nätagget eller kan jag köra på samma ? Här kommer lite info om nätagget 230-240V-50hz 1000-1300watts output
Är väldigt tacksam om vi lyckas överklocka den så kommer jag aldrig behöva äta halvfärdig mat längre

(om tråden är på fel sida ber jag en moderator att flytta den tack)

Varför inte bara räkna ut ungefär vad som är lagom för din Mikro? Det har vi fått göra här hemma eftersom vår har högre effekt än de flesta instruktioner på förpackningarna. Brukar stå vilken effekt de beräknat tiden på på förpackningen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

likspännings aggregat, där har du lösningen.
men se till att inte köra på för mycket om den är digital, då kan klockan gå snabbare och allehanda skit inträffa.

men annars är det nog bara att uppgradera mikrovågs-sändaren i den.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Beroende på modell såklart, men många av Samsungs mikrovågsugnar har en regulatorskruv på huvudtransformatorn. Vrid den åt höger för ökad effekt. Den brukar vara orange eller röd för att märkas ut tydligare.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Min mikro som inte värmde särskilt bra och hade max 800 w. Jag lyckades "överklocka" den genom att vrida knappen förbi 800w och på så sätt så värmde den faktiskt också bättre. Fick ju forcera den förbi med kraft men lyckades göra det utan att ta sönder knappen och nu värmer den maten bättre. Eftersom det är med våld så kan jag inte riktigt rekommendera "klockningen", det går säkert att lösa elektroniskt också, googla!

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

Om jag skulle "överklocka" micron skulle jag bygga ihop 2 microvågsugnar till en och samma. Då bör du således kunna få ut sisådär 1400watt och du utgår från två vanliga 700 watts modeller.

Bygg sedan in ena microvågsugnens komponenter i den andra och du är färdig.

Låter enkelt men personligen tycker jag det också låter tämligen livsfarligt. Skulle själv inte frsöka mig på något projekt som i värsta fall dödar dig om du är för nära.

Permalänk
Skrivet av guos89:

Om jag skulle "överklocka" micron skulle jag bygga ihop 2 microvågsugnar till en och samma. Då bör du således kunna få ut sisådär 1400watt och du utgår från två vanliga 700 watts modeller.

Bygg sedan in ena microvågsugnens komponenter i den andra och du är färdig.

Låter enkelt men personligen tycker jag det också låter tämligen livsfarligt. Skulle själv inte frsöka mig på något projekt som i värsta fall dödar dig om du är för nära.

SLI? Får du inte microstutter då?

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Skrivet av Leopardkungens:

SLI? Får du inte microstutter då?

Har man bra drivrutiner (bra kock) så bör det inte bli någon stuttering.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

SLI? Får du inte microstutter då?

Det är möjligt att ena microvågens vågor träffar den andra microvågs"sändaren" och således kortsluter denna, precis så som när man micrar exempelvis en galler eller dylikt. Mina kunskaper är minst sagt begränsade

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Leopardkungens:

SLI? Får du inte microstutter då?

Hahaha, den här tråden är precis vad jag behöver idag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

Ironin funkar väl sådär... Visst är det första april.

Men det där med ironi är svårt i skriven form, inte minst när skribenten är så pass okänd som i ett forum. Det fungerar bättre när det är en tidning med skribenter som folk har en bättre chans att skapa sig en förtroendeuppfattning om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är själva utrymmet i ugnen som är för stort, så om du tar en slägga och bankar ihop micron lite.. så ska du se att den värmer bättre.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Testa att flasha BIOS

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du överklockar den.
Det är dock lite lotteri beroende på modell.

Jag hade tur, min Electrolux klockar skitbra, 4,9 Ghz på 250 volt. Fryspizzan är klar på 4 minuter.

Om du ska köra vill köra micron i sli/crossfire så måste du köpa en större micro än den du har (eller mindre), sen ställer du helt enkelt den andra micron i den andra. Problemet är dock att detta orsakar ojämn värme på maten. OBH Nordica har dock drivrutiner på gång som ska åtgärda detta.

Mvh

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Antal Watt är inte det du är ute efter det är en bättre kurva på vågorna du vill uppnå. Dvs din mat ligger inte där vågorna träffar optimalt och då blir det kalla "fläckar" i. Så mer Hz är vägen att gå för att få färre och mindre döda fläckar.

Byt kylaren, gärna custom vattenloop och upp med Hz så ska du se att din mat blir kalasvarm! ( testa även att flytta maten något åt sidan"

http://www.thenakedscientists.com/HTML/content/kitchenscience...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Jag rekommenderar att du överklockar den.
Det är dock lite lotteri beroende på modell.

Jag hade tur, min Electrolux klockar skitbra, 4,9 Ghz på 250 volt. Fryspizzan är klar på 4 minuter.

Om du ska köra vill köra micron i sli/crossfire så måste du köpa en större micro än den du har (eller mindre), sen ställer du helt enkelt den andra micron i den andra. Problemet är dock att detta orsakar ojämn värme på maten. OBH Nordica har dock drivrutiner på gång som ska åtgärda detta.

Mvh

Haha fan puckot som sitter och kör Electrolux. Min LG ligger på 4.7ghz 230V och värmer pizzorna ca 30% bättre än Electrolux och kostar bara 100 kr mer. Funderar på att få över på vattenkylning, EK har ett par trevliga full cover block som dessutom lägger till en ångfunktion!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Jag rekommenderar att du överklockar den.
Det är dock lite lotteri beroende på modell.

Jag hade tur, min Electrolux klockar skitbra, 4,9 Ghz på 250 volt. Fryspizzan är klar på 4 minuter.

Om du ska köra vill köra micron i sli/crossfire så måste du köpa en större micro än den du har (eller mindre), sen ställer du helt enkelt den andra micron i den andra. Problemet är dock att detta orsakar ojämn värme på maten. OBH Nordica har dock drivrutiner på gång som ska åtgärda detta.

Mvh

Oj förlåt glömde nämna märket Kenwood är riktigt besviken när jag hört att märket va bra . Men är den dålig i stock överklockar den säkert bra//http://cdn.memegenerator.net/instances/500x/47960759.jpg[/IMG]

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

Kanske ha inne maten lite längre? -_-

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Kanske ha inne maten lite längre? -_-

You mad? kanske får den här bilden upp ditt humör
http://cdn.memegenerator.net/instances/500x/47960759.jpg

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Haha fan puckot som sitter och kör Electrolux. Min LG ligger på 4.7ghz 230V och värmer pizzorna ca 30% bättre än Electrolux och kostar bara 100 kr mer. Funderar på att få över på vattenkylning, EK har ett par trevliga full cover block som dessutom lägger till en ångfunktion!

Äh du är bara avis för att min klockar högre! Vem bryr sig i strömförbrukning?

Sen kostar din LG typ liksom säkert dubbelt så mycket som min Electrolux.
Visst den kanske presterar bättre i värmning, om man ska streama så är min Electrolux mycket bättre.

Sen kylning? Maten blir bara sämre värmd. Jag kör quad sli gtx480 i min micro så maten blir riktigt jäkla varm. Självklart med bortplockade kylare.

Skrivet av Lexius:

Oj förlåt glömde nämna märket Kenwood är riktigt besviken när jag hört att märket va bra . Men är den dålig i stock överklockar den säkert bra//http://cdn.memegenerator.net/instances/500x/47960759.jpg[/IMG]

Nja Kenwood har inte upplåst multipel på sina ugnar. Men du kan öka volten så inni hel**e, det gör under för värmningen.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Min mikro som inte värmde särskilt bra och hade max 800 w. Jag lyckades "överklocka" den genom att vrida knappen förbi 800w och på så sätt så värmde den faktiskt också bättre. Fick ju forcera den förbi med kraft men lyckades göra det utan att ta sönder knappen och nu värmer den maten bättre. Eftersom det är med våld så kan jag inte riktigt rekommendera "klockningen", det går säkert att lösa elektroniskt också, googla!

haha bra tips ska försöka göra det! Och tack!

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Haha skrattade rejält åt denna Tack!

Permalänk

Att ingen har föreslagit att roota och plocka bort all bloat? Det är ju det första jag gör med varje ny enhet jag köper. Jag har hört att cyanogen har en nightly till den också. Du KAN behöva kompilera en egen kernel, men det är det oftast värt!

Source: http://youtu.be/chOfSxh9Yq4

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

likspännings aggregat, där har du lösningen.
men se till att inte köra på för mycket om den är digital, då kan klockan gå snabbare och allehanda skit inträffa.

men annars är det nog bara att uppgradera mikrovågs-sändaren i den.

Nej, endast magnetronen går på högspänningstransformatrn, så du kan lugnt överklocka.

Skrivet av Leopardkungens:

SLI? Får du inte microstutter då?

Stående vågor menar du? Inte ett problem och du ser till att skaka maten med en amplitud på några cm.

Skrivet av guos89:

Det är möjligt att ena microvågens vågor träffar den andra microvågs"sändaren" och således kortsluter denna, precis så som när man micrar exempelvis en galler eller dylikt. Mina kunskaper är minst sagt begränsade

Samma som ovanstående.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Du skulle ju kunna överklocka den men ljudnivån skulle inte vara så trevlig. Däremot om du kanske slammar dit en Corsair H100I skulle det vara mycket tystare.

Permalänk
Skrivet av Leopardkungens:

SLI? Får du inte microstutter då?

Haha underbart!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag kan ju klocka min ugn riktigt hårt

Kör på tre micro i en just nu och den värmer lätt en 5 personers måltid på under 2 minuter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Har precis gjort ett väldigt dåligt köp eftersom min nya mikro bara kan få ut 700watt som inte ens räcker för att värma maten . Varje gång jag ska värma en pirog står det att den ska va där i 1 minut men när jag har den där i 1 min så är det alltid lite frost i den. Jag tänkte överklocka mikron till 1000W men har ingen stor erfarenhet så söker er som kan detta .

Behöver jag byta nätagget eller kan jag köra på samma ? Här kommer lite info om nätagget 230-240V-50hz 1000-1300watts output
Är väldigt tacksam om vi lyckas överklocka den så kommer jag aldrig behöva äta halvfärdig mat längre

(om tråden är på fel sida ber jag en moderator att flytta den tack)

Värm längre