HJÄLP! Modifiera ett chassi professionellt med maskinpark till mitt förfogande

Permalänk

HJÄLP! Modifiera ett chassi professionellt med maskinpark till mitt förfogande

Hej, som ni ser så är jag ny här på Swec och har endast skapat ett konto i hopp om att ni skall kunna få mig på rätt spår.

Har nyligen av en aktiv medlem och gammal kompis här på swec fått mitt första datorbygge och tyckte det verkade spännande. Fick hans gamla grejer som chassi, fläktar och processorvattenkylare.

Sedan hade jag lite egna grejer 2st Hdd samt att jag köpte till 4670k, asus gryphon mATX, SSD samsung, Corsair v 2x4GB, CM600 nätagg.

Chassit jag fick är av en äldre modell och vibrerar lite, tyckte det var störigt och ville investera i ett nytt chassi. Då datorn allra först var tänkt som en framtidssäker budgetmodell för videoredigering (använder mina kameror mycket) så var inte ett grafikkort en prioritet.

Nu efter ett par månader så har jag insett att det vore kul att spela också om man ändå har investerat pengar i nya prylar. Saknar ju bara ett grafikkort.

Då jag har letat väldigt mycket efter ett bra mATX chassi (utan framgångar) eller så har det varit alldeles för dyrt så har jag kommit fram till att jag vill modifiera mitt egna chassi.

Nu tänker ni säkert, vad orginellt, ytterliggare en fjortåring som skall bygga/modifiera ett chassi. Good luck. Dock så är jag färdigutbildad maskiningenjör med ett jobb på en av sveriges främsta företag inom aluminium bearbetning och har en väldigt bra maskinpark och god kompetens att utgå ifrån samt flera års erfarenhet inom 3D CAD.

Nu till mina frågor.

- Är det möjligt att få bygget sponsrat (ett grafikkort eller chassi) av en tillverkare såsom asus, gigabyte, bitfenix m.m. och hur går man då tillväga? -löst

- Tänkte utgå från ett Prodigy M chassi, vad tycker ni om det? -löst, se nedan

- Tänkte använda mig av en hel del glas samt vit genomsynligt plast (som finns i info skyltar vid busshållsplatser) för att lysa upp komponenterna. Tanken är att man ska se in i chassit tydligt, och att den vita plasten skall göra komponenterna synliga och framhäva dem. Clean look eftersträvas. Vad tycker ni om design idén?

Ursäkta om jag skrivit något fel. Precis börjat sätta mig in lite i det här med avancerade datorbyggen.

Ps. Referenser kommer att lämnas om det blir aktuellt.

Update 1.0

En kort liten checklist över vad som skall göras inom den närmaste tiden.

- Se om det finns något intresse för sponsring för att öka omfattningen av bygget. [/]

- Undersöka samtliga maskiner för att se vilka möjligheter det finns för moddning i verkstaden [/]

- Undersöka vilka material som är lämpliga att arbeta med samt lämpliga för bearbetning i verkstaden []

- Göra ett par grövre 3D animationer/ skisser att ha som presentation för ev. sponsorer samt för er följare []

Ps. Verkar ha lossnat lite, ett par företag har visat intresse. Får se hur fort jag hinner få fram ritningar. Har önskemål att bli klar med detta innan sommaren. Dels för att det ska bli roligare för er att följa samt ev. exponering på Dreamhack summer 2014.

Update 1.4

- Yes, Tack till Bitfenix som i sammarbete med Inet sponsrar mig med ett Colossus mATX !!

Nu saknas det endast ett grafikkort. Får se om någon av de intresserade nappar. Tills dess fortsätter jag att spåna idéer och skisser kommer dyka upp så småningom, håll ut! Moddningen kommer helt bero på ifall det blir med/utan grafikkort, därför kan jag inte börja modda riktigt än.

Har ni några idéer på design så är ni välkomna att lämna förslag/skiss nedan.

Lättare att se nyckelord i långt inlägg
Visa signatur

Citera!

Permalänk

Har inget att lägga till men följer gärna bygget, verkar bli bra

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli snyggt, skönt att slippa 14-åringen kommer följa tråden jag med

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

inte för att vara elak men om man är fullutb. maskiningenjör så hoppa sponsorgrejen i första bygget.
om det "bara" är ett graffekort som "stoppar" så känns det lite wierd då lönen i den gruppen inte hör till lågavlönade..

//E

ps: se mitt inlägg som en lite spark i rätt riktning och låt inte bygget stanna till pga avsaknad av sponsorer.

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Skrivet av Alligatorn:

Har inget att lägga till men följer gärna bygget, verkar bli bra

Skrivet av Najsisen:

Kommer nog bli snyggt, skönt att slippa 14-åringen kommer följa tråden jag med

Tack! Kommer nog att ta lite tid att få bollen i rullning. Svårt att veta i vilken ende man skall börja. Kommer bli 2st helt olika byggen beroende på om jag lyckas få gratis grejer eller om man ska betala själv för prylarna.

Kommer uppdatera allt eftersom med bilder, 3D modeller, omröstningar på designlösningar, etc.

Ps. Vet inte om en tråd är rätt eller om man skall skriva någon form av logg/blogg här på swec?

Tack

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av etermos:

inte för att vara elak men om man är fullutb. maskiningenjör så hoppa sponsorgrejen i första bygget.
om det "bara" är ett graffekort som "stoppar" så känns det lite wierd då lönen i den gruppen inte hör till lågavlönade..

//E

ps: se mitt inlägg som en lite spark i rätt riktning och låt inte bygget stanna till pga avsaknad av sponsorer.

Tack för kritiken. Tar allt som råd då jag är ny inom detta. Pengarna i sig är inte problemet, utan det är mer principen. Är ute efter ett snyggt chassi. För mig är designen det viktigaste. Visst, man är inte lågavlönad men har inte det där super spel intresset som det flesta har här för att lägga många tusenlappar på ett 780 Ti eller vilken gpu + kylning som nu anses snyggast och passa mitt bygge bäst. Anser att jag knappt spelar spel för att tiden helt enkelt inte räcker till. Misstänker också att det är det som kommer att vara boven i detta bygget. Det vet du själv säkert som jobbar inom IT

Ps. Bygget kommer att bli av oavsett. Sponsordealen kommer bara avgöra storleken av det

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Anävnd denna tråden som bygglogg! så hittar vi andra tillbaka!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av SupakmeGusta:

Tack för kritiken. Tar allt som råd då jag är ny inom detta. Pengarna i sig är inte problemet, utan det är mer principen. Är ute efter ett snyggt chassi. För mig är designen det viktigaste. Visst, man är inte lågavlönad men har inte det där super spel intresset som det flesta har här för att lägga många tusenlappar på ett 780 Ti eller vilken gpu + kylning som nu anses snyggast och passa mitt bygge bäst. Anser att jag knappt spelar spel för att tiden helt enkelt inte räcker till. Misstänker också att det är det som kommer att vara boven i detta bygget. Det vet du själv säkert som jobbar inom IT

Ps. Bygget kommer att bli av oavsett. Sponsordealen kommer bara avgöra storleken av det

Skulle nog säga att det är lättare att få sponsorer om du har ett eller flera tidigare lyckade projekt att visa upp. Handlar ofta om att man ska visa att man kan dokumentera byggloggen och kunna presentera det snyggt. Hela grejen bygger ju runt att sponsorerna vill exponera sitt varumärke i ett positivt ljus. Så mitt råd till till dig är att kör ett första bygge och sen när det är klart kan du utnyttja det för att jaga lite sponsorer för bygge nummer två.

Lycka till nu, och som många andra sagt före mig, detta kommer jag att följa utvecklingen av.

Permalänk
Skrivet av Zaakessiron:

Skulle nog säga att det är lättare att få sponsorer om du har ett eller flera tidigare lyckade projekt att visa upp. Handlar ofta om att man ska visa att man kan dokumentera byggloggen och kunna presentera det snyggt. Hela grejen bygger ju runt att sponsorerna vill exponera sitt varumärke i ett positivt ljus. Så mitt råd till till dig är att kör ett första bygge och sen när det är klart kan du utnyttja det för att jaga lite sponsorer för bygge nummer två.

Lycka till nu, och som många andra sagt före mig, detta kommer jag att följa utvecklingen av.

Okej, tack. Då vet jag. Ska iallafall skicka några mail till asus och de andra grafikkortstillverkarna som har kontor i sverige och hoppas på det bästa.
Frågan är bara om det finns några bra chassi-tillverkare i sverige? Alternativt någon av chassi tillverkarna som har kontor i sverige som man kan få kontakt med. Har inte så stor koll på de olika tillverkarna. Hjälp här hade behövts om någon här på forumet vet.

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Prodigy M är ett bra chassi, men kräver lite tålamod vid kabeldragningen, särskilt om man har en stor processorkylare.

Permalänk
Medlem

Om du nu jobbar med alu och har en maskinpark till förfogande, DESSUTOM med kompetens inom solidmodellering. Varför gör du inte ett chassi från grunden? Det är ingen direkt komplex detalj, verken design eller tillverkningsmässigt.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Prodigy M är ett bra chassi, men kräver lite tålamod vid kabeldragningen, särskilt om man har en stor processorkylare.

Min kompis har ett, fast det vanliga prodigy. Tyckte det var snyggt och lagom storlek. Är inte så mycket för dom där stora chassina. Är ingen gamer med massa stora komponenter i datorn. Så därför håller jag det simple. Less is more

Skrivet av TrinitoN:

Om du nu jobbar med alu och har en maskinpark till förfogande, DESSUTOM med kompetens inom solidmodellering. Varför gör du inte ett chassi från grunden? Det är ingen direkt komplex detalj, verken design eller tillverkningsmässigt.

Tanken har funnits där, men eftersom jag är en noob inom detta (som hänvisat i inläggen tidigare) så vill jag hålla det på en någorlunda "normal" nivå så att det inte springer iväg för mycket. Kanske om jag trivs med detta projekt och tycker att det är kul så gör jag ett till lite mer extremt.

Update: Kommer under dagen att lägga upp bild på min "nuvarande" dator. Dels för att ni ska se komponenterna och dels för att jag hoppas på att få lite tips och ideer om design och vilka färger jag ska hålla mig till. 2st är max! Den ska ha en clean look.
Tack!

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Om du gillar designen på prodigy kan du göra ett chassi med rötter i Mac pro, förra designen, fast med rejält krympta mått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Update 1

Här är lite bilder på nuvarande "bygget". Samtliga komponenter skall användas i detta bygget.

https://www.dropbox.com/s/19xyzm0krr0r8i3/2014-04-02%2021.14.58.jpg

https://www.dropbox.com/s/k5nojp1w5of1cts/2014-04-02%2021.14.14.jpg

Som ni ser är de flesta komponenterna mörka. Så ett vitt chassi är uteslutet.

Moderkortets färg är mörk brunt. Kommer ställa till det lite vid val av färg.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

du har ju värsta chansen nu att få noctua fläktar att se bra ut i ett bygge!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Om du gillar designen på prodigy kan du göra ett chassi med rötter i Mac pro, förra designen, fast med rejält krympta mått.

Skickades från m.sweclockers.com

Var med inne lite på det tidigare. Tittade på Jonsbo chassit som ser nästan ut som gamla Mac pro fast snyggare enl. min smak.
Det svarta hade passat mina komponenter (google search)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Ta en titt på ett Parvum chassi. De tillverkar dem efter hand i akrylplast så du kan säkert kolla om de kan använda sig av helt genomskinlig akryl på önskade ställen. Du kanske inte är intresserad av nått nytt chassi men det är värt en titt iaf. Det är mAtx.

http://www.parvumsystems.com/

Permalänk
Medlem

Tycker Corsair Obsidian 350D med fönster är riktigt snyggt, annars Fractal design define mini kanske kan vara något?

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

du har ju värsta chansen nu att få noctua fläktar att se bra ut i ett bygge!

Det har du helt rätt i. Har inte tänkt på detta. Men då chassit är väldigt litet för vattenkylning så kan luftkylning bli aktuellt och då är Noctuas fläktar högaktuella. Ska ha detta i åtanke!

Skrivet av Nex3r:

Ta en titt på ett Parvum chassi. De tillverkar dem efter hand i akrylplast så du kan säkert kolla om de kan använda sig av helt genomskinlig akryl på önskade ställen. Du kanske inte är intresserad av nått nytt chassi men det är värt en titt iaf. Det är mAtx.

http://www.parvumsystems.com/

Tack, visste inte om dessa nya tillverkare av chassin. De var snygga! Dock ser jag inte möjligheterna att modifiera de så mycket. De ser bra ut som de är. Om man nu är villig att betala de priset för ett ganska litet chassi.

Skrivet av ragequit:

Tycker Corsair Obsidian 350D med fönster är riktigt snyggt, annars Fractal design define mini kanske kan vara något?

Tack, har tittat lite på dessa men vill komma ifrån den typiska rektangulära formen för datorer. Känns 90-tal. Men jag säger inte att dom är fula. Mindre unika bara.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Update 1.0

Skrivet av SupakmeGusta:

Update 1.0

En kort liten checklist över vad som skall göras inom den närmaste tiden.

- Se om det finns något intresse för sponsring för att öka omfattningen av bygget. [/]

- Undersöka samtliga maskiner för att se vilka möjligheter det finns för moddning i verkstaden [/]

- Undersöka vilka material som är lämpliga att arbeta med samt lämpliga för bearbetning i verkstaden []

- Göra ett par grövre 3D animationer/ skisser att ha som presentation för ev. sponsorer samt för er följare []

Ps. Verkar ha lossnat lite, ett par företag har visat intresse. Får se hur fort jag hinner få fram ritningar. Har önskemål att bli klar med detta innan sommaren. Dels för att det ska bli roligare för er att följa samt ev. exponering på Dreamhack summer 2014.

update 1.0

Visa signatur

Citera!

Permalänk

update 1.1

Hej, idag har jag varit ute i verkstaden och tittat runt lite på de olika maskinerna som kan tänkas användas till projektet samt materialen. Tittat lite på vilka aluminium profiler vi har hemma som är lämpade för professionell inglasning. De flesta använder ju sig av någon plast variant som "glas" men eftersom jag har tillgång till the real deal, dvs riktigt glas så kommer jag att använda mig av detta.
Då vi på företaget använder oss av säkerhetsglas 3mm glas+ 1mm tunn plastremsa+ 3mm glas (3+3 laminerat glas) så kommer jag försöka att använda detta. Detta glaset är bra på så sätt ifall datorn skulle få en smäll så splittras inte glaset utan splittret fastnar på den limmade tunna folien i mitten av glaset.

Även hittat bra gummilister som glaset kan sitta i innan man skjuter in det i aluminiumprofilerna. (så man slipper limma)

Pratat lite med de övriga anställda här och spånat lite kring om jag skulle bygga ett chassi från scratch. Vad tycker ni om det? Skulle ta betydligt längre tid men jag tror att jag har allt material (glas, glaslister, skruv, nit, aluminiumprofiler, Aluminiumplåt, m.m. Har ju även maskinerna som krävs.

Här nedan kan ni se en bild av hur en tänkt glasram (på sidan av chassit kan se ut). Samtligt material finns hemma och det kan byggas på en eftermiddag om det skulle bli aktuellt.

OBS. Tog bara glarglas och naturanodiserat aluminium i denna enkla skiss.

Ställ gärna frågor så jag kommer vidare.

http://imgur.com/zyaEd5U

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Bra med säkerhetsglas. Skulle inte vara kul att ha en dator full med splitter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart du ska bygga från scratch! chassimods är så ospännande och hitta på något spexigt med bygget, någon funktion ingen annan har.

Angående dina försök att hitta sponsring för grafikkort så skulle väll jag om jag var du låta bli om du inte har behovet. Det jag menar är att du kan göra mycket bättre/snyggare/tystare kylningslösningar om du låter blir högpresterande grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tyckska du ska bygga från scratch!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Det blir rätt tungt med en så tjock glasskiva. Personligen hade jag kört akrylat!

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Bra med säkerhetsglas. Skulle inte vara kul att ha en dator full med splitter.

Också min tanke. Men det är mest att det äär den typen vi har på lager. Och då kan jag ev ta spill-glas utan kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Belzzz:

Klart du ska bygga från scratch! chassimods är så ospännande och hitta på något spexigt med bygget, någon funktion ingen annan har.

Angående dina försök att hitta sponsring för grafikkort så skulle väll jag om jag var du låta bli om du inte har behovet. Det jag menar är att du kan göra mycket bättre/snyggare/tystare kylningslösningar om du låter blir högpresterande grafikkort.

Skrivet av Tandborste:

Tyckska du ska bygga från scratch!

Scratch är ganska tidskrävande. Man ska tänka ut en helt ny design, man ska rita allt från scratch och man dyker på betydligt fler problem i konstruktionen än om man bara moddar ett chassi. Mitt mål är ju att få fram ett chassi till Dreamhack. Det blir nog lite tajt om jag ska bygga från scratch. Har ju ingen erfarenhet av tidigare byggen.

Skrivet av TrinitoN:

Det blir rätt tungt med en så tjock glasskiva. Personligen hade jag kört akrylat!

Det är ett alternativ. Har planer på att ha vit bakbelyst akrylat över fula komponenter på insidan.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

update 1.2

Nu är helgen över och kan informera att ett flertal intresserade sponsorer har hört av sig och det pågår diskussioner.
Om någon av de Chassi-sponsorerna ställer upp med ett chassi så blir det moddning, om inte så bygger jag från scratch. För då kommer jag nog inte ha problemet med att bli klar till Dreamhack heller.

Det blir nog en gpu med, samtliga vill ha ritningar på hur bygget kommer att se ut färdigt. Så jag får fixa detta så fort jag vet mer om jag har en chassi-sponsor eller om jag blir tvungen att bygga från scratch.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Update 1.3

Hej igen!
Nu är det klart med sponsor för chassit! Mer om detta under dagen! Det kommer bli ett snyggt chassi! (ej Prodigy M som tidigare skrivet)

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Fråga

Vet någon var det finns bruna led strips eller lampor/lysdioder man kan få tag på? Ljusbruna eller bruna spelar ingen roll. ska matcha mitt Asus gryphon mATX

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Så det här med brunt ljus... brunt är ju inte en färg utan en blandning så om du ska fixa något som kommer i närheten så är det en rgb list ganska mycket enda vägen att gå... och dom finns ju över allt.