Använda laptop bredvid bubbelbadet - vilka risker?

Permalänk
Medlem

Använda laptop bredvid bubbelbadet - vilka risker?

Vet inte om jag skriver under rätt ämne men det får väl duga.

Tänkte ta ett bad och ha laptopen bredvid på ett litet bord så som ni ser på bilden nedan, har gjort det många gånger förr men vilka risker innebär detta tex om laddaren skulle vara inkopplad? Lite nyfiken.

Permalänk
Medlem

Hoppas du har jordfelsbrytare....

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem

Självklart har ett hus byggt 2013 jordfelsbrytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Vet inte om jag skriver under rätt ämne men det får väl duga.

Tänkte ta ett bad och ha laptopen bredvid på ett litet bord så som ni ser på bilden nedan, har gjort det många gånger förr men vilka risker innebär detta tex om laddaren skulle vara inkopplad? Lite nyfiken.

http://i.imgur.com/s4S93RT.jpg

Ptja. En kyss och du sover med fiskarna?
I värsta fall om du överlever...så får du byta säkring i proppskåpet?

Generella risken med att ha en dator i badrummet är fukten. Som sakta men säkert letar sig in i datorn...och en vacker dag så säger det zapp zapp.
Du kan säkert ta det på din drulle-försäkring.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ptja. En kyss och du sover med fiskarna?
I värsta fall om du överlever...så får du byta säkring i proppskåpet?

Generella risken med att ha en dator i badrummet är fukten. Som sakta men säkert letar sig in i datorn...och en vacker dag så säger det zapp zapp.
Du kan säkert ta det på din drulle-försäkring.

Laptopen skiter jag i, menar mer risker för mig. Hur säker är man?

Permalänk
Medlem

Om du inte tappar laddaren i vattnet så är det ingen fara om du badar med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Laptopen skiter jag i, menar mer risker för mig. Hur säker är man?

Ja du borde ju åtminstone ha jordfelsbrytare

Det är ju trots allt el vi talar om. Ponera att du råkar tappa i laddaren i vattnet, så kommer din petterniklas att bli en räka ^^

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Haha! Men så länge jag inte tappar laddaren i vattnet så är allt cool?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Haha! Men så länge jag inte tappar laddaren i vattnet så är allt cool?

Jag skulle säga det. Ta det lugnt nu, orkar inte läsa på aftonbladet imorgon..

"Man dog i badkar - Kollade porr samtidigt som datorn ramlade i vattnet".

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Det är ju ingen starkström i en dator direkt. Det är väl inte ens 12V från laddaren på de nya bärbara datorerna?
Så att så länge inte hela laddaren ramlar ner i badkaret ska det ju vara helt lugnt.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Måste laddaren vara i? Det är väl en bärbar?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Haha! Men så länge jag inte tappar laddaren i vattnet så är allt cool?

strömmen som går ut ifrån laddaren är max 12 volt, så sålänge into klumpen åker i vattnet så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

strömmen som går ut ifrån laddaren är max 12 volt, så sålänge into klumpen åker i vattnet så är det lugnt.

Alla laddare jag haft har legat på 18-24V, sen mäts ström i Ampere och spänning i volt om man ska vara petig

OnT: Kör på batteridrift så minskar du riskerna för dig själv, ställ inte in datorn "kall" så att säga så minskar risken för kondens på elektroniken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Alla laddare jag haft har legat på 18-24V, sen mäts ström i Ampere och spänning i volt om man ska vara petig

OnT: Kör på batteridrift så minskar du riskerna för dig själv, ställ inte in datorn "kall" så att säga så minskar risken för kondens på elektroniken.

Går väl knappast in så mycket ström i en dator?

Permalänk
Medlem

Som ovan säger, planera lite och ladda upp datorn innan, samt ha haft den igång innan du tar in den i fukten för att minska eventuell kondens inuti datorn.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Vissa säger "hoppas du har jordfelsbrytare".

Kan säga att även med JFB är det direkt smärtsamt att få ström genom kroppen, innan den hinner lösa ut, kan mycket väl sluta olyckligt även med JFB.

Har testat 115V och 15mA genom ena handen ut i den andra, det var väldigt obehagligt, kändes som en spark i ryggen (nej inga medar stack ut), då skall man tänka på att normalt sett har man 30mA JFB i ett hem vad jag vet.

Ström + vatten - nej tack.....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Köp en vattentålig platta istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Köp en vattentålig platta istället..

Mmm precis, tänkte lägga 5-6k på en vattentålig platta bara för att jag tar ett bad varannan månad.

Permalänk
Skrivet av Fjordlax:

Mmm precis, tänkte lägga 5-6k på en vattentålig platta bara för att jag tar ett bad varannan månad.

Vi kan ju inte veta hur ofta du badar.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men vad tror du?
Risken finns ju att om du har datorn på en sådan plats att en inbrottstjuv kommer inspringande och blir överraskad.

Angående jordfelsbrytare så är det inte ens relevant då han inte tänkt ha laptopen samt laddaren i själva badet.

Permalänk
Medlem

Farligt är det inte om inte laddar klumpen besöker dig i karet.
men blir man inte så där skrumpen om fingrarna på grund av fuktutvandringen från cellerna (saltbalans utjämning(osmos)),
om man ska se på t.ex. en film från karet? borde va riktigt irriterande och obekvämt...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av Fjordlax:

Mmm precis, tänkte lägga 5-6k på en vattentålig platta bara för att jag tar ett bad varannan månad.

så den lilla stund du badar så måste du kolla film, surfa, musik,
är det här dagens i-lands problem ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Går väl knappast in så mycket ström i en dator?

Ptja, 3-5 ampere är nog att se som standard, vilket blir ~60-100W.

(Återigen, spänning och ström är olika saker)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Jag skulle säga det. Ta det lugnt nu, orkar inte läsa på aftonbladet imorgon..

"Man dog i badkar - Kollade porr samtidigt som datorn ramlade i vattnet".

ASG

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )