Micron producerar DDR4-minnesmoduler för Intel Haswell-E

Permalänk
Melding Plague

Micron producerar DDR4-minnesmoduler för Intel Haswell-E

I september månad lanseras Haswell-E och med det introduceras minnesstandarden DDR4. Nu går Micron ut med att produktionen av moduler i 2 133 MHz är i full gång inför lanseringen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I mina ögon är det egentligen inte intressant förrän någon har lyckats överklocka ordentligt och faktiskt fått en prestandaboost i ett spel/vardagligt program.

/och APU:er men där är det mer än bara minnet som behöver snabbas upp..

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

I mina ögon är det egentligen inte intressant förrän någon har lyckats överklocka ordentligt och faktiskt fått en prestandaboost i ett spel/vardagligt program.

/och APU:er men där är det mer än bara minnet som behöver snabbas upp..

Tänker lite samma grej, DDR4 hoppar in där DDR3 var för ett år sedan. När tekniken mognar till och DDR4 hastigheterna når upp mot 3200MHz+ i stabila förhållanden kommer nog allt ta fart.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nu kommer man få en extra frame i spel gemfört med ddr3 helt sjukt egentligen

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Rätt sweet i en liten budget speldator med en APU där ofta minnet är en flaskhals. Så med DDR4 ska förhoppningsvis tillverkarna kunna producera ännu bättre grafikdelar.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Spänd inför Haswell-E, jag bara längtar till recensionen i höst.
Kännas som ett stort steg uppåt gentemot Ivi-Bridge-E.

Själv är jag enormt sugen på ett sådant system, men Haswell som man nyligen byggde är ju bra redan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det enda jag hoppas på är mer minne per sticka. Hastigheten är ganska ointressant i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att se om det ger märkbart lägre strömförbrukning på bärbara enheter.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv

Verkar finnas många anledningar att uppgradera sin dator i framtiden, men absolut som tidigast år 2015.

Undrar bara om det finns någon som helst morot för de som vill köpa en år 2014?
Det har nu gått ett halvår sedan jag köpte min desktop och då hade komponenterna i den redan funnits ganska länge på marknaden. Vill jag lägga samma pengar på en dator idag så får jag nästan exakt samma komponenter och prestanda för pengarna.

Kanske inte var meningen att folk skulle köpa datorer under året 2014?

Permalänk
Medlem

Blir dags att köpa en eller två ny datorer i september

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Kan inte sommaren bara gå...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon56869:

Verkar finnas många anledningar att uppgradera sin dator i framtiden, men absolut som tidigast år 2015.

Undrar bara om det finns någon som helst morot för de som vill köpa en år 2014?
Det har nu gått ett halvår sedan jag köpte min desktop och då hade komponenterna i den redan funnits ganska länge på marknaden. Vill jag lägga samma pengar på en dator idag så får jag nästan exakt samma komponenter och prestanda för pengarna.

Kanske inte var meningen att folk skulle köpa datorer under året 2014?

Haswell-E kan nog bli en bra morot. Tyvärr lär man väl behöva langa upp 10 lax för en åttakärnig, men det är iallafall något; på Sandy Bridge-E och Ivy Bridge-E är ju prestandaskillnaden mellan x930K och x960X helt försumbar jämfört med allt annat man istället kan köpa för de 5000 kronorna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddychrist:

Tänker lite samma grej, DDR4 hoppar in där DDR3 var för ett år sedan. När tekniken mognar till och DDR4 hastigheterna når upp mot 3200MHz+ i stabila förhållanden kommer nog allt ta fart.

Njae.. Snarare så att DDR4 är där både DDR2 och DDR3 var i början.. Dyra och knappast värt pengarna. Det enda som talar för DDR4 är just dess strömsnålhet som gör de lämpliga att använda i tex. mobiler och tablets. Detta kommer självfallet ändras när tekniken mognar och priset går ner. DDR4 kommer inte bli någon standard än på något år.. Först när priset börjat gå ner.

Skrivet av kufra:

Det enda jag hoppas på är mer minne per sticka. Hastigheten är ganska ointressant i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en orsak varför det inte kommit mer ram per sticka. Det behövs egentligen inte och det finns en marknad för 4GB och 8GB kit. Nu menar jag ur en medelsvenssons synpunkt och inte till ex. en server.

Skrivet av HurMycket:

Haswell-E kan nog bli en bra morot. Tyvärr lär man väl behöva langa upp 10 lax för en åttakärnig, men det är iallafall något; på Sandy Bridge-E och Ivy Bridge-E är ju prestandaskillnaden mellan x930K och x960X helt försumbar jämfört med allt annat man istället kan köpa för de 5000 kronorna.

Och typ 2000:- för ett 2x4GB DDR4 kit. Det var vad DDR3 kostade för typ fem år sedan och 2x2 GB DDR2 när det begav sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut sin 3 års gamla dator, med ett trasigt grafikkort och bara 2 fungerande USB portar.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Njae.. Snarare så att DDR4 är där både DDR2 och DDR3 var i början.. Dyra och knappast värt pengarna. Det enda som talar för DDR4 är just dess strömsnålhet som gör de lämpliga att använda i tex. mobiler och tablets. Detta kommer självfallet ändras när tekniken mognar och priset går ner. DDR4 kommer inte bli någon standard än på något år.. Först när priset börjat gå ner.

det har ju fallit en hel del vatten under bron sen det begav sig....vad jag minns så var ddr2 en markant förbättring medans trean fick vänta ett bra tag innan det blev bättre än 2an

kan vara mitt minne som spökar för mig. för övrigt har det väl alltid handlat om sänkt energi förbrukning mellan ddr versionerna?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fluffmajster:

det har ju fallit en hel del vatten under bron sen det begav sig....vad jag minns så var ddr2 en markant förbättring medans trean fick vänta ett bra tag innan det blev bättre än 2an

kan vara mitt minne som spökar för mig. för övrigt har det väl alltid handlat om sänkt energi förbrukning mellan ddr versionerna?

Självfallet har mycket vatten runnit under bron däremot så verkar det inte ha någon som helst impakt på priset.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds