Säga upp svenskt medborgarskap?

Permalänk
Inaktiv

Säga upp svenskt medborgarskap?

Sitter och funderar lite.
Om jag vinner 500 miljoner på euro jackpott. Kan jag då säga upp mitt medborgarskap innan jag löser ut vinsten för att slippa vinstskatt?
Kan man vara nstionslös eller måste man först få medborgarskap i annat land?

Sen vill jag ja förslag på lite bra dubstep också. Inte skrillex och helst inte bara instrumentala.

Permalänk

Du kan vara lugn, du kommer inte vinna 500 miljoner

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Du kan inte avsäga dig ditt svenska medborgarskap om konsekvensen av detta är att du blir statslös[1].

1. https://lagen.nu/2001:82#P14S4

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Man betalar ingen vinstskatt på vinster i Eurojackpot, Lotto, Oddset, Keno osv. Eventuell vinstskatt är redan beaktad i vinstsumman.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Du _kan_ ju, om du vinner 500 mille, gömma dig undan staten och leva i skogen med en pall sedlar. Eller helt enkelt bara fly landet och försvinna någonstans i Kambodja.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Man betalar ingen vinstskatt på vinster i Eurojackpot, Lotto, Oddset, Keno osv. Eventuell vinstskatt är redan beaktad i vinstsumman.

Så du menar att köper jag lotten från annat EU land kanske jag kan vinna mer? För staten lär ju ha tagit sina 200 millar från de där 500 millarna om det redan är skattat. Då kan jag tjäna några hundra miljoner på att köpa lotten i annat euro jackpot land?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Så du menar att köper jag lotten från annat EU land kanske jag kan vinna mer? För staten lär ju ha tagit sina 200 millar från de där 500 millarna om det redan är skattat. Då kan jag tjäna några hundra miljoner på att köpa lotten i annat euro jackpot land?

Nej, all eventuell vinstskatt i Sverige är redan beaktad i vinstsumman. Du får 500 miljoner på kontot även om du vinner i Sverige.

http://www.spelaspel.se/om-spel-pa-internet/vinstskatt-pa-spel/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej, all eventuell vinstskatt i Sverige är redan beaktad i vinstsumman. Du får 500 miljoner på kontot även om du vinner i Sverige.

http://www.spelaspel.se/om-spel-pa-internet/vinstskatt-pa-spel/

Jo men köper jag en Polsk lott och åker till polen för att lösa vinsten om jag vinner så har det ju inget med svensk skatt att göra. Finns ju stora pengar att tjäna här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Jo men köper jag en Polsk lott och åker till polen för att lösa vinsten om jag vinner så har det ju inget med svensk skatt att göra. Finns ju stora pengar att tjäna här...

Du betalar ingen vinstskatt i Sverige heller. Om spelbolaget är baserat inom EU så behöver man inte betala någon skatt på vinster.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Finns ju stora pengar att tjäna här...

tjäna? Du menar förlora?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Eftersom tråden handlar om lagar och juridik tror jag att du får ännu fler bra svar i den här forumdelen.

Permalänk

Har man dubbel medborgarskap t ex. Finskt och svenskt så kan man säga upp en av dessa.
Var så tidigare, vet inte om det längre.
Antar att man måste ha medborgarskap i något annat land innan man kan säga upp den tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av Skuttokova:

Du kan vara lugn, du kommer inte vinna 500 miljoner

Nä chansen är inte stor..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Inaktiv

1 på 139.000.000 tror jag att ja räknade fram att det var. Betydligt bättre chans än på vanliga svenska lotto. Jag har ju chansen att vinna. Lika bra att veta hur man ska maximera vinsten innan man vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Kan man vara nationslös eller måste man först få medborgarskap i annat land?

Du måste ha ett medborgarskap i något annat land innan du kan säga upp ditt svenska.
Som andra iofs redan sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

1 på 139.000.000 tror jag att ja räknade fram att det var. Betydligt bättre chans än på vanliga svenska lotto. Jag har ju chansen att vinna. Lika bra att veta hur man ska maximera vinsten innan man vinner.

Där har du fel. Chansen att vinna på vanliga lotto är mycket större än att vinna på Eurojackpot. Dock vet jag inte hur det är med chansen att vinna drömvinsten på lotto.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Där har du fel. Chansen att vinna på vanliga lotto är mycket större än att vinna på Eurojackpot. Dock vet jag inte hur det är med chansen att vinna drömvinsten på lotto.

Jag pratar så klart om att vinna högsta vinsten i respektive då allt annat är ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Du betalar ingen vinstskatt i Sverige heller. Om spelbolaget är baserat inom EU så behöver man inte betala någon skatt på vinster.

Tillägg: Det är ingen vinstskatt på spel som baseras på tur (ergo lotterier och dylikt). Däremot vinstskattar vi i Sverige på t ex tävlingar om vi i tävlingen faktiskt presterar något.

Det du refererar till är EU:s hantering av pokervinster, ty där skiljer sig EU:s bedömning från den svenska. Det är nämligen som så att EU klassar poker som lotteri. Därför får t ex inte den svenska staten beskatta vinster från just poker så länge bolaget där du spelar är beläget inom EU. Däremot, om du exempelvis spelar cash game på en sajt från USA, har SKV rätt att basically screw your winratio over (och mer därtill). USA gör nämligen inte samma undantag som EU, varvid du blir skattskyldig.

Påståendet att ett spelbolag har betalat skatten på din lotterivinst är totalt felaktigt. De kan däremot välja att göra det om tävlingen har ett prestationsmoment. Personer som skriver saker som om de visste något kan ju i fortsättningen avhålla sig från att sprida desinformation.

Till trådskaparen. Nej, du varken kan eller vill bli nationslös. Det har hänt folk, och är verklighet för vissa. Jag tror inte att du vill uppleva den situationen.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Ok jag viste inte att spelbolagen inte behöver betala vinstskatt heller. Pointen var dock att en vinst i Eurojackpot är skattefri för vinnaren även i Sverige. Dock tycker jag det är märkligt att vinster på Oddset, Stryktipset osv. även tycks vara skattefria då de kan sägas basera sig på skicklighet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Dock tycker jag det är märkligt att vinster på Oddset, Stryktipset osv. även tycks vara skattefria då de kan sägas basera sig på skicklighet.

Den huvudsakliga delen av insatsen kan ju knappast anses vara skicklighet. Nog för att du kanske delvis kan påverka utgången genom kunskap om sporten samt de olika lagen. Men, det håller långt ifrån hela vägen så att säga.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

1 på 139.000.000 tror jag att ja räknade fram att det var. Betydligt bättre chans än på vanliga svenska lotto. Jag har ju chansen att vinna. Lika bra att veta hur man ska maximera vinsten innan man vinner.

Jag löper en konstant risk att bli träffad av en meteor, men jag går inte runt och oroar mig för det

Sen kommer du vinna 500 miljoner oavsett var du bor.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Jag löper en konstant risk att bli träffad av en meteor, men jag går inte runt och oroar mig för det

Sen kommer du vinna 500 miljoner oavsett var du bor.

Det där låter som Hugo Reyes i Lost :). Han har bara otur med alla dom där miljonerna han vann och t.o.m en meteor kom från himlen o kraschade.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Det där låter som Hugo Reyes i Lost :). Han har bara otur med alla dom där miljonerna han vann och t.o.m en meteor kom från himlen o kraschade.

Det är nog bara en slump att det låter som han Har själv aldrig tittat på Lost.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Jag lånar tråden lite ;). Schysst!

Kan någon som har ett utlänskt medborgarskap säga upp sitt svenska och därmet så blir personens brottsregister utplånat?
Skulle denna personen då kunna komma tillbaks till Sverige igen och ansöka om ett nytt medborgarskap och ha sitt register rent?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Jag lånar tråden lite ;). Schysst!

Kan någon som har ett utlänskt medborgarskap säga upp sitt svenska och därmet så blir personens brottsregister utplånat?
Skulle denna personen då kunna komma tillbaks till Sverige igen och ansöka om ett nytt medborgarskap och ha sitt register rent?

Nej. Så fungerar det inte. Ens brottsregister är inte bundet till medborgarskapet utan till personen.
Och brottsregister blir inte utplånade för att man byter medborgarskap.

Permalänk
Avstängd

Troligtvis inte. Det måste rimligtvis finnas sätt att registrera brottslingar som inte har svenskt medborgarskap och dessutom torde det finnas internationella register hos t.ex. interpol.

Tvärt om, jag tror att normalfallet är att register ligger kvar. Dessutom handlar det nog inte om samma register, det finns inte precis _ett och endast ett_ register över folk som hela tiden är uppdaterat. Många register torde innehålla avlidna, utflyttade och på annat sätt icke-existerande personer. Jag gissar dessutom att nationalitet finns i många register, varvid frågan om medborgarskap blir irrelevant. Självaste SPAR innehåller uppgifter om svenskt medborgarskap och ett avsägande av ett sådant torde därför bara vara en ändring i just den tabellen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nej. Så fungerar det inte. Ens brottsregister är inte bundet till medborgarskapet utan till personen.
Och brottsregister blir inte utplånade för att man byter medborgarskap.

Ok. Men eftersom jag menade att personen är en helt annan "person" i det andra landet, då är han ju NY igen i Sverige när han återvänder om ett nytt medborgarskap :)! Vilket vad jag tolkar det som är att han som ny person då inte är känd i något svenskt register.

Du kan t.ex flytta runt i världen i 10 länder låtsas vi och ha medborgarskap, och då är du alltså 10 personer i 1.

I land #1 är du t.ex Brad Pitt, i land#2 John Smith o.s.v o.s.v. Ingen anknytning.

Rätta mig gärna ifall detta är falskt.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Ok. Men eftersom jag menade att personen är en helt annan "person" i det andra landet, då är han ju NY igen i Sverige när han återvänder om ett nytt medborgarskap :)! Vilket vad jag tolkar det som är att han som ny person då inte är känd i något svenskt register.

Du kan t.ex flytta runt i världen i 10 länder låtsas vi och ha medborgarskap, och då är du alltså 10 personer i 1.

I land #1 är du t.ex Brad Pitt, i land#2 John Smith o.s.v o.s.v. Ingen anknytning.

Rätta mig gärna ifall detta är falskt.

Det är falskt.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det är falskt.

Som i att ens brottsregister inte följer med en för varje nytt land man blir medborgare i eller att man inte kan vara en multiperson?

Om det är så på riktigt, då tycker jag det är sjukt och orättvist för den personen då han/hon inte gjort något brott i det landet och därmed inte förtjänar att ha ett brottsregister på sig i DET landet..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Som i att ens brottsregister inte följer med en för varje nytt land man blir medborgare i eller att man inte kan vara en multiperson?

Om det är så på riktigt, då tycker jag det är sjukt och orättvist för den personen då han/hon inte gjort något brott i det landet och därmed inte förtjänar att ha ett brottsregister på sig i DET landet..

Man kan inte vara en multiperson.
Även om du säger upp ett medborgarskap så nollställs inte ditt register i det landet.
Som MBY säger så finns det inte bara ett register, det finns olika. Oftast följer det inte med till ett annat land men det beror på.
Om du t.ex. är ifrån Turkiet och söker medborgarskap i Sverige så kollar svenska polisen dig mot Interpol. Så det beror på hur grova brott du begått i ditt förra hemland osv.

Jag är ingen expert på området.
Om du vill veta mer hur det fungerar i Sverige så har http://www.migrationsverket.se/ massor med bra information.