Hur lösa störningar på digital amperemeter?

Permalänk
Medlem

Hur lösa störningar på digital amperemeter?

I min båt finns en "batteritankmätare" sedan ett antal år: http://www.bepmarine.com/home-mainmenu-8/product-360/600-dcm-.... Den kan bl.a. visa aktuell laddning/förbrukning i ampere och har alltid fungerat bra förut. Själva mätningen sker mha. en shunt och det digitala instrumentet sitter ca 5 m bort.
Nyligen bytte jag batteriladdare till en kombinerad batteriladdare (80A) och inverter (2 kw).
När laddaren/invertern är i drift så börjar amperemätningen svänga mellan t.ex. -10A och +200A trots att strömmen är konstant. Se https://www.youtube.com/watch?v=D1HHN8LUXwM&feature=youtu.be . Om jag mäter strömmen med en tångamperemeter så visar den ett konstant rimligt värde.
Kontroll med oscilloskop visar inga större variationer. Om jag testar med kompassen i en Iphone så kan jag se att det förekommer kraftigt magnetfält när laddaren/invertern är i drift (syns som felvisande och darrande kompass). Laddaren/invertern har en ringkärnetransformator som sannolikt orsakar fältet.
Jag har försökt med att byta till partvinnad skärmad kabel mellan shunt och instrument: Inget resultat.
Jag har provat att montera rejäla elektrolytkondensatorer över polerna på shunt och instrument: Inget resultat.
Jag har provat att slå in shunten i ledande al-tejp: Inget resultat.
Jag får ingen hjälp av leverantören av laddaren/invertern eller instrumentet.
Jag vill inte flytta shunten med sina 50mm2 kablar, shunten sitter ca 0,5 m från laddaren/invertern (och vet inte om det hjälper).

Nu är jag helt ställd och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag förstår inte varför instrumentet "blir galet" och vore mycket tacksam för bra förslag på orsaker och idéer till lösning!

Permalänk
Medlem

Hur är det kopplat? Vart sitter batteriladdaren? Är det flera batterier?

Permalänk

Kanske en dum gissning men är alla säkringar i instrumentet är hela?

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk

Har du prövat att koppla in ett analogt mätinstrument? Då ser du ju faktiskt direkt om strömmen spikar jämt och ständigt.
Du kan även pröva att vrida laddaren 90° för att se om magnetfältet påverkar såpass mycket (Magnetfältet lär ju va rätt så hyffsat vid 100A).
Dock läser jag nu att det faktiskt är en ringkärnetrafo vi pratar om, som inte skall ge ut några störningar. Iochmed att invertern switchar din ström så lär störningarna komma därifrån. Har du tillgång till ett oscilloskop så skulle du kunna titta efter med det också.

Citera för svar

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5