Hjälp med att ansluta till router utan DHCP

Permalänk

Hjälp med att ansluta till router utan DHCP

Hej!

Kan börja med att jag är helt novis inom nätverk.

Jag har idag en Zyxel router som jag har fått från BBB, till den har jag kopplat en Dir 655 som jag har stängt av DHCP på. Det trådlösa nätverket är avstängt på Zyxeln så all trafik går genom Dir 655.

Nu till problemet! Jag skulle behöva komma åt Dir 655s gränssnitt, hur gör jag? Den försvann helt när jag stängde av DHCP.

Kollar jag över listan på anslutna enheter i Zyxeln så hittar jag en som måste vara Dir 655, men när jag skriver in ipadressen i Chrome så hittas den ej.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Då får du konfiguera din IP-adress manuellt.
DLinkarna brukar ha IP 192.168.0.1 som standard

Ställ in din dator som är ansluten till DLinken (i någon av LAN-portarna, ej Internet/WAN-porten) på en statisk IP, t.ex. 192.168.0.10, subnätmask 255.255.255.0
Standard Gateway ska vara 192.168.0.1 men det är egentligen inget du behöver om du inte ska surfa på nätet med den konfigurationen, ej heller DNS, det ska räcka med IP-adress och subnätmask. Fungerar inte det får du prova med andra adresser, typ 192.168.1.1 , 192.168.2.1 osv. å då även ändra IP:n du sätter på din dator (192.168.1.10, 192.168.2.10) subnätmasken är dock samma i alla lägen.

Kommer du fortfarande inte in rekommenderar jag att du gör en fabriksåterställning av routern (brukar sitta en knapp innanför ett hål som man får peta in med en nål eller nån smal pinne för att komma åt).

Permalänk
Medlem

Tänk även på att de flesta routrar vill ha https numera.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Då får du konfiguera din IP-adress manuellt.
DLinkarna brukar ha IP 192.168.0.1 som standard

Ställ in din dator som är ansluten till DLinken (i någon av LAN-portarna, ej Internet/WAN-porten) på en statisk IP, t.ex. 192.168.0.10, subnätmask 255.255.255.0
Standard Gateway ska vara 192.168.0.1 men det är egentligen inget du behöver om du inte ska surfa på nätet med den konfigurationen, ej heller DNS, det ska räcka med IP-adress och subnätmask. Fungerar inte det får du prova med andra adresser, typ 192.168.1.1 , 192.168.2.1 osv. å då även ändra IP:n du sätter på din dator (192.168.1.10, 192.168.2.10) subnätmasken är dock samma i alla lägen.

Kommer du fortfarande inte in rekommenderar jag att du gör en fabriksåterställning av routern (brukar sitta en knapp innanför ett hål som man får peta in med en nål eller nån smal pinne för att komma åt).

Skrivet av Svensktiger:

Tänk även på att de flesta routrar vill ha https numera.

Tack!

Jag löste det så att jag gjorde en reset på routern bara.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se