Vad behöver jag för att koppla titthålskamera till dator?

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag för att koppla titthålskamera till dator?

Tjena, som rubriken lyder så funderade jag på vad man skulle behöva om man vill koppla en titthålskamera i dörren till datorn. Jag tänker på typ en sån här http://www.prylstaden.se/spionprylar/titthalskamera-2
Vad behöver jag för kabel och vad för port på datorn för att det ska fungera? Sen finns det något program som spelar in när det är rörelse i bilden eller behöver jag en mer avancerad kamera då?

Permalänk
Inaktiv

Du behöver en TV-mottagare ser det ut som.

Skall du göra rörelseigenkänning med en sådan kamera får du nog skriva ett eget program. Hade rekommenderat någon modell från AXIS om du vill ha rörelseigenkänning eller annat häftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du behöver en TV-mottagare ser det ut som.

Skall du göra rörelseigenkänning med en sådan kamera får du nog skriva ett eget program. Hade rekommenderat någon modell från AXIS om du vill ha rörelseigenkänning eller annat häftigt.

Du gör allt så svårt ^^ Skriva program kan jag inte. Har endast minimala kunskaper i HTML och CSS men det är inte ens värt att nämna. Men AXIS har inga titthålskameror va? Det är poängen med kameran... Jag är inte ute efter att övervaka utan är bara intresserad att se om någon faktiskt är och ringer på hos mig. Har bl.a en kompis som kommer helt random o knackar på ibland, så det skulle va kul att se om han är där ofta. Jag tänkte att rörelsesensor kunde va bra för då behöver den bara spela in när det rör sig så att man inte fyller disken/diskarna på ett litet tag.

Permalänk
Medlem

Ska kameran riktas mot en plats där allmänheten har tillträde (t.ex. allmän väg, trapphus eller liknande) krävs tillstånd för kameraövervakning.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Själv satte jag upp övervakning av brevinkastet mitt med Motion, men det finns också avancerade lösningar som Zoneminder.

Motion gav mig också en webbsida jag kunde titta på brevinkastet live.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aniron:

Ska kameran riktas mot en plats där allmänheten har tillträde (t.ex. allmän väg, trapphus eller liknande) krävs tillstånd för kameraövervakning.

Länka gärna till papper som styrker exakt vad som gäller när du påstår detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Ska kameran riktas mot en plats där allmänheten har tillträde (t.ex. allmän väg, trapphus eller liknande) krävs tillstånd för kameraövervakning.

Hmm, den ska bara riktad ut i trapphuset. Det är ju lite konstigt att det inte står något om det i produktens beskrivning. Vart måste man då söka detta tillstånd och är det svårt/dyrt att så?

Skrivet av aake:

Själv satte jag upp övervakning av brevinkastet mitt med Motion, men det finns också avancerade lösningar som Zoneminder.

Motion gav mig också en webbsida jag kunde titta på brevinkastet live.

Motion såg ju ut att vara ett bra program. Vad behöver jag för att koppla kameran till datorn? Kameran har ju S-Video och RCA. Antar att jag måste ha någon mottagare som Killbom sa, Finns det typ PCI kort eller är det en separat box isf?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

De kostar ju tyvärr runt 5k... Det kan jag inte spendera på en kamera för kul då jag är student och vill egentligen inte lägga ut några alls. Men hittar man något kul att göra så kan man ju lägga ut lite

Permalänk
Medlem

Om kameraövervakning dit allmänheten har tillträde
http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2013/ny-kameraovervakningslag-fran-1-juli/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Länka gärna till papper som styrker exakt vad som gäller när du påstår detta.

Sluta larva dig, alla vet att man måste ha tillstånd för kameror som filmar på allmän plats. Men bara för att göra dig nöjd så får du ett urklipp från wiki:

"Kameraövervakning på allmän plats är i Sverige reglerat med en lag som gäller från 1 juli 1998 och heter SFS 1998:150 (lagen.nu) "Lag om allmän kameraövervakning". Lagen gäller endast då övervakningskameran har ett blickfång som på något sätt kan fjärrövervaka och identifiera en person på allmän plats. Med allmän plats menas gator, torg och alla andra platser och lokaler dit allmänheten har tillträde.

Kameraövervakning i banklokaler, postkontor och butiker undantas från kravet på tillstånd, för dessa kategorier erfordras enbart en anmälan till länsstyrelsen. Denna förenkling har gjorts mot bakgrund av behovet av skydd mot rån och stölder i sådana lokaler.

Området innanför ett inhägnat område på en industri till exempel är inte allmän plats och behöver inget tillstånd från Länsstyrelsen, om kamera inte ser utanför inhägnaden.

Tillstånd ges enbart när övervakningen har till enda syfte att förebygga och avslöja brott.
Butiker behöver söka tillstånd hos Länsstyrelsen som kontrollerar om utrustningen övervakar allmän plats. Om exempelvis ett företag har en parkeringsplats på sin egen tomtmark där det går en allmän väg bredvid måste kamerabilden skärmas av så att inte vägen övervakas. Övervakning av exempelvis allmänna vägar, busstationer med mera ges bara tillstånd för i undantagsfall.

Som privatperson krävs inga tillstånd eller kontroller av anläggningen under förutsättning att man endast övervakar sin egen tomt eller bostad. Det krävs dock fortfarande att de som vistas inom det övervakade området görs medvetna om detta genom skyltning."

Skrivet av jakob55:

Hmm, den ska bara riktad ut i trapphuset. Det är ju lite konstigt att det inte står något om det i produktens beskrivning. Vart måste man då söka detta tillstånd och är det svårt/dyrt att så??

Det är inte varken tillverkaren/återförsäljaren har någon som helst skyldighet att informera om. För allt vad de vet kanske du ska kolla rörkrökar i ditt nya datorbygge
Länsstyrelsen är det man ska ta kontakt med.

Visa signatur

'Quis custodiet ipsos custodes?'

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Motion såg ju ut att vara ett bra program. Vad behöver jag för att koppla kameran till datorn? Kameran har ju S-Video och RCA. Antar att jag måste ha någon mottagare som Killbom sa, Finns det typ PCI kort eller är det en separat box isf?

Du behöver ett (gammalt) TV-kort med analogvideoingång, såna var vanligare när analog-TV sändes. De borde gå att få för billig penning på andrahandsmarknaden. USB-donglar finns nog också, men är inget jag forskat i.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Länka gärna till papper som styrker exakt vad som gäller när du påstår detta.

Ja källor är alltid bra.

Det verkar som att det kan vara tillåtet i trapphus, men man måste ha allas samtycke.

Citat:

Tillstånd till kameraövervakning behövs om man avser att övervaka en plats som är fritt upplåten för allmänheten. I detta sammanhang är det ointressant om platsen är ett offentligt eller privat område. Områden som inte anses upplåtna för allmänheten är till exempel trappuppgångar i flerfamiljehus eller utrymmen och områden på arbetsplatser där allmänheten inte tillåts uppehålla sig. Om det är fråga om kameraövervakning av plats dit allmänheten inte har tillträde krävs samtycke från de som berörs av övervakningen. Om samtycke inte finns från samtliga berörda, kan övervakning ändå vara tillåtet, om kameraövervakningen behövs för att förebygga brott och att behovet väger tyngre än integritetsintresset. Det är Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för platser dit allmänheten inte har tillträde.

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/manniska-och-samhall...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felet:

Sluta larva dig, alla vet att man måste ha tillstånd för kameror som filmar på allmän plats. Men bara för att göra dig nöjd så får du ett urklipp från wiki:

"Kameraövervakning på allmän plats är i Sverige reglerat med en lag som gäller från 1 juli 1998 och heter SFS 1998:150 (lagen.nu) "Lag om allmän kameraövervakning". Lagen gäller endast då övervakningskameran har ett blickfång som på något sätt kan fjärrövervaka och identifiera en person på allmän plats. Med allmän plats menas gator, torg och alla andra platser och lokaler dit allmänheten har tillträde.

Kameraövervakning i banklokaler, postkontor och butiker undantas från kravet på tillstånd, för dessa kategorier erfordras enbart en anmälan till länsstyrelsen. Denna förenkling har gjorts mot bakgrund av behovet av skydd mot rån och stölder i sådana lokaler.

Området innanför ett inhägnat område på en industri till exempel är inte allmän plats och behöver inget tillstånd från Länsstyrelsen, om kamera inte ser utanför inhägnaden.

Tillstånd ges enbart när övervakningen har till enda syfte att förebygga och avslöja brott.
Butiker behöver söka tillstånd hos Länsstyrelsen som kontrollerar om utrustningen övervakar allmän plats. Om exempelvis ett företag har en parkeringsplats på sin egen tomtmark där det går en allmän väg bredvid måste kamerabilden skärmas av så att inte vägen övervakas. Övervakning av exempelvis allmänna vägar, busstationer med mera ges bara tillstånd för i undantagsfall.

Som privatperson krävs inga tillstånd eller kontroller av anläggningen under förutsättning att man endast övervakar sin egen tomt eller bostad. Det krävs dock fortfarande att de som vistas inom det övervakade området görs medvetna om detta genom skyltning."

Det är inte varken tillverkaren/återförsäljaren har någon som helst skyldighet att informera om. För allt vad de vet kanske du ska kolla rörkrökar i ditt nya datorbygge
Länsstyrelsen är det man ska ta kontakt med.

Om man är larvig om man inte vet om hur man får ha kameror så är jag nog larvig...

Skrivet av glemmy:

Ja källor är alltid bra.

Det verkar som att det kan vara tillåtet i trapphus, men man måste ha allas samtycke.

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/manniska-och-samhall...

Vad jag förstår så måste jag sätta upp en skylt och/eller fråga dem som bor runt mig.

Skrivet av aake:

Du behöver ett (gammalt) TV-kort med analogvideoingång, såna var vanligare när analog-TV sändes. De borde gå att få för billig penning på andrahandsmarknaden. USB-donglar finns nog också, men är inget jag forskat i.

Det verkar ju bra. Har de gamla korten RCA eller är det S-Video? Jag har ett gammalt grafikkort med någon rund kontakt i, men detta är nog inte vad ag ska ha då den borde(?) skicka information. Och vad jag söker ska ta emot, right?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan ju vara en Doorbot eller en SkyBell?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Bor du i en trappuppgång där du har brevlådan i dörren eller sitter den nere eller utanför huset?!
Jag tror det kan ha betydelse för vad som räknas som tillgänglighet oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ett alternativ kan ju vara en Doorbot eller en SkyBell?

Dessa var riktigt coola men tyvärr lite dyra. Och det är ju kul att koppla och få igång saker och inte bara sätta upp dem ^^ Är ju student så pengar finns inte i överflöd...

Skrivet av taimanov:

Bor du i en trappuppgång där du har brevlådan i dörren eller sitter den nere eller utanför huset?!
Jag tror det kan ha betydelse för vad som räknas som tillgänglighet oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har "lådan" i dörren, känns som att det är negativt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Dessa var riktigt coola men tyvärr lite dyra. Och det är ju kul att koppla och få igång saker och inte bara sätta upp dem ^^ Är ju student så pengar finns inte i överflöd...

Jag har "lådan" i dörren, känns som att det är negativt?

Jag vågar inte säga ärligt talat. När det är lagar är det ju ofta hur man tolkar det som står skrivet. Men brevlåda i dörren tänker jag att det är många som borde ha tillgång till trappuppgången, dvs brevbärare, tidningsbud och reklamnissar...kanske dörrförsäljare. Då skulle jag tolka det som allmänheten viss rätt till er trappuppgång, jag hoppas jag har fel för man vill ju inte att vem som helst ska ha rätt att vistas i din trappuppgång utan skäl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Jag vågar inte säga ärligt talat. När det är lagar är det ju ofta hur man tolkar det som står skrivet. Men brevlåda i dörren tänker jag att det är många som borde ha tillgång till trappuppgången, dvs brevbärare, tidningsbud och reklamnissar...kanske dörrförsäljare. Då skulle jag tolka det som allmänheten viss rätt till er trappuppgång, jag hoppas jag har fel för man vill ju inte att vem som helst ska ha rätt att vistas i din trappuppgång utan skäl.

Skickades från m.sweclockers.com

Så som du tolkar det tycker jag låter rimligt, jag tänker så med... Då jag har lådan i dörren så har ju alla tillgång att komma in och då blir det lite mer som allmän plats. Antar att det är tillstånd som krävs då.. Är det någon som vet vad för straff det är om man sätter upp det och inte har tillstånd?(vill bara försäkra mig om att inte göra något dumt ^^)

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det någon varning och tillsägelse att ta ned kameran tills man fått något tillstånd. Men det är lösa spekulationer från min sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Troligtvis är det någon varning och tillsägelse att ta ned kameran tills man fått något tillstånd. Men det är lösa spekulationer från min sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Det lät ju inte så farligt om det är som du tror :/ men jag vet inte om jag orkar söka tillstånd och sånt så tror jag får skippa denna idé..

Permalänk

Paranoia anyone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Paranoia anyone?

Eller kanske bara bekväma

Eller man måste vara paranoid för att ha lite framförhållning?

Och kom inte och påstå att du själv inte har undrat vem som ringer på klockan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Paranoia anyone?

Skrivet av skog1s:

Eller kanske bara bekväma

Eller man måste vara paranoid för att ha lite framförhållning?

Och kom inte och påstå att du själv inte har undrat vem som ringer på klockan.

Jag bryr mig inte ett dugg om någon är här och knackar på, men det är kul att se om någon varit och knackat på. sen har jag inte så mycket att göra efter skolan varje dag så då skulle ju detta kunna vara iaf en dags projekt

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Eller kanske bara bekväma

Eller man måste vara paranoid för att ha lite framförhållning?

Och kom inte och påstå att du själv inte har undrat vem som ringer på klockan.

Tror du jag är helt från vettet eller, öppnar aldrig om det ringer. Har trippla lås också ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Tror du jag är helt från vettet eller, öppnar aldrig om det ringer. Har trippla lås också ..

Märks att du aldrig har besök av Jehovas vittnen

Och själv har jag bara ett lås + larm

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Märks att du aldrig har besök av Jehovas vittnen

Och själv har jag bara ett lås + larm

Lås, larm, +hagel bössan

Permalänk
Medlem

Man får ha kameror som spelar in sin egna tomt/hus m.m. Men man måste få reda på att du ha kameror med en övervakningsskylt som alla säkert ha sett någon gång. Man ska inte kunna bli filmad utan att veta om det. Är det allmäna platser är det tillstånd som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur