Ägare till gym går i konurs, blir uppköpta.

Permalänk
Medlem

Ägare till gym går i konurs, blir uppköpta.

Hej!

Jag fick igår reda på att ägaren till gymmet jag har avtal på just nu har gått i konkurs och har blivit uppköpta av ett annat företag.

Har man några rättigheter som kund när det gäller konkurs och uppköp av företag med avtal osv?

Det jag tänker på mest är om det går att bryta avtalet pga just konkursen, eller följer allt sånt med till nya ägaren och inget kan göras?

Permalänk
Medlem

Vad står det i ditt avtal? Finns det någon klausul som handlar om konkurs?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Hej!

Jag fick igår reda på att ägaren till gymmet jag har avtal på just nu har gått i konkurs och har blivit uppköpta av ett annat företag.

Har man några rättigheter som kund när det gäller konkurs och uppköp av företag med avtal osv?

Det jag tänker på mest är om det går att bryta avtalet pga just konkursen, eller följer allt sånt med till nya ägaren och inget kan göras?

så det nya företaget ska inte fortsätta att driva gym?

Permalänk
Medlem

Rent krasst har du väl tecknat avtal mot det gamla AB:et eller vad det drevs i för form. OM det går i konkurs så kan du mig veterligen inte bli tvingad att gå över till en annan, utan de måste tillfråga dig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oobum:

Rent krasst har du väl tecknat avtal mot det gamla AB:et eller vad det drevs i för form. OM det går i konkurs så kan du mig veterligen inte bli tvingad att gå över till en annan, utan de måste tillfråga dig.

Nu har jag ingen kunskap i området men om ett företag köper ett annat tar de väl också över själva företaget och inte bara verksamheten? Då är det ju fortfarande samma företag men nya ägare.

Permalänk
Medlem

Om de som köper ett konkursbo skulle ta över alla skulderna och fordringar på bolaget skulle man ju vara lika långt eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Om de som köper ett konkursbo skulle ta över alla skulderna och fordringar på bolaget skulle man ju vara lika långt eller hur?

Fast köpa konkursbo har väl ingen nämnt. Det är väl dock troligt att detta är fallet.

Skrivet av wRRM:

Hej!

Jag fick igår reda på att ägaren till gymmet jag har avtal på just nu har gått i konkurs och har blivit uppköpta av ett annat företag.

Har man några rättigheter som kund när det gäller konkurs och uppköp av företag med avtal osv?

Det jag tänker på mest är om det går att bryta avtalet pga just konkursen, eller följer allt sånt med till nya ägaren och inget kan göras?

Betala ingen faktura bara.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter är att nya företaget erbjuder befintliga kunder att fortsätta, de vill ju ha en bra kundbas som fortsätter även nästa år.
Tvivlar på att de har någon skyldighet till det dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Fast köpa konkursbo har väl ingen nämnt. Det är väl dock troligt att detta är fallet.

Jag vet inte hur du tolkar det nedan, men jag gör det som att det är boet som är utköpt. Konkursen är ju ett faktum.

Skrivet av wRRM:

Hej!

Jag fick igår reda på att ägaren till gymmet jag har avtal på just nu har gått i konkurs och har blivit uppköpta av ett annat företag.

Har man några rättigheter som kund när det gäller konkurs och uppköp av företag med avtal osv?

Det jag tänker på mest är om det går att bryta avtalet pga just konkursen, eller följer allt sånt med till nya ägaren och inget kan göras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag vet inte hur du tolkar det nedan, men jag gör det som att det är boet som är utköpt. Konkursen är ju ett faktum.

"Uppköpt" har mig veterligen ingen annan tolkning än att företaget får nya ägare. Därav förvirringen i tråden. Jag vet inte vem du svarade i första hand, var det TS?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Nu har jag ingen kunskap i området men om ett företag köper ett annat tar de väl också över själva företaget och inte bara verksamheten? Då är det ju fortfarande samma företag men nya ägare.

Nu senat för mig så tog alltele över Boxers bredbandsverksamhet. Då gick det ut ett brev där man fick välja att vara kvar och gå över till alltele eller att säga upp allting utan kostnader.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nya ägaren har inte nödvändigtvis något ansvar. Man ska höra av sig till konkursförvaltaren med sina frågor, och då kan du i bästa fall få en del av pengar tillbaka. Om det inte är så att nya ägaren tänker driva företaget vidare för då skulle jag säga att du har goda chanser att få fortsätta gymma.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Jag "tror" att det rent krasst fungerar så att det förra företaget hade en skyldighet till dig efter att du betalat avgift till dem. Således borde de, när de inte kan bära sin del av ert avtal, köpa ut dig på återstående period. Men företaget är ju som sagt satt i konkurs, vilket renderar ytterst magra chanser som bäst att se av några pengar. Skulden till dig och andra kunder är så sjukt nedprioriterade hos konkursboet att det sällan är lönt att försöka göra något. Löner och annat gå före.

Det nya företaget är inte skyldig dig någonting alls, om de förstås inte frivilligt ger er det något erbjudande i goodwill eller framförhandlat någonting om det genom avtalet när de köper upp den befintliga verksamheten.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

"Uppköpt" har mig veterligen ingen annan tolkning än att företaget får nya ägare. Därav förvirringen i tråden. Jag vet inte vem du svarade i första hand, var det TS?

Men om man har gått i konkurs så finns det inget företag att köpa upp, endast ett konkursbo. Ordningen blir viktig och så som TS skrivit det kan jag bara tolka det som att någon har köpt boet. De pengarna som de betalat har gått för att lösa upp delar av de skulder som försatte bolaget i konkurs. En konkurs gör man bara om det är någon av fordringsägarna som driver bolaget till konkurs för att få ut sina medel, annars gör man en kontrollerad avveckling och säljer ut inventarier av värde och skattar för de pengar som plockas ut innan det är "tomt". Efter det avregistrerar man bolaget.

Permalänk
Medlem

Grejen är att det företag som köpte upp ska fortsätta med att driva gymmet, min fråga var då egentligen om man har rätten att säga upp det avtalet som gjordes med gymmet och dra sig ur eller om man är tvungen att vänta tills avtalet tar slut (12 månader) innan man kan säga upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Grejen är att det företag som köpte upp ska fortsätta med att driva gymmet, min fråga var då egentligen om man har rätten att säga upp det avtalet som gjordes med gymmet och dra sig ur eller om man är tvungen att vänta tills avtalet tar slut (12 månader) innan man kan säga upp det.

Edit: Jag läste fel först.

Du behöver inte betala någon faktura till det nya företaget. Och inte det gamla heller!

Men kolla först upp att det gamla företaget verkligen har gått i konkurs. Ett företag kan bli uppköpt utan att gå i konkurs och då får du kolla upp fakta vad som verkligen har skett.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Edit: Jag läste fel först.

Du behöver inte betala någon faktura till det nya företaget. Och inte det gamla heller!

Men kolla först upp att det gamla företaget verkligen har gått i konkurs. Ett företag kan bli uppköpt utan att gå i konkurs och då får du kolla upp fakta vad som verkligen har skett.

Jag fick ett mail där det stod såhär:

Hej

Jag vill härmed meddela att Luntis Friskvårdsstudion AB ett av dotterbolagen till World Class Sverige AB har köpt (Jomarie AB) World Class Sundbyberg pga av att Jomarie AB har gått i konkurs.
Vi kommer att driva verksamheten vidare och inom kort titta på vad vi kan förbättra.
Detta innebär för dig som medlem att du kan fortsätta träna precis som vanligt och vi hoppas givetvis att du skall fortsätta att träna och trivas hos oss.
Du som autogirokund kommer att flyttas över till det nya bolaget, luntis friskvårdsstudion AB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag fick ett mail där det stod såhär:

Hej

Jag vill härmed meddela att Luntis Friskvårdsstudion AB ett av dotterbolagen till World Class Sverige AB har köpt (Jomarie AB) World Class Sundbyberg pga av att Jomarie AB har gått i konkurs.
Vi kommer att driva verksamheten vidare och inom kort titta på vad vi kan förbättra.
Detta innebär för dig som medlem att du kan fortsätta träna precis som vanligt och vi hoppas givetvis att du skall fortsätta att träna och trivas hos oss.
Du som autogirokund kommer att flyttas över till det nya bolaget, luntis friskvårdsstudion AB.

Har du någon kopia på ditt avtal?
Kanske har du avtal med ett annat företag (World Class Sverige AB?) och Jomarie AB endast skött om lokaler och maskiner osv?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Har du någon kopia på ditt avtal?
Kanske har du avtal med ett annat företag (World Class Sverige AB?) och Luntis Friskvårsstudion AB endast skött om lokaler och maskiner osv?

Ska kolla upp det där så fort jag hittar mina papper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Fast köpa konkursbo har väl ingen nämnt. Det är väl dock troligt att detta är fallet.

Betala ingen faktura bara.

Bästa tipset hittills?

Funkar tyvärr inte så när man har ett avtal.
Att välja att inte betala en faktura så är risken rätt stor att den går vidare till inkasso och sen KF. Man får helt enkelt betala och SEN säga upp sitt avtal enligt avtalsreglerna (om det nu är 12mån så är risken rätt stor att man får betala resterade i ett stort belopp om man väljer att bryta kontraktet)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Ska kolla upp det där så fort jag hittar mina papper

Ja. Det låter konstigt också att de kan föra över autogiro-kunder automatiskt sådär om det är ett nytt konto/företag. De kan ju inte ha fått godkännande för det direkt.

Om ditt avtal var med det konkursade företaget så behöver du bara betala fakturor som gäller vara/tjänst som du fått.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Bästa tipset hittills?

Funkar tyvärr inte så när man har ett avtal.
Att välja att inte betala en faktura så är risken rätt stor att den går vidare till inkasso och sen KF. Man får helt enkelt betala och SEN säga upp sitt avtal enligt avtalsreglerna (om det nu är 12mån så är risken rätt stor att man får betala resterade i ett stort belopp om man väljer att bryta kontraktet)

Om man får en faktura så bestrider man den enligt gällande sed. Gärna via mail eller fax så att man har en godkänd datumstämpel på det.
När man har bestridit en felaktig faktura och ett oseriöst företag drar det vidare till kronofogden så bestrider man den där med och kan aldrig få en anmärkning.
I nästa steg får företaget dra dig till tingsrätten där du i ett osannolikt fall av förlust av målet, endast behöver betala ca 2000:- i värsta fall. Plus fakturan och ränta på det. Men åter igen. Är det en felaktig faktura så vinner man. Och seriösa företag löser det tidigare än så.

Man ska aldrig betala en faktura som är det minsta fel. Inte ens om företaget påstår att de ska korrigera det med återbetalning efteråt. Många företag drar ut på ärenden som de själva blir drabbade av att lösa. Men bestrider man och inte betalar brukar de vara kvicka som tusan att lösa alla bekymmer.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

När gymmet jag gick på blev uppköpta fick alla som hade avtal ett val om dom ville fortsätta som vanligt eller säga upp utan några som helst "extra" kostnader eller så Du fick inget sådant erbjudande? Dåligt isåfall, man kan ju ha något personligt emot det företag osm köpt upp eller liknande

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

köper man ett företag och tar över verksamhet tar man över fordringar, alltså både avtal och skulder. är det köp av en konkurs gäller det däremot inte, i de fallen brukar dock den nya regimen byta namn på verksamheten och i ren marknadsföringsyfte ändå låta kunder ha samma avtal till de behöver förnyas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om man får en faktura så bestrider man den enligt gällande sed. Gärna via mail eller fax så att man har en godkänd datumstämpel på det.
När man har bestridit en felaktig faktura och ett oseriöst företag drar det vidare till kronofogden så bestrider man den där med och kan aldrig få en anmärkning.
I nästa steg får företaget dra dig till tingsrätten där du i ett osannolikt fall av förlust av målet, endast behöver betala ca 2000:- i värsta fall. Plus fakturan och ränta på det. Men åter igen. Är det en felaktig faktura så vinner man. Och seriösa företag löser det tidigare än så.

Man ska aldrig betala en faktura som är det minsta fel. Inte ens om företaget påstår att de ska korrigera det med återbetalning efteråt. Många företag drar ut på ärenden som de själva blir drabbade av att lösa. Men bestrider man och inte betalar brukar de vara kvicka som tusan att lösa alla bekymmer.

Du har du såklart rätt i det du skriver - det är ju inte ovanligt företag får bluffakturor och varför ska man betala dom? Men om man nu, som i TS fall har ett avtal så får man följa det - annars blir det bara konsekvenser som jag tidigare skrev.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Du har du såklart rätt i det du skriver - det är ju inte ovanligt företag får bluffakturor och varför ska man betala dom? Men om man nu, som i TS fall har ett avtal så får man följa det - annars blir det bara konsekvenser som jag tidigare skrev.

Om du har ett avtal med ett företag så gäller det inte när företaget inte längre finns.
Däremot kan konkursförvaltaren kräva 'dig' på skulder. Men skulder har du bara om företaget har levererat en vara och inte fått betalt.

Precis som någon skrev tidigare i tråden så är det egentligen företaget (eller konkursboet) som är skyldig 'dig' om du betalat i förskott för tex en månad eller i värsta fall ett år - och ska lösa ut dig, även om det ju förstås är mycket osannolikt att det skulle ske.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N