Permalänk

Hur bra är färdiga vattenkylnings kit?

Hej SweC!

Jag funderar på att bygga vattenkylnings för min dator och hittade detta kit http://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx?utm_sou...

Hur bra är delarna i kitet? Jag har läst att man ska ha 120mm radiator/komponent som ska kylas, ska man ta en 360mm radiator eller en 120mm för CPU och en 240mm för GPUerna? Sedan så skulle jag vilja veta om det är möjligt att bygga denna vattenkylning i mitt chassie (Corsair Carbide 500R)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

Det är väldigt bra start-paket, tyvärr är inte ditt chassi så väl optimerat för vattenkylning.

Du får in en 240 rad i toppen och det ser ut som att du kan klämma in en 120 rad bak, men det ser tight ut..
plocka bort HDD burar så borde det gå att sätta en 240 rad i fronten med lite vilja och en dremel

Att man kan räkna ca 120mm rad per del går delvis, men sedan bör man tänka på att ha 120mm rad yta extra som "overhead" och lägre än så bör man inte gå om man inte har väldigt tjocka rads med hög FPI.

Jag kör en fx 8350 @ 4.8GHz 1.5V och 2x r9 290 på 2x 240 + 1x 360 rads, dock är de endast 30mm tjocka rads jag har men det håller sig svalt och tyst!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Tack för ditt svar! Vilket block rekommenderar du till två R9 290X? Om jag kör på en 120mm och en 240mm så har jag kvar de två 120mm fläktarna med kall luft in, är det fortfarande övertryck som gäller för att slippa damm i chassit? Med två 240mm radiatorer så har jag bara en 200mm fläkt in med kall luft in i chassit!? En sista fråga: hur gör jag med reservoaren? Jag hade en tanke om att ha den utanför chassiet (bak)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiteface:

Tack för ditt svar! Vilket block rekommenderar du till två R9 290X? Om jag kör på en 120mm och en 240mm så har jag kvar de två 120mm fläktarna med kall luft in, är det fortfarande övertryck som gäller för att slippa damm i chassit? Med två 240mm radiatorer så har jag bara en 200mm fläkt in med kall luft in i chassit!? En sista fråga: hur gör jag med reservoaren? Jag hade en tanke om att ha den utanför chassiet (bak)?

Skickades från m.sweclockers.com

Helst övertryck i chassit, men det är inget krav på att det ska vara endast kalluft som ska stå för övertrycket.
så ditt bästa alternativ vore att försöka montera en 240 rad i fronten och en i toppen

Jag rekommenderar EK's block kombinerat med en EK-bridge, tycker det blir snyggast så
men du måste mäta avståndet mellan dina pci-e slots för att vara säker på att det passar! ( du kan kolla i min projektlogg på hur det ser ut, http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1273488-lo... )

jag rekommenderar inte att montera delar utanför chassit, dels är det inte snyggt och det kräver extra mycket onödig slang.
Om du tar bort HDD burarna och sätter en 240 i fronten så kommer du kunna köra en riktigt fet rad där samt ha massor med plats att ställa pumpen och ressen på (glöm inte att ressen alltid ska vara högre än pumpen så vattnet kan dras ned med hjälp av dragningskraften)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Det blir troligtvis att använda två 240mm radiatorer som du säger, jag har hittat lite bilder på nätet som inspiration. En sista fråga, vad är det för skillnad på blocken? Nickel och acetal? vilket är bäst?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

Skillnaderna är att de som heter nickel är botten av blocket i koppar och pläterade med nickel för snygg ooxiderande yta. Acetal är "toppen" av blocket och är en svart plast, alternativet är plexiglas som blir mer transparant. Huruvida de presterar olika låter jag andra svara på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiteface:

Det blir troligtvis att använda två 240mm radiatorer som du säger, jag har hittat lite bilder på nätet som inspiration. En sista fråga, vad är det för skillnad på blocken? Nickel och acetal? vilket är bäst?

Tänk på att du kan säkert klämma in en 60mm tjock rad i fronten då, mer yta att kyla på

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Tänk på att du kan säkert klämma in en 60mm tjock rad i fronten då, mer yta att kyla på

Den som följer med paketet är på 64mm, så det blir nog en till likadan!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse