A required CD/DVD device driver is missing! Hjälp!

Permalänk
Medlem

A required CD/DVD device driver is missing! Hjälp!

Hepp! Kan inte längre installera windows, får A required CD/DVD device driver is missing bla bla när jag sätter i skivan. Skivan är repfri och har använts massor av gånger innan men nu fungerar inte den, och alla andra skivor med windows jag har. Det går inte att använda någon skiva längre. Skivan sitter ju i dvd,n och install börjas så varför detta felet? Vad har hänt?

Permalänk
Medlem

Detta betyder inte att det är saknad drivrutin för CD/DVD, dessa men även HDD SSD osv kräver ingen drivrutin,och det är heller inte detta som efterfrågas.

Däremot om du har en CD/DVD HDD/SSD som är ansluten till en kontroller som inte installationsprogrammet har stöd för, då får du detta meddelande, detta kan tex vara SATA kontroller från Asmedia eller marvel.

Du behöver öppna burken och kolla upp vad du har anslutet dina drivar till.

Utan att veta hårdvara samt hur diskar är anslutet kan man dock inte säga mer än så.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Hepp! Kan inte längre installera windows, får A required CD/DVD device driver is missing bla bla när jag sätter i skivan. Skivan är repfri och har använts massor av gånger innan men nu fungerar inte den, och alla andra skivor med windows jag har. Det går inte att använda någon skiva längre. Skivan sitter ju i dvd,n och install börjas så varför detta felet? Vad har hänt?

Du har din optiska enhet kopplad till fel sata-kontroller. Koppla den till en sataport som tillhör chipsetet.

Det är för övrigt exakt (om jag minns rätt) samma fel som man får om man försöker installera windows från en usb3-port från en separat kontroller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Detta betyder inte att det är saknad drivrutin för CD/DVD, dessa men även HDD SSD osv kräver ingen drivrutin,och det är heller inte detta som efterfrågas.

Däremot om du har en CD/DVD HDD/SSD som är ansluten till en kontroller som inte installationsprogrammet har stöd för, då får du detta meddelande, detta kan tex vara SATA kontroller från Asmedia eller marvel.

Du behöver öppna burken och kolla upp vad du har anslutet dina drivar till.

Utan att veta hårdvara samt hur diskar är anslutet kan man dock inte säga mer än så.

Jag har grejat med mina två ssd, tagit bort raid och kör en nu, och det var då problemet kom. Jag har inte ändrat på några kablar, kanske skiftat strömkablarna till ssd,na som högst. Bägge ssd,na sitter i och är kopplade till sata6 kontrollerna fast utan raid. Jag kan/kunde bara installera win från en systemavbildning, inte skiva. Jag testade ett usbminne med win 8 men filerna blev korrupta vid omstart. Med två ssd i raid funkade det bra senast men nu med bara en går inte. Är det en inställning i bios jag missat/ändrat fel?

Permalänk
Medlem

Mina två ssd sitter i sataport 1 och 2. Dvd i port 3 och en mekanisk disk i port 4. Jag har ett Msi z68a gd65.

Permalänk
Medlem

Prova att i bios inaktivera Marvel SATA controllern, den går till port 7 och 8.

Se till att om försöker installera från DVD att du inte har några USB anslutna till datorn, samt om du försöker installera från USB att det är en 2.0 port.

Koppla bort alla kablar/diskar utom just dom du behöver för att installera på en SDD

Eventuellt gör en resett av bios.

Där har du lite idéer..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Prova att i bios inaktivera Marvel SATA controllern, den går till port 7 och 8.

Se till att om försöker installera från DVD att du inte har några USB anslutna till datorn, samt om du försöker installera från USB att det är en 2.0 port.

Koppla bort alla kablar/diskar utom just dom du behöver för att installera på en SDD

Eventuellt gör en resett av bios.

Där har du lite idéer..

Jag har gjort allt det där. Avaktivera portar som inte används känns ganska onödigt. Allt fungerade liksom i förrgår. Provade en clr cmos men felet kvarstår:(

Permalänk
Rekordmedlem

För att kunna installera brukar det krävas att sataporten är i ide läge, inte raid eller ahci.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att kunna installera brukar det krävas att sataporten är i ide läge, inte raid eller ahci.

Då jag har en ssd så är ahci aktiverad, annars startar inte datorn. Jag har provat alla inställningar. På dom externa portarna kör jag ide. (har provat alla alternativ där med)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Batwoman:

Då jag har en ssd så är ahci aktiverad, annars startar inte datorn. Jag har provat alla inställningar. På dom externa portarna kör jag ide. (har provat alla alternativ där med)

Det brukar gå att ställa om så att nån av portarna kör ide om man har en optisk enhet ansluten men det kan ju vara nått annat fel också, men vid installation så bör man kolla på det och man sska inte heller använda usb3 portar för usbminnen vid installation.
Det kan ju även vara så att du behöver drivrutinerna och får ladda in dem under installationen när win frågar om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan aktivera ahci efter pill i registret efter när du har kommit in till Windows. Prova aktivera IDE som sagt.
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar gå att ställa om så att nån av portarna kör ide om man har en optisk enhet ansluten men det kan ju vara nått annat fel också, men vid installation så bör man kolla på det och man sska inte heller använda usb3 portar för usbminnen vid installation.
Det kan ju även vara så att du behöver drivrutinerna och får ladda in dem under installationen när win frågar om det.

Jag har märkt att usb3 inte syns när jag ska använda systemavbildning, som ligger på externa diskar. Kör usb 2.0 bara. Alltså jag hittar inget fel och det fungerade innan jag tog bort min raid 0. Skumt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Batwoman:

Jag har märkt att usb3 inte syns när jag ska använda systemavbildning, som ligger på externa diskar. Kör usb 2.0 bara. Alltså jag hittar inget fel och det fungerade innan jag tog bort min raid 0. Skumt.

Hur tog du isär arrayen? delade du den inifrån raidbioset eller ställde du om kontrollern så att den inte längre identifierar sig som raid? har du provat att koppla bort allt utom dvdn och kollat om det går att boota så långt att det fastnar på att det saknas disk att installera på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur tog du isär arrayen? delade du den inifrån raidbioset eller ställde du om kontrollern så att den inte längre identifierar sig som raid? har du provat att koppla bort allt utom dvdn och kollat om det går att boota så långt att det fastnar på att det saknas disk att installera på ?

Jag tog bort ena ssd,n, ändrade från raid till acii i bios sen körde jag en systemavbildning. Det var väldigt mycket strul med detta, fick klona diskarna till slut då det inte gick att installera på ssd,n som jag skulle ha kvar. Har märkt att när jag stoppar i windows skivan när jag är på skrivbordet, så är skivan tom och startar inte. Klickar jag på den är det tomt. Andra skivor funkar dock. Kan dvd skivan blivit korrupt? Nu fungerar datorn iofs så jag vill inte förstöra detta men jag ska beställa en ny ssd och då lär det inte gå att installera med skiva. Frustrerande:(

Permalänk
Rekordmedlem

Ja skivan kan ju vara dålig, eller läsaren för du borde se innehållet på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har Google drive synkat klart så jag brände en ny skiva och...vips! Den fungerar! Den förra win skivan måste blivit korrupt på något sätt. Men tack för all hjälp! Jädra strul, så var det skivan....:D

Permalänk
Medlem

Varför inte installera via usb?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Varför inte installera via usb?

Jag hade bara win 8 på usb, resten på Google drive, som inte var synkad. Försökte bara reparera med denna, (vilket inte gick) inte installera. Tänkte faktiskt inte på det då det var win 7 jag ville ha. Dessutom är detta bara en tillfällig install då jag väntar på ny ssd. Har reklamerat min ena Kingston v300 då den var den slöa modellen. Väntar på svar från cd-on.