Permalänk

Funderar på ny mus, för fingertip grip

Tjoflöjt!

Jag har för tillfället en Razer Naga 2014, jättenöjd med den men den är lite stor och tung när det går fort. Vilket blivit mer och mer av ett problem då jag spelat mer FPS det senaste.

Jag använder ett s.k. fingertip grip när jag håller i musen vilket betyder att det enda som vidrör musen är mina fingertoppar och handleden/handflatans slut sitter konstant i musmattan. Så då är frågan vilken mus jag ska kolla efter och kanske slå till på?

De jag hittat hittills och kollat på är:
Razer Abyssus
Roccat Savu
Logitech G9x
Steelseries Kana v2
CM Storm Spawn (om den ens går att få tag på längre)

Så om du har erfarenhet av någon av ovanstående möss, eller har andra tips så får du gärna dela med dig!

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju även kika på Roccat Kone Pure (finns både som laser och optisk), den lär hålla högre byggkvalitet än Savu samt att den fått bra recensioner.

Har själv en Logitech G9 sedan 2009/2010 någon gång och den håller än, tror du skulle gilla det lilla skalet på den. Däremot har jag läst vissa påstå att sensorn i G9x har problem med acceleration, om det nu skulle vara något som stör dig.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Jag är en stark förespråkare av Logitech G300
Den har gått upp lite i pris tyvärr.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Du kan ju även kika på Roccat Kone Pure (finns både som laser och optisk), den lär hålla högre byggkvalitet än Savu samt att den fått bra recensioner.

Har själv en Logitech G9 sedan 2009/2010 någon gång och den håller än, tror du skulle gilla det lilla skalet på den. Däremot har jag läst vissa påstå att sensorn i G9x har problem med acceleration, om det nu skulle vara något som stör dig.

Läst både bra och dåligt om laser, men inte så inläst de senaste åren. Vad gäller egentligen och vilka sensortillverkare/modeller är egentligen bäst?

Vill ha absolut 0 acceleration.

Skrivet av Igelkott:

Jag är en stark förespråkare av Logitech G300
Den har gått upp lite i pris tyvärr.

Lite mycket knappar för vad jag letar efter. Har som sagt en naga när det kommer till användning, men den såg ändå rätt nice ut. Tål att funderas på

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nöjd över min Steelseries Sensei RAW. Älskar den!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Jag är sjukt nöjd över min Steelseries Sensei RAW. Älskar den!

Vad har du för grepp? En polare har en sån och jag tycker den känns lite för stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Lite mycket knappar för vad jag letar efter. Har som sagt en naga när det kommer till användning, men den såg ändå rätt nice ut. Tål att funderas på

Den är precis och lätt. Tänkte inte ens på att den har många knappar själv.
Stora problemet är priset. Den kostade 249:- förut. Kanske har Logitech en uppföljare på G. Pun intended.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Sitter själv på en Corsair M60. Även om de inte säljs längre finns en uppföljare som heter M65. Har ett Claw grepp och älskar verikligen den musen. Den Hänger med riktigt bra i FPS på låg sens som jag kör med

Permalänk
Medlem

Samma anledning som dig, har också haft Naga och Naga 2014 å varit nöjd. Men har börjat spela fps igen å behövde nå smidigare,så trots att den är rätt lång så rekommenderar jag att du prova steelseries rival. Den ruggigt bra å så pass plan att fingertip å claw funkar utmärkt

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

Samma anledning som dig, har också haft Naga och Naga 2014 å varit nöjd. Men har börjat spela fps igen å behövde nå smidigare,så trots att den är rätt lång så rekommenderar jag att du prova steelseries rival. Den ruggigt bra å så pass plan att fingertip å claw funkar utmärkt

Ska försöka hitta en Rival att känna på, kanske även Corsair M65. Men just nu lutar det åt abyssus då den är en av få möss som verkligen har 0 hårdvaruacceleration.

EDIT: Enligt Elgiganten gäller detta även för rival, intressant. Men ja, man får ju forska lite mer för Elgiganten är ju inte direkt kända för sin kunskapsnivå.

EDIT 2: Även enligt steelseries: http://steelseries.com/products/mice/steelseries-rival

Permalänk

Funderar även på en CM Storm Xornet. Svinbillig och sensor som ska ha 0 acceleration (Avago ADNS-3050). Lite tråkigt att det redan är fredag så man inte kan beställa och provköra under helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Vad har du för grepp? En polare har en sån och jag tycker den känns lite för stor.

"the claw" är vad jag kör med. Likadant som du dvs.
Tycker inte min är speciellt tung alls.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

"the claw" är vad jag kör med. Likadant som du dvs.
Tycker inte min är speciellt tung alls.

Nä, skillnad på fingertip och claw. jag har bara fingertopparna på musen och fingrarna ligger längs med musen, täffar alltså inte knapparna med toppen på fingrana utan "framsidan".

Permalänk

Avago 3050 verkar inte ha 0 acceleration som jag skrev tidigare. 3090 är sensorn to go, om man vill ha en något så när ny mus eller Avago ADNS-3310 som sitter i steel series Rival och Mionix Avior. Även Avago ADNS-S3888 som sitter i Deathadder 3.5G och Abyssuss har 0 acceleration, men där är det jitter-problem istället. Det fixas med firmware på Deathaddern, men abyssus kan inte uppdaters. Istället behöver man flyt och få en mus med rätt/ny firmware, borde ju inte vara några problem med tanke på hur längesen det var musen kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Avago 3050 verkar inte ha 0 acceleration som jag skrev tidigare. 3090 är sensorn to go, om man vill ha en något så när ny mus eller Avago ADNS-3310 som sitter i steel series Rival och Mionix Avior. Även Avago ADNS-S3888 som sitter i Deathadder 3.5G och Abyssuss har 0 acceleration, men där är det jitter-problem istället. Det fixas med firmware på Deathaddern, men abyssus kan inte uppdaters. Istället behöver man flyt och få en mus med rätt/ny firmware, borde ju inte vara några problem med tanke på hur längesen det var musen kom ut.

Jo, 3090 sensorn ska tydligen vara det kanske bästa man kan få tag på.
Lämpliga möss där den finns är Kana v2 eller vissa modeller av Zowies möss (minns inte vilken modell som var vilken, tror det var Zowie FK eller Zowie EC1 eller EC2). Det är ännu idag fortfarande optiska möss som gäller om man vill slippa accelerationsstörningar.
Själv kör jag med en Kana v2 som jag är supernöjd med. Den lätta vikten passar verkligen min greppstil. Kör också med ett grepp som jag tror bäst kan beskrivas som fingertip grip där jag använder fingerspetsarna.

Det man bör vara medveten om när det gäller Kana 2 är dock att den har hög lift off distance som inte kan justeras i mjukvaran.
Så tycker man att det är ett problem så får man antingen skippa musen eller försöka få ner LOD med lite knep (se "tejptricket"...).
Själv föredrar jag hög LOD. Jag vill inte att musen ska sluta avläsa bara för att jag råkar lyfta musen omärkbart när jag rör den eller för att jag sätter på extra skates.
Någon annan användare härinne klagade på att han tyckte att musen var för hal. Där håller jag inte alls med. Kana v1 var hal till den grad att jag fick problem, men de har gjort något med sidorna på musen nu då att den inte glider av fingrarna längre. Men som sagt, så kan tydligen vissa uppleva problem.

Men med ovanstående nackdelar nämnda så är det närmast den perfekta musen, lätt och med en superb sensor.

Annars finns som sagt vissa Zowie möss som ska ha samma sensor, men dessa har jag ingen personlig erfarenhet av och kan därför inte uttala mig så mycket om.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av solomon:

Jag är sjukt nöjd över min Steelseries Sensei RAW. Älskar den!

jag kör fingertip med min raw!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Jo, 3090 sensorn ska tydligen vara det kanske bästa man kan få tag på.
Lämpliga möss där den finns är Kana v2 eller vissa modeller av Zowies möss (minns inte vilken modell som var vilken, tror det var Zowie FK eller Zowie EC1 eller EC2). Det är ännu idag fortfarande optiska möss som gäller om man vill slippa accelerationsstörningar.
Själv kör jag med en Kana v2 som jag är supernöjd med. Den lätta vikten passar verkligen min greppstil. Kör också med ett grepp som jag tror bäst kan beskrivas som fingertip grip där jag använder fingerspetsarna.

Det man bör vara medveten om när det gäller Kana 2 är dock att den har hög lift off distance som inte kan justeras i mjukvaran.
Så tycker man att det är ett problem så får man antingen skippa musen eller försöka få ner LOD med lite knep (se "tejptricket"...).
Själv föredrar jag hög LOD. Jag vill inte att musen ska sluta avläsa bara för att jag råkar lyfta musen omärkbart när jag rör den eller för att jag sätter på extra skates.
Någon annan användare härinne klagade på att han tyckte att musen var för hal. Där håller jag inte alls med. Kana v1 var hal till den grad att jag fick problem, men de har gjort något med sidorna på musen nu då att den inte glider av fingrarna längre. Men som sagt, så kan tydligen vissa uppleva problem.

Men med ovanstående nackdelar nämnda så är det närmast den perfekta musen, lätt och med en superb sensor.

Annars finns som sagt vissa Zowie möss som ska ha samma sensor, men dessa har jag ingen personlig erfarenhet av och kan därför inte uttala mig så mycket om.

Kana v2 är absolut ett alternativ på listan. Hittade precis en IME 1.1A hemma, dock vet jag att den både dubbelklickar och att scrollhjulet är helt knas. Ska se om jag kan laga den, men annars lutar det åt Kana och Abyssus just nu. Gillar inte utseendet på zowies möss.

Skrivet av SimpanDirr:

jag kör fingertip med min raw!

Lasersenor i RAW dock, vill helst ha en optisk.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Logitech G100S kanske är ett alternativ?
Efter en snabb googling så verkar den ha en bra sensor också.

Permalänk
Medlem

Kana v2 är lite mindre än Sensei Raw, så den borde funka

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Skrivet av huttala:

Logitech G100S kanske är ett alternativ?
Efter en snabb googling så verkar den ha en bra sensor också.

Definitivt intressant, verkar som du säger ha en bra sensor.

Skrivet av smurfeNn:

Kana v2 är lite mindre än Sensei Raw, så den borde funka

Nice!

Jag har precis bjudit för en begagnad ROCCAT Savu (3090 sensor), ska se om jag får den. Annars ser det ut att bli en Kana, sugen på att testa Steelseries. Gillade känslan Rival väldigt mycket när jag provade den. Men har också riktigt bra erfarenhet av Logitech, brukar hålla bra även om jag vet att folk haft en del problem med dubbelklickande på just mössen.

Permalänk
Medlem

SwiftPoint Mouse kankse?

Någon som provat SwiftPoint Mouse? Ser kul ut, lite dyr.
Hög precision och lätt som få.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=swiftpoint

Permalänk
Skrivet av Peder K:

Någon som provat SwiftPoint Mouse? Ser kul ut, lite dyr.
Hög precision och lätt som få.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=swiftpoint

Haha!

Inte alls vad jag letar efter, men ser ju helt klart spännande ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peder K:

Någon som provat SwiftPoint Mouse? Ser kul ut, lite dyr.
Hög precision och lätt som få.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=swiftpoint

Haha, den såg kul ut!

Jag har nästan alltid kört med Logitechs MX518. Bytte för ett par veckor sedan till deras G400s. Riktigt nöjd faktiskt. Kunde kanske ha varit liiiite större, men om du ändå kör med fingergrip så är det kanse bättre för dig. Bara precis de antal knappar som jag behöver också, samt möjlighet att snabbt byta mellan olika dpi lägen

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Skrivet av Azrof90:

Haha, den såg kul ut!

Jag har nästan alltid kört med Logitechs MX518. Bytte för ett par veckor sedan till deras G400s. Riktigt nöjd faktiskt. Kunde kanske ha varit liiiite större, men om du ändå kör med fingergrip så är det kanse bättre för dig. Bara precis de antal knappar som jag behöver också, samt möjlighet att snabbt byta mellan olika dpi lägen

Använder folk mycket funktionen för att byta DPI-läge? Jag ser inte varför jag skulle ha användning för det. Möjligen från spel till spel, men då kan isof ha profiler. Behöver man ha en specifik dpi upp/ned knapp?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shortleif:

Använder folk mycket funktionen för att byta DPI-läge? Jag ser inte varför jag skulle ha användning för det. Möjligen från spel till spel, men då kan isof ha profiler. Behöver man ha en specifik dpi upp/ned knapp?

Det varierar nog från person till person, själv använder jag det så gott som aldrig men jag vet att vissa t.ex. använder det för att ha olika sens när de kör fordon i Planetside 2 eller BF3/BF4 mot när de kör infantry.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Använder folk mycket funktionen för att byta DPI-läge? Jag ser inte varför jag skulle ha användning för det. Möjligen från spel till spel, men då kan isof ha profiler. Behöver man ha en specifik dpi upp/ned knapp?

Brukar trycka upp dpi:n när jag kör tank i bf2/3/4. Ibland neråt om jag kör awp i cs. Annars tycker jag om att köra på hög dpi i windows. Är såklart inte ett måste med snabbknappar, men jag har haft det så länge att jag ibland använder dem utan att jag tänker på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk

I CS kan man ju t.ex. ställa sin zoom_sensitivity_ratio (standard var 1.2 i CS 1.6) för att ändra hur snabb zoomen är med AWPn. Bör finnas liknande kommandon i andra spel. Men just tanksen i BF kan jag förstå även om det var längesen jag spelade den serien så minns jag hur segt det var.

Permalänk

Det blev en abyssus, nu ska vi bara hålla tummarna för att jag fått en av de bra som inte har jitter.

EDIT: Någon som har tips på skatez/glidez? Stort fan av hyperglidez men verkar inte finnas för abyssus. Vill också få upp musen lite då den ska ha ganska hög LOD, så vill helst sätta tjocka skates på orginalskatesen och inte bredvid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Det blev en abyssus, nu ska vi bara hålla tummarna för att jag fått en av de bra som inte har jitter.

EDIT: Någon som har tips på skatez/glidez? Stort fan av hyperglidez men verkar inte finnas för abyssus. Vill också få upp musen lite då den ska ha ganska hög LOD, så vill helst sätta tjocka skates på orginalskatesen och inte bredvid.

http://www.ebay.com/itm/Tiger-Gaming-Razer-Abyssus-Mouse-Feet...

Köper bara tiger fötter till mina möss nu mera.
Gillar dom mest av alla skatez.

Permalänk
Medlem

Har kört Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 och Logitech MX518, sen G300 som jag var ruggigt nöjd med.
Däremot har jag fullkomligt förälskat mig i Logitech G500s och allt som är med den.
Klockren passform, och vikten på musen väljer du själv, jag kombinerar lite med tyngre vikter på yttersidan av
viktskivan och lättare i mitten, så nu är den perfekt för mig.
Känns riktigt stabil, tillräckligt många knappar och den glider inte i handen,
jag håller dock musen med tummen och ringfingret och sveper med handleden en hel del, vilket passar utmärkt.

Kan verkligen inte rekommendera någon annan mus, men det jag vet är att:

Den mus som en del tycker är fantastisk, tycker jag är fruktansvärt äcklig, och träffytan för lasern är för låg/hög.
Man måste köpa en mus, och lära känna den. Man kan inte gå på andras referenser, även om de är utmärkta precis som min.

Men kör på en G500s om du har råd, jag tror inte du kommer bli missnöjd, för Logitech kan sina möss och tangentbord.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50