Dator startar inte varje gång, försöker komma på varför

Permalänk

Dator startar inte varje gång, försöker komma på varför

Jag har nyligen fått problem med att min dator inte startar vid vissa tillfällen. Datorn är dryga året gammal och har inte haft problem tidigare. Det som är nytt i datorn är 2 hårdiskar som jag installerade i januari och februari i år. Så senaste hårdvaru ändringen var över 1 månad sen innan det blev problem.

Datorn bootar up och kommer förbi post screen men fastnar sedan på en svart skärm med blinkande understreck "_" , Vilket är steget precis innan windows loggan.
Problemet uppstod första gången efter en windows uppdatering, men jag vet inte om det har någon koppling till problemet.
Datorn startade inte och jag gick in bios och valde force boot order, skulle välja ssd disken men valde bluray läsaren av misstag och datorn startade utan problem, och då installerades även windows uppdateringen. Bluray läsaren var redan first boot device så detta borde inte löst problemet.

En eller 2 dagar senare, datorn startade inte. Ändra bootdevice fungerade inte heller så jag laddade optimized defaults på bios och datorn startade igen.

Sedan 3 dagar utan problem med att datorn inte startade. På fjärde dagen så startade den inte igen. Datorn var redan på optimized defaults så det hjälpte inte. Jag funderade på om det var problem med strömfördelningen, för att alla hårddiskar är på samma 4 split sata strömsladd och det var den enda hårdvaru ändringen som gjorts på datorn på över 1 år. Så jag kopplade ur bluray läsaren och körde 2 hårdiskar på ena sladden och dom andra 2 hårddiskarna på den andra sladden. Nu startade datorn igen utan problem. Jag laddade även min andra bios inställning som är asus automatiska överclockningstweak som tar datorn upp till 3,9 Ghz, detta fungerade också.

2 dagar senare (idag) så startar inte datorn igen, samma fel som tidigare, och jag fick igång datorn igen genom att ladda optimized defaults i bios.

Det är ju uppenbarligen något som är fel men jag vet inte riktigt vad som är problemet. Är det att nätaggregatet är för klent? Är det någon bios inställning, eller windows problem. Om något är trasigt behöver jag isolera problemet så jag vet vad som behöver bytas ut. Men just nu känns problemet ganska slumpmässigt så jag vet inte riktigt vart jag ska börja kolla och testa.

Datorn i fråga

Asus P8Z77-V
Intel Core i7 3770K 3.5 GHz
Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP
Gigabyte GeForce GTX 670 2GB OC
Corsair HX 650W 80+ Gold Modulär
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB
3 x 3TB WD Green 5400rpm 64MB
LG CH10LS28 Blu-Ray läsare

Någon som har en ide om vad problemet kan vara och vad jag ska testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormraider:

Jag har nyligen fått problem med att min dator inte startar vid vissa tillfällen. Datorn är dryga året gammal och har inte haft problem tidigare. Det som är nytt i datorn är 2 hårdiskar som jag installerade i januari och februari i år. Så senaste hårdvaru ändringen var över 1 månad sen innan det blev problem.

Datorn bootar up och kommer förbi post screen men fastnar sedan på en svart skärm med blinkande understreck "_" , Vilket är steget precis innan windows loggan.
Problemet uppstod första gången efter en windows uppdatering, men jag vet inte om det har någon koppling till problemet.
Datorn startade inte och jag gick in bios och valde force boot order, skulle välja ssd disken men valde bluray läsaren av misstag och datorn startade utan problem, och då installerades även windows uppdateringen. Bluray läsaren var redan first boot device så detta borde inte löst problemet.

En eller 2 dagar senare, datorn startade inte. Ändra bootdevice fungerade inte heller så jag laddade optimized defaults på bios och datorn startade igen.

Sedan 3 dagar utan problem med att datorn inte startade. På fjärde dagen så startade den inte igen. Datorn var redan på optimized defaults så det hjälpte inte. Jag funderade på om det var problem med strömfördelningen, för att alla hårddiskar är på samma 4 split sata strömsladd och det var den enda hårdvaru ändringen som gjorts på datorn på över 1 år. Så jag kopplade ur bluray läsaren och körde 2 hårdiskar på ena sladden och dom andra 2 hårddiskarna på den andra sladden. Nu startade datorn igen utan problem. Jag laddade även min andra bios inställning som är asus automatiska överclockningstweak som tar datorn upp till 3,9 Ghz, detta fungerade också.

2 dagar senare (idag) så startar inte datorn igen, samma fel som tidigare, och jag fick igång datorn igen genom att ladda optimized defaults i bios.

Det är ju uppenbarligen något som är fel men jag vet inte riktigt vad som är problemet. Är det att nätaggregatet är för klent? Är det någon bios inställning, eller windows problem. Om något är trasigt behöver jag isolera problemet så jag vet vad som behöver bytas ut. Men just nu känns problemet ganska slumpmässigt så jag vet inte riktigt vart jag ska börja kolla och testa.

Datorn i fråga

Asus P8Z77-V
Intel Core i7 3770K 3.5 GHz
Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP
Gigabyte GeForce GTX 670 2GB OC
Corsair HX 650W 80+ Gold Modulär
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB
3 x 3TB WD Green 5400rpm 64MB
LG CH10LS28 Blu-Ray läsare

Någon som har en ide om vad problemet kan vara och vad jag ska testa.

Blinkande understreck är väl tecken på att den inte hittar något OS att boota.

Disken som OS'et ligger på borde ju vara första boot, men den skall ju alltid hoppa vidare om den inte hittar något och tillslut hitta det ändå.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Skrivet av Vnox:

Blinkande understreck är väl tecken på att den inte hittar något OS att boota.

Disken som OS'et ligger på borde ju vara första boot, men den skall ju alltid hoppa vidare om den inte hittar något och tillslut hitta det ändå.

Jo ssd med windows på är nu första boot device. Jag ändrade det första gången när jag tog force boot order. Förut var det bluray och sedan ssd som andra. Vad gör att den inte hittar operativsystem ifall boot order är rätt? Som det är nu är ssd enda boot device tror jag och fast boot är aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormraider:

Jo ssd med windows på är nu första boot device. Jag ändrade det första gången när jag tog force boot order. Förut var det bluray och sedan ssd som andra. Vad gör att den inte hittar operativsystem ifall boot order är rätt? Som det är nu är ssd enda boot device tror jag och fast boot är aktiverat.

Kör du AHCI?
Har du testat att boota utan några USB-kontakter i?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Kör du AHCI?
Har du testat att boota utan några USB-kontakter i?

Japp jag kör AHCI, kan prova utan usb kontakter om det strular igen sen men moderkortet är satt på partial ubs support så som jag förstår det är alla usb kontakter utom dom 2 för tangentbord och mus inaktiverade vid bot.

Har kollat igen att ssd är first och only boot device nu och datorn startar med standard överklockningen. Allt verkar fungera som det ska just nu, men om det strular igen så återkommer jag till tråden med mer info.
Tack för förslagen på vad jag skulle kontrollera hittils i alla fall

Permalänk

Idag återkom problemet igen. Löste det genom att force boot order och välja ssd disken och då startad den. Men ssd disken är den enda disken i boot order, så den borde hitta den automatiskt vid uppstart.
Vad kan det vara för problem som gör att den inte hittar disken varje gång datorn startar?

Permalänk
Medlem

Låter som att SSDn håller på att ge upp, eftersom datorn ibland inte hittar något OS under boot och OS: et är ju på SSDn sa du. Eller så kan det vara någon av hårddiskarna som håller på att dö och ställer till det för datorn under boot när moderkortet letar efter en boot device. Men eftersom SSDn är först prio så borde den ju hitta OS:et innan den kommer till hårddiskarna. Så min gissning är på att SSDn håller på att ge upp. Eller en SATA kabel som är glapp/dålig.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Skrivet av Kritax:

Låter som att SSDn håller på att ge upp, eftersom datorn ibland inte hittar något OS under boot och OS: et är ju på SSDn sa du. Eller så kan det vara någon av hårddiskarna som håller på att dö och ställer till det för datorn under boot när moderkortet letar efter en boot device. Men eftersom SSDn är först prio så borde den ju hitta OS:et innan den kommer till hårddiskarna. Så min gissning är på att SSDn håller på att ge upp. Eller en SATA kabel som är glapp/dålig.

Jag har bytt sata sladd med en annan disk nu och port på moderkortet, får se om det hjälper något.
Om ssd:n hållen på att dö så antar jag det bara är att göra backup på det viktigaste och vänta på att den dör helt? Eller finns det något test som kan kolla hur bra disken fungerar? Om den håller på att dö känns det som det är ett strömproblem och sådant borde inte ett program kunna testa antar jag, antingen fungerar det eller inte.
Testade samsung magician förut och den sa allt var bra med disken i alla fall, men vet inte om det säger något alls i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Testa att nollställa bios ordentligt och sen gå in i bios och ställa in osv du gjort tidigare. Finns flera sätt som alla ska göras när strömkabeln är utdragen. Tex ta bort batteriet en stund som ser ut som ett batteri.

Backup det första man ska göra när tror att något är fel på disken. Vet inte hur det är med SSD men vanliga diskar som håller på att dö en vana att gå sönder mitt i tidskrävande tester.

Efter det kan du testa att ta bort alla partitioner på SSD medan du testar att installera om. Det räcker INTE att bara formatera (och installera om) för då blir många såna här fel kvar som mycket väl kan orsaks av tex att något gick snett när Windows Uppdate jobba men även av andra saker som hände i Windows.

Permalänk

Tänkte göra en liten uppdatering ifall andra får liknande problem eftersom jag inte haft problemet nu på nästan 2 veckor. Det jag gjorde var att jag uppdaterade bios till den senaste versionen. Det verkar ha löst problemet för tillfället i alla fall. Om felet kommer tillbaka så är ominstallation av windows nästa test.