Stora tråden om CV och jobbsökande

Permalänk
Medlem

Stora tråden om CV och jobbsökande

Jag söker själv arbete frekvent och har här på SweC lagt märke till hur många trådar angående utvärdering av CV som faktiskt skapas, åtminstone ett par gånger i veckan. Därför tänkte jag att det vore bra och underlättande för alla som själva söker jobb, att ha utvärderingar och hjälpen på en samlad plats. Denna tråd.

Nåla gärna tråden!

Jag kan börja med att be om en utvärdering av brevet från mitt egna CV:

Mitt namn är X och är intresserad av en anställning hos er.
Jag bor tillsammans med min fästmö och vår son på X, ynka tio minuters promenad från er. Just nu är jag på föräldraledighet med min son. Min fästmö studerar på heltid och nu till sommaren är det dags för mig att ta klivet ut i arbetslivet.
Sedan december 2012 arbetar jag timvis, som ledsagare åt en förståndshandikappad pojke. Jag trivs mycket bra med detta, men eftersom detta bara är en timanställning och inte är det jag vill ägna min kommande tid med, söker jag nu anställning hos er på X.
Som person är jag mycket frågeställande och vill att saker ska gå rätt till för så många som möjligt. Jag ska inte krydda på sanningen; jag är smått pedantisk och kanske lite för pratglad. I övrigt tycker jag mycket om att knyta nya kontakter, och har en positiv inställning till det mesta och är villig att lyssna och lära mig nytt. Jag har även erfarenheter inom service och kundmottagning, från tiden då jag praktiserade på Bagarboden och min nuvarande ledsagaranställning. Därifrån kommer även min förmåga att utföra många olika sysslor samtidigt, och under kort tid.
Vad som gör mig lycklig är när jag märker att jag hjälpt en person uppnå ett personligt mål, om så är att lära dem knyta skorna eller hur man slår upp sida 24 i produktkatalogen. Språk är även en stor del av mig. Jag behärskar det svenska språket, engelskan och tyskan bättre än de flesta andra då svenskan och tyskan är mitt modersmål. Engelskan ligger mig också gott i hand, då jag dagligen använder språket för att hålla kontakt med vänner från Amerika. Detta tror jag är en stor fördel för kommunikation och förståelse inom försäljningsbranchen, eftersom tidspressade tillfällen ofta uppstår, där gott språkbruk lätt löser de mesta situationer. Inte minst när turister anländer.
X har alltid varit min favoritkedja när det gäller inköp av teknik och diverse prylar, och det är oftast dit jag och min fästmö går för att införskaffa just sådana artiklar, inte bara för att det är den närmsta prylbutiken. Jag uppskattar prydlighet och finess när jag går och handlar, eftersom det då är väldigt lätt att hitta det man söker. Personalen är alltid trevlig och tillmötesgående, och detta vill jag vara en del av. I mitt tycke är det just detta som särskiljer er från vilken annan detaljhandel som helst. Eftersom jag ofta handlar hos er på X, känner jag mig trygg i ert sortiment och hittar lätt i butiken, vilket jag tycker är en god merit hos butikspersonal. Då butikens ort även är min hemort, är jag inte bara lättillgänglig, utan också ett bekant ansikte utåt.
Jag har även erfarenheter inom service, från tiden då jag praktiserade på Bagarboden och min nuvarande ledsagaranställning.
Varför jag söker mig just till er är för att jag har en god uppfattning om X, en detaljhandel som, likt mig själv, bryr sig om kunden och vill se till dess bästa. I andra butiker upplever jag inte denna känsla som lika stark. Därför vill jag bli en del av X.

Jag hoppas jag väckt ert intresse och berättar med nöje mer om mig själv på en intervju.

vänlig hälsning
X X X

Lämna gärna konstruktiv kritik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Mitt namn är X och är intresserad av en anställning hos er.
g bor tillsammans med min fästmö och vår son på X, ynka tio minuters promenad från er. Just nu är jag på föräldraledighet med min son. Min fästmö studerar på heltid och nu till sommaren är det dags för mig att ta klivet ut i arbetslivet. - Ganska ointressant för en arbetsgivare, personligen tycker jag att det är sånt man tar face to face när man lär känna varandra.
Sedan december 2012 arbetar jag timvis, som ledsagare åt en förståndshandikappad pojke. Jag trivs mycket bra med detta, men eftersom detta bara är en timanställning och inte är det jag vill ägna min kommande tid med, söker jag nu anställning hos er på X. Vad du gör, och vad du har gjort tidigare är bra att ha med, men formulera om det. Just nu väcker det frågor varför du inte vill jobba med det.
Som person är jag mycket frågeställande och vill att saker ska gå rätt till för så många som möjligt. Jag ska inte krydda på sanningen jag är smått pedantisk och kanske lite för pratglad. Skum formulering. Varför är du inte ordningsam och social istället?
Vad som gör mig lycklig är när jag märker att jag hjälpt en person uppnå ett personligt mål, om så är att lära dem knyta skorna eller hur man slår upp sida 24 i produktkatalogen Skulle säga att du tycker om att hjälpa männsikor att lyckas, oberoende på vad deras mål är.
Språk är även en stor del av mig. Jag behärskar det svenska språket, engelskan och tyskan bättre än de flesta andra På vilket sätt behärskar du språken bättre än tex mig?(Alltså det är det fetmarkerade som jag tycker är jätte konstigt)
svenskan och tyskan är mitt modersmål. Engelskan ligger mig också gott i hand, då jag dagligen använder språket för att hålla kontakt med vänner från Amerika.
Detta tror jag är en stor fördel för kommunikation och förståelse inom försäljningsbranchen, eftersom tidspressade tillfällen ofta uppstår, där gott språkbruk lätt löser de mesta situationer. Inte minst när turister anländer. Tror gör man i kyrkan, det kan hjälpa dig.
X har alltid varit min favoritkedja när det gäller inköp av teknik och diverse prylar, och det är oftast dit jag och min fästmö går för att införskaffa just sådana artiklar, inte bara för att det är den närmsta prylbutiken. Jag uppskattar prydlighet och finess när jag går och handlar, eftersom det då är väldigt lätt att hitta det man söker. Personalen är alltid trevlig och tillmötesgående, och detta vill jag vara en del av. I mitt tycke är det just detta som särskiljer er från vilken annan detaljhandel som helst. Eftersom jag ofta handlar hos er på X, känner jag mig trygg i ert sortiment och hittar lätt i butiken, vilket jag tycker är en god merit hos butikspersonal. Då butikens ort även är min hemort, är jag inte bara lättillgänglig, utan också ett bekant ansikte utåt. Är det en recension du skriver? Lite mycket kissass för min del.
Jag har även erfarenheter inom service, från tiden då jag praktiserade på Bagarboden och min nuvarande ledsagaranställning.
Varför jag söker mig just till er är för att jag har en god uppfattning om X, en detaljhandel som, likt mig själv, bryr sig om kunden och vill se till dess bästa. I andra butiker upplever jag inte denna känsla som lika stark. Därför vill jag bli en del av X.

Jag hoppas jag väckt ert intresse och berättar med nöje mer om mig själv på en intervju.

vänlig hälsning
X X X

Lämna gärna konstruktiv kritik!

Kommentarer i kursiv. Tycker du ska försöka få in mer om DIG(vad du tycker om att göra, hur omgivningen uppfattar dig, dina personliga egenskaper osv) istället för varför du tycker att X är en så bra affär. Samtidigt vad för tjänst söker du?

Det är självklart i fall till fall, men räkna med att personen som läser ditt CV lägger 5-15sekunder på att läsa det. Jag hade lagt ditt CV i nej högen, för det beskriver ditt liv, vad du tycker om affären och väldigt lite om varför jag ska anställa dig.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Kan hålla med ovanstående till stor del. Själv föredrar jag korta personliga brev med ganska lite fokus på mitt privatliv. Första raden får man förstås introducera sig lite men det räcker som sagt med en rad där man kanske nämner två eller tre positiva egenskaper som är relevanta för jobbet. Det första följande stycket/styckena borde sedan ta upp varför du skulle vara relevant för jobbet, helst med grund i dit CV - annars är det egentligen ganska irrelevant. Som avslutning kan man sparsamt utveckla hur man är som person men då många inte ens läser så långt räcker det med kanske ett par-tre rader tycker jag.

Som Carlj nämner kan man nog räkna med att personen som läser brevet inte lägger mer än kanske 5-15 sekunder på att skumma igenom texten så det gäller att hålla sig till så relevant information som möjligt.
Sedan är det ju (tyvärr) också så att ju mindre man nämner om sin egen personlighet desto bättre, för att undvika missuppfattningar eller att bli fördomsfullt kastad i papperskorgen. Det handlar ju om att få till ett intervjutillfälle och där kan man sedan utveckla sig på olika punkter och samtidigt får ju arbetsgivaren en bättre bild av hur man är som person.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna ge sina åsikter på mitt personliga brev till jobbet IT-tekniker? Har problem med att få ned vad exakt jag kan bidra med. Kan skicka annonsen till jobbet i PM om någon vill se den, så att brevet passar till jobbet.

Hej,

Mitt namn är **Förnamn Efternamn**. Jag kan bidra med kompetens inom datorer och service, och en vilja att prestera bra resultat.

Mina tidigare erfarenheter i spelföreningen **namn** har gett mig färdigheter som att kunna arbeta strukturerat mot uppsatta mål, utföra uppgifter snabbt och effektivt och arbeta strategiskt. **namn** ordnade cuper i datorspelet Counter-Strike. Under dessa cuper hjälpte jag många medlemmar på kort tid, men detta klarade jag bra utan att bli stressad. På det sättet har jag blivit klart mer serviceinriktad och kan arbeta bra under stress. Jag tror att jag kan bidra rejält till ert företag med mina kunskaper inom datorer och teknik.

Jag ser fram emot att träffa er och diskutera mer kring tjänsten.

Vänliga Hälsningar,
Förnamn Efternamn

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Hej,

Mitt namn är **Förnamn Efternamn**. Jag kan bidra med kompetens inom datorer och service, och en vilja att prestera bra resultat. Skulle jag ändra till något liknande: Att få möjlighet att utvecklas som person och IT-tekniker hos Er på XXXX ser jag som en mycket stimulerande och intressant utmaning och jag söker därav tjänsten som XXXX

Mina tidigare erfarenheter i spelföreningen **namn** har gett mig färdigheter som att kunna arbeta strukturerat mot uppsatta mål, utföra uppgifter snabbt och effektivt och arbeta strategiskt.**namn** ordnade cuper i datorspelet Counter-Strike. Under dessa cuper hjälpte jag många medlemmar på kort tid, men detta klarade jag bra utan att bli stressad. På det sättet har jag blivit klart mer serviceinriktad och kan arbeta bra under stress.Jag tror att jag kan bidra rejält till ert företag med mina kunskaper inom datorer och teknik.
Jag ser fram emot att träffa er och diskutera mer kring tjänsten.

Vänliga Hälsningar,
Förnamn Efternamn

Dold text

Kanske lite väl kort. Sedan tycker jag att du ska skippa counterstrike, och kanske skriva något om hur du hjälpte till att lösa problem vid spelkvällar(kanske ge några exempel). Och försök att undvika att upprepa ord.

Framför allt så vill jag veta vad som gör att du kan bidra rejält till företaget? Utbildning utöver spelföreningen?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Skulle någon kunna ge sina åsikter på mitt personliga brev till jobbet IT-tekniker? Har problem med att få ned vad exakt jag kan bidra med. Kan skicka annonsen till jobbet i PM om någon vill se den, så att brevet passar till jobbet.

Hej,

Mitt namn är **Förnamn Efternamn**. Jag kan bidra med kompetens inom datorer och service, och en vilja att prestera bra resultat.

Mina tidigare erfarenheter i spelföreningen **namn** har gett mig färdigheter som att kunna arbeta strukturerat mot uppsatta mål, utföra uppgifter snabbt och effektivt och arbeta strategiskt. **namn** ordnade cuper i datorspelet Counter-Strike. Under dessa cuper hjälpte jag många medlemmar på kort tid, men detta klarade jag bra utan att bli stressad. På det sättet har jag blivit klart mer serviceinriktad och kan arbeta bra under stress. Jag tror att jag kan bidra rejält till ert företag med mina kunskaper inom datorer och teknik.

Jag ser fram emot att träffa er och diskutera mer kring tjänsten.

Vänliga Hälsningar,
Förnamn Efternamn

Dold text

För kort kan jag tycka. Utan att ha sett ditt CV så är det svårt att veta vad du kan bidra med. Kunskap och kompetens skriver du, vad innefattar det?
Om tjänsten du söker omfattar mycket nätverk kanske du ska beskriva din kompetens inom detta i stil med "Då jag sysslat mycket med nätverkskonfigurationer, Cisco, servrar etc.. skulle jag kunna bidra till er nätverksavdelning.....hej och hå".

"Tack vare att jag har hjälpt kompisar, mormor, grannen m.m. att byggt ihop 27 datorer skulle mina hårdvarukunskaper vara en tillgång hos er..."

"Under min tid som studerande(Universitet/gymnasiet?) så programmerade jag jättemycket i C# och dessa kunskaper kan ni inte vara utan!"

Du ser vart jag vill komma, utveckla din kompetens samt överdriv!

Det jag får ut av ditt brev för tillfället är:
-Du kan bidra med kompetens och service.(Jag har dock ingen aning om vilken kompetens)
-Du vill prestera bra.(ganska givet, vem vill anställa en som inte vill prestera bra? Jag anställer dig för att du ska generera pengar till mig. )
-Du hjälpte folk under en CS-cup.(Jag är gammal, vet inte vad CS är. Vet heller inte med vad du hjälpte dem med, gå över gatan? Köpte dricka? Bygga nätverksstrukturen för cupen?
-Du vill träffa mig.(Det är bra, annars hade du inte sökt jobbet^^)

Vill inte låta hård här, du får se det ur en arbetsgivares ögon där han kanske läser 50 personliga brev. Ditt måste sticka ut!

Permalänk
Medlem

Har även jag svårt för att få ned exakt vad jag kan bidra med... Har pillat och grejat en del nu, vad tycker ni - är det någon förbättring?

Mitt namn är X och är intresserad av en anställning hos er.
Jag bor tillsammans med min fästmö och vår son på X, ynka tio minuters promenad från er. Just nu är jag på föräldraledighet med min son och nu till sommaren är det dags för mig att ta klivet ut i arbetslivet.
Sedan december 2012 arbetar jag timvis, som ledsagare åt en förståndshandikappad pojke. Jag trivs mycket bra med detta, men eftersom detta bara är en timanställning och jag är mer intresserad av teknik, söker jag nu anställning hos er på X.
Som person är jag mycket frågeställande och vill att saker ska gå rätt till för så många som möjligt. Jag ska inte krydda på sanningen; jag är väldigt ordningsam och social. I övrigt tycker jag mycket om att knyta nya kontakter, har en positiv inställning och är villig att lyssna och lära mig nytt. Jag besitter även erfarenheter inom service och kundmottagning från tiden då jag praktiserade på X och min nuvarande ledsagaranställning. Därifrån kommer även min förmåga att utföra många olika sysslor samtidigt, och under kort tid. Jag är en lagspelare och bidrar alltid till att nå butikens gemensamma mål, samtidigt som jag tar eget initiativ när situationen kräver det.
Jag tycker mycket om att hjälpa människor att lyckas, oberoende på vad deras mål är. Språk är, även det, en stor del av mig. Jag behärskar det svenska språket, engelskan och tyskan bättre än många andra, då svenskan och tyskan är mitt modersmål. Engelskan ligger mig också gott i hand, då jag dagligen använder språket för att hålla kontakt med vänner från Amerika. Detta är en stor fördel för kommunikation och förståelse inom försäljningsbranchen, eftersom tidspressade tillfällen ofta uppstår, där gott språkbruk lätt löser de flesta situationer. Inte minst när turister anländer.
X har alltid varit min favoritkedja när det gäller inköp av teknik och diverse prylar, och det är oftast dit jag och min fästmö går för att införskaffa just sådana artiklar, inte bara för att det är den närmsta prylbutiken. Jag uppskattar prydlighet och finess när jag går och handlar, eftersom det då är väldigt lätt att hitta det man söker. Personalen är alltid trevlig och tillmötesgående, och detta vill jag vara en del av. I mitt tycke är det just detta som särskiljer er från vilken annan detaljhandel som helst. Eftersom jag ofta handlar hos er på X, känner jag mig trygg i ert sortiment, vilket jag tycker är en god merit hos butikspersonal. Då butikens ort även är min hemort, är jag inte bara lättillgänglig, utan också ett bekant ansikte utåt. Jag har även erfarenheter inom service, från tiden då jag praktiserade på X och min nuvarande ledsagaranställning.
Varför jag söker mig till just er, är för att jag har en god uppfattning om X, en detaljhandel som, likt mig själv, bryr sig om kunden och vill se till dess bästa. I andra butiker upplever jag inte alls denna känsla som lika stark. Därför vill jag bli en del av X.

Jag hoppas jag väckt ert intresse och berättar med nöje mer om mig själv på en intervju!

vänlig hälsning
X X X

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Har även jag svårt för att få ned exakt vad jag kan bidra med... Har pillat och grejat en del nu, vad tycker ni - är det någon förbättring?

Mitt namn är X och är intresserad av en anställning hos er.
Jag bor tillsammans med min fästmö och vår son på X, ynka tio minuters promenad från er. Just nu är jag på föräldraledighet med min son och nu till sommaren är det dags för mig att ta klivet ut i arbetslivet.Tycker fortfarande att det är ointressant att ha med. Skriv något kort. Tex: "Att få möjlighet att utvecklas som person och XXXX(din tjänst) hos Er på XXXX ser jag som en mycket stimulerande och intressant utmaning och jag söker därav tjänsten som " Som jag sa tidigare, det här är ett F2F samtal
Sedan december 2012 arbetar jag timvis, som ledsagare åt en förståndshandikappad pojke. Jag trivs mycket bra med detta, men eftersom detta bara är en timanställning och jag är mer intresserad av teknik, söker jag nu anställning hos er på X.
Som person är jag mycket frågeställande och vill att saker ska gå rätt till för så många som möjligt. Jag ska inte krydda på sanningen; Ändra till att "Personer i min närhet uppfattar mig som ordningsam och socialjag är väldigt ordningsam och social. I övrigt tycker jag mycket om att knyta nya kontakter, har en positiv inställning och är villig att lyssna och lära mig nytt. Jag besitter även erfarenheter inom service och kundmottagning från tiden då jag praktiserade på X och min nuvarande ledsagaranställning. Därifrån kommer även min förmåga att utföra många olika sysslor samtidigt, och under kort tid. Jag är en lagspelare och bidrar alltid till att nå butikens gemensamma mål, samtidigt som jag tar eget initiativ när situationen kräver det.
Jag tycker mycket om att hjälpa människor att lyckas, oberoende på vad deras mål är. Språk är, även det, en stor del av mig. Jag behärskar det svenska språket, engelskan och tyskan bättre än många andraVill fortfarande veta varför du behärskar språken än mig., då svenskan och tyskan är mitt modersmål. Engelskan ligger mig också gott i hand, då jag dagligen använder språket för att hålla kontakt med vänner från Amerika. Detta är en stor fördel för kommunikation och förståelse inom försäljningsbranchen, eftersom tidspressade tillfällen ofta uppstår, där gott språkbruk lätt löser de flesta situationer. Inte minst när turister anländer.
X har alltid varit min favoritkedja när det gäller inköp av teknik och diverse prylar, och det är oftast dit jag och min fästmö går för att införskaffa just sådana artiklar, inte bara för att det är den närmsta prylbutiken. Jag uppskattar prydlighet och finess när jag går och handlar, eftersom det då är väldigt lätt att hitta det man söker. Personalen är alltid trevlig och tillmötesgående, och detta vill jag vara en del av. I mitt tycke är det just detta som särskiljer er från vilken annan detaljhandel som helst. Eftersom jag ofta handlar hos er på X, känner jag mig trygg i ert sortiment, vilket jag tycker är en god merit hos butikspersonal. Då butikens ort även är min hemort, är jag inte bara lättillgänglig, utan också ett bekant ansikte utåtAlldeles för mycket fjäsk, som jag nämnde tidigare.. Jag har även erfarenheter inom service, från tiden då jag praktiserade på X och min nuvarande ledsagaranställning.Upprepning.
Varför jag söker mig till just er, är för att jag har en god uppfattning om X, en detaljhandel som, likt mig själv, bryr sig om kunden och vill se till dess bästa. I andra butiker upplever jag inte alls denna känsla som lika stark. Därför vill jag bli en del av X.

Jag hoppas jag väckt ert intresse och berättar med nöje mer om mig själv på en intervju!

vänlig hälsning
X X X

Dold text

Kommentar i Fetmarkerad. Angående språket så tycker jag det är en klumpig formulering att skriva att du behärskar språken bättre än många andra. Du behärskar Svenskan och Tyskan väl, mycket beroende på att det är dina modersmål.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Kanske lite väl kort. Sedan tycker jag att du ska skippa counterstrike, och kanske skriva något om hur du hjälpte till att lösa problem vid spelkvällar(kanske ge några exempel). Och försök att undvika att upprepa ord.

Framför allt så vill jag veta vad som gör att du kan bidra rejält till företaget? Utbildning utöver spelföreningen?

Tack för feedbacken. Skickade annonsen till jobbet i ett PM till dig. Såhär ser det ut just nu iaf:

Hej,

Mitt namn är **Förnamn Efternamn**. Direkt när jag såg annonsen kände jag att det här var något för mig då IT är ett av mina största kunskapsområden och intressen. Jag kan bidra med kompetens inom datorer, service och en del programmering. Under min tid som studerande på gymnasiet har jag lärt mig en del i C# samt HTML och CSS. På fritiden har jag också hjälpt kompisar med att bygga ihop datorer, så mina hårdvarukunskaper kommer vara en tillgång hos er. Att träffa kunder, knyta kontakter och skapa affärsmöjligheter inom teknikindustrin ligger helt i linje med mina framtida jobbambitioner.

Mina tidigare erfarenheter i spelföreningen **namn** har gett mig färdigheter som att kunna arbeta strukturerat mot uppsatta mål, utföra uppgifter snabbt och effektivt och arbeta strategiskt. **namn** ordnade cuper. Under dessa cuper hjälpte jag många medlemmar om de hade några problem med registrering eller dylikt på vår hemsida på kort tid, men detta klarade jag bra utan att bli stressad. På det sättet har jag blivit klart mer serviceinriktad och kan arbeta bra under stress.
Jag hoppas att jag har väckt ert intresse och jag ser fram emot en vidare dialog om mina möjligheter för anställning hos er.

Vänliga Hälsningar,
Förnamn Efternamn

Dold text
Skrivet av Barra85:

För kort kan jag tycka. Utan att ha sett ditt CV så är det svårt att veta vad du kan bidra med. Kunskap och kompetens skriver du, vad innefattar det?
Om tjänsten du söker omfattar mycket nätverk kanske du ska beskriva din kompetens inom detta i stil med "Då jag sysslat mycket med nätverkskonfigurationer, Cisco, servrar etc.. skulle jag kunna bidra till er nätverksavdelning.....hej och hå".

"Tack vare att jag har hjälpt kompisar, mormor, grannen m.m. att byggt ihop 27 datorer skulle mina hårdvarukunskaper vara en tillgång hos er..."

"Under min tid som studerande(Universitet/gymnasiet?) så programmerade jag jättemycket i C# och dessa kunskaper kan ni inte vara utan!"

Du ser vart jag vill komma, utveckla din kompetens samt överdriv!

Det jag får ut av ditt brev för tillfället är:
-Du kan bidra med kompetens och service.(Jag har dock ingen aning om vilken kompetens)
-Du vill prestera bra.(ganska givet, vem vill anställa en som inte vill prestera bra? Jag anställer dig för att du ska generera pengar till mig. )
-Du hjälpte folk under en CS-cup.(Jag är gammal, vet inte vad CS är. Vet heller inte med vad du hjälpte dem med, gå över gatan? Köpte dricka? Bygga nätverksstrukturen för cupen?
-Du vill träffa mig.(Det är bra, annars hade du inte sökt jobbet^^)

Vill inte låta hård här, du får se det ur en arbetsgivares ögon där han kanske läser 50 personliga brev. Ditt måste sticka ut!

Tack för feedbacken. Postade ovan hur det ser ut nu efter att jag har ändrat lite. Är det fortfarande för kort? Förresten så skickade jag ett PM till dig med annonsen till jobbet och mitt CV.