Permalänk
Medlem

Powerknapp till egen panel

Jag håller på skissar på en panel som ska sitta nersänkt i ett skrivbord med de vanligaste kontakterna i. USB, HDMI, 3,5 mm jack, PS/2 etc. Jag vill även implementera en powerknapp till datorn, gärna med led. Problemet är jag inte vet den tekniska benämningen på just en powerknapp som sitter i ett chassi. Det var för tok för längesen jag läste elektronik

Stavfel
Permalänk
Medlem

Det är bara en slutande brytare, och helst vill man ha en återfjädrande. T.ex: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/s...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztripez:

ska fungera utmärkt, knappen då alltså. hur belysningen kommer fungera vet jag inte, men troligtvis kopplar du bara PWRLED kabeln till lampan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ska fungera utmärkt, knappen då alltså. hur belysningen kommer fungera vet jag inte, men troligtvis kopplar du bara PWRLED kabeln till lampan.

stämmer utmärkt

Permalänk
Medlem

Haha, snor tråden och tackar för förklaringen till hur detta fungerar samt idén om att ha PWR-knappen på skrivbordet Blir att beställa en sådan strömbrytare ikväll XD Tror jag löder fast en molex för ström till LED-erna, om detta nu skulle fungera?

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

Haha, snor tråden och tackar för förklaringen till hur detta fungerar samt idén om att ha PWR-knappen på skrivbordet Blir att beställa en sådan strömbrytare ikväll XD Tror jag löder fast en molex för ström till LED-erna, om detta nu skulle fungera?

Eller så tar du bara en gammal mobilladdare som strömkälla. Har exakt samma brytare i mitt skrivbord och har gjort så, funkar väldigt bra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Eller så tar du bara en gammal mobilladdare som strömkälla. Har exakt samma brytare i mitt skrivbord och har gjort så, funkar väldigt bra.

men då lyser ju lampan även när datorn är avstängd?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

men då lyser ju lampan även när datorn är avstängd?

Har satt en vippbrytare mellan

Så kan man välja själv På eller Av

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har satt en vippbrytare mellan

Så kan man välja själv På eller Av

meningen med lampan tycker i alla fall jag att den ska lysa när datorn är på, och inte lysa när datorn är av. men vill du ha det så, så visst

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

meningen med lampan tycker i alla fall jag att den ska lysa när datorn är på, och inte lysa när datorn är av. men vill du ha det så, så visst

Jo precis, eftersom LEDn enl. deras hemsida drivs av 12v skulle den snyggaste (och mest komplexa) lönsingen vara att ha en h brygga som aktiveras m.h.a powerled spänningen. Kanske att det behövs en styrenhet för att få det att fungera riktigt smidigt.

Skall man ändå försöka koppla powerled direkt från moderkortet finns det ett problem(förutom att den kanske lyser svagt/inget alls).
Och det är: hur mycket ström som powerled drivkretsen på moderkortet klarar av.
Visar det sig att lampan konsumerar för mycket är det risk att spänningsregulatorn på moderkortet bränner, har man otur tar den med sig något mer dessutom...

Ett alternativt "fulhack" skulle vara att förse strömbrytaren med 12v direkt från nätagget via molex.

EDIT: ett stavfel mindre

EDIT2: Skall man ha lite andra komponenter kan det löna sig att beställa från elfa ( strömbrytaren 9 kr biligare)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-275-16&t...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Jo precis, eftersom LEDn enl. deras hemsida drivs av 12v skulle den snyggaste (och mest komplexa) lönsingen vara att ha en h brygga som aktiveras m.h.a powerled spänningen. Kanske att det behövs en styrenhet för att få det att fungera riktigt smidigt.

Skall man ändå försöka koppla powerled direkt från moderkortet finns det ett problem(förutom att den kanske lyser svagt/inget alls).
Och det är: hur mycket ström som powerled drivkretsen på moderkortet klarar av.
Visar det sig att lampan konsumerar för mycket är det risk att spänningsregulatorn på moderkortet bränner, har man otur tar den med sig något mer dessutom...

Ett alternativt "fulhack" skulle vara att förse strömbrytaren med 12v direkt från nätagget via molex.

EDIT: ett stavfel mindre

ja, att använda sig av molex direkt från nätagget är ju inte alls en dum idé. den klarar ju utan problem att att driva lampan, och den ger bara ström när datorn är på. det skulle jag kört på!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

meningen med lampan tycker i alla fall jag att den ska lysa när datorn är på, och inte lysa när datorn är av. men vill du ha det så, så visst

Meningen med en vippströmbrytare är ju att man kan välja.

Är datorn avstängd, kan jag välja på eller av.
Är datorn på, kan jag välja på eller av. (jag har den till 80% avstängd, och det är skönt att kunna slå av den när man ser film t e x)

I UEFI kan man ju välja om den skall lysa på eller av, när datorn startar i normala fall, men jag ville ha en egen valmöjlighet.

Och visst trivs jag med det, annars hade jag ju inte gjort så, och sen skall jag ju inte sticka under stol att jag har en stor förkärlek till vippar Älskar dom.

Edit/ man kan även ta ström från en fläkt om man vill ha det så som ni vill, om man nu inte har en ledig molex, hade det så innan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ja, att använda sig av molex direkt från nätagget är ju inte alls en dum idé. den klarar ju utan problem att att driva lampan, och den ger bara ström när datorn är på. det skulle jag kört på!

Önskvärd effekt och en enkel lösning
Kanske att man får använda någon form av kontakt i cahssit så man lätt kan koppla isär dator och skrivbord.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Meningen med en vippströmbrytare är ju att man kan välja.

Är datorn avstängd, kan jag välja på eller av.
Är datorn på, kan jag välja på eller av. (jag har den till 80% avstängd, och det är skönt att kunna slå av den när man ser film t e x)

I UEFI kan man ju välja om den skall lysa på eller av, när datorn startar i normala fall, men jag ville ha en egen valmöjlighet.

Och visst trivs jag med det, annars hade jag ju inte gjort så, och sen skall jag ju inte sticka under stol att jag har en stor förkärlek till vippar Älskar dom.

Edit/ man kan även ta ström från en fläkt om man vill ha det så som ni vill, om man nu inte har en ledig molex, hade det så innan.

vad jag skulle gjort då är att ta ström från molex och sedan sätta en brytare där emellan. då går det ström till lampan när datorn är på, och ingen ström när den är av, samt att du kan bestämma om den ska lysa eller inte när datorn är på

Skrivet av Xwerty:

Önskvärd effekt och en enkel lösning
Kanske att man får använda någon form av kontakt i cahssit så man lätt kan koppla isär dator och skrivbord.

nåt sånt här kanske? går ju även att göra en hemmagjord med en överbliven PCI-plåt, en plåtsax, och lite lim.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vad jag skulle gjort då är att ta ström från molex och sedan sätta en brytare där emellan. då går det ström till lampan när datorn är på, och ingen ström när den är av, samt att du kan bestämma om den ska lysa eller inte när datorn är på

Men då kan du ju inte tända den när datorn är av. Och det vill man ju

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men då kan du ju inte tända den när datorn är av. Och det vill man ju

jaså? det vill man ja?
du har konstiga behov

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men då kan du ju inte tända den när datorn är av. Och det vill man ju

Vill man?
När man vaknar mitt i natten och trevar efter startknappen kan det vara till stor hjälp
Alla har vi olika behov

Däremot att man kan stänga av den ser jag verkligen en poäng i (vid film som du sade och dyl.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jaså? det vill man ja?
du har konstiga behov

Skrivet av Xwerty:

Vill man?
När man vaknar mitt i natten och trevar efter startknappen kan det vara till stor hjälp
Alla har vi olika behov

Däremot att man kan stänga av den ser jag verkligen en poäng i (vid film som du sade och dyl.)

Ja måhända att jag har det.

Men faktum är att jag kört så som ni tänker innan, gillade det inte.

Min "konstiga lösning" som jag har nu trivs jag med jättemycket, och har inga planer på att ändra alls.

Och givetvis är det vid filmvisning som det är extra skönt att kunna ha en valmöjlighet. På dagen ser man ju knappt skenet, men är det nattsvart, så tycker jag att dioder kan vara ett riktigt störande moment.

Edit/ Och nu när jag tänker på det så skulle det vara snabbt fixat att koppla in ett av mina Grenuttag med master/slave-funktion så tänds den när datorn startar. Då har man i mina tankar det bästa av alla världar. Men nja, jag kör på så som det är.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

@skog1s
Är inte så kunnig på elektronik men vill man att lampan ska lysa när datorn är avstängd går det att sänka spänningen lite så att den lyser svagare, räcker med att den lyser väldigt svagt för att den ska synas i mörkret. Brukar fungera även med LED.
Men det krävs ju att man har en krets av något slag som bryggar motständet när datorn är på och extern strömkälla.

Kopplar man också in den på HDD activity via en XOR-grind slocknar lampan när HDD activity LED ska lysa så får man power och activity på samma lampa.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Grym idé!
Men hur blir det med orginalknappen på chassiet? Slutar den fungera då du kopplar in den nya i moderkortsuttaget för powerknappen?
Fick mig en idé att göra nått liknande men vill gärna ha kvar den vanliga knappen också om det går..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreone:

Grym idé!
Men hur blir det med orginalknappen på chassiet? Slutar den fungera då du kopplar in den nya i moderkortsuttaget för powerknappen?
Fick mig en idé att göra nått liknande men vill gärna ha kvar den vanliga knappen också om det går..

Du kan parallellkoppla knapparna, då funkar båda.
Går även att seriekoppla dom, då måste du trycka på båda för att sända en signal

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |