Bakre USB 2.0-portar slutar att fungera.

Permalänk

Bakre USB 2.0-portar slutar att fungera.

Jag har ett problem som uppstått några gånger den senaste veckan.

Jag har mitt tangentbord och mus inkopplade i två usb 2.0 portar bak på datorn. (Då min mus kan användas både trådlöst och med kabel så använder jag oftast den trådlöst. Då sitter mottagaren i en usb 2.0-port i fronten på datorn.)

Helt slumpmässigt, dock oftast när jag inte använder datorn alls, så dör mina mina bakre usb-portar (ej 3.0-portarna). Belysningen på mitt tangentbord slocknar och det slutar helt att fungera. Om jag har musen inkopplad med sladd så slutar även den att fungera.

Drar jag ur kabeln till musen och använder den trådlösa mottagaren som sitter i fronten, så fungerar musen som vanligt.
Drar jag ur tangentbordet och istället sätter det i ett par lediga usb 3.0-portar bak. Så fungerar det igen.

Startar jag om datorn, så fungerar USB 2.0-portarna igen som vanligt. I ett dygn, ibland flera.

Detta har, fram tills igår, alltid hänt när jag varit ifrån datorn.
Men i går när jag skulle gå och lägga mig, så tänkte jag sätta musen på laddning.

Så jag tog kabeln, och satte i den i musen. Samma sekund som musen fick kontakt med kabeln så tvärdog tangentbordet, och musen. Som att det skulle ha blivit en kortslutning.
Jag provade dra ur kabeln till musen igen (så den istället använder mottagaren i usb-porten fram). Då fungerar den.

Mina usb 3.0-portar påverkas alltså aldrig av detta problem. Inte heller gör någon av usb-portarna i fronten på datorn det heller. Vare sig det är 2.0 eller 3.0.

För mig känns det som att detta skulle vara moderkortet som spökar, att det är någon glappkontakt någonstans eller liknande.

Windows är helt nyinstallerat.

Jag använder i skrivande stund datorn, utan att ha startat om. Med USB-portar som ej fungerar bak. Men jag ser inget som försvunnit, eller som den klagar på i enhetshanteraren heller.

En annan sak, som jag inte vet om det kan ha med detta att göra. Är att jag noterat att mina usb-portar inte klarar av att ladda en iPad mini retina. Det står bara att den "Laddar inte". Ingen av portarna varken fram eller bak verkar leverera nog med ström för att orka ladda den.
Men.. om jag däremot använder Asus AI Suite och aktiverar AI Charger +, som är någon slags snabbladdare för usb 3.0 (Upp till 3x snabbare laddning). Så fungerar det. Då verkar den skicka ut mer ström.
För mig känns inte detta helt normalt. Då min Macbook Pro klarar av att ladda min iPad mini genom usb-porten.

Edit:

Det skall dock tilläggas att musen laddar, när kabeln sätts i. Men den går inte att använda.

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar finnas en säkerhetsfeature på moderkorten som stänger av USB-portarna om det blir något fel. Ofta stängs ett antal portar av om det blir fel på en. I och med att detta hände när du kopplade in musen så skulle jag säga att det är något fel på din mus.

Vad är det för mus?

Angående ditt problem med att ladda iPad så är det så att USB-standarden säger att varje USB-port ska kunna leverera 0,5A ström. Apple har dock bestämt att det inte är tillräckligt för att ladda iPads, så om du kopplar in en iPad så kommer den inte att ladda när den bara får 0,5A. Det snabbladdaren gör är att den känner av att det är inkopplat ett mer avancerat tillbehör på porten. Det finns en halvofficiell standard för att känna av det. När den känner av en iPad så vet den att den kan kräma på med mer ström på porten och då kan iPad'en ladda. Finns flera tillverkare som har sånt, MSI har tex ett program som heter SuperCharger.

Att din MacBook klarar av att ladda din iPad är kanske inte så konstigt. Båda är ju tillverkade av Apple.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det brukar finnas en säkerhetsfeature på moderkorten som stänger av USB-portarna om det blir något fel. Ofta stängs ett antal portar av om det blir fel på en. I och med att detta hände när du kopplade in musen så skulle jag säga att det är något fel på din mus.

Vad är det för mus?

Angående ditt problem med att ladda iPad så är det så att USB-standarden säger att varje USB-port ska kunna leverera 0,5A ström. Apple har dock bestämt att det inte är tillräckligt för att ladda iPads, så om du kopplar in en iPad så kommer den inte att ladda när den bara får 0,5A. Det snabbladdaren gör är att den känner av att det är inkopplat ett mer avancerat tillbehör på porten. Det finns en halvofficiell standard för att känna av det. När den känner av en iPad så vet den att den kan kräma på med mer ström på porten och då kan iPad'en ladda. Finns flera tillverkare som har sånt, MSI har tex ett program som heter SuperCharger.

Att din MacBook klarar av att ladda din iPad är kanske inte så konstigt. Båda är ju tillverkade av Apple.

Tjenare!

Tack för ditt svar.
Det där med strömmen i usbportarna är alltså något helt normalt. Då kan jag bortse ifrån det.

Jag tror att jag hittat orsaken till problemet. Det verkar ha varit min usb dongle till mitt G930 headset. Jag hade det inkopplat i usb-porten på tagnentbordet. Verkar som att det blev för mycket för usbportarna. Även om tagnentbordet i sig har två usbkablar till datorn så verkade det inte riktigt som det klarar av att leverera den strömmen som behövs.
Satte den istället i en av portarna fram på datorn, och nu verkar det som det fungerar som det ska.

Att det hände när jag kopplade i musen var väl kanske för att 2.0-portarna bak blev belastade för mycket när även musen tillkom?