Råd angående ett paket jag inte fått

Permalänk
Medlem

Råd angående ett paket jag inte fått

Tjohej!

Jo det är såhär att jag beställde ett paket den 27:e December som jag fortfarande inte har fått. Jag har mailat dem flera gånger och frågat varför mitt paket inte har skickats och fått som svar att det endast är en artikel de väntar på sen kommer dom skicka paketet.
Jag har haft kontakt med dem 2 gånger angående detta och fått samma svar med den skillnaden att det då helt plötsligt är en annan artikel som saknas.

Jag har också under dessa månader tagit skärmdumpar på deras hemsida och alla artiklarna har då funnits i lager. Börjar ärligt talat bli lite förbannad, om man nu har så hård åtgång på vissa artiklar så beställer man väl hem större partier? Och varför har dom inte skickat mitt paket då sakerna har funnits i lager. Jag betalade med kortet också så det är ju redan betalt!

Senast förra veckan mailade jag dem och då skulle den artikeln de väntade på komma in, och i Fredags (27:e Mars) så påstår dom att mitt paket skulle ha blivit skickat. Men när jag kollar på Postens sida så står det endast: 26 mar kl 13:17 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen.

Och jag handlar nästan allt online och har aldrig varit med om att det tar en vecka innan posten hämtar/tar emot ett paket efter förhandsinformationen har inkommit. Så frågan är ju, har de gjort så här bara för att slippa mitt tjat?
Jag tänker inte nämna vilket företag det gäller just nu då jag inte är ute efter att kasta skit på dem men det handlar om en av de kändare företagen i Sverige inom elektronik och annat. Jag är mest ute efter råd vad jag bör göra om mitt paket inte dyker upp inom någon vecka.

Jag tänkte ge dom en vecka till men vad gör jag/vart vänder jag mig efter det?

Tack på föhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Vad kostar varan du beställt?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Och varför har du inte pressat dem mer eller bett dem skickat de artiklar som finns?

PS. Det kan faktiskt vara skickat, det kan ha glömts blivit registrerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Vad kostar varan du beställt?

Inga större summor, men 894kr för att vara exakt. Det är bara massa småkablar och sånt.

Skrivet av tcntad:

Och varför har du inte pressat dem mer eller bett dem skickat de artiklar som finns?

PS. Det kan faktiskt vara skickat, det kan ha glömts blivit registrerat.

Det verkar ju inte som att någon av de artiklarna jag beställt har varit "undanstoppade" då det vid ena tillfället var en artikel som saknades och vid nästa tillfälle en annan. Då borde ju paketet blivit skickat tycker man.
Men jag tänkte ringa imorgon om jag får en ledig stund över på jobbet.

Jo precis, därför jag tänkte att jag ger det någon vecka till innan jag gör något.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Hej!

Du kan vända dig till konsumentrådgivaren i din kommun (om det finns någon). De är väldigt pålästa och kan kontakta företaget direkt för att få svar (jag delar kontor med konsumentrådgivaren i min kommun...).

Här kan du söka och se vem du kan kontakta:

http://www.konsumentverket.se/vagledning--kontakt/

Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hej!

Du kan vända dig till konsumentrådgivaren i din kommun (om det finns någon). De är väldigt pålästa och kan kontakta företaget direkt för att få svar (jag delar kontor med konsumentrådgivaren i min kommun...).

Här kan du söka och se vem du kan kontakta:

http://www.konsumentverket.se/vagledning--kontakt/

Lycka till!

Tack!

Det ska jag kolla upp om det behövs.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Eftersom varorna kostar över 600 så kan du vända dig direkt till ARN med ditt fall. De rådger då vad som borde ske och de flesta företag väljer att följa deras råd. I ditt fall är det helt orimligt med så lång leveranstid så du ska få dina pengar återbetalade
Om du inte vill göra det så kan det ändå löna sig att nämna ARN i kommunikationen med företaget.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

kolla somsagt upp med konsumentrådgivaren, detta är deras vardagliga jobb.
det låter verkligen som ett blufföretag, och dom ska sättas dit.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Hur vill du göra? Vill du ha varorna eller pengarna tillbaks?
Vill du att dom skickar det som finns i lager just nu och sedan skickar resten när det kommer in?

Ge dom alternativ så väljer dom nog ett. Annars kan du som redan sagts gå till ARN.
Men enklast är ju om man löser det med företaget direkt.
Jag tror dock inte att ARN kan få fram varorna snabbare.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Det enklaste hade varit att efter ca 3 veckor utan att de skickat varorna så hade du bara avbeställt ordern och valt ett annat företag!

Du har i pricip två möjligheter: vänta på varorna eller häv köpet. Du skulle kunna kräva skadestånd om du lidit skada av att inte få produkterna. Tex om du var tvungen att beställa från ett annat företag som var dyrare, då kan du kräva skadestånd för mellanskillnaden!

Lyssar företaget inte på tex skadeståndskravet är det bara domstol som återstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Eftersom varorna kostar över 600 så kan du vända dig direkt till ARN med ditt fall. De rådger då vad som borde ske och de flesta företag väljer att följa deras råd. I ditt fall är det helt orimligt med så lång leveranstid så du ska få dina pengar återbetalade
Om du inte vill göra det så kan det ändå löna sig att nämna ARN i kommunikationen med företaget.

Ja, jag får väl försöka nämna det och se vad det leder till.

Skrivet av morxy49:

kolla somsagt upp med konsumentrådgivaren, detta är deras vardagliga jobb.
det låter verkligen som ett blufföretag, och dom ska sättas dit.

Blufföretag är det nog inte, har ju handlat från dem några gånger tidigare utan problem.
De har ju dessutom fysiska butiker runt om i landet.

Skrivet av Maskaren:

Hur vill du göra? Vill du ha varorna eller pengarna tillbaks?
Vill du att dom skickar det som finns i lager just nu och sedan skickar resten när det kommer in?

Ge dom alternativ så väljer dom nog ett. Annars kan du som redan sagts gå till ARN.
Men enklast är ju om man löser det med företaget direkt.
Jag tror dock inte att ARN kan få fram varorna snabbare.

Jag vill ju ha mina varor, mest för att de var billigare än någon annanstans. Anledningen till att jag låtit det gå så lång tid är för att det inte har varit bråttom. Jag beställde grejorna (massa media kablar och dylikt) för att jag tänkte bygga om hela min media avdelning eller vad man nu ska kalla det. Är ju inte riktigt klar än så det är egentligen inte akut nu heller.
Men som sagt, 3 månader är helt oacceptabelt tycker jag.

Skrivet av kobb3:

Det enklaste hade varit att efter ca 3 veckor utan att de skickat varorna så hade du bara avbeställt ordern och valt ett annat företag!

Du har i pricip två möjligheter: vänta på varorna eller häv köpet. Du skulle kunna kräva skadestånd om du lidit skada av att inte få produkterna. Tex om du var tvungen att beställa från ett annat företag som var dyrare, då kan du kräva skadestånd för mellanskillnaden!

Lyssar företaget inte på tex skadeståndskravet är det bara domstol som återstår.

Så lång som att gå till domstol vet jag inte riktigt om jag vill göra. Som jag skrev i citeringen ovanför så har jag varken tagit skada eller haft någon brådska med min beställning.
Men det börjar väl bli dags att ta i med hårdhandskarna nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)