Permalänk
Medlem

nätverkskorts problem

Har en konstigt fenomen med min nya dator, när jag har nätverkskabeln inkopplad i datorn och stänger av datorn så ger datorn (nätverkskortet) ifrån sig nån typ av signal som gör att datorn dödar hela mitt nätverk, min switch visar att det kommer signal ifrån datorn när den är HELT avstängd, switchen visar oranget sken istället för grönt som det gör i normala fall när datorn är igång, om jag inaktiverar nätverkskortet i bios så slocknar dock lampan på switchen när datorn är ifrån, och de andra datorerna kan surfa som inget hade hänt, har testat att byta switch, byta sladd, och de konstiga är att de var samma på min fd. laptop som var kopplad till denna switch med samma sladd.

Min koppling lyder som följande, Fiberuttag -> Switch 1 -> Router -> Switch 2 - Dator 1, Dator 2, iptv box.
Där dator 2 är den som strular med nätverket.

Switch 1 är en D-Link 1008D gbit switch
Routern är en Asus RT-Ac66u
Switch 2 GSW1005 (har testat att bytt ut denna utan resultat.)

Har testat att byta ut Switch 2 och sladden mellan dator 2 och switch, samt drivrutinerna på datorn, men mina ideér är slut så vore tacksam för lite ideér som jag kan testa, min sista utväg blir att köra trådlöst på denna burk eller testa att sätta i ett annat nätverkskort på en PCI plats.

några tankar som dyker upp?

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRiN^:

Har en konstigt fenomen med min nya dator, när jag har nätverkskabeln inkopplad i datorn och stänger av datorn så ger datorn (nätverkskortet) ifrån sig nån typ av signal som gör att datorn dödar hela mitt nätverk, min switch visar att det kommer signal ifrån datorn när den är HELT avstängd, switchen visar oranget sken istället för grönt som det gör i normala fall när datorn är igång, om jag inaktiverar nätverkskortet i bios så slocknar dock lampan på switchen när datorn är ifrån, och de andra datorerna kan surfa som inget hade hänt, har testat att byta switch, byta sladd, och de konstiga är att de var samma på min fd. laptop som var kopplad till denna switch med samma sladd.

Min koppling lyder som följande, Fiberuttag -> Switch 1 -> Router -> Switch 2 - Dator 1, Dator 2, iptv box.
Där dator 2 är den som strular med nätverket.

Switch 1 är en D-Link 1008D gbit switch
Routern är en Asus RT-Ac66u
Switch 2 GSW1005 (har testat att bytt ut denna utan resultat.)

Har testat att byta ut Switch 2 och sladden mellan dator 2 och switch, samt drivrutinerna på datorn, men mina ideér är slut så vore tacksam för lite ideér som jag kan testa, min sista utväg blir att köra trådlöst på denna burk eller testa att sätta i ett annat nätverkskort på en PCI plats.

några tankar som dyker upp?

Varför har du switchar kopplade före och efter routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför har du switchar kopplade före och efter routern?

Före eftersom jag skall få ut de 5 ip adresser som jag får från min isp, sen har jag en router eftersom jag skall kunna surfa trådlöst med mobiler och surfplattor, sen en switch i routern för att få ut fler portar till routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Har nu testat ett koppla in ett ett trådat USB 100mbit nätverkskort i datorn och det funkar, men varför funkar det inte med det inbyggda? vill använda de då det ger gbit anslutning, några ideér?

Glömde nämna att i datorn det gäller sitter ett ASRock z77 pro4 moderkort.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad ansluter du i switchen du har "först" ? Den fyller ju ingen funktion eller ger dig fler publika ip om du inte ansluter nått i den, det är bara en onödig kabelskarv om du kopplat som du beskrivit.

Kör ipconfig /all i datorn och posta svaret så får vi lite fakta om vad som händer .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad ansluter du i switchen du har "först" ? Den fyller ju ingen funktion eller ger dig fler publika ip om du inte ansluter nått i den, det är bara en onödig kabelskarv om du kopplat som du beskrivit.

Kör ipconfig /all i datorn och posta svaret så får vi lite fakta om vad som händer .

Den första switchen har jag för att få fler publika ip adresser ja, detta behöver jag för att iptv och ip telefoni skall funka, fick det förresten att funka nu för en stund sen, jag stängde av wake on lan på nätverkskortet

Tack för era svar.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRiN^:

Den första switchen har jag för att få fler publika ip adresser ja, detta behöver jag för att iptv och ip telefoni skall funka, fick det förresten att funka nu för en stund sen, jag stängde av wake on lan på nätverkskortet

Tack för era svar.

Bra att det fungerar, men jag är fortfarande inte med hur du kopplar..

För att kunna använda de extra ip adresserna måste iptv och telefoni vara inkopplade på switch 1 före routern, ditt schema säger annorlunda.
Switch 2 är till för fler portar till routern säger du, men enligt ditt schema har du endast 4 enheter anslutna med kabel (varav 2 borde sitta i switch 1 om de skall ha egna skarpa ip nr.) och routern har 4 lan-portar.

Men men, det är ju inte min sak hur kopplar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Bra att det fungerar, men jag är fortfarande inte med hur du kopplar..

För att kunna använda de extra ip adresserna måste iptv och telefoni vara inkopplade på switch 1 före routern, ditt schema säger annorlunda.
Switch 2 är till för fler portar till routern säger du, men enligt ditt schema har du endast 4 enheter anslutna med kabel (varav 2 borde sitta i switch 1 om de skall ha egna skarpa ip nr.) och routern har 4 lan-portar.

Men men, det är ju inte min sak hur kopplar..

Har 5 enheter som är kopplade till routern varav 3 av dom i ett annat rum så in i det rummet har jag enbart dragit en sladd och sedan delat upp det i det rummet med en switch för att slippa dra så många kablar, och ibland förekommer det ev. lan i detta rum så då är det bra att ha en switch där inne för att slippa dra kablar genom hela bostaden.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av oRiN^:

Den första switchen har jag för att få fler publika ip adresser ja, detta behöver jag för att iptv och ip telefoni skall funka, fick det förresten att funka nu för en stund sen, jag stängde av wake on lan på nätverkskortet

Tack för era svar.

Fast switchar har inget med IP-adreser att göra... Om det nu inte är en lager-3 switch.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.