Levereras paket på helger?

Permalänk

Levereras paket på helger?

Hej! Jo jag beställde ett headset häromdan och det skickades idag. Det skall hämtas ut på Malmborgs i Malmö, och jag bara undrar ifall paketet kommer skickas under helger så ifall det finns en chans att jag kan hämta ut det imorgon (Lördag)?

Händelser
Datum/Tidpunkt Plats Händelse
2014-04-04 19:43 Toftanäs, Sverige Försändelsen transporteras
2014-04-04 09:42 MTP AB, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits

Såhär ser det ut för tillfället och nu är frågan ifall det kan finnas att hämta ut redan imorgon eller på söndag?

Haha jävlar, då mina bristande geografi kunskaper inte visste om att toftanäs basically ligger "i" Malmö så finns det en chans att det går att hämta ut redan ikväll? Butiken stänger 22:00!

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Ligger det på terminal ikväll så körs det ut till utlämningsstället på måndag.

Permalänk

Tryck här och välj din butik

Men om det ligger på terminal så ligger det till måndag

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av J.Hilleskog:

Hej! Jo jag beställde ett headset häromdan och det skickades idag. Det skall hämtas ut på Malmborgs i Malmö, och jag bara undrar ifall paketet kommer skickas under helger så ifall det finns en chans att jag kan hämta ut det imorgon (Lördag)?

Händelser
Datum/Tidpunkt Plats Händelse
2014-04-04 19:43 Toftanäs, Sverige Försändelsen transporteras
2014-04-04 09:42 MTP AB, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits

Såhär ser det ut för tillfället och nu är frågan ifall det kan finnas att hämta ut redan imorgon eller på söndag?

Haha jävlar, då mina bristande geografi kunskaper inte visste om att toftanäs basically ligger "i" Malmö så finns det en chans att det går att hämta ut redan ikväll? Butiken stänger 22:00!

Tack i förhand!

Nej, Posten stannar av och rör sig inte alls under helgen. Folk kommer gå hem på fredag kväll och inte komma tillbaka igen förrän söndag kväll för att förflytta post och paket igen...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Det står att den transporteras och inte att den ligger på terminal?

Permalänk

Paket hanteras oftast av utlämningsställena på förmiddagen, och har du inte fått det än så blir det på måndag.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Jaha, det står fortfarande att paketet transporteras i Toftanäs, läste lite och det visar sig att posten har en terminal i Toftanäs så jag lägger mina fickpengar på att den ligger och väntar på att skickas ut på måndag, men jag undrar bara varför det står att den transporteras när den inte transporteras och bara ligger o samlar damm på en terminal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Jaha, det står fortfarande att paketet transporteras i Toftanäs, läste lite och det visar sig att posten har en terminal i Toftanäs så jag lägger mina fickpengar på att den ligger och väntar på att skickas ut på måndag, men jag undrar bara varför det står att den transporteras när den inte transporteras och bara ligger o samlar damm på en terminal?

Det har väl kommit igenom en checkpoint där nästa steg är att lastas i lastbilarna för att köras ut.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om det hade funnits en status som hette "Ligger på terminal och väntar på leverans" så hade posten blivit överröst med klagomål från folk som är desperata efter sina prylar...
- "Nu har min nya kylare legat 1½ timme på er terminal, det är oacceptabelt! Jag kräver kompensation!"

Permalänk
Skrivet av keyser:

Om det hade funnits en status som hette "Ligger på terminal och väntar på leverans" så hade posten blivit överröst med klagomål från folk som är desperata efter sina prylar...
- "Nu har min nya kylare legat 1½ timme på er terminal, det är oacceptabelt! Jag kräver kompensation!"

Jaha, så du tror inte folk är lika sugna på att klaga på att ens vara har transporterats i 23 timmar på en sträcka som är 16 kilometer?
- "Vadfan sysslar ni med på posten? Mitt paket har färdats i 23 timmar på en 26 kilometer lång sträcka!"

Sen har jag en fråga, varför arbetar inte posten på helgerna då Posten i princip är infrastruktur och alltid behövs? Klart helg är ju helg av en anledning men jag tror det är en viss skara människor som är sugna på att få en fet jävla kosing på kontot för obekväm arbetstid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Jaha, så du tror inte folk är lika sugna på att klaga på att ens vara har transporterats i 23 timmar på en sträcka som är 16 kilometer?
- "Vadfan sysslar ni med på posten? Mitt paket har färdats i 23 timmar på en 26 kilometer lång sträcka!"

Sen har jag en fråga, varför arbetar inte posten på helgerna då Posten i princip är infrastruktur och alltid behövs? Klart helg är ju helg av en anledning men jag tror det är en viss skara människor som är sugna på att få en fet jävla kosing på kontot för obekväm arbetstid!

Klart folk och företag är sugna på att tjäna pengar. Därför finns det expressbud som kostar där efter. Vanliga postpaket är inte express och kostar där efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Jaha, så du tror inte folk är lika sugna på att klaga på att ens vara har transporterats i 23 timmar på en sträcka som är 16 kilometer?
- "Vadfan sysslar ni med på posten? Mitt paket har färdats i 23 timmar på en 26 kilometer lång sträcka!"

Sen har jag en fråga, varför arbetar inte posten på helgerna då Posten i princip är infrastruktur och alltid behövs? Klart helg är ju helg av en anledning men jag tror det är en viss skara människor som är sugna på att få en fet jävla kosing på kontot för obekväm arbetstid!

Med den sista meningen så visar det att du varken har ålder eller jobb, när du själv får ett liv kommer du se hur kul det är att jobba på kvällar och helger. Men det är nog många arbetsgivare som blir glada när du kommer på intervju och berättar att du gärna arbetar på helgerna för samma lön som vardagarna...

Att du inte får dina hörlurar på en helg är inte direkt en viktig samhällsfunktion...

Permalänk
Medlem

Jag tycker skolan skall vara även på lördagar och söndagar.
Onödigt att skolorna står tomma på helgerna.

Permalänk
Medlem

Jösses... är det något som brukar gå fort så är det ju postens paketleveranser. Hämtar normalt på Ica vardagen efter att valfri e-handlare skickat varan.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Med den sista meningen så visar det att du varken har ålder eller jobb, när du själv får ett liv kommer du se hur kul det är att jobba på kvällar och helger. Men det är nog många arbetsgivare som blir glada när du kommer på intervju och berättar att du gärna arbetar på helgerna för samma lön som vardagarna...

Att du inte får dina hörlurar på en helg är inte direkt en viktig samhällsfunktion...

Jag har både ålder och jobb och tycker ändå det finns en poäng.
Förmodligen så har någon räknat på det och kommit fram till att det är olönsamt att posten levereras 7 dagar i veckan, men det hade varit bra om det vore så.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Utvecklingen har gått mot mer och mer måndag -fredag. Det är så få som behöver ha fram grejer till helgen att det skulle bli orimligt dyrt att ha verksamheten igång lördag - söndag. Kom ihåg att det är kunderna som betalar frakten/portot oavsett om det står som ett särskilt belopp eller är inbakat i priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jag tycker skolan skall vara även på lördagar och söndagar.
Onödigt att skolorna står tomma på helgerna.

Hahahaha Då kan du vänta dig mycket klagomål hehe

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Jag tycker skolan skall vara även på lördagar och söndagar.
Onödigt att skolorna står tomma på helgerna.

Nu när det är brist på lokaler så är det ju också ett slöseri att skolorna bara används 8-16, man borde passa på att samtidigt införa 3-skift så de kan nyttjas under hela dygnet.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Varför ska din säng stå tom då du inte använder den? Dela säng med folk och sov i skift!

OT:
Skulle posten leverera paket på helger så lär dom garanterat höja leveranskostnaderna också. Då blir det gnäll för det med. Finns ingen som vill jobba helg för samma lön som en vanlig vardag.

Vill man ha tidigare = Beställ tidigare!

Jag kör själv för schenker. Och kör ut helger också. Men med 50/100% lönepåslag så kostar det därefter också. Inte alla som vill betala för det.

Permalänk

Lite mycket gnäll.

När posthanteringen fanns kvar i Ånge, jag bor i Sundsvall och om jag hade beställt något som fanns lager på en måndag, så kunde jag ha tur med att få det på fredagen eller så kunde jag få vänta till måndag, tisdag veckan efter.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Jaha, det står fortfarande att paketet transporteras i Toftanäs, läste lite och det visar sig att posten har en terminal i Toftanäs så jag lägger mina fickpengar på att den ligger och väntar på att skickas ut på måndag, men jag undrar bara varför det står att den transporteras när den inte transporteras och bara ligger o samlar damm på en terminal?

Du jobbar inte va...?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Tycker att det borde arbetas mer på helgerna, hos posten. Bra många ungdomar som kunde dela ut paket på helgerna, för att fylla upp familjekassan lite.
Det är fortfarande vi konsumenter som får betala frakten.

De har ju även höjt portot nu...

Danmark kör leverans 6 dagar i veckan. Varför kan inte posten?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Du jobbar inte va...?

Det verkar inte så

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

Med den sista meningen så visar det att du varken har ålder eller jobb, när du själv får ett liv kommer du se hur kul det är att jobba på kvällar och helger. Men det är nog många arbetsgivare som blir glada när du kommer på intervju och berättar att du gärna arbetar på helgerna för samma lön som vardagarna...

Att du inte får dina hörlurar på en helg är inte direkt en viktig samhällsfunktion...

Då undrar jag om du verkligen har ålder och jobb?
Det finns inte en enda kotte som jobbar för samma lön på helgerna som på vardagar då det är olagligt enligt svensk lag. Finns säkert nåt företag som inte följer reglerna men om man jobbar för en någorlunda seriös arbetsgivare så har man rätt rejält OB på helg. De som jobbar helger har också nån form av kompensation i form av ledighet i tillägg till OB-ersättningen.

Jag t ex jobbar gärna helg (som idag) då det för min del innebär frivecka veckan därpå. Man jobbar gärna var tredje helg om man kan vara ledig var tredje vecka

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är illa att Posten inte jobbar helg, känns väldigt omodernt. Själv så jobbar jag helg till och från, finns endast 2 dagar per år som alla är lediga på där jag jobbar. Som någon redan nämnde så skulle det ge fler chans till jobb, och efterfrågan verkar ju definitivt finnas på helgleveranser.

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Jag tycker det är illa att Posten inte jobbar helg, känns väldigt omodernt. Själv så jobbar jag helg till och från, finns endast 2 dagar per år som alla är lediga på där jag jobbar. Som någon redan nämnde så skulle det ge fler chans till jobb, och efterfrågan verkar ju definitivt finnas på helgleveranser.

Skulle posten jobba två dagar till så ökar dom sina lönekostnader med MINST 28%, och har kvar exakt samma kundbas. Alltså, mer pengar ut och lika mycket pengar in.

Dessutom som nämns ovan, ni som sitter och sliter ert hår över att ni får vänta lite, ni kan ju lägga lite mer pengar och få någon slags expressfrakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Det finns inte en enda kotte som jobbar för samma lön på helgerna som på vardagar då det är olagligt enligt svensk lag.

Lag och kollektivavtal är inte samma sak.
Det finns lagar för hur mycket du får arbeta, men inte att du ska ha mer betalt på vissa tider.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Dom kommer inte jobba helg för att leverera vanliga paketen dock som många redan skrev så express kan till och med köra ut på en söndag kväll:P

Men sedan har jag upptäkt en rolig grej, beställde en koreaskärm samtidigt som jag hade beställt SSDer av webbis!

Båda paketen skickades samma dag dvs. en fredag.
Dock så gick den ena från Fruängen i Svergie
Skärmen gick ifrån Hong Kong Kina!
Måndagen efter helgen står ett bud utanför min dörr med skärmen!
Dvs. 3 dagar tog det att skicka från Hong Kong
Däremot 5 dagar tog det för SSDerna att kommer dock så kom skärmen med schenker och SSDerna med Posten.

Men dom jobbar iaf helg.

Och det där att jobba helg en polare till mig jobbar bara helger, och bara kvällarna på helgen han har samma lön som jag! 3 dagar i veckan jobbar han fre,lör,sön natt! Riktigt fet OB där kan jag lova!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Det finns inte en enda kotte som jobbar för samma lön på helgerna som på vardagar då det är olagligt enligt svensk lag. Finns säkert nåt företag som inte följer reglerna men om man jobbar för en någorlunda seriös arbetsgivare så har man rätt rejält OB på helg. De som jobbar helger har också nån form av kompensation i form av ledighet i tillägg till OB-ersättningen.

Det finns inga som helst lagar om minimilön eller OB i Sverige utan allt sånt regleras normalt i olika kollektivavtal. Att de flesta inte skulle acceptera att jobba helg utan OB är en annan sak.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Lite mycket gnäll.

När posthanteringen fanns kvar i Ånge, jag bor i Sundsvall och om jag hade beställt något som fanns lager på en måndag, så kunde jag ha tur med att få det på fredagen eller så kunde jag få vänta till måndag, tisdag veckan efter.

Synd för dem som tappade jobbet iom nedläggningen men dom kan inte ha slitit ut sig på den terminalen...

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)