Xbox One och PS4 som mediamaskiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

För att PS3 är ganska komplett media maskin, vad den har t.ex. som inte Xbox 360 har är bland annat Blu-ray spelare, om du läste artikeln jag länkade till så har du allt det där.

3:an ja, nu undrade TS om One & 4:an.
Men visst håller jag med om att 3:an är en ok mediamaskin iom blueray samt DLNA men XBMC spöar skiten ur allt (iaf PC/Android versionen) gällande stream-tjänster, UI och tillägg (vet inte riktigt hur mycket som skiljer sig från PC versionen gentemot xbox) och 3:an har aldrig hört ordet multitasking - vilket funkar sådär på 4:an. Man kan som sagt gå in på yt.tv och slå på nån låt eller plex (också via webben än så länge) och gå tillbaks till huvudmenyn men spel, inställningar, appar... ja allt utom huvudmenyn pausar webbläsaren vilken jag hoppas dom kommer förbättra.

Starkt imponerad på responsen gällande hoppande mellan ett spel <-> netflix <-> menyn beroende på enkel eller dubbel klick men samtidigt väldigt "besviken" på prestandan med en SSD.
Har en 840 på 500GB som gjorde under på trean men på fyran märks det inte så mycket då maskinen redan är rapp, tänkte köpa en SSHD på 1TB istället och använda SSD:n till något annat..?.

Röststyrningen är också lite sådär, får inte vissa kommandon att funka helt enkelt som att starta ett specifikt spel/app (homescreen, back to game, screenshot mm funkar däremot utmärkt) och tex TR;DE (som förövrigt använder allt på DS4:n utom SixAxis* (touchplattan, röststyrning, högtalaren på kontrollen) ) Både röst och touchplattan som funkar precis som på en smartphone, tex pinch to zoom mm när man kollar in Relics och "bow", "fire" så byter hon direkt till pilbåge med påtuttada pilar etc. Dock är den lite överkänslig och pausar/byter vapen eller ammo om man pratar i telefon (har hänt att den tex pausar när man "muttrar" subba när det inte går som man vill haha.

En annan sak som skulle äga hårt vore röststyrning av netflix tex play/pause

*EDIT: TR;DE använder sig visst av SixAxis såg jag nu.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med om att ps4 är ett fiasko än så länge på blurayfronten. Försökte se the hobbit igår och fick väldiga problem med ljudsyncen. Bytte till ps3 och där fungerade det klockrent.
Kör optiskt rakt in i en stereo dac så den enda felkällan kan vara ps4an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Kan bara hålla med om att ps4 är ett fiasko än så länge på blurayfronten. Försökte se the hobbit igår och fick väldiga problem med ljudsyncen. Bytte till ps3 och där fungerade det klockrent.
Kör optiskt rakt in i en stereo dac så den enda felkällan kan vara ps4an.

Ja den är kass på film. Förhoppningsvis fixas det snart.

Permalänk
Medlem

Nu har det gått ett flertal månader utan någon direkt aktivitet i tråden.

Hur fungerar maskinerna nu som ersättare till en HTPC? Jag antar att de har närmat sig en del eller?

Permalänk
Medlem

Xbox One får DLNA-stöd innan årsskiftet samt stöd för bl a .mkv. Så jag hoppas fortfarande kunna kasta ut mediaspelaren snart.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Nu har det gått ett flertal månader utan någon direkt aktivitet i tråden.

Hur fungerar maskinerna nu som ersättare till en HTPC? Jag antar att de har närmat sig en del eller?

Inte sett något alls om förbättringar på PS4.
DLNA-stöd sägs ju att det ska komma och nu när MS förbättrar får väl Sony lite mer press på sig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

PS4 kan nu spela upp 3D blu-ray vilket den inte kunde innan.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Alla mediaspelare med inbyggd blueray kommer ha cinavia protection. Värt och beakta.
Det allra bästa är att bygga dig en egen htpc (jag kör med en NuC, fungerar utmärkt) och köra någon dedikerad mjukvara för media uppspelning som XBMC/Kodi eller Plex.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Prova Plex så kan du nog köra vad för maskin du vill.

Permalänk
Medlem

kör netflix genom wii u, rätt skönt att kunna ta med sig filmerna på den lilla skärmen i handkontrollen med hörlurar sen har min tv stöd att både streama från datorn samt spela upp de flesta formaten från usb minne! säker på att du behöver en spelkonsol som multimediamaskin? själv klarar jag mig med samsung smart TV!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

DLNA och stöd för mkv i nästa systemuppdatering för One: http://majornelson.com/2014/09/08/xbox-one-system-update-preview-improvements-snap-tv-experiences/?linkId=9551207

Återkommer när jag installerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

DLNA och stöd för mkv i nästa systemuppdatering för One: http://majornelson.com/2014/09/08/xbox-one-system-update-preview-improvements-snap-tv-experiences/?linkId=9551207

Återkommer när jag installerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur går det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Faulisto:

Hur går det?

DLNAt fungerar sådär som det ser ut nu. Däremot är PLEX på väg till Xbox One vilket i min värld kommer göra den till en fullfjädrad multimediamaskin, då det är det enda programmet jag kör på min HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Hur går det?

Nya mediaspelaren är fortfarnde bara tillgänglig för de som är med i preview-programmet, inte släppt till den stora massan ännu verkar det som. Jag har då inte fått den ännu iaf. Är ju snart oktober. Eller "fått" är väl fel ord. Den finns inte bland tillgänliga appar att ladda ner snarare.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Nya mediaspelaren är fortfarnde bara tillgänglig för de som är med i preview-programmet, inte släppt till den stora massan ännu verkar det som. Jag har då inte fått den ännu iaf. Är ju snart oktober. Eller "fått" är väl fel ord. Den finns inte bland tillgänliga appar att ladda ner snarare.

Nu har det gått över en månad, har den börjat dyka upp? Om den har det hur tycker ni att den fungerar?

Permalänk

Har inte använt Mediaspelaren, däremot fungerar Plex kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Nu har det gått över en månad, har den börjat dyka upp? Om den har det hur tycker ni att den fungerar?

Den har dykt upp och den fungerar så länge du inte spelar upp *.mkv-filer som innehåller DTS-ljudspår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

Den har dykt upp och den fungerar så länge du inte spelar upp *.mkv-filer som innehåller DTS-ljudspår.

Trist, hört något om stöd för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

Den har dykt upp och den fungerar så länge du inte spelar upp *.mkv-filer som innehåller DTS-ljudspår.

Japp, men eftersom 90% av mina filmer har just DTS-ljud så är jag lite avvaktande ännu. Har inte kastat ut WD TV:n ännu om man säger så. Men jag tror att det var prat om DTS-stöd i kommande uppdateringar, sitter på jobbet nu och kan inte kolla upp om det stämmer tyvärr.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Japp, men eftersom 90% av mina filmer har just DTS-ljud så är jag lite avvaktande ännu. Har inte kastat ut WD TV:n ännu om man säger så. Men jag tror att det var prat om DTS-stöd i kommande uppdateringar, sitter på jobbet nu och kan inte kolla upp om det stämmer tyvärr.

Har du hunnit kolla upp mannen?

DTS-ljud är som du säger ett måste.

En annan fråga som också delvis kan tänkas ha med media att göra är hur det fungerar med filhämtningar via webbläsaren? Går det t.ex. att ta ner en zip-fil/liknande och öppna den etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lugnt på mediafronten nu verkar det som. Ingen diskussion alls tydligen, folk har inte mycket mer att säga helt enkelt om hur det går vad gäller mediafunktionaliteten?

Permalänk
Medlem

One har hyfsat pris på elgiganten nu. Nästan så man blir sugen ändå, men hur ser mediafunktionaliteten ut i dagsläget? DTS-ljud verkar vara det som saknas främst funktionalitetsmässigt.

Visst har den tagit kliv framåt och kan man förvänta sig stöd för DTS-ljud och ev andra förbättringar så blir det nog fint.