Strömkällsalternativ till systemkamera?

Permalänk
Medlem

Strömkällsalternativ till systemkamera?

Tjena!

Finns det flera alternativ för strömkälla för en systemkamera?

Undrar detta eftersom jag funderar på att ta laptopen med mig ut på äventyr nästa vinter och fota Vintergatan med en SkyWatcher Allview och vet att batterigrepp skulle räcka, men om jag ville sedan fota längre in i det mörka och försöka ta stack-bilder på någon nebula eller stjärna långt bort så lär det krävas mer ström i kameran.

Finns det sätt att föra in ström i kameran än genom batteri?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Fungerar det med ett uppladdningsbart externt batteri med usb ut? Finns på bla Kjell.com, men är gjorda för främst mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

En del kameror kan du ansluta till extern strömkälla endera direkt via en kontakt på kameran eller så via nån "adapter" som ansluter istället för batteriet, du får kolla manualen eller leta nått passande tillbehör.
Det finns ju en del olika modeller och varianter på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del kameror kan du ansluta till extern strömkälla endera direkt via en kontakt på kameran eller så via nån "adapter" som ansluter istället för batteriet, du får kolla manualen eller leta nått passande tillbehör.
Det finns ju en del olika modeller och varianter på det.
http://farm8.staticflickr.com/7027/6810717063_78a01ace37_z.jp...

Låter intressant. Har du någon länk på varianter?

Jag äger för tillfället en Nikon D7100, kanske kommer uppgradera mig till FX-formatet i höst och då blir det troligtvist D610 eller om pengar finns en D800 (kommer sänkas i pris pga kommande D800S framöver).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HCOC:

Låter intressant. Har du någon länk på varianter?

Jag äger för tillfället en Nikon D7100, kanske kommer uppgradera mig till FX-formatet i höst och då blir det troligtvist D610 eller om pengar finns en D800 (kommer sänkas i pris pga kommande D800S framöver).

Det finns ju ett originaltillbehör som ersätter batteriet med en "kluns med kabel"

http://www.nikon.se/sv_SE/product/accessories/slr/slr-power/a...
Det innebär att det lär finnas piratadaptrar också och sedan så får du ansluta önskat batteripack i stället för att nätansluta, jag har inte den kameran så jag har inget specifikt att rekomendera men det lär ju gå att lösa om du vill, det är nog bara att leta lite på Ebay och Amazon så hittar du det billigare än Nikons originaldelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju ett originaltillbehör som ersätter batteriet med en "kluns med kabel"
http://www.nikon.se/tmp/EU/2419865273/3760176746/2327365364/2...

http://www.nikon.se/sv_SE/product/accessories/slr/slr-power/a...
Det innebär att det lär finnas piratadaptrar också och sedan så får du ansluta önskat batteripack i stället för att nätansluta, jag har inte den kameran så jag har inget specifikt att rekomendera men det lär ju gå att lösa om du vill, det är nog bara att leta lite på Ebay och Amazon så hittar du det billigare än Nikons originaldelar.

Dock är det inte extern strömkälla på det sättet som jag vill ha, utan en slags USB-strömkabel från dator till kamera för om jag ska jobba med bilder som är längre än ca 5 timmar långa. Datorer går att koppla in på bilens tändare för att få ström ifrån så varför inte något liknande för kameror också!?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Dock är det inte extern strömkälla på det sättet som jag vill ha, utan en slags USB-strömkabel från dator till kamera för om jag ska jobba med bilder som är längre än ca 5 timmar långa. Datorer går att koppla in på bilens tändare för att få ström ifrån så varför inte något liknande för kameror också!?

jag antar att kameran drivs av 12v? då är det ju bara köpa den adaptern och sedan koppla in den direkt i bilens cigguttag?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag antar att kameran drivs av 12v? då är det ju bara köpa den adaptern och sedan koppla in den direkt i bilens cigguttag?

Fast den sladden lär bli jättelång då man har kameran gärna på stativ ute på marken.

Någon slags USB borde väl finnas, antingen direkt till kameran eller till batterigreppet. Eller?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HCOC:

Dock är det inte extern strömkälla på det sättet som jag vill ha, utan en slags USB-strömkabel från dator till kamera för om jag ska jobba med bilder som är längre än ca 5 timmar långa. Datorer går att koppla in på bilens tändare för att få ström ifrån så varför inte något liknande för kameror också!?

Anslutningen till kameran behöver du ju oavsett varifrån du tar strömmen du ska mata den med, sedan är det bara att ordna rätt spänning från usb för kameran ska väl drivas med 7 volt om jag läste specen rätt, så du får ordna en dc/dc omvandlare 5 > 7V eller en 12 > 7 V omvandlare du kör från bilen.

Usb till en sån här http://www.ebay.com/itm/NEW-XL6009-Step-up-Power-Module-4-5V-... som du sedan ansluter till en "batteriadapter" i kameran borde lösa det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av HCOC:

Fast den sladden lär bli jättelång då man har kameran gärna på stativ ute på marken.

Någon slags USB borde väl finnas, antingen direkt till kameran eller till batterigreppet. Eller?

Inget sånt här då?
http://timelapsesa.co.za/products/camera-dolly-power

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av crille631:

Det där verkar ju också lösa det tekniskt såvida man accepterar att inte driva det via usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det där verkar ju också lösa det tekniskt såvida man accepterar att inte driva det via usb.

Problemet med USB är väl att det är ganska låga strömstyrkor, 0.5-1A?
Frågan är väl om det orkar driva kameran?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av crille631:

Problemet med USB är väl att det är ganska låga strömstyrkor, 0.5-1A?
Frågan är väl om det orkar driva kameran?

Usb kan ge 500mA och det lär utan problem räcka för medelförbrukningen och man kan ju glätta det för att klara toppbelastningar, men nu är det ju enbart kamerahuset det handlar om och ingen blixt så det kanske fungerar ändå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Den ser ball ut, men en rekommenderad pris på 3500 USD är lite maffigt för något sådant, tycker jag.
Isf kan man lika gärna MacGyver-modda hemma med bilbatteri och få det att fungera med kameran.

Angående din kamera. Vad har du för modell själv och är det original- eller piratbatterigrepp du har?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Ingen som noterade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Usb kan ge 500mA och det lär utan problem räcka för medelförbrukningen och man kan ju glätta det för att klara toppbelastningar, men nu är det ju enbart kamerahuset det handlar om och ingen blixt så det kanske fungerar ändå.

Det kan ju variera en del mellan olika kameror, såklart, men topström kan kameror, vad jag förstått, dra litegrann. Jag vill minnas att det i Thom Hogans "Complete Guide to the Nikon D70" står att den drar en bit över 1.5A som mest, med ljusmätning och fokusering och hela balettering igång, och det är ju ändå en relativt strömsnål kamera (bra batteritid iaf).
Hur det förhåller sig med modernare kameror ska jag låta vara osagt, men batteritiden är väl inte bättre iaf.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbo:

Det kan ju variera en del mellan olika kameror, såklart, men topström kan kameror, vad jag förstått, dra litegrann. Jag vill minnas att det i Thom Hogans "Complete Guide to the Nikon D70" står att den drar en bit över 1.5A som mest, med ljusmätning och fokusering och hela balettering igång, och det är ju ändå en relativt strömsnål kamera (bra batteritid iaf).
Hur det förhåller sig med modernare kameror ska jag låta vara osagt, men batteritiden är väl inte bättre iaf.

Kameran drar ju bara mycket ström under väldigt korta tidsperioder, när de bara är igång drar de idag oerhört lite ström och i det här fallet med astronomisk fotografering så kommer det ju bara att belastas med exponeringen, autofokus och blixt är ju inte direkt tillämpligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kameran drar ju bara mycket ström under väldigt korta tidsperioder, när de bara är igång drar de idag oerhört lite ström och i det här fallet med astronomisk fotografering så kommer det ju bara att belastas med exponeringen, autofokus och blixt är ju inte direkt tillämpligt.

Sensorn i min 5D mk2 blir ganska varm när jag fota långa exponeringar, framförallt bulb. 10 minuter och sen är den varm..

Värmen är ju direkt en antydan till att något konsumerar pulvret i batteriet.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Holck:

Sensorn i min 5D mk2 blir ganska varm när jag fota långa exponeringar, framförallt bulb. 10 minuter och sen är den varm..

Värmen är ju direkt en antydan till att något konsumerar pulvret i batteriet.

// A

Hittade en uppgift om att 5d drar 10w och det var ju en del mer än jag trodde, då går det inte att försörja kameran direkt via usb från en dator vid långa exponeringar utan man är tvungen att lösa det på annat sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ingen som noterade?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag noterade, men förstår dock inte hur den fungerar för det står inte så mycket på deras hemsida om detta och inte heller vilka kameramodeller den passar sig till. Dåligt med info, tycker jag. Tittar man dessutom på deras Instagrambilder så ser man att den är skapt för filmkamera och inte digital systemkamera.

Skrivet av dumbo:

Det kan ju variera en del mellan olika kameror, såklart, men topström kan kameror, vad jag förstått, dra litegrann. Jag vill minnas att det i Thom Hogans "Complete Guide to the Nikon D70" står att den drar en bit över 1.5A som mest, med ljusmätning och fokusering och hela balettering igång, och det är ju ändå en relativt strömsnål kamera (bra batteritid iaf).
Hur det förhåller sig med modernare kameror ska jag låta vara osagt, men batteritiden är väl inte bättre iaf.

Vem har sagt att jag kommer köra med AF påslagen?
Samyang objektiv är enbart MF och då ställer man in den direkt på oändlighetsfokus och kör på det. Då slipper kameran jobba extra mycket med att sätta sig på inställning 1, 2, 3 osv innan den utlöser sig.

I mitt fall så söker jag såklart alternativ så man slipper bränna sina originalbatterier (tänker inte sätta in pirat pga risker, även om skiten skulle kosta 1 kr).

Skrivet av Holck:

Sensorn i min 5D mk2 blir ganska varm när jag fota långa exponeringar, framförallt bulb. 10 minuter och sen är den varm..

Värmen är ju direkt en antydan till att något konsumerar pulvret i batteriet.

// A

Jag kommer ev åka till Island på vintern och prova med timelapse eller dylika foton där borta, och då kommer inte sensorn bli så jättevarm som många tror, som tur är utan tvärtom. Men såklart finns det risker oavsett vad, att antingen fryser den eller så knäcks den itu av värme/kyla-effekten.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Jo, jag noterade, men förstår dock inte hur den fungerar för det står inte så mycket på deras hemsida om detta och inte heller vilka kameramodeller den passar sig till. Dåligt med info, tycker jag. Tittar man dessutom på deras Instagrambilder så ser man att den är skapt för filmkamera och inte digital systemkamera.

Jag kommer ev åka till Island på vintern och prova med timelapse eller dylika foton där borta, och då kommer inte sensorn bli så jättevarm som många tror, som tur är utan tvärtom. Men såklart finns det risker oavsett vad, att antingen fryser den eller så knäcks den itu av värme/kyla-effekten.

Den ger om jag inte missminner mig 7.2V och 12V. Jag använder den till 5D, 100D, BMPCC, skärmar osv.
Ström / spänning utvecklas inte för en produkttyp. Dess storlek däremot är mer lämpad åt en videokamera som drar mer pulver än en systemkamera men den fungerar för allt som tar spänningen den ger (alt. med konvertering) samt strömmen den klarar att leverera.

Det där med värmen i kameran hade inget med klimatet att göra. Klart den behöver kylning osv. och fungerar mindre bra i länder som är riktigt varma. Då kan den få värmeslag. Men, min poäng var att värmen kommer pga en förlust. Den blir ju varm för att den drar mycket ström.

För att du ska kunna räkna ut ungefär hur långa foton du kan ta på din kamera skulle jag rekommendera att du stänger av strömsparfunktioner i kameran så den aldrig stänger av sig vid inaktivitet. Låt sedan kameran stå i menyn med skärmen på och mät tiden det tar för den att gå från 100% till 0. Gör sedan om testet fast med liveview på. Med liveview på processas data hela tiden. Inte i skärmmenyn. Då är det 95% skärmen som drar all ström.

Klarar den 3h med skärmen på i menyn och 1h i liveview borde resultatet bli att du kan exponera i ungefär 2h totalt (bulb).

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Har för mig att kameran får konstiga fenomen om den inte får tillräkligt med ström, och att den laddaren EH-5b ger typ 4-5A 9V.
Har för mig att vid 9V typ 3A så kunde det vara så att den inte kunde spara bilder, trigga blixtar, fokusera, ta bildserier osv,
Vart lite konstigheter, så jag är ytterst tveksam att du kan driva den på USB med booster. Den drar inte 4A kontinuerligt men vid vissa funktioner så drar den mer.

Men ett batteri och regulator funkar finfint.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Den ger om jag inte missminner mig 7.2V och 12V. Jag använder den till 5D, 100D, BMPCC, skärmar osv.
Ström / spänning utvecklas inte för en produkttyp. Dess storlek däremot är mer lämpad åt en videokamera som drar mer pulver än en systemkamera men den fungerar för allt som tar spänningen den ger (alt. med konvertering) samt strömmen den klarar att leverera.

Det där med värmen i kameran hade inget med klimatet att göra. Klart den behöver kylning osv. och fungerar mindre bra i länder som är riktigt varma. Då kan den få värmeslag. Men, min poäng var att värmen kommer pga en förlust. Den blir ju varm för att den drar mycket ström.

För att du ska kunna räkna ut ungefär hur långa foton du kan ta på din kamera skulle jag rekommendera att du stänger av strömsparfunktioner i kameran så den aldrig stänger av sig vid inaktivitet. Låt sedan kameran stå i menyn med skärmen på och mät tiden det tar för den att gå från 100% till 0. Gör sedan om testet fast med liveview på. Med liveview på processas data hela tiden. Inte i skärmmenyn. Då är det 95% skärmen som drar all ström.

Klarar den 3h med skärmen på i menyn och 1h i liveview borde resultatet bli att du kan exponera i ungefär 2h totalt (bulb).

Är det inte skadligt att ha mer ström i något som är skapt för att klara av 7V 1900mAh 14Wh? Så står det i originalbatteriet för min nuvarande kamera, EN-EL15. Nu minns jag inte om även D800 kör på samma batterityp, men det gör iaf D6x0 kamerorna.

Jag har lyckats köra min kamera i < 4½ timmar på direktdrivning från batteriet utan LV. Sällan som jag använder LV och då när jag gör det är det bara för att kunna se balansen på kameran så jag slipper lägga in "level" senare på LR. Men även där kan jag köra 1-1½ timmar med LV igång utan problem.

Skrivet av Titane:

Har för mig att kameran får konstiga fenomen om den inte får tillräkligt med ström, och att den laddaren EH-5b ger typ 4-5A 9V.
Har för mig att vid 9V typ 3A så kunde det vara så att den inte kunde spara bilder, trigga blixtar, fokusera, ta bildserier osv,
Vart lite konstigheter, så jag är ytterst tveksam att du kan driva den på USB med booster. Den drar inte 4A kontinuerligt men vid vissa funktioner så drar den mer.

Men ett batteri och regulator funkar finfint.

Läs ovan gällande batterityp.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HCOC:

Är det inte skadligt att ha mer ström i något som är skapt för att klara av 7V 1900mAh 14Wh? Så står det i originalbatteriet för min nuvarande kamera, EN-EL15. Nu minns jag inte om även D800 kör på samma batterityp, men det gör iaf D6x0 kamerorna.

Jag har lyckats köra min kamera i < 4½ timmar på direktdrivning från batteriet utan LV. Sällan som jag använder LV och då när jag gör det är det bara för att kunna se balansen på kameran så jag slipper lägga in "level" senare på LR. Men även där kan jag köra 1-1½ timmar med LV igång utan problem.

Läs ovan gällande batterityp.

Strömstyrkan i kretsen bestäms av lasten, högre Ah tal på batteriet betyder bara att det kommer att räcka längre innan det är tomt, så länge ett batteri har rätt spänning så fungerar det alltså, frågan är bara hur länge och det bestäms av hur stort det är, Ah.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Strömstyrkan i kretsen bestäms av lasten, högre Ah tal på batteriet betyder bara att det kommer att räcka längre innan det är tomt, så länge ett batteri har rätt spänning så fungerar det alltså, frågan är bara hur länge och det bestäms av hur stort det är, Ah.

Jo jo, det förstod jag med, men just det där med att batteriet som Holck snackade om har Voltage på 7.2 och uppåt vilket gör att det kan bli överspänning i kameran vilket leder till kortslutning och jag har inte direkt råd att köpa dubbla kameror bara för att få det bekräftad. Tror du att det fungerar ändå?

Vi får se helt enkelt om jag ens köper något "speciellt" till kameran. Kanske kör på dubbla batterigrepp med 2 batterier inuti så man kan byta ifall första dör, och om det ens blir så långa foton någon gång. Visserligen blir det kul att prova SkyWatcher Allview, men hur länge man orkar sitta uppe på natten och fota något vet jag ej.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat vilken spänning som kameran ska ha ? Antagligen så är 7 eller 7,2 V inget problem eftersom du får lite spänningsfall i kablaget och dessutom är det designat för batteridrift och de varierar alltid lite i spänning och det lär sitta regulatorer i kameran som tar han om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Jo jo, det förstod jag med, men just det där med att batteriet som Holck snackade om har Voltage på 7.2 och uppåt vilket gör att det kan bli överspänning i kameran vilket leder till kortslutning och jag har inte direkt råd att köpa dubbla kameror bara för att få det bekräftad. Tror du att det fungerar ändå?

Har också det batteriet. Tycker det funkar bra och har gjort några videos om det. På min bmpcc tex så får den ett batteri att spela in i 5h istället för 1h som det gör utan.
Enda dåliga med det är att det tar en natt att ladda och den har ingen anslutning för en balanserad snabbladdare.

Permalänk
Medlem

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00AV4M1LQ/ref=s9_simh_gw_...

Denna ska nog kunna hålla dina saker fulladade samtidigt i minst 5h+.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk

bygg en sån här

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=sv&js=y&prev...

och sen ett löst bilbatteri de brukar ju ha sådär 60-70Ah så de borde räcka till att köra kameran i nått dygn minst.

vill du gå ner lite i storlek på batteriet kolla MC batteri de brukar ändå ligga på 20-30Ah och betvivlar att du suger ut ett av dessa på under ett dygn med bara kamera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows