Permalänk
Medlem

FTP UTP?

Har efter en del funderande valt att dra nätverk på kabel hemma i en 1,5 plans villa. Har egentligen inte tänkt dra speciellt mycket kabel men har lite problem att lista ut vad jag behöver. Jag har som grundtanke att installera nätverksuttag med Cat5e kabel. På Kjell & Co. hittar jag uttag som är FTP medans kabeln jag tänkt dra är utp. Spelar detta någon roll i slutänden? kablarna drar jag till en mini patchbox (8 portar) som även den är märkt FTP. Skall patchkablarna var ftp eller spelar det mindre roll vilken sort det är?

Från patchboxen drar jag därefter mina kablar till min wifirouter då jag i nuläget endast är i behov av 4 uttag. Denna torde väl gå att byta ut mot en vanlig switch senare inte sant?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det, dom uttag behöver extra jordning.
Men du har da vanliga http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Sen kan du fråga på kjell efter installationskablar. Typ http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Hjälpte mig mycket i min oro.
Många sladdar som medföljer t ex bredbandstv eller router är ju skärmade. Finns det någon anledning till detta?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Tackar för svaren. Hjälpte mig mycket i min oro.
Många sladdar som medföljer t ex bredbandstv eller router är ju skärmade. Finns det någon anledning till detta?

Skyddar mot yttre störningar.
Och det är de kablarna man brukar ha närmst routern/modemet. Så kan lätt påverkas.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

skärmade är ju att föredra om du ska dra den med andra kablar, sedan spelar det ingen roll vad du sätter för kontakt på den rent funktions mäsigt. men sköldningen i kabeln fungerar sämre om du sätter en kontakt gjord för UTP på en STP kabel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Skyddar mot yttre störningar.

Jo det förstod jag eftersom den var skärmad. Men om i princip skärmat aldrig är nödvändigt, hade inte företaget sparat in på att bara skicka med en oskärmad eller är det för att hålla ryggen fri att produkten ska gå att använda till 100%?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Tackar för svaren. Hjälpte mig mycket i min oro.
Många sladdar som medföljer t ex bredbandstv eller router är ju skärmade. Finns det någon anledning till detta?

Anledningen är att tillverkaren, som saknar kännedom om miljön som dennes utrustning kommer kopplas in i, vill i största möjliga mån och inom rimliga gränser försäkra sig om att utrustningen kommer fungera. Om denna försiktighetsåtgärd grundar sig på någon samlad erfarenhet eller bara är en "better safe than sorry"-strategi kan jag bara spekulera i

Själva principen med twisted pair där inducerade störningar tar ut varandra eftersom paren är signalmässigt inverterade mot varandra räcker långt - i normalfallet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Jo det förstod jag eftersom den var skärmad. Men om i princip skärmat aldrig är nödvändigt, hade inte företaget sparat in på att bara skicka med en oskärmad eller är det för att hålla ryggen fri att produkten ska gå att använda till 100%?

Tror inte de förlorar så mycket på och lägga i en skärmad kabel.
Går nog alltid med vinst, annars hade de lagt i en oskärmad kabel.

Säkert bara mer för "image".

Skärmad kabel är router företagens svar på Zlatan. (Volvo reklamen)

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag varför jag inte struntande i naturbanan och istället gick på den tekniska. Tur att man alltid har er att vända sig till!

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite. Jag funderade på att dra om mitt nätverk hemma och undrar då om det behövs en skärmad kabel om jag har en elkabel och en nätverks kabel i en kabellist några meter. Jag är inte sugen på att köpa en bit skärmad om jag köper mycket oskärmad, men blir det mycket störning med oskärmad kabel precis intill en strömkabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite. Jag funderade på att dra om mitt nätverk hemma och undrar då om det behövs en skärmad kabel om jag har en elkabel och en nätverks kabel i en kabellist några meter. Jag är inte sugen på att köpa en bit skärmad om jag köper mycket oskärmad, men blir det mycket störning med oskärmad kabel precis intill en strömkabel?

Du kan dra oskärmat utan något som helst problem.
Att köra skärmad kabel är nästan alltid överkurs och ställer ofta till mer problem än vad det löser.

Permalänk
Medlem

Oskärmat räcker såvida du inte lägger kabeln parallellt med kraftkabel längre sträckor, ska du korsa så försöker du lägga dom som ett X gentemot varandra för minimal påverkan.

Skärmat kan ställa till med knepiga backströmmar och liknande som inte alls är så roliga att tas med. Har du TN-C i kåken så bör du undvika skärmat helt i mitt tycke. Har själv haft en del knepiga fel som uppstått just med kombinationen TN-C och jordade nätverkskablar.

TN-C = 4-ledarsystem för elen i fastigheten. Kika i din central, är neutralen och skyddsjorden sammankopplade? Då har du TN-C. Är dom separerade så har du TN-S och då är risken mindre för så kallade vagabonderande strömmar som ställer till det. Googla på ämnet om du vill veta mera.

(Finns rätt mycket sådana här problem som kan uppstå, ta t.ex. lågenergilampor som gör hackebiff av spänning/ström som levereras till en fastighet, stör ofta ut modem/routers osv.)

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du kan dra oskärmat utan något som helst problem.
Att köra skärmad kabel är nästan alltid överkurs och ställer ofta till mer problem än vad det löser.

Tackar för svar, jag har hört att det Ofta ställer till problem. 220/230v ger inte så starkt kraftfält så det märks något på datan va? Antar att mina hastigheter inte ändras märkbart heller.
Någon som vet Vart man kan köpa billig kabellist som man kan sätta på väggen som har plats för några kablar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shike:

Oskärmat räcker såvida du inte lägger kabeln parallellt med kraftkabel längre sträckor, ska du korsa så försöker du lägga dom som ett X gentemot varandra för minimal påverkan.

Skärmat kan ställa till med knepiga backströmmar och liknande som inte alls är så roliga att tas med. Har du TN-C i kåken så bör du undvika skärmat helt i mitt tycke. Har själv haft en del knepiga fel som uppstått just med kombinationen TN-C och jordade nätverkskablar.

TN-C = 4-ledarsystem för elen i fastigheten. Kika i din central, är neutralen och skyddsjorden sammankopplade? Då har du TN-C. Är dom separerade så har du TN-S och då är risken mindre för så kallade vagabonderande strömmar som ställer till det. Googla på ämnet om du vill veta mera.

(Finns rätt mycket sådana här problem som kan uppstå, ta t.ex. lågenergilampor som gör hackebiff av spänning/ström som levereras till en fastighet, stör ofta ut modem/routers osv.)

Att nätkablar helst ska korsa nätverkskablar vet jag, det var därför jag frågade. Jag behöver dra el+nätverk i en kabellist. Det blir max 10 meter, lär det skapa problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm det kan det göra ja. 10m är rätt långt i sammanhanget om dom ligger parallellt och inte i speciell kabelkanal som är tillverkad för att lösa just den typen av problematik. (man kan jorda kanalen bl.a). Jag hade nog kört shielded i ditt fall om du tänkt köra vanlig plastlist. Kolla dock upp vad du har för el-system innan du bestämmer dig helt, som sagt, shielded med TN-C och speciellt i kombo med ojordade uttag kan stöka rätt duktigt och det bör jordas ordentligt för att minimera risken för problem.

Ska du dra elen själv? (10m kabel i kanal kräver behörighet misstänker jag, det liknar en fast installation eller omdragning av gruppledning), om inte, snacka med elaren isf, han bör veta vad du behöver göra för att det ska fungera ordentligt.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shike:

Hmm det kan det göra ja. 10m är rätt långt i sammanhanget om dom ligger parallellt och inte i speciell kabelkanal som är tillverkad för att lösa just den typen av problematik. (man kan jorda kanalen bl.a). Jag hade nog kört shielded i ditt fall om du tänkt köra vanlig plastlist. Kolla dock upp vad du har för el-system innan du bestämmer dig helt, som sagt, shielded med TN-C och speciellt i kombo med ojordade uttag kan stöka rätt duktigt och det bör jordas ordentligt för att minimera risken för problem.

Ska du dra elen själv? (10m kabel i kanal kräver behörighet misstänker jag, det liknar en fast installation eller omdragning av gruppledning), om inte, snacka med elaren isf, han bör veta vad du behöver göra för att det ska fungera ordentligt.

Jag tror att all min el är ojordad utom kanske köket. Jag tror även att jord och nolla är ihopkopplade men är inte säker på det. Fast jag fick iofs ny elcentral för ett tag sen, jag hade proppskåp innan men nu har jag brytare. Och det har jag inte kollat i.
Ang elen så tänkte jag bara lägga en skarvsladd i en plastlist men det kanske man inte får?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allright, då är det förmodligen TN-C och shielded bör undvikas om möjligt (kolla dock i centralen om det sitter något som förbinder neutralen och skyddsjorden, i nyare normcentraler är neutralskenan blå och skyddsjorden grön vilket gör det enkelt att kolla upp) . Testa dra kablarna på golvet vid listen, tejpa ihop dom vartefter med lite distans emellan mot listen (såsom det skulle bli i kabelkanalen) och ha det så ett tag och testkör. Fungerar det så är det bara att köra på det. Jag trodde du skulle göra en fast installation med ny eldragning men ska du skarva så köp en lagom lång ojordad nätverkskabel och testkör. Det bör fungera men uppvisar ditt nätverk konstigheter så får du tänka om senare isf.

Skarvsladd i list generellt beror på vilken typ av kabel skarvsladden är gjord av. En kabel blir varm vid belastning och i en list inkapslas värmen och i långa loppet kan det leda till kabelbrand om man har otur. Generellt brukar man inte lägga skarvsladd i list då skarvsladd inte riktigt är till för fast förläggning dvs klamrad eller i list. Det är en temporär lösning till för att tillfälligt förlänga någonstans då ett uttag inte sitter placerat inom räckvidd och vid långsiktigt behov så brukar man montera dit ett till uttag med fast förläggning på ordentligt vis. (inte sådär superlockande om man bor i hyres t.ex. då man ändå själv får stå för kostnaden vilket kanske inte är så kul om man inte tänkt bo där en längre tid vill säga.) Skulle nog säga att skarvsladd i list känns lite tveksamt då den troligen inte är specad för det och i dina skor hade jag nog greppat närmsta elektrikerpolare och anlitat honom för montage av ett nytt uttag. (Vid ev brand om brandutredning/försäkringsbolagets utredning visar konstigheter så kan man bli ersättningslös samt också skadeståndsskyldig + ansvarsskyldig dvs om någon dör så blir det också straff därefter vilket kan vara väldigt olyckligt. Elbränder är ingen lek så man ska tänka sig för när det handlar om just el) Är det en bostadsrätt eller villa som du äger så bör du definitivt fixa nytt uttag. Klamra på befintlig list utgör ingen större risk det heller men blir inte lika snyggt men det är en bättre och säkrare lösning än att förlägga i kabelkanal utan att vara helt 100% säker på att kabeln klarar av den högre temperaturen över tid.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Du vill definitivt inte blanda skärmat och oskärmat, det ställer till ännu fler problem då du får in störningarna i den skärmade kabeln och sen inte får ut dem. Ska du ha blandad miljö så måste du ha aktiv utrustning i båda ändarna av den skärmade kabeln.

Permalänk
Medlem

När jag drog nätverk i huset, så brydde jag mig inte mycket i att sära på kablarna, dom går i egna rör, men rören för nätverket och elnätet går upp i samma hål i taket och sen följer dom varandra 8-10 meter på vinden. Tror det är 9st uttag med 2st kablar till varje uttag. Och jag har inte märkt nån förlust i hastighet i nått av uttagen. Det går 100-115 MB/s när jag har mätt mellan datorerna.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Bara dra oskärmat. Inte minsta lilla problem med det eller vanlig 230.

Ta en titt på ett kontor någon gång och fundera på hur långa kabelkanaler det är där. Det är oskärmad kabel i 99 fall av hundra.

Ethernet använder diff. signalering så man har en positiv signal i en tråd och dess spegelbild i den andra tråden. En störning som påverkar båda lika mycket kan man därmed i de felsta fallen "städa" bort. (startk förenklat)

I industrimiljö med 10 000V frekvensstyrda maskiner vill jag ha skärmat (nja helst drar jag fiber där) men inte i ett hem. Har du en elmiljö som behöver skärmen så vill du inte bo där

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Tackar för svar, jag har hört att det Ofta ställer till problem. 220/230v ger inte så starkt kraftfält så det märks något på datan va? Antar att mina hastigheter inte ändras märkbart heller.
Någon som vet Vart man kan köpa billig kabellist som man kan sätta på väggen som har plats för några kablar?

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade på bauhaus 18meter för 199 kr (9x2m). Kvaliteten är väl vad man betalar för men i mitt syfte hjälpte dem bra!

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shike:

Allright, då är det förmodligen TN-C och shielded bör undvikas om möjligt (kolla dock i centralen om det sitter något som förbinder neutralen och skyddsjorden, i nyare normcentraler är neutralskenan blå och skyddsjorden grön vilket gör det enkelt att kolla upp) . Testa dra kablarna på golvet vid listen, tejpa ihop dom vartefter med lite distans emellan mot listen (såsom det skulle bli i kabelkanalen) och ha det så ett tag och testkör. Fungerar det så är det bara att köra på det. Jag trodde du skulle göra en fast installation med ny eldragning men ska du skarva så köp en lagom lång ojordad nätverkskabel och testkör. Det bör fungera men uppvisar ditt nätverk konstigheter så får du tänka om senare isf.

Skarvsladd i list generellt beror på vilken typ av kabel skarvsladden är gjord av. En kabel blir varm vid belastning och i en list inkapslas värmen och i långa loppet kan det leda till kabelbrand om man har otur. Generellt brukar man inte lägga skarvsladd i list då skarvsladd inte riktigt är till för fast förläggning dvs klamrad eller i list. Det är en temporär lösning till för att tillfälligt förlänga någonstans då ett uttag inte sitter placerat inom räckvidd och vid långsiktigt behov så brukar man montera dit ett till uttag med fast förläggning på ordentligt vis. (inte sådär superlockande om man bor i hyres t.ex. då man ändå själv får stå för kostnaden vilket kanske inte är så kul om man inte tänkt bo där en längre tid vill säga.) Skulle nog säga att skarvsladd i list känns lite tveksamt då den troligen inte är specad för det och i dina skor hade jag nog greppat närmsta elektrikerpolare och anlitat honom för montage av ett nytt uttag. (Vid ev brand om brandutredning/försäkringsbolagets utredning visar konstigheter så kan man bli ersättningslös samt också skadeståndsskyldig + ansvarsskyldig dvs om någon dör så blir det också straff därefter vilket kan vara väldigt olyckligt. Elbränder är ingen lek så man ska tänka sig för när det handlar om just el) Är det en bostadsrätt eller villa som du äger så bör du definitivt fixa nytt uttag. Klamra på befintlig list utgör ingen större risk det heller men blir inte lika snyggt men det är en bättre och säkrare lösning än att förlägga i kabelkanal utan att vara helt 100% säker på att kabeln klarar av den högre temperaturen över tid.

Ursäkta för sent svar men jag glömde bort att kolla tråden. Jag e bara 17 så jag har inte så många elektrikerploare som är utbildade ännu, jag går svagström men några kompisar läser faktiskt till elektriker. Jag kommer inte driva speciellt mycket på el kabeln så den kommer inte generera några mängder värme tror jag. Jag har en liten Athlon och en Phenom tror jag, det kommer nog inte dra mer än 300W allt som allt.
Jag vet inte riktigt hur man ska dra strömmen annars då all ström går i väggen. Men man kanske kan tjuva ström vid ett uttag och klippa ett hål i dosan som man drar ut installationskabel? Fast iofs har jag nog ett uttag i köket som är mitt emot skrubben dit jag tänkt ha sakerna. Där kanske man skulle kunna koppla och bara dra en kort kabel genom väggen och sätta ett uttag.

Mordbrand eller dylikt vill jag inte vara med om... Speciellt inte för att få bort massa kablar o saker från ett bord ^^ Men jag uppskattar verkligen att du hjälper till så mycket

Skrivet av voffen1:

Hittade på bauhaus 18meter för 199 kr (9x2m). Kvaliteten är väl vad man betalar för men i mitt syfte hjälpte dem bra!

Det var ju bra pris, dock kan jag inte hitta dem på hemsidan. Finns de inte där eller är det jag som inte kan leta? Har dock inte Bauhaus på Gotland, men kan säkert be någon att köpa om dom verkar okej