Seg/lustig hastighet mellan 2 datorer i nätverket

Permalänk

Seg/lustig hastighet mellan 2 datorer i nätverket

Försöker jag streama film från min main pc till datorn som är inkopplad i tv'n så blir det hacking mellanåt.
Testar jag att pinga mellan datorerna så får jag alltid "time<1ms" så det verkar ju inte vara något fel.
Kör jag med "Lan Speed Test" så får jag mellanåt bra resultat och mellanåt så blir ena resultatet skitdåligt, som senast så fick jag 470~ Write men 8~ Read från PC(tv) till PC (main) och om det bara är 8mbps read så förstår jag att det blir hackigt på filmen.

Kan det vara så illa att någon kabel är "trasig"? Skulle gissa mellan router och dator(tv) då min main pc har inget problem förutom just denna kopplingen

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Har testat med att byta kabel, byta port osv men fortfarande samma fel.
Kopierar jag över filer mellan dom 2 datorerna så blir det att det pendlar mellan 22-24 MB/S och sen ner till 0, sen upp till 22-24 sen ner till 0 i "snabba" intervaller.
Kan det vara nätverkskortet på den sekundera datorn som är kasst? Eller är det någon inställning i router etc som dummar sig?

Är så lustigt då jag laddar ner filer från internet så blir det aldrig drops på detta sättet. Så borde ju vara mellan sek.datorn -> routern

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske inte är nätverket utan lagringen som stoppar upp, har du en full fragmenterad disk så är de långsamma och speciellt om flera program försöker använda den.
Har du kollat om det är nått säkerhetsprogram som kräver resurser. Har du provat stänga av säkerhetsprogramen ? Hur påverkas cpulasten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske inte är nätverket utan lagringen som stoppar upp, har du en full fragmenterad disk så är de långsamma och speciellt om flera program försöker använda den.
Har du kollat om det är nått säkerhetsprogram som kräver resurser. Har du provat stänga av säkerhetsprogramen ? Hur påverkas cpulasten ?

Har inget problem om jag flyttar filer mellan min dators hårddiskar, då går dom på fullt o inga drops etc. Samma sak om jag gör något på den andra datorn.
Den andra datorn är också relativt nyformaterad och flyttas till SSD på den. Så där ska inte vara några problem.
Har Avira antivirus på båda bara, märker inget problem med cpu-last whatsoever på någon av dom.
Har inget annat "säkerhetsprogram" på någon dator, är bara vanlig clean windows 8 installation.

Tacksam för svaret

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod