Förbokat spel ej levererat i tid

Permalänk
Medlem

Förbokat spel ej levererat i tid

Hej.

Jag beställde Elder Scrolls Online från Discshop för några veckor sedan. Releasedagen var i fredags, och spelet har ännu inte anlänt till mig.
När man förbeställde fick man en kod som gav en early access. Men när early access har gått ut idag, så måste jag fylla i koden jag ska få i mitt spel för att kunna fortsätta spela.

När man bokade spelet online så fick man även 30 dagar gratis att spela, men jag förlorar två dagar nu i och med att de var för långsamma med att skicka iväg spelet. Så det jag undrar är väl egentligen om man kan returnera spelet när det anländer, även fast jag fått en förbokningskod som jag har använt utav Discshop? Någon som vet eller har erfarenhet av detta?

Anledningen till att jag undrar är att jag i så fall sticker ner till Gamestop och köper spelet redan idag, och skickar tillbaka spelet till sniglarna på Discshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muchmore:

Hej.

Jag beställde Elder Scrolls Online från Discshop för några veckor sedan. Releasedagen var i fredags, och spelet har ännu inte anlänt till mig.
När man förbeställde fick man en kod som gav en early access. Men när early access har gått ut idag, så måste jag fylla i koden jag ska få i mitt spel för att kunna fortsätta spela.

När man bokade spelet online så fick man även 30 dagar gratis att spela, men jag förlorar två dagar nu i och med att de var för långsamma med att skicka iväg spelet. Så det jag undrar är väl egentligen om man kan returnera spelet när det anländer, även fast jag fått en förbokningskod som jag har använt utav Discshop? Någon som vet eller har erfarenhet av detta?

Anledningen till att jag undrar är att jag i så fall sticker ner till Gamestop och köper spelet redan idag, och skickar tillbaka spelet till sniglarna på Discshop.

Dagens i-lands problem..4real? du förlorade en hel helg, du kommer dö, världen kommer att rasa ner över dig och helvetets portar kommer nu att för alltid finnas där för discshop! -eller hur?

Nope, du kommer antagligen inte kunna returnera spelet
Ifall du köpt det digitalt helt och fullt (vilket jag nu antar du inte gjort) så hade du inte haft problemet, skeppningstider etc, ligger utanför deras kontroll, det kan ju lika gärna vara posten som skickat ditt spel till fel landsände och då kan inte discshop göra ett skvatt åt det en söndag när de flesta är lediga eller har stängt

Maila eller ring dem och hör istället för att spekulara och gråta över 2 dagars förlorad speltid som du nog kan ta igen hur lätt som helst, världen går inte under för att du inte fått ett spel på releasedagen om du inte köpt digitalt

Edit: egentligen så kan ju spelet komma imorgon till dig, inte sant? och då har du bara "förlorat" en dag (srsly?)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

4 real? Du sitter här och diktar ihop ett långt nedvärderande inlägg för att du inte har något svar på min fråga? Om jag vill gnälla eller lipa över detta så ska jag få kura ihop mig i soffan och storlipa med en glassbytta i famnen. What's it to you?

Jag frågade bara om man har RÄTT till att returnera det när det kommer. Det var allt. Svara inte om du inte har något produktivt att säga istället för att sitta på ett forum och spela viktig.

Permalänk
Medlem

Dina 30 dagar kommer ju inte börja räknas fören du aktiverar spelet, vilket du inte gjort eftersom du inte fått det(?).
Så ta ett chillpill.

EDIT:
3sec på deras sida gav mig denna länken. Orkar inte läsa, det får du göra själv.
http://www.discshop.se/returer

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag tror att det blir svårt att häva köpet men kanske någon sorts kompensation? En förhandsbokning gör man ju just för att ha det på releasedagen. Har råkat ut för samma sak en gång (dock ej cdon) och fick ett 30 dagars gamecard. Helt ok för mig.

Ring och hör imorgon

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Läkarn:

Dina 30 dagar kommer ju inte börja räknas fören du aktiverar spelet, vilket du inte gjort eftersom du inte fått det(?).
Så ta ett chillpill.

EDIT:
3sec på deras sida gav mig denna länken. Orkar inte läsa, det får du göra själv.
http://www.discshop.se/returer

Aha, så early access är en separat kod?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Dina 30 dagar kommer ju inte börja räknas fören du aktiverar spelet, vilket du inte gjort eftersom du inte fått det(?).
Så ta ett chillpill.

Okej, tack. Förstod det som att det börjar gälla så fort early access slutat.

Jag hade tänkt spela idag, då jag har tid över, så därför undrade jag om man kunde returnera spelet när det kommer. För då hade jag kunna knalla ner till Gamestop och köpt det redan idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Dagens i-lands problem..4real? du förlorade en hel helg, du kommer dö, världen kommer att rasa ner över dig och helvetets portar kommer nu att för alltid finnas där för discshop! -eller hur?

Nope, du kommer antagligen inte kunna returnera spelet
Ifall du köpt det digitalt helt och fullt (vilket jag nu antar du inte gjort) så hade du inte haft problemet, skeppningstider etc, ligger utanför deras kontroll, det kan ju lika gärna vara posten som skickat ditt spel till fel landsände och då kan inte discshop göra ett skvatt åt det en söndag när de flesta är lediga eller har stängt

Maila eller ring dem och hör istället för att spekulara och gråta över 2 dagars förlorad speltid som du nog kan ta igen hur lätt som helst, världen går inte under för att du inte fått ett spel på releasedagen om du inte köpt digitalt

Edit: egentligen så kan ju spelet komma imorgon till dig, inte sant? och då har du bara "förlorat" en dag (srsly?)

Håller faktist med dig i detta fall. Maila och ta kontakt med discshop va inte detta ett svar som va bra nog eller det brukar vara det första man gör en att sitta på ett forum o grina. menar det kan bli fel vars man en kommer.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Aha, så early access är en separat kod?

Antar det om den slutar och frågar efter aktivering.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muchmore:

4 real? Du sitter här och diktar ihop ett långt nedvärderande inlägg för att du inte har något svar på min fråga? Om jag vill gnälla eller lipa över detta så ska jag få kura ihop mig i soffan och storlipa med en glassbytta i famnen. What's it to you?

Jag frågade bara om man har RÄTT till att returnera det när det kommer. Det var allt. Svara inte om du inte har något produktivt att säga istället för att sitta på ett forum och spela viktig.

Citeraknappen, bra verktyg.

Grina på, och det är just vad jag tyckte att du gjorde och på fel ställe, du har rätt till din åsikt lika mycket som jag har rätt till min.

Det var för att visa dig att det är lättare om du kontaktar discshop, då vi inte kan veta, med andra ord ett typiskt "disktrasa i ansiktet, läs, sök och fråga rätt instans" då vi bara är forum och inte discshop

Plus, då du nyttjat early access koden så kommer du antagligen inte få göra det kan jag tänka mig, och det är måndag imorgon och ditt spel kommer säkerligen finnas då ska du se
Fråga discshop, inte oss, läs deras villkor, ring, maila dem, men det är söndag, vad ska du/vi kunna göra annat än att spekulera i hur ditt företag du gör du köpt din produkt från annat än att det kanske går bra, eller inte, svar får du inte ändå idag då de har stängt, eller hur?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror att det blir svårt att häva köpet men kanske någon sorts kompensation? En förhandsbokning gör man ju just för att ha det på releasedagen. Har råkat ut för samma sak en gång (dock ej cdon) och fick ett 30 dagars gamecard. Helt ok för mig.

Ring och hör imorgon

Tack för svar. Ja precis så resonerar jag med. Spelet förbokade jag just för att få det på releasedagen, och tycker att det är surt när man inte fått det.
Då det inte verkar som att det går att häva köpet eftersom att jag nyttjat min early access kod redan så slår jag en pling till dem imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Citeraknappen, bra verktyg.

Grina på, och det är just vad jag tyckte att du gjorde och på fel ställe, du har rätt till din åsikt lika mycket som jag har rätt till min.

Det var för att visa dig att det är lättare om du kontaktar discshop, då vi inte kan veta, med andra ord ett typiskt "disktrasa i ansiktet, läs, sök och fråga rätt instans" då vi bara är forum och inte discshop

Plus, då du nyttjat early access koden så kommer du antagligen inte få göra det kan jag tänka mig, och det är måndag imorgon och ditt spel kommer säkerligen finnas då ska du se
Fråga discshop, inte oss, läs deras villkor, ring, maila dem, men det är söndag, vad ska du/vi kunna göra annat än att spekulera i hur ditt företag du gör du köpt din produkt från annat än att det kanske går bra, eller inte, svar får du inte ändå idag då de har stängt, eller hur?

Klart jag förstår att det är lättare att kontakta Discshop. Men om du tar och läser mitt första inlägg så bad jag inte er att spekulera. Jag skrev "Någon som vet eller har erfarenhet av detta?"

Simpelt. Kunde jag returnera eller inte?

Men jag har fått de svaren jag behövde + lite annat onödigt så jag tackar för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av muchmore:

Klart jag förstår att det är lättare att kontakta Discshop. Men om du tar och läser mitt första inlägg så bad jag inte er att spekulera. Jag skrev "Någon som vet eller har erfarenhet av detta?"

Om jag kunde returnera den eller ej så jag kunde köpa en på Gamestop redan idag, och att det är söndag så Discshop kan inte svara mig idag. Det var allt.

Olika för olika spel, och eftersom spelet är helt nytt kan vi ju inte veta om det, en del butiker är ju hur snälla som helst, andra kör stenhårt på reglerna
Sen kan det vara så att det är satt i sten från tillverkarens håll

Därav kan vi ju inte veta och därför blir det spekulationer, eller hur?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Man förbokar ju för att få spelet på releasen och kunna spela direkt när det släpps. Levererar då inte företaget till release så bör man kunna få nån ersättning för detta. Kan dock tänka mig att man från discshops sida frivskriver sig från detta. Bättre att köpa online, då får man spelet direkt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Discshop kan ju inte göra någonting åt den som fraktar spelet och vem vet om dom får in spelet innan release i lager, komemr det till discshop på fredagen som är release så är det omöjligt att få ut paketen på fredagen via posten då posten inte anv leverans samma dag.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag antar att Discshop inte har lovat att man skall få spelet på release-dagen, så varför bli sur och förvänta sig kompensation om det dyker upp, säg... nästkommande arbetsdag?!

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Detta har ju avhandlats i tio om inte hundratals trådar.
För att butik X ska kunna garantera att spel Y levereras på releasedatum med posten så behövs det skickas ut ett antal dagar innan release.
Är det inte orimligt att förvänta sig att butiken både ska ha fått spelet minst dessa dagar i förväg, samt förmodligen då bryta mot releasedatumet genom att skeppa det -innan- release?

Vill man prompt ha något på release så får man antingen köpa det digitalt från tillverkaren eller över disk.

Gällande retur kan nog ingen annan är discshop svara på det.