Frågor angående Sensei vs Sensei RAW + func matta

Permalänk
Avstängd

Frågor angående Sensei vs Sensei RAW + func matta

Tjena!

Jag vet att det finns oändligt med trådar om "Vilken gaming mus är bäst?". Men nu har jag alltstå bestämt mig för en SteelSeries Sensei efter jag var på Elgiganten och fick klämma o känna.

Tror det var den här jag fick kolla på men gillade inte att den var Glossy annars var den helt underbar!

Går i tankarna om att köpa en SteelSeries Sensei - Fnatic edition då den inte ser ut att vara Glossy utan mer som den billigare RAW rubberized i materialet.

Så någon som har känt på dessa möss och speciellt Fnatic Editon ifall den är Glossy eller inte för det skulle jag inte stå ut med!
Priset spelar inte så stor roll eftersom Fnatic Edition kommer passa in i mitt tema mycket bättre!
Sen får ni gärna ge mig lite feedback om era personliga erfarenheter av Sensei, har redan läst mycker gott om den men lite till kan ju inte skada! Sen är jag gärna öppen för fler förslag av andra möss. Sitter just nu på en Logitech G400 och jag älskar den men tyvärr inte riktigt 100% för min hand.

Sen skulle jag vara tacksam för svar om Sensei mössen funkar bra på den nya funcmattan? Tycker den gamla är för liten men den är så helt underbart skön

Sensei_RAW rubberized
Sensei Fnatic Edition
Nya Func

Tack på förhand!
Mvh Martin

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem

Fnatic ytan är inte glossy, sidorna är glossy plastic däremot.
Sensei har rubberized sidor och glossy metalic skit yta.
Annars har du rawn som är rubberized över hela.
Mindre inställningar (som ojämna dpi settings, ingen LOD justering), även mindre vikt då lcd skiten inte finns)

Gillar du glossy sides är fnatic skön, jag gillade ytan på den.

Inga problem med tracking på fnatic mattan (plastmatta bättre än tyg för sensorn)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Fnatic ytan är inte glossy, sidorna är glossy plastic däremot.
Sensei har rubberized sidor och glossy metalic skit yta.
Annars har du rawn som är rubberized över hela.
Mindre inställningar (som ojämna dpi settings, ingen LOD justering), även mindre vikt då lcd skiten inte finns)

Gillar du glossy sides är fnatic skön, jag gillade ytan på den.

Inga problem med tracking på fnatic mattan (plastmatta bättre än tyg för sensorn)

Okej tack det var precis så jag trodde! Blir nog en beställning nu i dagarna

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem

Jag hade en Sensei Fnatic innan jag fick en MLG, Fnatic versionen känns mycket mer plastig och de vita sidorna sitter inte fast som de ska, glappar.

Permalänk
Medlem

Då hade du en felaktig.
Det är 100% samma formfaktor.
Inget glappande på den fnatic jag hade, exakt samma som sensei.
Mera plastig, ja sidorna är glossy plastic det kan ge känslan att det känns mer plastigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Jag hade en Sensei Fnatic innan jag fick en MLG, Fnatic versionen känns mycket mer plastig och de vita sidorna sitter inte fast som de ska, glappar.

Skrivet av Nivity:

Då hade du en felaktig.
Det är 100% samma formfaktor.
Inget glappande på den fnatic jag hade, exakt samma som sensei.
Mera plastig, ja sidorna är glossy plastic det kan ge känslan att det känns mer plastigt.

Tack för svaren, men jag måste nog lita på Nivity pga allt annan positiv feedback om Sensei sen låter det lite skumt att sidorna skulle glappa, verkar som att det var/är nått fel från fabriken och skulle jag nu inte vara nöjd med musen så är det ju bara att skicka tillbaka den!

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Då hade du en felaktig.
Det är 100% samma formfaktor.
Inget glappande på den fnatic jag hade, exakt samma som sensei.
Mera plastig, ja sidorna är glossy plastic det kan ge känslan att det känns mer plastigt.

Trycker man på de vita sidorna gnisslar det, de känns också mycket tunnare.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Trycker man på de vita sidorna gnisslar det, de känns också mycket tunnare.

Bara för att det gör det på din så betyder inte det att alla är så. Har suttit och tryckt och klämt på min fnatic nu och har inte kännt minsta lilla tillstymmelse till glapp eller gnissel.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk
Medlem

Hej

Min fnatic har fungerat perfekt, men skulle jag köpa en ny blir den här

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750866

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Annars har du rawn som är rubberized över hela.

Vad snackar du om? Jag har en RAW och den är fingerprint city...

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Vad snackar du om? Jag har en RAW och den är fingerprint city...

Jag sa rawn som finns med rubberized.

Den finns även som glossy men det ville han inte ha därför skrev jag raw som har rubbercoating.

Så jag snackar om precis det jag skrev.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BOMBAii:

Sen skulle jag vara tacksam för svar om Sensei mössen funkar bra på den nya funcmattan? Tycker den gamla är för liten men den är så helt underbart skön

Tack på förhand!
Mvh Martin

Tycker Func 1030L är ganska lagom stor faktiskt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag sa rawn som finns med rubberized.

Den finns även som glossy men det ville han inte ha därför skrev jag raw som har rubbercoating.

Så jag snackar om precis det jag skrev.

Okej då, visste inte att det fanns med rubberized på. Man lär sig nåt nytt varje dag

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker Func 1030L är ganska lagom stor faktiskt.
http://i.imgur.com/r9g9O0A.jpg

Jo jag håller med! Köpte Sensei Fnatic Edition och Func 1030L och jag är super nöjd med både musen och mattan! Vart bara lite dyrt dock pga musen, skulle ju nöjt mig med RAW modellen men Fnatic passar in i resten av mitt tema i datorn så det var väll värt det iallafall

Kan förövrigt rekommendera Steelseries Sensei stark! Den ligger så otroligt skönt i handen. Med min förra logitech g400 så fick jag kramp i handen efter nån timmes BF3 spelande i flera veckor innan min hand vande sig, men absolut inget sånt med Sensei'n

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOMBAii:

Jo jag håller med! Köpte Sensei Fnatic Edition och Func 1030L och jag är super nöjd med både musen och mattan! Vart bara lite dyrt dock pga musen, skulle ju nöjt mig med RAW modellen men Fnatic passar in i resten av mitt tema i datorn så det var väll värt det iallafall

Kan förövrigt rekommendera Steelseries Sensei stark! Den ligger så otroligt skönt i handen. Med min förra logitech g400 så fick jag kramp i handen efter nån timmes BF3 spelande i flera veckor innan min hand vande sig, men absolut inget sånt med Sensei'n

Hej, Sitter här och funderar på ett köp mellan SteelSeries Sensei Fnatic Edition och Raw rubberized, kan inte riktigt bestämma mig.

Vet du om dessa två är exakt samma i formen? Jag vet bara att de skiljer sig åt lite i vikt, Raw är väl något lättare men själva passformen är den identisk?

Vilken tycker du jag ska slå till på?

mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L.gun:

Hej, Sitter här och funderar på ett köp mellan SteelSeries Sensei Fnatic Edition och Raw rubberized, kan inte riktigt bestämma mig.

Vet du om dessa två är exakt samma i formen? Jag vet bara att de skiljer sig åt lite i vikt, Raw är väl något lättare men själva passformen är den identisk?

Vilken tycker du jag ska slå till på?

mvh

Jag tror att formen är precis lika på alla Sensei möss. Själv älskar jag själva ytan på Fnatic edition, kan tyvärr inte yttra mig om Raw men jag tror du kommer bli nöjd vilken du än väljer

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOMBAii:

Jag tror att formen är precis lika på alla Sensei möss. Själv älskar jag själva ytan på Fnatic edition, kan tyvärr inte yttra mig om Raw men jag tror du kommer bli nöjd vilken du än väljer

Okej, jag har fortfarande inte riktigt kunna klura ut vilken jag ska beställa,

Vad jag fått reda på så har Fnatic edition mer inställningar (högre DPI) ? och att man kan ändra belysningen i olika färger?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L.gun:

Okej, jag har fortfarande inte riktigt kunna klura ut vilken jag ska beställa,

Vad jag fått reda på så har Fnatic edition mer inställningar (högre DPI) ? och att man kan ändra belysningen i olika färger?

Att man kan ändra färger stämmer men med DPI så vet jag inte hur det är. Jag valde Fnatic Edition för jag tycker den är riktigt snygg och skön

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOMBAii:

Att man kan ändra färger stämmer men med DPI så vet jag inte hur det är. Jag valde Fnatic Edition för jag tycker den är riktigt snygg och skön

ok, jag är lite orolig också att den ska kännas för stor har väll medium händer kan man nog säga

18 från början av handleden till långfingret, hur stora händer har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

ok, jag är lite orolig också att den ska kännas för stor har väll medium händer kan man nog säga

18 från början av handleden till långfingret, hur stora händer har du?

Skulle uppskatta din hjälp i den sista frågan.

Du vet hur jobbigt de är när man inte kan bestämma sig hehe

Permalänk

Jag skulle kört på en Rival istället, mycket bättre sensor i den.

Eftersom Sensei har lasersensor så har den, som alla andra möss med lasersenor, musacceleration inbyggt. Dvs du kan inte få 0 musaceeleration. Och även om du spelar med acceleration påslaget så betyder det att det alltid finns en del av det som du inte kan påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Jag skulle kört på en Rival istället, mycket bättre sensor i den.

Eftersom Sensei har lasersensor så har den, som alla andra möss med lasersenor, musacceleration inbyggt. Dvs du kan inte få 0 musaceeleration. Och även om du spelar med acceleration påslaget så betyder det att det alltid finns en del av det som du inte kan påverka.

Hej tack för din synpunkt och fakta. Jag har varit inne på Rival och var väldigt nära en beställning men efter en de studerande så tror jag att mina händer är för små helt enkelt, tyvärr. Jag tror att Rival är för stor, mina händer är 18 cm från handled till långfingret

Annars hade jag slagit till på rival med en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Hej tack för din synpunkt och fakta. Jag har varit inne på Rival och var väldigt nära en beställning men efter en de studerande så tror jag att mina händer är för små helt enkelt, tyvärr. Jag tror att Rival är för stor, mina händer är 18 cm från handled till långfingret

Annars hade jag slagit till på rival med en gång

Jag har 17-18cm och rival är på tok för stor för mig.
100% omöjligt att hantera den bekvämt för min del.

Sen finns det ju andra möss med samma sensor
Avior 7000,naos 7000, corsair M45.

Permalänk
Medlem

Jag är 18cm från handleden till långfingret och Rivalen är för stor för mig också. Zowie EC2 fungerar mycket bra storleksmässigt, även G400.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av L.gun:

Hej tack för din synpunkt och fakta. Jag har varit inne på Rival och var väldigt nära en beställning men efter en de studerande så tror jag att mina händer är för små helt enkelt, tyvärr. Jag tror att Rival är för stor, mina händer är 18 cm från handled till långfingret

Annars hade jag slagit till på rival med en gång

Jag kan ju inte känna för dig så klart, men har spelat ett par timmar med Rival i handen och jag har själv väldigt små händer, 18 cm jag med och det funkade bra. Har dock ett ganska löst grepp (fingertopparna) så den kanske är för stor om man kör hela handen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Jag kan ju inte känna för dig så klart, men har spelat ett par timmar med Rival i handen och jag har själv väldigt små händer, 18 cm jag med och det funkade bra. Har dock ett ganska löst grepp (fingertopparna) så den kanske är för stor om man kör hela handen på.

Skulle säga tvärtom, den går ok om man kör palmgrip med mindre händer.

Men kör man claw/fingertip så är den alldeles för stor att flytta.
Fingertip kräver oftast mindre möss då en stor fet klump är för stor att göra små rörelser med fingrarna bara.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Skulle säga tvärtom, den går ok om man kör palmgrip med mindre händer.

Men kör man claw/fingertip så är den alldeles för stor att flytta.
Fingertip kräver oftast mindre möss då en stor fet klump är för stor att göra små rörelser med fingrarna bara.

Jag vet att det du säger är sant enligt både logik och objektivitet. Men jag kan bara tala av erfarenhet. Jag har ett väldigt löst grepp, med bara fingertopparna och det funkade för mig. Det ska dock nämnas att jag är van vid att finger tip grippa både tunga (Apple Magic Mouse) och stora (Razer Naga) möss. Är själv på väg nedåt i storlek dock då jag inser att de faktiskt är lång ifrån optimalt med Naga för mig.