Permalänk
Medlem

CMSTORM byte av switch

Tjena!"
Nu är det så att en switch har lagt av på mitt tangentbord och det är backspace vilket är väldigt frustrerande så jag tänkte att jag kanske kunde byta en knapps switch mot den som är sönder. Problemet är bara att jag har ingen aning hur jag ska få upp tangentbordet eller hur man lossar switchen från bordet. Hittar inte en enda skruv så. Någon som kan hjälpa med att säga hur?

Permalänk

Skruvarna sitter antagligen gömda under någon/några gummimotstånd som förhindrar tangentbordet från att glida iväg.

Permalänk
Medlem

Vilket tangentbord är det exakt? CM Storm är ju namnet på Cooler Masters tillbehör för spelare, inte ett särskilt tangentbord.

På mitt CM Storm QuickFire Rapid så sitter det i alla fall en skruv under en liten rund klisterlapp på undersidan, och sen sitter det clips längs sidorna på chassit som man kan bända upp med t.ex. en skruvmejsel. Jag minns inte om det även sitter skruvar under fötterna, det var ett tag sedan jag öppnade mitt. Men det är väl bara att ta lös en och kolla.

När det gäller switcharna så måste du löda loss dem som du vill byta ut, det går inte att öppna dem eftersom det sitter en metallplatta över dem som spärrar deras hakar. Om en switch har slutat fungera så är det iofs. troligt att det beror på en dålig lödning ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vilket tangentbord är det exakt? CM Storm är ju namnet på Cooler Masters tillbehör för spelare, inte ett särskilt tangentbord.

På mitt CM Storm QuickFire Rapid så sitter det i alla fall en skruv under en liten rund klisterlapp på undersidan, och sen sitter det clips längs sidorna på chassit som man kan bända upp med t.ex. en skruvmejsel. Jag minns inte om det även sitter skruvar under fötterna, det var ett tag sedan jag öppnade mitt. Men det är väl bara att ta lös en och kolla.

När det gäller switcharna så måste du löda loss dem som du vill byta ut, det går inte att öppna dem eftersom det sitter en metallplatta över dem som spärrar deras hakar. Om en switch har slutat fungera så är det iofs. troligt att det beror på en dålig lödning ändå.

Tack, precis så för min också, hittade en liten skruv under en vit rund lapp sen var det clips på sidorna, vet inte om det är lödningen som är dålig eller nåt annat. Kommer att testa löda tillbaka den och funkar inte det byter jag ut den på pause switchen. Återkommer med ett bra resultat förhoppningsvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Skruvarna sitter antagligen gömda under någon/några gummimotstånd som förhindrar tangentbordet från att glida iväg.

Skrivet av perost:

Vilket tangentbord är det exakt? CM Storm är ju namnet på Cooler Masters tillbehör för spelare, inte ett särskilt tangentbord.

På mitt CM Storm QuickFire Rapid så sitter det i alla fall en skruv under en liten rund klisterlapp på undersidan, och sen sitter det clips längs sidorna på chassit som man kan bända upp med t.ex. en skruvmejsel. Jag minns inte om det även sitter skruvar under fötterna, det var ett tag sedan jag öppnade mitt. Men det är väl bara att ta lös en och kolla.

När det gäller switcharna så måste du löda loss dem som du vill byta ut, det går inte att öppna dem eftersom det sitter en metallplatta över dem som spärrar deras hakar. Om en switch har slutat fungera så är det iofs. troligt att det beror på en dålig lödning ändå.

Tjena! Det funkar nu igen. Var tvungen att byta en switch så valde pause för de har jag aldrig använt. Felet var att enter knappens switch hade förlorat ena kontakten, alltså den ena metallbiten som sticker ut från den ( av två st ) var borta och det gick inte laga den då den hela lilla metallbiten inuti switchen hade gått av så jag bytte bara. Var väldigt svårt att få så lödtennet fick kontakt med kopparn på kortet men efter fyra försök så gick det till slut Skönt att jag inte kastade bort 700 spänn