Permalänk
Medlem

Förlänga räckvidd på wi-fi?

Hej,

Vi bor på landet och har Telia ADSL 8 Mbits med en Telia smart router. Jag får ut ca 7,5 Mbits i huset så det kan jag inte klaga på (även om jag givetvis gärna hade haft högre hastighet in till huset).

Nu är det så att vi har ett annex också på tomten med två rum och det ena, som är längst från huset, håller vi på att inreda till ett biorum. Tyvärr når inte det trådlösa nätverket så långt. Jag behöver givetvis wi-fi där också för ATV och streamade hyrfilmer och annat. Huvudjacket för ADSL och biorummet är så långt ifrån varandra de kan komma i byggnaderna. I det andra rummet i annexet får jag viss täckning och komer då upp i ca 3 Mbits.

Har ni några tips på hur jag löser det hela? Jag har en Linksys WRT320N router från det förra boendet också som igger och skräpar. Går det att använda den till at förlänga signalen på något sätt?

Permalänk
Medlem

Dra in DD-WRT (http://www.dd-wrt.com/) på WRT320N och googla fram till hur du får den att agera som en wifi-repeater/brygga. Köp / googla fram hur du gör egna riktade antenner så borde det funka finfint.

Permalänk
Medlem

Experimentera lite med en repeaterfunktion, men inreder du ett biorum tycker jag allt du kan kosta på dig att dra kabel. Det kommer bli stabilare i längden

Permalänk

säger nog också kosta på att gräva ner en slang med ethernetkabel i marken mellan huset och biorummet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

säger nog också kosta på att gräva ner en slang med ethernetkabel i marken mellan huset och biorummet.

Behöver göra något liknande, är det något speciellt man behöver tänka på när gör det? Eller är det bara att gräva ner den två dm och fylla igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Behöver göra något liknande, är det något speciellt man behöver tänka på när gör det? Eller är det bara att gräva ner den två dm och fylla igen?

köp kabelskyddsrör på t ex byggmax
http://www.byggmax.se/el-och-belysning/installationsel/klamme...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av El_Raspberry:

Behöver göra något liknande, är det något speciellt man behöver tänka på när gör det? Eller är det bara att gräva ner den två dm och fylla igen?

Ha stenkoll på hur elen är kopplad, du får troligen inte använda en skärmad kabel och är elen via olika matningar ska du nog helst undvika att dra en kabel mellan husen eller kontakta nått företag för hjälp.
Det kan vara dyrare att gräva ner en slang än att köpa en riktig radiolänk så en wifibrygga är ofta ett bättre alternativ mellan 2 närliggande byggnader och då slipper man dessutom ifrån potentiella elproblem.

Man skulle kanske kunna använda 2 såna här http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_61&produc... för att skapa länken mellan byggnaderna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ha stenkoll på hur elen är kopplad, du får troligen inte använda en skärmad kabel och är elen via olika matningar ska du nog helst undvika att dra en kabel mellan husen eller kontakta nått företag för hjälp.
Det kan vara dyrare att gräva ner en slang än att köpa en riktig radiolänk så en wifibrygga är ofta ett bättre alternativ mellan 2 närliggande byggnader och då slipper man dessutom ifrån potentiella elproblem.

Man skulle kanske kunna använda 2 såna här http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_61&produc... för att skapa länken mellan byggnaderna.

Nu var det ju inte elkabel han skulle dra i marken, bara lite nätverkskabel. Inget som kommer påverka elen. Nätverkskabel fungerar fint att dra upp till 100m utan förstärkning.

Nu vet jag inte hur det är kopplat med elskåp och så på gården. Men har inte utehuset eget proppskåp, utan det delar med huvudbyggnaden (finns skumma kopplingar på landet, tro mig). Så kan vid rätt förhållanden Nätverk över elnätet fungera. Men bara om de olika ställena inte ligger på olika faser

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa är att dra ner en nätverkskabel i ett rör finns inga regler för detta annat att det kan vara bra att gräva ner den lite mer än ett spadtag så man inte råkar huga i den så fort man ska göra något i trädgården.
sen sätta in en switch som du kopplar in div elektronik i kan vara intresant att även ha en repeater för telefoner och dylikt där man inte kan koppla in telefoner.

Så länge det inte är starkström man gräver ner så får man göra lite som man vill

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ctrl:

Nu var det ju inte elkabel han skulle dra i marken, bara lite nätverkskabel. Inget som kommer påverka elen. Nätverkskabel fungerar fint att dra upp till 100m utan förstärkning.

Nu vet jag inte hur det är kopplat med elskåp och så på gården. Men har inte utehuset eget proppskåp, utan det delar med huvudbyggnaden (finns skumma kopplingar på landet, tro mig). Så kan vid rätt förhållanden Nätverk över elnätet fungera. Men bara om de olika ställena inte ligger på olika faser

Det hänger ihop med elen eftersom du förbinder 2 byggnader, du får tex inte ha en jord som inte är dimensionerad för att klara hela husets effekt vilket inte en nätverkskabel klarar, det kan bli så att nätverkskabeln ska hantera hela lasten om det blir nått fel som slår ut den "vanliga" elmatningen.
Dessutom finns det risk för potentialskillnader och det kan både orsak brand och förstöra prylar, så skärmad kabel är inget man ska ha och även utan skärm så återstår risken för potentilaskillnader som kan driva en ström för potentialutjämning genom nätverkskabeln och om det vill sig illa innebär det en brandrisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jo jag kan gräva ner en kabel om det är den mest stabila lösningen. Så en nätverkskabel från Teliaroutern ut till annexet och sedan Netgerar-routern där ute som repeater? Vill ha wi-fi där ute så man kan surfa på plattor när man är där.

Jo annexet har eget proppskåp med automatsäkringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det hänger ihop med elen eftersom du förbinder 2 byggnader, du får tex inte ha en jord som inte är dimensionerad för att klara hela husets effekt vilket inte en nätverkskabel klarar, det kan bli så att nätverkskabeln ska hantera hela lasten om det blir nått fel som slår ut den "vanliga" elmatningen.
Dessutom finns det risk för potentialskillnader och det kan både orsak brand och förstöra prylar, så skärmad kabel är inget man ska ha och även utan skärm så återstår risken för potentilaskillnader som kan driva en ström för potentialutjämning genom nätverkskabeln och om det vill sig illa innebär det en brandrisk.

Vad pratar du om egentligen?

Det är nätverkskabel han ska dra, ingen jävla matning till huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Vad pratar du om egentligen?

Det är nätverkskabel han ska dra, ingen jävla matning till huset.

med skärmad kabel kopplar man ihop jord i två olika byggnader, det kan leda till mkt problem som är högspänningsrelaterade. Men självklart ska TS använda oskärmad kabel, då är det helt lugnt.

Permalänk
Skrivet av teejee:

med skärmad kabel kopplar man ihop jord i två olika byggnader, det kan leda till mkt problem som är högspänningsrelaterade. Men självklart ska TS använda oskärmad kabel, då är det helt lugnt.

så en nätverkskabel har jord i sig? ;o har jag missat något?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

med skärmad kabel kopplar man ihop jord i två olika byggnader, det kan leda till mkt problem som är högspänningsrelaterade. Men självklart ska TS använda oskärmad kabel, då är det helt lugnt.

Du blandar inte ihop det här med likström nu va? Varken jord eller högspänning ska väl vara i närheten av nätverkskabeln.

Förövrigt lär ju fastigheten ligga på samma central.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Du blandar inte ihop det här med likström nu va? Varken jord eller högspänning ska väl vara i närheten av nätverkskabeln.

Förövrigt lär ju fastigheten ligga på samma central.

Nu är det så att verkligheten inte är så enkel. Det förekommer alltför ofta potentialskillnader mellan hus. De skapas av diverse jordströmmar. Det är inga stora spänningsskillnader men kan vara tillräckligt för att skada elektronik. Bor man i ett område som är utsatt för åska kan strömmarna bli riktigt besvärliga.

I hus med nyare elinstallationer ska man installera potentialutjämning, dvs man förbinder jorden på inkommande el med inkommande vatten och eventuell fjärrvärme. Allt för att få bort potentialskillnaderna.

Har man otur kan ett åskväder inducera strömmar i en nätverkskabel så att utrustningen slås ut. Då är det verkligen fråga om högspänning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christoffer1989:

så en nätverkskabel har jord i sig? ;o har jag missat något?

Om nätverkskabeln är skärmad så är skärmen förbunden mot skyddsjord och nollan via de apparater den ansluts i och det kan ge rejäla problem om allt inte är rätt kopplat, är det olika elmatningar till byggnaderna ska man nog inte ens överväga en kabel utan då går man på fiber eller radiolänk för att få galvanisk separation av ändpunkterna, är det samma elmätare till husen så är det mindre risk för problem men den är ändå inte obefintlig om man drar en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om nätverkskabeln är skärmad så är skärmen förbunden mot skyddsjord och nollan via de apparater den ansluts i och det kan ge rejäla problem om allt inte är rätt kopplat, är det olika elmatningar till byggnaderna ska man nog inte ens överväga en kabel utan då går man på fiber eller radiolänk för att få galvanisk separation av ändpunkterna, är det samma elmätare till husen så är det mindre risk för problem men den är ändå inte obefintlig om man drar en kabel.

Trodde skärmad betydde att den bara vara avskärmad mot störningar osv ;O

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Trodde skärmad betydde att den bara vara avskärmad mot störningar osv ;O

Och du har trott rätt, men avskärmningen fungerar igenom att man jordar skärmen.

Skrivet av jsg:

Tack för alla svar.

Jo jag kan gräva ner en kabel om det är den mest stabila lösningen. Så en nätverkskabel från Teliaroutern ut till annexet och sedan Netgerar-routern där ute som repeater? Vill ha wi-fi där ute så man kan surfa på plattor när man är där.

Jo annexet har eget proppskåp med automatsäkringar.

Ja det är absolut den bästa lösningen, speciellt om du ska ha ett biorum där ute.
Att köra nån Router eller Accesspunkt i repeaterläge är det sämsta, speciellt då du får kraftigt försämrad prestanda på repeater-nät.

När du väl gjort detta och ska koppla in Netgear-routern (Eller var det en Linksys?), stäng av DHCP/NAT i denna och använd en LAN-port istället för WAN-porten, så slipper du separerade nät.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsg:

Hej,

Vi bor på landet och har Telia ADSL 8 Mbits med en Telia smart router. Jag får ut ca 7,5 Mbits i huset så det kan jag inte klaga på (även om jag givetvis gärna hade haft högre hastighet in till huset).

Nu är det så att vi har ett annex också på tomten med två rum och det ena, som är längst från huset, håller vi på att inreda till ett biorum. Tyvärr når inte det trådlösa nätverket så långt. Jag behöver givetvis wi-fi där också för ATV och streamade hyrfilmer och annat. Huvudjacket för ADSL och biorummet är så långt ifrån varandra de kan komma i byggnaderna. I det andra rummet i annexet får jag viss täckning och komer då upp i ca 3 Mbits.

Har ni några tips på hur jag löser det hela? Jag har en Linksys WRT320N router från det förra boendet också som igger och skräpar. Går det att använda den till at förlänga signalen på något sätt?

Skrivet av mrqaffe:

Ha stenkoll på hur elen är kopplad, du får troligen inte använda en skärmad kabel och är elen via olika matningar ska du nog helst undvika att dra en kabel mellan husen eller kontakta nått företag för hjälp.
Det kan vara dyrare att gräva ner en slang än att köpa en riktig radiolänk så en wifibrygga är ofta ett bättre alternativ mellan 2 närliggande byggnader och då slipper man dessutom ifrån potentiella elproblem.

Man skulle kanske kunna använda 2 såna här http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_61&produc... för att skapa länken mellan byggnaderna.

Skrivet av sYph:

Och du har trott rätt, men avskärmningen fungerar igenom att man jordar skärmen.

Ja det är absolut den bästa lösningen, speciellt om du ska ha ett biorum där ute.
Att köra nån Router eller Accesspunkt i repeaterläge är det sämsta, speciellt då du får kraftigt försämrad prestanda på repeater-nät.

När du väl gjort detta och ska koppla in Netgear-routern (Eller var det en Linksys?), stäng av DHCP/NAT i denna och använd en LAN-port istället för WAN-porten, så slipper du separerade nät.

Borde inte en UBIQUITI UNIFI 802.11N POE AP som man kör med PoE vara den bästa lösningen, då slipper man potentialskillnader från olika strömkällor och hastighetshalveringarna man får med en repeater?

Permalänk
Inaktiv

Har samma problem själv inför sommaren. Brorsan bor 200 meter bort (över vatten) och den rackarn får nu fiber indraget medan jag sitter med dålig 3G-täckning, funderar på att be och få låna tillgång till hans fiber.

Tänkte använda riktantenn kopplad till antennuttaget på ett moderkort på en stationär dator, riktad mot hans router. Sedan delas den uppkopplingen ut till andra datorer via ett separat trådat/trådlöst nätverk.

Riktantenner för WiFi finns det gott om, tänkte använda denna (uppsatt inomhus på ett fönster, slipper rigga med en antenn utomhus):

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Slipper alltså dra kabel mellan byggnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

så en nätverkskabel har jord i sig? ;o har jag missat något?

skärmingen på en STP-kabel är jordad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Om nätverkskabeln är skärmad så är skärmen förbunden mot skyddsjord och nollan via de apparater den ansluts i och det kan ge rejäla problem om allt inte är rätt kopplat, är det olika elmatningar till byggnaderna ska man nog inte ens överväga en kabel utan då går man på fiber eller radiolänk för att få galvanisk separation av ändpunkterna, är det samma elmätare till husen så är det mindre risk för problem men den är ändå inte obefintlig om man drar en kabel.

Finns en rätt enkel lösning på detta dock - kör oskärmad kabel.

Jag har själv varit med om att krypströmmar går i skärmade nätverkskablar, oftast är det så pass små mängder att det inte påverkar funktionen, men har man en metallbaserad switch exempelvis gör man chassit strömförande.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av sYph:

Och du har trott rätt, men avskärmningen fungerar igenom att man jordar skärmen.

Skrivet av teejee:

skärmingen på en STP-kabel är jordad.

Kan man få länk till info om detta? Då jag verkar ha fattat fel hur det fungerar så vill jag läsa upp mig, allt jag hittar är bara att skärmen bara ligger runt om, om den nu är jordad så måste den ju vara kopplad till kontakten på något sätt

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Kan man få länk till info om detta? Då jag verkar ha fattat fel hur det fungerar så vill jag läsa upp mig, allt jag hittar är bara att skärmen bara ligger runt om, om den nu är jordad så måste den ju vara kopplad till kontakten på något sätt

jag är iofs inte expert på detta, men stp patchkablar har metallhölje på kontakten kopplat till skärmen, detta blir jordat mot t ex datorns chassi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon214822:

Har samma problem själv inför sommaren. Brorsan bor 200 meter bort (över vatten) och den rackarn får nu fiber indraget medan jag sitter med dålig 3G-täckning, funderar på att be och få låna tillgång till hans fiber.

Tänkte använda riktantenn kopplad till antennuttaget på ett moderkort på en stationär dator, riktad mot hans router. Sedan delas den uppkopplingen ut till andra datorer via ett separat trådat/trådlöst nätverk.

Riktantenner för WiFi finns det gott om, tänkte använda denna (uppsatt inomhus på ett fönster, slipper rigga med en antenn utomhus):

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Slipper alltså dra kabel mellan byggnaderna.

Eller så sätter ni upp en riktig brygga utomhus.
http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_60&produc...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av teejee:

jag är iofs inte expert på detta, men stp patchkablar har metallhölje på kontakten kopplat till skärmen, detta blir jordat mot t ex datorns chassi.

Thats make sense. Har sett "skärmade" kablar med hel plast kontakt så dom kan ju inte fungera då eller? ;o
Samt elkablar som är skärmade har jag aldrig sett vara kopplade till jorden, därför jag reagera.

Fungerar det inte med en sådan nätverkskabel som bara har ett aluminumhölje som "sköld" som reflekterar, eller är det bara "hittepå" för att man ska sälja något som låter som bättre kablar?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Täck routern med aluminium det fördubblar farten och räckvidden äkta ghetto style.

Visa signatur

// [Fractal Design Define R4] // [ASUS P8Z77-V LX] // [Intel Core i5 3570K 3.4ghz] // [Gigabyte GeForce 650 Ti Boost OC 2GB] // [Corsair CX 750M 80+ Bronze Modular] // [Nanya RAM 8GB DDR3 1333mhz] // [1TB + 1TB + 250GBHDD] //

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Och du har trott rätt, men avskärmningen fungerar igenom att man jordar skärmen.

Ja det är absolut den bästa lösningen, speciellt om du ska ha ett biorum där ute.
Att köra nån Router eller Accesspunkt i repeaterläge är det sämsta, speciellt då du får kraftigt försämrad prestanda på repeater-nät.

När du väl gjort detta och ska koppla in Netgear-routern (Eller var det en Linksys?), stäng av DHCP/NAT i denna och använd en LAN-port istället för WAN-porten, så slipper du separerade nät.

Ja det känns som att det får bli lösningen. Jag har redan ett nedgrävt rör. När vi flyttade till huset så hade jag beställt marksänd tv via Boxer. Sen när vi kom hit så fanns det ingen antenn. Den förra ägaren hade monterat ner den. Så jag satte upp en markantenn på annexets kallvind och drog en antennkabel som jag grävde ner i ett plaströr från något byggvaruhus. Får gräva upp det och stoppa in en oskärmad (det ska det alltså vara va?) nätverkskabel typ den här:
http://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tverkskabel%20CAT-5e%20Ex...

Eller är det risk för störningar om den delar rör med en antennkabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Har samma problem själv inför sommaren. Brorsan bor 200 meter bort (över vatten) och den rackarn får nu fiber indraget medan jag sitter med dålig 3G-täckning, funderar på att be och få låna tillgång till hans fiber.

Tänkte använda riktantenn kopplad till antennuttaget på ett moderkort på en stationär dator, riktad mot hans router. Sedan delas den uppkopplingen ut till andra datorer via ett separat trådat/trådlöst nätverk.

Riktantenner för WiFi finns det gott om, tänkte använda denna (uppsatt inomhus på ett fönster, slipper rigga med en antenn utomhus):

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Slipper alltså dra kabel mellan byggnaderna.

Jag tycker som mrqaffe att du ska köpa en riktig wifi-länk, köp gärna två och sätt en på vardera ställe, annars får hela ditt nät dela trådlöst nät med din brors trådlösa prylar. Visst det blir dubbel kostnad, men å andra sidan slipper du garanterat en massa strul.

Skrivet av jsg:

Ja det känns som att det får bli lösningen. Jag har redan ett nedgrävt rör. När vi flyttade till huset så hade jag beställt marksänd tv via Boxer. Sen när vi kom hit så fanns det ingen antenn. Den förra ägaren hade monterat ner den. Så jag satte upp en markantenn på annexets kallvind och drog en antennkabel som jag grävde ner i ett plaströr från något byggvaruhus. Får gräva upp det och stoppa in en oskärmad (det ska det alltså vara va?) nätverkskabel typ den här:
http://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tverkskabel%20CAT-5e%20Ex...

Eller är det risk för störningar om den delar rör med en antennkabel?

Du kan dra den där ja, fast om du ska gräva upp röret så tycker jag du ska lägga in riktigt installationskabel åtminstone, med riktiga uttag fastsatt på vägg, så slipper du i framtiden byta kabel om den blir glapp.
Angående störningar från antennkabel så är jag inte så insatt, hur lång är sträckan?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]