Permalänk
Medlem

En fläkt, bästa sättet för kylning?

Hej!
Har en moderkort med ett fläktuttag och nu undrar jag hur jag ska sätta fläkten för att få bäst kylning i chassit.
Det är ett BitFenix Prodigy M.
Tänkte sätta den i toppen som utsug (för att få varm luft ut ur chassit) men insug bak i chassit skulle ju vara bra också.
Om den hade två fläktplatser skulle jag kört så men nu när det här moderkortet bara har en så blir det lite knepigt.

Förslag?

Permalänk

Jag skulle satt som utsug bak. Kan du inte köpa en fläktcontroller och köra fler fläktar via den, vore ju bra om du kan ha både insug och utblås.

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha insug bak på datorn, sätt fläkten antingen som utsug på baksidan eller utsug på ovansidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Jag skulle satt som utsug bak. Kan du inte köpa en fläktcontroller och köra fler fläktar via den, vore ju bra om du kan ha både insug och utblås.

Ja just det, det glömde jag helt bort.
Ska nog införskaffa en sådan, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amisick:

Hej!
Har en moderkort med ett fläktuttag och nu undrar jag hur jag ska sätta fläkten för att få bäst kylning i chassit.
Det är ett BitFenix Prodigy M.
Tänkte sätta den i toppen som utsug (för att få varm luft ut ur chassit) men insug bak i chassit skulle ju vara bra också.
Om den hade två fläktplatser skulle jag kört så men nu när det här moderkortet bara har en så blir det lite knepigt.

Förslag?

Kör den som insug i fronten, eller köp en splitter och kör en in och en ut.
Går även köpa adaptrar som gör att du kan koppla fläktar direkt in i nätagget, som du sen kan sätta ett motstånd på.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Du ska inte ha insug bak på datorn, sätt fläkten antingen som utsug på baksidan eller utsug på ovansidan.

Varför inte insug bak på datorn?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Amisick:

Hej!
Har en moderkort med ett fläktuttag och nu undrar jag hur jag ska sätta fläkten för att få bäst kylning i chassit.
Det är ett BitFenix Prodigy M.
Tänkte sätta den i toppen som utsug (för att få varm luft ut ur chassit) men insug bak i chassit skulle ju vara bra också.
Om den hade två fläktplatser skulle jag kört så men nu när det här moderkortet bara har en så blir det lite knepigt.

Förslag?

Kör en Splitter eller fläktkontroller om du vill ha fler fläktar.
Om du endast vill köra med en fläkt så får du bäst prestanda med en utsugsfläkt garanterat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin