klonat kontokort med chip! Någon som kan förklara hur det fungerar?

Permalänk
Medlem

klonat kontokort med chip! Någon som kan förklara hur det fungerar?

Jag skulle gärna vilja ha vetskap om hur de gjort för att klona mitt kort när jag var i sydamerika. De lyckades plocka ut 14000 på 3 dagar varav en dag då jag spärrat kortet och även dagen efter jag spärrat lyckades de ta ut pengar men ändå vill inte banken betala mig för de säger att de kan inte ha klonats pga av att jag har kvar kortet och de har ett chip men ändå har de lyckats ta ut pengar i en annan stad än var jag befann mig, där jagdessutom aldrig varit, jag har dessutom lyckats befinna mig i 2 städer samtidigt för samtidigt som jag hämtade ut pengar i en stad hämtade de ut 4 ggr i en annan stad... Snälla hjälp mig med detta för att kunna ge bästa möjliga info till banken så jag kan ha en möjlighet att få tillbaka mina pengar..... Läst nyss att 128 pers råkat ut för samma sak men de säger ändå här hemma att jag har fel. När jag befann mig där gick jag´in på banken för att fråga varför det var så om en kvinna hade samma problem som mig. Idag talade jag med banken om de säger att eftersom mitt kort har chip kan de inte klonas när jag frågar var logiken ligger iatt det tagits ut i två olika stäer samtidigt så svarade de att de använer sig inte utav den logiken =O ..... Utan de kollar om kortet haft chip.... Men va f--n var e de för logik? Va e de för typ av kontroll om reklamationen är korrekt eller inte?!

Så snälla om ni vet något om detta eller har tips om hur de skulle kunna gått till så vore jag väldigt tacksam

Bästa hälsningar

E-M.S.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om kortet har chip? Använde de det när de tog ut eller inte? Finns ju inga kort utan magnetremsa menar jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piojosa:

Jag skulle gärna vilja ha vetskap om hur de gjort för att klona mitt kort när jag var i sydamerika. De lyckades plocka ut 14000 på 3 dagar varav en dag då jag spärrat kortet och även dagen efter jag spärrat lyckades de ta ut pengar men ändå vill inte banken betala mig för de säger att de kan inte ha klonats pga av att jag har kvar kortet och de har ett chip men ändå har de lyckats ta ut pengar i en annan stad än var jag befann mig, där jagdessutom aldrig varit, jag har dessutom lyckats befinna mig i 2 städer samtidigt för samtidigt som jag hämtade ut pengar i en stad hämtade de ut 4 ggr i en annan stad... Snälla hjälp mig med detta för att kunna ge bästa möjliga info till banken så jag kan ha en möjlighet att få tillbaka mina pengar..... Läst nyss att 128 pers råkat ut för samma sak men de säger ändå här hemma att jag har fel. När jag befann mig där gick jag´in på banken för att fråga varför det var så om en kvinna hade samma problem som mig. Idag talade jag med banken om de säger att eftersom mitt kort har chip kan de inte klonas när jag frågar var logiken ligger iatt det tagits ut i två olika stäer samtidigt så svarade de att de använer sig inte utav den logiken =O ..... Utan de kollar om kortet haft chip.... Men va f--n var e de för logik? Va e de för typ av kontroll om reklamationen är korrekt eller inte?!

Så snälla om ni vet något om detta eller har tips om hur de skulle kunna gått till så vore jag väldigt tacksam

Bästa hälsningar

E-M.S.

Läs på om så kallad skimming. Det finns en mängd sätt det kan ha gått till på.

Och det är för övrigt inte omöjligt att klona kort med chip.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piojosa:

Jag skulle gärna vilja ha vetskap om hur de gjort för att klona mitt kort när jag var i sydamerika. De lyckades plocka ut 14000 på 3 dagar varav en dag då jag spärrat kortet och även dagen efter jag spärrat lyckades de ta ut pengar men ändå vill inte banken betala mig för de säger att de kan inte ha klonats pga av att jag har kvar kortet och de har ett chip men ändå har de lyckats ta ut pengar i en annan stad än var jag befann mig, där jagdessutom aldrig varit, jag har dessutom lyckats befinna mig i 2 städer samtidigt för samtidigt som jag hämtade ut pengar i en stad hämtade de ut 4 ggr i en annan stad... Snälla hjälp mig med detta för att kunna ge bästa möjliga info till banken så jag kan ha en möjlighet att få tillbaka mina pengar..... Läst nyss att 128 pers råkat ut för samma sak men de säger ändå här hemma att jag har fel. När jag befann mig där gick jag´in på banken för att fråga varför det var så om en kvinna hade samma problem som mig. Idag talade jag med banken om de säger att eftersom mitt kort har chip kan de inte klonas när jag frågar var logiken ligger iatt det tagits ut i två olika stäer samtidigt så svarade de att de använer sig inte utav den logiken =O ..... Utan de kollar om kortet haft chip.... Men va f--n var e de för logik? Va e de för typ av kontroll om reklamationen är korrekt eller inte?!

Så snälla om ni vet något om detta eller har tips om hur de skulle kunna gått till så vore jag väldigt tacksam

Bästa hälsningar

E-M.S.

Det lönar sig inte att klona ett EMV chip för 14000. Du kan be att få se data från uttagen som visar hur de är utförda, om det är med magstripe eller EMV. Antagligen har de inte använt sig av chippet, eller så har de på något sätt bytt kort med dig. De har inte klonat ditt chip.

Alla terminaler skickar AID och TVR data tillbaka till processorn och vidare till acquiring-bank och slutgiltligen till din bank. Be att få se denna data. Då kan man svart på vitt se vad som hänt och hurvida chippet eller magstripe har använts.

Det som är intressant att bena ut är:

  • Har EMV (chip) använts?

  • Var transaktionerna online eller offline?

  • Har godkänd pinkod matats in?

Vilken bank har du?

Du ska dessutom bestrida uttagen skriftligen.

Permalänk
Medlem

jag har bestridit dem skriftligt... De säger på Forex bank att pga av att kortet har chip så sitter info i chipet och därför skulle e vara omöjligt.
Jag befann mig i Colombia när detta skede och har läste idag att 128 anmäla fall finns som mitt där. De har tilloch med lyckats ta ut i en annan stad samtidigt som jag tar ut i staden där jag befann mig.
(Bhe)Jag ska ringa banken imorgen igen och fråga om de 3 frågorna och huruvida det är värt det i Colombia kan jag väl säga att där ligger normal lönen för de flesta runt 2000 i månaden så för dem kan de nog vara värt det, et är 7 månaders a 10-12 timmar per dag cash i handen och de flesta har fler en ett jobb för att få ihop sina timmar Ju mer begränsningar de gör ju mer lösningar hittar de för att knäcka dem... Nöden är väl uppfinningarnas moder. Det var ett underbart land ur många perspektiv men korruptionen och fattigdomen var sorglig att se så för dem är e värt det garanterat tyvärr. Jag är inte rik här hemma men där såg e mig som en vandrande dollar med med ben.
.(Hoski)de skulle vara av intresse om de finns något jag kan hänvisa till när du såger att det inte är omöjligt att klona kort med chip för de säger de att det är på banken typ om du kanske har en länk till någon artikel eller någon som man kan hänvisa dem till?

Vill även tillägga att innan de klonat kortet har de ju faktiskt ingen aning om hur mycket pengar de kommer hinna ta de finns en spärr på hur mycket de kan ta per dag i colombia.

Permalänk
Medlem

Konstigt att de hävdar att kortet inte kan kopieras pga chip. För några år sedan avslöjades det hur en chipkapning kan gå till vid en riggad terminal. Men vanligast är nog att ett kort kapas via en riggat bankomat eller på restaurang genom att folk där lämnar ifrån sig kortet för att betala notan. Då kan restaurangpersonalen/bedragaren skimma kortet genom att dra en liten diskret handhållen enhet över magnetremsan och sen kan den personen sitta hemma vid en dator och göra nya kort med den informationen inprogrammerat.

Har du nått minne av att ha lämnat ifrån dig kortet på tex en restaurang?

Så här ser en handhållen skimmer ut:

http://tyner.com/magnetic/mini123hand.JPG

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv

Tips till när du ska prata med banken; använd bättre svenska än du skriver här. Inget elakt menat, jag förstår vad du skriver, men prata lugnt och korrekt så kommer de sannolikt vara mer benägna att hjälpa dig. Jättetråkigt att du hamnat i den här situationen, lycka till med banken - ge inte upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piojosa:

jag har bestridit dem skriftligt... De säger på Forex bank att pga av att kortet har chip så sitter info i chipet och därför skulle e vara omöjligt.
Jag befann mig i Colombia när detta skede och har läste idag att 128 anmäla fall finns som mitt där. De har tilloch med lyckats ta ut i en annan stad samtidigt som jag tar ut i staden där jag befann mig.
(Bhe)Jag ska ringa banken imorgen igen och fråga om de 3 frågorna och huruvida det är värt det i Colombia kan jag väl säga att där ligger normal lönen för de flesta runt 2000 i månaden så för dem kan de nog vara värt det, et är 7 månaders a 10-12 timmar per dag cash i handen och de flesta har fler en ett jobb för att få ihop sina timmar Ju mer begränsningar de gör ju mer lösningar hittar de för att knäcka dem... Nöden är väl uppfinningarnas moder. Det var ett underbart land ur många perspektiv men korruptionen och fattigdomen var sorglig att se så för dem är e värt det garanterat tyvärr. Jag är inte rik här hemma men där såg e mig som en vandrande dollar med med ben.
.(Hoski)de skulle vara av intresse om de finns något jag kan hänvisa till när du såger att det inte är omöjligt att klona kort med chip för de säger de att det är på banken typ om du kanske har en länk till någon artikel eller någon som man kan hänvisa dem till?

Jag har några följdfrågor:

  • Har ditt kort magnetremsa (magstripe)?

  • Försökt att inte tänka på hurvida det är sannolikt att de lurat dig eller ej samt tillvägagångssätt. Det är inte din sak att komma med bevis. Om du är för angelägen med att peka på troliga orsaker så kan det vändas mot dig.

  • Fråga din bank hur kortet har använts.

  • Fråga även efter transaktionsdata som verifierar ovanstående.

  • Det finns attacker på EMV, men det är kostsamt och tar lång tid.

Har de använt magstripe borde du inte vara skyldig eftersom den är enkel att kopiera. Har de använt EMV på två ställen samtidigt så borde du inte vara skyldig eftersom det visar att EMV är kopierad och det är enligt banken omöjligt.

[QUOTE=Joakim Ågren;14525308]Konstigt att de hävdar att kortet inte kan kopieras pga chip. För några år sedan avslöjades det hur en chipkapning kan gå till vid en riggad terminal. Men vanligast är nog att ett kort kapas via en riggat bankomat eller på restaurang genom att folk där lämnar ifrån sig kortet för att betala notan. Då kan restaurangpersonalen/bedragaren skimma kortet genom att dra en liten diskret handhållen enhet över magnetremsan och sen kan den personen sitta hemma vid en dator och göra nya kort med den informationen inprogrammerat.

Har du nått minne av att ha lämnat ifrån dig kortet på tex en restaurang?

Så här ser en handhållen skimmer ut:

http://tyner.com/magnetic/mini123hand.JPG[/QUOTE]

Det är sant som du säger att det går att fiffla med terminalen, men den drabbade blir då terminalägaren tills dess att han har gjort upp med sin bank / processor. Det är ju ingen sak att vidareföra kontakterna på kortet till en terminal i bakgrunden och presentera en falsk verifikation på terminalens display. Speciellt om kunden inte är uppmärksam eller inte känner till hur terminaler i området "brukar se ut".

Skrivet av EwlSpirit:

Tips till när du ska prata med banken; använd bättre svenska än du skriver här. Inget elakt menat, jag förstår vad du skriver, men prata lugnt och korrekt så kommer de sannolikt vara mer benägna att hjälpa dig. Jättetråkigt att du hamnat i den här situationen, lycka till med banken - ge inte upp!

Instämmer, ett korrekt och vårdat språk ger dig mycket större chanser att bli tagen på allvar. Håll gärna kommunikationen skriftlig, då är det enklare att få hjälp med den biten.

Permalänk
Medlem

Måste det vara så svårt som att kopiera ett chip eller magnetremsa? En kollega till mig blev blåst på ett par tusen eftersom någon på restaurangen där han betalt fotat hans kort och sedan använt det fritt på nätet. Han kunde enkelt bevisa att han inte längre var i landet där kortet använts från osv. och fick tillbaka sina pengar som jag förstått det... Men behöver inte vara mer hightech än att man tar 2 foton med en vanlig kamera.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Jag har några följdfrågor:

  • Har ditt kort magnetremsa (magstripe)?

  • Försökt att inte tänka på hurvida det är sannolikt att de lurat dig eller ej samt tillvägagångssätt. Det är inte din sak att komma med bevis. Om du är för angelägen med att peka på troliga orsaker så kan det vändas mot dig.

  • Fråga din bank hur kortet har använts.

  • Fråga även efter transaktionsdata som verifierar ovanstående.

  • Det finns attacker på EMV, men det är kostsamt och tar lång tid.

........

Ja Forex korten har magnetremsa och chip dock ytterst sällan man använder den i dagsläget.

efter att ha läst detta blir man orolig. jag har konto hos forex och fick då ett gratis visa kort där. dock använder jag sällan kortet och har princip av mening glömt koden. Kan då mot legitimation handla på det om jag nu så fallet måste. men många krogar idagsläget där dom inte kollar med leg på något bankkort.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piojosa:

.(Hoski)de skulle vara av intresse om de finns något jag kan hänvisa till när du såger att det inte är omöjligt att klona kort med chip för de säger de att det är på banken typ om du kanske har en länk till någon artikel eller någon som man kan hänvisa dem till?

Det är omöjligt att klona chip (om du inte är en underrättelsetjänst med väldigt avancerad och dyr utrustning), dock kan de ha tagit ut pengar med ditt chip utan att kunna PIN-koden:

http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/Papers/unattack.pdf

"Again and again, customers have complained of fraud and been told by the banks that as EMV is secure, they must be mistaken or lying when they dispute card transactions. Again and again, the banks have turned out to be wrong. One vulnerability after another has been discovered and exploited by criminals, and it has mostly been left to independent security researchers to nd out what's happening and publicise it"

Sen har kortet magnetremsa vilket man förstås också kan ta ut pengar med.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Entusiast

De flesta bankkorten har även en magnetremsa, och den är hur enkel som helst att kopiera.
Chippet och magnetremsan är oberoende av varandra.
Magnetremsan finns kvar eftersom inte alla länderna har gått över till chip-terminaler.
Chippet ÄR säkrare. Men så länge magnetremsan finns kvar blir inte bankkortet i sig säkrare, eftersom magnetremsan fortfarande är ett godkänt betalmedel.

Själv tycker jag att magnetremsan skall avskaffas helt och göras obrukbar, men det vill inte bankerna eftersom de då förlorar en massa potentiell inkomst från de länder som inte har gått över till chippet ännu.

Som grädde på moset räcker det att en "skurk" kommer över kortnumret, giltighetsdatumet och CVV-koden på baksidan för att de skall kunna utnyttja den till fullo.

Tips: Memorera och tejpa över / skrapa bort CVV-koden på baksidan.
Länktips: http://www.expressen.se/nyheter/polisen-tejpa-over-koden-pa-d...
(Gammal artikel, men högst relevant )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

En bekant till mig fick sina kortuppgifter stulna på internet på sitt forex kort, 25000:- blev stulet på ett par dygn, allt var köp över nätet i Sverige, varav ett köp var 10000:- på webhallen men likförbannat så las utredningen ner av polisen. Konstigt nog tycker man att en beställning från webhallen borde vara lätt för polisen att spåra, Ett samtal till webhallen för polisen och fråga till vilken adress och namn paketet skickades till sen så hälsa på personen som var i andra änden som antingen är boven eller bollplank...

Forex hjälpte inte till utan ett samtal till dem så ställde de lite frågor men tyckte att datorns skydd var för dåligt så ingen försäkring gälde. Jag har själv inte Forex och efter det tänker jag inte heller ha Forex.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Tips: Memorera och tejpa över / skrapa bort CVV-koden på baksidan.
Länktips: http://www.expressen.se/nyheter/polisen-tejpa-over-koden-pa-d...
(Gammal artikel, men högst relevant )

Fast nu kan nog Forex se om det var ett internet-köp eller ett bankomatuttag.

Annars med just Forex så kan man slå på och av vilka regioner i världen man får använda kortet i och även om internetköp tillåts eller ej. Det finns även en mobilapp så man kan ju öppna upp precis när man vill göra uttaget (eller köpa på internet) och sen stänga kortet igen. Även Skandiabanken har det, men hur deras mobilapp fungerar vet jag inte.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

Måste det vara så svårt som att kopiera ett chip eller magnetremsa? En kollega till mig blev blåst på ett par tusen eftersom någon på restaurangen där han betalt fotat hans kort och sedan använt det fritt på nätet. Han kunde enkelt bevisa att han inte längre var i landet där kortet använts från osv. och fick tillbaka sina pengar som jag förstått det... Men behöver inte vara mer hightech än att man tar 2 foton med en vanlig kamera.

Skrivet av Tranceguy:

Ja Forex korten har magnetremsa och chip dock ytterst sällan man använder den i dagsläget.

efter att ha läst detta blir man orolig. jag har konto hos forex och fick då ett gratis visa kort där. dock använder jag sällan kortet och har princip av mening glömt koden. Kan då mot legitimation handla på det om jag nu så fallet måste. men många krogar idagsläget där dom inte kollar med leg på något bankkort.

Skrivet av mfm:

Det är omöjligt att klona chip (om du inte är en underrättelsetjänst med väldigt avancerad och dyr utrustning), dock kan de ha tagit ut pengar med ditt chip utan att kunna PIN-koden:

http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/Papers/unattack.pdf

"Again and again, customers have complained of fraud and been told by the banks that as EMV is secure, they must be mistaken or lying when they dispute card transactions. Again and again, the banks have turned out to be wrong. One vulnerability after another has been discovered and exploited by criminals, and it has mostly been left to independent security researchers to nd out what's happening and publicise it"

Sen har kortet magnetremsa vilket man förstås också kan ta ut pengar med.

Skrivet av SysGhost:

De flesta bankkorten har även en magnetremsa, och den är hur enkel som helst att kopiera.
Chippet och magnetremsan är oberoende av varandra.
Magnetremsan finns kvar eftersom inte alla länderna har gått över till chip-terminaler.
Chippet ÄR säkrare. Men så länge magnetremsan finns kvar blir inte bankkortet i sig säkrare, eftersom magnetremsan fortfarande är ett godkänt betalmedel.

Själv tycker jag att magnetremsan skall avskaffas helt och göras obrukbar, men det vill inte bankerna eftersom de då förlorar en massa potentiell inkomst från de länder som inte har gått över till chippet ännu.

Som grädde på moset räcker det att en "skurk" kommer över kortnumret, giltighetsdatumet och CVV-koden på baksidan för att de skall kunna utnyttja den till fullo.

Tips: Memorera och tejpa över / skrapa bort CVV-koden på baksidan.
Länktips: http://www.expressen.se/nyheter/polisen-tejpa-over-koden-pa-d...
(Gammal artikel, men högst relevant )

Skrivet av mfm:

Fast nu kan nog Forex se om det var ett internet-köp eller ett bankomatuttag.

Det finns sex sätt att utföra köp med ett kort:

  1. Magstripe Offline (används vid mycket små belopp, t.ex. bompasseringar på motorvägar etc.) Använder inte PIN.

  2. Kortnummer + giltighetsdatum

  3. Kornummer + giltighetsdatum + CVV (dessa kan kombineras med 3D Secure och liknande sätt att verifiera med mobilapp / bankdosa).

  4. Magstripe Online

  5. EMV Offline

  6. EMV Online

Alla har olika riskbedömning och ansvarsfördelning. Listan är arrangerad så att risken minskar med nummerordningen. Minst risk har EMV Online. Om terminalen inte går att lita på så finns det en goda möjligheter för bankerna + kortbolaget (MC, Visa, AmEx ...) att komma åt den som processat betalningen och butiken som haft terminalen. Tyvärr är det nog ofta lättare för bankerna att låta kunden ta smällen. Dock brukar kortbolaget ofta göra upp och tysta ned om de får nys om saken.

Det är fel att kortet inte blir säkrare så länge som magnetremsan är kvar, eftersom riskbedömningen är annorlunda för EMV så kan kortet betraktas som säkrare. Banken kan om man har EMV acceptera färre magstripe transaktioner och därmed ökar säkerheten.

Övergången till EMV snabbades upp genom att bankerna överförde ansvaret för kortmissbruk till butikerna, och butikerna ville då gärna använda sig av EMV istället för Magstripe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

En bekant till mig fick sina kortuppgifter stulna på internet på sitt forex kort, 25000:- blev stulet på ett par dygn, allt var köp över nätet i Sverige, varav ett köp var 10000:- på webhallen men likförbannat så las utredningen ner av polisen. Konstigt nog tycker man att en beställning från webhallen borde vara lätt för polisen att spåra, Ett samtal till webhallen för polisen och fråga till vilken adress och namn paketet skickades till sen så hälsa på personen som var i andra änden som antingen är boven eller bollplank...

Forex hjälpte inte till utan ett samtal till dem så ställde de lite frågor men tyckte att datorns skydd var för dåligt så ingen försäkring gälde. Jag har själv inte Forex och efter det tänker jag inte heller ha Forex.

Dåligt. Jag fick mina kortuppgifter stulna (antingen via Videogamesonline.CA eller Zavvi.co.uk) och de användes på Amazon UK. Jag fick polisanmäla (och utredningen lades självklart ner direkt) men det var inga problem att få tillbaka pengarna från GE Money Bank.

Har Forex också, känns ju inte så bra att de krånglar vid bedrägerier.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av anon96120:

Tips till när du ska prata med banken; använd bättre svenska än du skriver här. Inget elakt menat, jag förstår vad du skriver, men prata lugnt och korrekt så kommer de sannolikt vara mer benägna att hjälpa dig. Jättetråkigt att du hamnat i den här situationen, lycka till med banken - ge inte upp!

Är tyvärr rätt vanligt att situationer som detta uppstår.

Hade själv för några månader sedan precis stigit av planet från USA när jag ser att jag har ett missat samtal och ett sms från min bank (Handelsbanken). I sms:et så stod det att de hade spärrat mitt kort då ovanligt många transaktioner hade utförts på kort tid i utlandet.

Jag ringde genast banken där de frågade mig om jag befann mig i Thailand. Då jag berättade att jag precis hade kommit hem från USA så berättade de att någon hade gjort fem uttag i Bangkok, och att kortet därför hade blivit spärrat. Det var som tur var inga stora summor det handlade om, ca 6000kr, men banken bad mig komma ner nästa dag för att skriva en anmälan. Snackade med en trevlig tjej på Lundakontoret, och två timmar senare hade de fört över pengarna + uttagsavgiften (utlandsuttag) till mitt konto igen.

Jag hade också kortet kvar, och jag vet fortfarande inte om mitt kort blev skimmat i USA eller om någon hade snott uppgifterna från tidigare köp (i butik eller online). Men mitt tips, som även EwlSpirit nämner, är att prata med någon på banken, och håll en lugn och trevligt ton, så skall de förhoppningsvis hjälpa dig. Jag har inga erfarenheter av Forex bank, men man kan hoppas på att de är så seriösa att de hjälper dig så gott de kan.

Får hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Tips till när du ska prata med banken; använd bättre svenska än du skriver här. Inget elakt menat, jag förstår vad du skriver, men prata lugnt och korrekt så kommer de sannolikt vara mer benägna att hjälpa dig. Jättetråkigt att du hamnat i den här situationen, lycka till med banken - ge inte upp!

Jag har en förmåga att skriva lite dåligt men mannen som jag haft kontakt med på banken har försökt få "gruppen" som gör utredningen att se det logiska men de vill inte lyssna och han tycker att jag ska gå vidare med saken eftersom han inte förstår varför de inte vill utreda de jag påpekar. Så de är inte den jag har haft kontakt med som är ovillig utan de som ska göra utredningen av fallet de vägrar utreda pga av att kortet har chip detta är rent absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Är tyvärr rätt vanligt att situationer som detta uppstår.

Hade själv för några månader sedan precis stigit av planet från USA när jag ser att jag har ett missat samtal och ett sms från min bank (Handelsbanken). I sms:et så stod det att de hade spärrat mitt kort då ovanligt många transaktioner hade utförts på kort tid i utlandet.

Jag ringde genast banken där de frågade mig om jag befann mig i Thailand. Då jag berättade att jag precis hade kommit hem från USA så berättade de att någon hade gjort fem uttag i Bangkok, och att kortet därför hade blivit spärrat. Det var som tur var inga stora summor det handlade om, ca 6000kr, men banken bad mig komma ner nästa dag för att skriva en anmälan. Snackade med en trevlig tjej på Lundakontoret, och två timmar senare hade de fört över pengarna + uttagsavgiften (utlandsuttag) till mitt konto igen.

Jag hade också kortet kvar, och jag vet fortfarande inte om mitt kort blev skimmat i USA eller om någon hade snott uppgifterna från tidigare köp (i butik eller online). Men mitt tips, som även EwlSpirit nämner, är att prata med någon på banken, och håll en lugn och trevligt ton, så skall de förhoppningsvis hjälpa dig. Jag har inga erfarenheter av Forex bank, men man kan hoppas på att de är så seriösa att de hjälper dig så gott de kan.

Får hoppas att det löser sig.

Saken är den att de säger att de har aldrig hänt att ett kort med chip har klonats och det ska vara säkert enligt dem så de utreder inte ens saken vidare han som jag haft kontakt med har vänt sig till de som sköter utredningar för att han förstår och tycker själv det är logiskt men eftersom kortet har chip och de säger att chipets används så måste de vara jag som gjort uttagen men hur kan jag befinna mig i 2 olika regioner av landet samtidigt? inom loppet av 10-15 min? Polisen i Colombia utreder saken och de ska kolla kamerarna på alla uttag och återkomma till mig sa de men vem vet hur lång det kan ta?!
Jag talar lugnt och sansat med dem det är inte så att jag inte kan ge mina barn mat men jag vill ha tillbaka mina pengar de som retar mig är hur de som ska utreda saken inte ens kollar upp saken pga av att kortet har chip killen jag talade med tyckte jag skulle kontakta reklamationsnämden för han förstår mig och tycker allt verkar jätte konstigt att de inte kollar upp de ´jag påpekar utan och bara avvisar med ursäkten chip =(

Permalänk
Inaktiv

Att kopiera magnet datan på ett kort är lätt och har använts läääänge. Där av chip.
Om man vill kopiera magnet datan kan man dra kortet i en sådan här tex: http://www.ebay.com/bhp/magnetic-card-reader-msr206

Sedan skriva ut det till ett nytt kort.

Har man PIN-kod är det bara att ta det nya kortet och knata iväg till bankomaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det finns sex sätt att utföra köp med ett kort:

  1. Magstripe Offline (används vid mycket små belopp, t.ex. bompasseringar på motorvägar etc.) Använder inte PIN.

  2. Kortnummer + giltighetsdatum

  3. Kornummer + giltighetsdatum + CVV (dessa kan kombineras med 3D Secure och liknande sätt att verifiera med mobilapp / bankdosa).

  4. Magstripe Online

  5. EMV Offline

  6. EMV Online

Alla har olika riskbedömning och ansvarsfördelning. Listan är arrangerad så att risken minskar med nummerordningen. Minst risk har EMV Online. Om terminalen inte går att lita på så finns det en goda möjligheter för bankerna + kortbolaget (MC, Visa, AmEx ...) att komma åt den som processat betalningen och butiken som haft terminalen. Tyvärr är det nog ofta lättare för bankerna att låta kunden ta smällen. Dock brukar kortbolaget ofta göra upp och tysta ned om de får nys om saken.

Det är fel att kortet inte blir säkrare så länge som magnetremsan är kvar, eftersom riskbedömningen är annorlunda för EMV så kan kortet betraktas som säkrare. Banken kan om man har EMV acceptera färre magstripe transaktioner och därmed ökar säkerheten.

Övergången till EMV snabbades upp genom att bankerna överförde ansvaret för kortmissbruk till butikerna, och butikerna ville då gärna använda sig av EMV istället för Magstripe.

Det är kontantuttag i en annan stad i en annan region av landet där jag aldrig varit. =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piojosa:

Jag har en förmåga att skriva lite dåligt men mannen som jag haft kontakt med på banken har försökt få "gruppen" som gör utredningen att se det logiska men de vill inte lyssna och han tycker att jag ska gå vidare med saken eftersom han inte förstår varför de inte vill utreda de jag påpekar. Så de är inte den jag har haft kontakt med som är ovillig utan de som ska göra utredningen av fallet de vägrar utreda pga av att kortet har chip detta är rent absurt.

Helt seriöst, du måste ju kunna få ett svar på varför också, inte bara att det har chip. Om chippet inte används då? Du ska ligga på och få en vettig förklaring, inte en BORTförklaring av de som borde vara på din sida och ska hjälpa dig. Stå på dig och be om en förklaring.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon176726:

Att kopiera magnet datan på ett kort är lätt och har använts läääänge. Där av chip.
Om man vill kopiera magnet datan kan man dra kortet i en sådan här tex: http://www.ebay.com/bhp/magnetic-card-reader-msr206

Sedan skriva ut det till ett nytt kort.

Har man PIN-kod är det bara att ta det nya kortet och knata iväg till bankomaten.

Magnetremsan innehåller information om att kortet har chip, så det lär knappast gå att ta ut några pengar i en automat utan att chip:et går att läsa. Automaten kommer protestera och vägra ta kortet.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hoski:

Magnetremsan innehåller information om att kortet har chip, så det lär knappast gå att ta ut några pengar i en automat utan att chip:et går att läsa. Automaten kommer protestera och vägra ta kortet.

Det är där problemet ligger.
Många länder har inte moderna automater med chipläsare, så dessa automater är undantagna detta "tvång". Det är troligen därför det är vanligare med den här typen av kortbedrägerier i en del länder jämfört med andra.

Som jag skrev tidigare, så borde bankerna / kortutfärdarna (VISA, MC, AE, ... ) ta bort magnetremsan helt. Men det kommer troligen inte att hända eftersom detta skulle innebära stora förluster för bankerna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Nu orka jag inte läsa allt! men om någon annan inte skrivit det så..
För att "klona" ett chip måste man ha fysisk kontakt med det.
Det räcker således inte med att säga att man bara tagit ut pengar i en bankomat..
Har du DÄREMOT gått på krogen och inte varit vaksam var du stoppar in "den" i så klart, då kan även jag klona det o ta dina pengar....
Så ta du dina kontoutdrag och fortsätt att bestrida!

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är omöjligt att klona chip (om du inte är en underrättelsetjänst med väldigt avancerad och dyr utrustning), dock kan de ha tagit ut pengar med ditt chip utan att kunna PIN-koden:

http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/Papers/unattack.pdf

"Again and again, customers have complained of fraud and been told by the banks that as EMV is secure, they must be mistaken or lying when they dispute card transactions. Again and again, the banks have turned out to be wrong. One vulnerability after another has been discovered and exploited by criminals, and it has mostly been left to independent security researchers to nd out what's happening and publicise it"

Sen har kortet magnetremsa vilket man förstås också kan ta ut pengar med.

Tack mfm!
Den här informationen var av riktig nytta imorgon ska jag tala med mannen som jag talat med på banken.
När jag gick in på banken i colombia när jag såg uttag som jag inte gjort så var en kvinna bosatt i USA där av precis samma anledning jag var dum som inte tog tlf-nr till henne för det kanske hade varit till nytta =/ men de här säger en hel del och jag läste att 128 pers råkat ut för samma sak i colombia och även att 20% av bankomaterna använder sig av bandet och inte chipet i colombia. Den artikeln är på spanska men jag ska översätta den och skicka med den och denna utredning som du lagt upp här och se om de kan få dem att göra en ordentlig utredning. Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Helt seriöst, du måste ju kunna få ett svar på varför också, inte bara att det har chip. Om chippet inte används då? Du ska ligga på och få en vettig förklaring, inte en BORTförklaring av de som borde vara på din sida och ska hjälpa dig. Stå på dig och be om en förklaring.

Jo tack det är det jag försöker att få men de hänvisar till chipet hela tiden för att de ska va säkert men uppenbarligen är det inte så.
Jag hoppas få ordning på detta och att fler ska slippa de här efter jag är klar.
Har en energi utan dess like just nu och tänker inte ge mig för jag vet att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är där problemet ligger.
Många länder har inte moderna automater med chipläsare, så dessa automater är undantagna detta "tvång". Det är troligen därför det är vanligare med den här typen av kortbedrägerier i en del länder jämfört med andra.

Som jag skrev tidigare, så borde bankerna / kortutfärdarna (VISA, MC, AE, ... ) ta bort magnetremsan helt. Men det kommer troligen inte att hända eftersom detta skulle innebära stora förluster för bankerna.

Eller återgå till kontant systemet och hämta pengar på banken istället för de här med kort verkar inte pålitligt alls tycker jag. Första gången jag blir bestulen på pengar sker via kortet inte för att någon rånat mig....
Hade någon rånat mig hade försäkringen tåckt det =/

Permalänk
Medlem

Ha en trevlig kväll nu tänker jag fira min födelsedag och umgås med familjen så fortsätter jag fighten imorgon....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piojosa:

Ha en trevlig kväll nu tänker jag fira min födelsedag och umgås med familjen så fortsätter jag fighten imorgon....

Jomen grattis!

Hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.