Permalänk
Medlem

Ska man brygga eller köpa ett modem?

Hallå där!

Har just nu en Tg 799vn från Telia på 24mbit trådlöst endast jag i huset som kör med kabel. Har problem med min ms som är väldigt ostabil och kan gå från 15ms till upp mot 600ms på bara några sekunder. Läste om denna Gateway och det är många andra som har samma problem.

Nu till saken, jag har bestämt mig för att antingen köpa en ny router och brygga Tg 799vn. Men vet inte riktigt hur det kommer gå till om det kommer bugga när signalerna först måste gå genom Gatewayen till den nya routern? För det räcker väl inte med att koppla in den nya routern direkt och ringa Telia för att få allt att fungera?

Har tittat lite på den här routern, den har fått bra omdömen: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-RT-AC66U,90952,4220...

Kanske känner ni till nån bättre för samma pris?

Andra idén kan vara att köpa ett helt nytt modem med en inbyggd router men har inte hittat något bra för ett lämpligt pris.

Mvh

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du trådat eller trådlöst?

Jag har också en Telia Smart och har inga sådana problem. Min bild är att väldigt få problem som skylls på Telia Smart är verkligen routerns fel.

Hur som helst, det funkar bra att brygga, så om du vill göra det så köper du en ny router, ringer Telia och ber dem brygga. Sedan kopplar du in din nya routers WAN-port till port 4 på routern. Finns inga direkta nackdelar med det. Själva modemdelen i Smarten är mycket bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kör du trådat eller trådlöst?

Jag har också en Telia Smart och har inga sådana problem. Min bild är att väldigt få problem som skylls på Telia Smart är verkligen routerns fel.

Hur som helst, det funkar bra att brygga, så om du vill göra det så köper du en ny router, ringer Telia och ber dem brygga. Sedan kopplar du in din nya routers WAN-port till port 4 på routern. Finns inga direkta nackdelar med det. Själva modemdelen i Smarten är mycket bra.

Kom på att jag glömde nämna det, det är trådlöst ADSL men jag kör kabeln direkt i port 1 på Smarten.

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tropaz:

Kom på att jag glömde nämna det, det är trådlöst ADSL men jag kör kabeln direkt i port 1 på Smarten.

Nu förstår jag inte alls. Vad är trådlöst och vad kör du i port 1?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

2 routers vid bryggning?

Jag lånar tråden lite och ställer en enkel fråga om det är okej

När man bryggar betyder det att man måste ha 2 routers hemma eller kan man göra det på nåt annat sätt? Tycker det skulle kännas jobbigt med 1 router som i stort sätt är onödig när man kan lösa det på ett så mycket enklare sätt (tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu förstår jag inte alls. Vad är trådlöst och vad kör du i port 1?

Alla andra enheter här i huset körs trådlöst, det är bara jag som är kopplad direkt till modemet.

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Darkboot:

Jag lånar tråden lite och ställer en enkel fråga om det är okej

När man bryggar betyder det att man måste ha 2 routers hemma eller kan man göra det på nåt annat sätt? Tycker det skulle kännas jobbigt med 1 router som i stort sätt är onödig när man kan lösa det på ett så mycket enklare sätt (tror jag)

Det beror på vad du har för bredband.

Om du har ADSL så måste du antingen köpa en annan router med inbyggt modem, eller får du likväl ha två burkar, ett modem och en router. Den bryggade routern kommer i TS fall att agera modem.

Telias Smart sköter förutom internet även telefoni. Vill du inte brygga din Smart måste du ha en annan dosa för telefoni.

Dessutom så är modemet i Telias Smart som sagt ett väldigt bra modem. Så jag vet inte om det blir så mycket enklare.

Annat är det om du tex har fiber och inte använder iptelefoni. Då kan du slänga bort Telias Smart istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tropaz:

Alla andra enheter här i huset körs trådlöst, det är bara jag som är kopplad direkt till modemet.

Har du kollat med Telia om du har den senaste firmwaren. Du kan även be dem göra en fabriksåterställning när du ändå är i farten så märker du om det är något konfigureringsfel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du kollat med Telia om du har den senaste firmwaren. Du kan även be dem göra en fabriksåterställning när du ändå är i farten så märker du om det är något konfigureringsfel.

Jag har den senaste firmwaren, pratade med dem igår. Tror dock inte en fabriksåterställning kommer hjälpa eftersom vi försökt tidigare.

Men vad tycker ni om den här routern? http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-RT-AC66U,90952,4220...

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tropaz:

Jag har den senaste firmwaren, pratade med dem igår. Tror dock inte en fabriksåterställning kommer hjälpa eftersom vi försökt tidigare.

Men vad tycker ni om den här routern? http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-RT-AC66U,90952,4220...

Ja, det är en bra router, men med tanke på att du bara har 24mbit ADSL skulle jag tro att du klarar dig med något betydligt billigare, tex denna:
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-RT-N56U,90952,42203...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, det är en bra router, men med tanke på att du bara har 24mbit ADSL skulle jag tro att du klarar dig med något betydligt billigare, tex denna:
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-RT-N56U,90952,42203...

Vill ha så låg ping som möjligt eftersom jag spelar väldigt mycket FPS spel, så jag tror jag ändå kommer gå på den dyra när jag ändå har budgeten.

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av Tropaz:

Vill ha så låg ping som möjligt eftersom jag spelar väldigt mycket FPS spel, så jag tror jag ändå kommer gå på den dyra när jag ändå har budgeten.

Jadu, den kommer inte påverkas alls mellan de två.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Jadu, den kommer inte påverkas alls mellan de två.

Antar att den han tänker köpa lär vara stabilare eller påverkas på något sätt eftersom den kostar mycket mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Alla andra enheter här i huset körs trådlöst, det är bara jag som är kopplad direkt till modemet.

Jag skulle tro att dina problem inte beror på routern utan att ni maxar er upplänk.
Har du alltid lagg eller är det när de andra enheterna är inkopplade?
Testa att stänga av wifi i routern ser du om det blir bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tropaz:

Vill ha så låg ping som möjligt eftersom jag spelar väldigt mycket FPS spel, så jag tror jag ändå kommer gå på den dyra när jag ändå har budgeten.

Skrivet av Vadårå:

Antar att den han tänker köpa lär vara stabilare eller påverkas på något sätt eftersom den kostar mycket mer?

Den stora skillnaden är att det är mycket bättre trådlös prestanda och större routingkapacitet på den dyrare. Men eftersom bredbandet ändå är så klent spelar det ingen som helst roll vilken man köper. Det är en tusenlapp rätt i sjön att köpa den dyrare.

Jag tror också att det kan vara så att ni maxar er lina. Vad gör övriga personer i hushållet? Alternativt kan det vara så att Smarten dukar under för att ni har många trådlösa enheter, eller hög belastning på det trådlösa. Den trådlösa biten är nämligen en av de saker som Smarten inte är så bra på.

Jag tror att du tjänar på att ta reda på vad det är som händer innan du försöker lösa problemet genom att slänga pengar på en ny router. Jag kör som sagt också Telias Smart på en 100/10 uppkoppling och har inga problem. Då bör du kunna räkna ut att det är mycket lättare för den att fixa din 24/1 uppkoppling.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den stora skillnaden är att det är mycket bättre trådlös prestanda och större routingkapacitet på den dyrare. Men eftersom bredbandet ändå är så klent spelar det ingen som helst roll vilken man köper. Det är en tusenlapp rätt i sjön att köpa den dyrare.

Jag tror också att det kan vara så att ni maxar er lina. Vad gör övriga personer i hushållet? Alternativt kan det vara så att Smarten dukar under för att ni har många trådlösa enheter, eller hög belastning på det trådlösa. Den trådlösa biten är nämligen en av de saker som Smarten inte är så bra på.

Jag tror att du tjänar på att ta reda på vad det är som händer innan du försöker lösa problemet genom att slänga pengar på en ny router. Jag kör som sagt också Telias Smart på en 100/10 uppkoppling och har inga problem. Då bör du kunna räkna ut att det är mycket lättare för den att fixa din 24/1 uppkoppling.

Har försökt lösa problemet i över ett år, samt ringt Telia en 30-tal gånger men dem säger att dem inte hittar några fel på ledningarna och att jag ska testa starta om modemet. Dem säger att det måste vara nåt fel hemma hos mig, så då skickade dem en tekniker som inte kunde hitta några fel mer än att modemet skickade ut konstiga ip-addresser som inte alls stämde. Han sa att modemet som Telia brukar skicka ut är det ofta trubbel med.

Så dem skickade ett nytt, och samma fel var det igen. Om det nu är så att vi är för många enheter uppkopplade så kanske en annan router skulle kunna klara av det bättre.

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tropaz:

Har försökt lösa problemet i över ett år, samt ringt Telia en 30-tal gånger men dem säger att dem inte hittar några fel på ledningarna och att jag ska testa starta om modemet. Dem säger att det måste vara nåt fel hemma hos mig, så då skickade dem en tekniker som inte kunde hitta några fel mer än att modemet skickade ut konstiga ip-addresser som inte alls stämde. Han sa att modemet som Telia brukar skicka ut är det ofta trubbel med.

Så dem skickade ett nytt, och samma fel var det igen. Om det nu är så att vi är för många enheter uppkopplade så kanske en annan router skulle kunna klara av det bättre.

Ja, en av de värsta sakerna med Telia Smart är just att Telia själv inte är så kunniga på den, samt att deras personal gärna baktalar den. Men som sagt är det en helt ok budgetrouter och den har inga problem med att hantera en 24mbit ADSL uppkoppling.

Visst kan man chansa och köpa en annan, men ta i så fall den billigare. Det vore jäkligt surt att ha lagt ut 1700kr och så är problemet kvar. När du har bytt router kan du dessutom räkna med ännu sämre support från Telia. Nu är det ju inte deras grejer du kör längre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Modemdelen i telias thompson saker är faktiskt helt OK.
Däremot så är routerdelen i den helt bedrövlig, och wifi'n är värre ändå
Det är mååånga som löst alla sina nätproblem med att brygga sin thompson och köra via en "riktig" router.
Jag har själv hjälpt ett knippe hushåll med detta och dom surfar (och kollar på TV) numera problemfritt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Modemdelen i telias thompson saker är faktiskt helt OK.
Däremot så är routerdelen i den helt bedrövlig, och wifi'n är värre ändå
Det är mååånga som löst alla sina nätproblem med att brygga sin thompson och köra via en "riktig" router.
Jag har själv hjälpt ett knippe hushåll med detta och dom surfar (och kollar på TV) numera problemfritt.

Det finns iofs ingen motsägelse i det. Telias router har sina sidor. Jag har också hjälpt ett antal personer med problem med Smarten och vi har lyckats få rätt på alla problem utan att köpa nya prylar. Man ska ju vara medveten om att om man byter routern till en billig så får man mest troligt en som är lika kass, men kanske med andra svagheter. Jag föredrar då att få de prylar folk redan har att funka framför att lösa problemen genom att spendera pengar och inte direkt få någon nytta av det. De flesta vill bara att det ska funka.
Sedan finns det de som vill ha/behöver den extra trådlösa bandbredden, extrafunktioner i routern för vlan osv. Då kommer ju saken i ett annat läge.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Darkboot:

Jag lånar tråden lite och ställer en enkel fråga om det är okej

När man bryggar betyder det att man måste ha 2 routers hemma eller kan man göra det på nåt annat sätt? Tycker det skulle kännas jobbigt med 1 router som i stort sätt är onödig när man kan lösa det på ett så mycket enklare sätt (tror jag)

har man ADSL (telia) eller (comhem) genom dosan i väggen vid antennkabeln. så är det den kontakten med internet.
alltså ingen nätverkskontakt från nån hubb/router i källaren på flerfamiljshus.
därför är det svårt hitta routrar som har Coaxial kabel med kontakt (comhem) eller telejack som (telia)
enda sättet blir då att brygga telias router så den endast blir modem sen sköter tp-link. netgear. d-link resten av wifi / trådat till din dator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nyss bryggat TG modemet och fick reda på att bryggningen läggs på port 4. Kan jag då koppla direkt till nya routern jag köpt (Asus RT-N56U) genom vilken port jag vill, även WAN-porten?

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av Tropaz:

Nyss bryggat TG modemet och fick reda på att bryggningen läggs på port 4. Kan jag då koppla direkt till nya routern jag köpt (Asus RT-N56U) genom vilken port jag vill, även WAN-porten?

du har väl 3-4 portar. testa ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har kopplat in i WAN-porten men det trådlösa nätverket vill inte fungera. Funkar heller inte när jag kör DHCP även fast jag sitter med kabel direkt till routern, men däremot så funkar det när jag kör statisk ip-adress med kabel direkt till routern.

När jag felsöker problemet så står det: DNS servern svarar inte.

Vad ska jag göra?

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tropaz:

Nyss bryggat TG modemet och fick reda på att bryggningen läggs på port 4. Kan jag då koppla direkt till nya routern jag köpt (Asus RT-N56U) genom vilken port jag vill, även WAN-porten?

Skrivet av Tropaz:

Har kopplat in i WAN-porten men det trådlösa nätverket vill inte fungera. Funkar heller inte när jag kör DHCP även fast jag sitter med kabel direkt till routern, men däremot så funkar det när jag kör statisk ip-adress med kabel direkt till routern.

När jag felsöker problemet så står det: DNS servern svarar inte.

Vad ska jag göra?

Du ska koppla från port fyra till WAN på din nya router, vilket jag skrev i det första svaret i tråden.

Är det ditt gamla trådlösa nätverk du försöker använda så är detta det förväntade beteendet. Det nätverket är inte kopplat till någonting nu när du bryggat. Du måste sätta upp ett nytt trådlöst nätverk på din nya router.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du bryggar modemet så ska du dra kabel från port 4 på den till WAN-porten på din ASUS då TG nu agerar modem.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du ska koppla från port fyra till WAN på din nya router, vilket jag skrev i det första svaret i tråden.

Är det ditt gamla trådlösa nätverk du försöker använda så är detta det förväntade beteendet. Det nätverket är inte kopplat till någonting nu när du bryggat. Du måste sätta upp ett nytt trådlöst nätverk på din nya router.

Har satt upp ett nytt nätverk genom att gå in i ASUS routern, när man ansluter trådlöst kommer det upp en sån här gul triangel och det står att internetåtkomst saknas.

Så jag kan hitta den, även ansluta till den men får ingen internetåtkomst.

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tropaz:

Har satt upp ett nytt nätverk genom att gå in i ASUS routern, när man ansluter trådlöst kommer det upp en sån här gul triangel och det står att internetåtkomst saknas.

Så jag kan hitta den, även ansluta till den men får ingen internetåtkomst.

Du har kollat så att Asusen får ett externt IP och DNS'er?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har kollat så att Asusen får ett externt IP och DNS'er?

Nej, hur gör jag det?

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Nej, hur gör jag det?

RTFM.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-N56U/WEU7823_RT_...
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-N56U/E7822_RT_N5...

Permalänk
Medlem

Har kopplat in en ASUS router via bryggning av port 4 på en Thomson Gateway som används som modem.
Det trådlösa nätverket fungerar (via DHCP) på vissa bärbara datorer men inte på smartphones och surfplattor.
Vad beror detta på?
Har skapat ett nytt trådlöst nätverk via ASUS:en. ASUS:en har ip 192.168.1.1 vilket är samma som Thomson hade innan bryggningen.
Hur kommer man in i Thomson nu?
Hur ska WAN-inställningarna i ASUS vara? Automatisk ip?

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4