Permalänk

Telia 8-6 mbits riktigt segt!!

Hej!
Jag börjar tröttna på mitt 6-8 mbits internet. Det är så att när jag spelar så laggar internet ihop totalt nästan. Det är till och från, ibland kan det funka felfritt i nån timme sedan börjar det igen.. Det eviga lagget som inte har någon gräns!
Jag spelar 2d spelet Tibia. Vi är 3 datorer på nätverket, men det laggar även om alla andra har sina datorer/wifi i telefonen avstängt.

Vad kan det bero på?

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimmooooo:

Hej!
Jag börjar tröttna på mitt 6-8 mbits internet. Det är så att när jag spelar så laggar internet ihop totalt nästan. Det är till och från, ibland kan det funka felfritt i nån timme sedan börjar det igen.. Det eviga lagget som inte har någon gräns!
Jag spelar 2d spelet Tibia. Vi är 3 datorer på nätverket, men det laggar även om alla andra har sina datorer/wifi i telefonen avstängt.

Vad kan det bero på?

Vad har du för router?

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

Haft liknande problem se min gamla tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Router kan hjälpa, men jag tror att man får en lågrpioriterings gateway hos telia.
Uppgraderade till deras 30Mbit/s breband utan att byta till deras smart router(som man ändå tvingas hyra).
Det gav oss mellan 10-12Mbit/s
I princip aldrig högre latenser än 15ms tidigare var 19 standard när det var som bäst.

Tyvärr är detta inget Telia skyltar med, men betalar man mer får man högre prioritet och bättre prestanda.
Ja så var det i mitt fall...

EDIT:
I min tråd trodde jag att allt var åtgärdat, felen kom tyvärr krypande tillbaka efter någon månad. Levde med detta problemet länge innan jag kom till en förändring.
Testade bland annat att uppgradera till en egenbyggd, strömslukande, helt överdimensionerad Router med PFsense.
4GB ram och en E8500...

Det gjorde att det blev snabbare när det väl fungerade, men istället för att bli segt krashade det helt och hållet under längre perioder än tidigare.

Detta blev ett väldigt hastigt inlägg då jag inte har mer tid att beskriva mer detaljerat, funderar du över något speciellt så fråga så skall jag försöka utveckla.

Visa signatur
Permalänk

Jag har också Telias 8mbit bredband med en Technicolor skit router/modem kombo.

Testa att bridga din router, löste mina problem jag hade.

Permalänk
Skrivet av sojid:

Vad har du för router?

Skrivet av Xwerty:

Haft liknande problem se min gamla tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Router kan hjälpa, men jag tror att man får en lågrpioriterings gateway hos telia.
Uppgraderade till deras 30Mbit/s breband utan att byta till deras smart router(som man ändå tvingas hyra).
Det gav oss mellan 10-12Mbit/s
I princip aldrig högre latenser än 15ms tidigare var 19 standard när det var som bäst.

Tyvärr är detta inget Telia skyltar med, men betalar man mer får man högre prioritet och bättre prestanda.
Ja så var det i mitt fall...

Skrivet av GreenSoap:

Jag har också Telias 8mbit bredband med en Technicolor skit router/modem kombo.

Testa att bridga din router, löste mina problem jag hade.

Jag har en Technicolor TG799vn v2 router. Eftersom att jag brukar ha problem med DDoS i detta spelet så brukar jag shifta mellan två routers för att kunna byta ip eftersom att jag inte kan göra det med telia på annat sätt. Den andra routern är en Thomson.
Känner ingen större skillnad på dom två, samma laggs på båda.

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmooooo:

Jag har en Technicolor TG799vn v2 router. Eftersom att jag brukar ha problem med DDoS i detta spelet så brukar jag shifta mellan två routers för att kunna byta ip eftersom att jag inte kan göra det med telia på annat sätt. Den andra routern är en Thomson.
Känner ingen större skillnad på dom två, samma laggs på båda.

Du kan oftast se till att få en ny ip genom att "spoofa" mac addressen hos routern.
du kan köra traceroute när du upplever lagg, det blir då väldigt tydligt vilken enhet i kedjan som svarar långsamt.
Vet du ip/address till servern du spelar på kan du köra traceroute dit, annars kan du lika gärna köra till google eller liknande. Det är sällan du endast upplever latensproblem i spelet men inte utanför.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xwerty:

Du kan oftast se till att få en ny ip genom att "spoofa" mac addressen hos routern.
du kan köra traceroute när du upplever lagg, det blir då väldigt tydligt vilken enhet i kedjan som svarar långsamt.
Vet du ip/address till servern du spelar på kan du köra traceroute dit, annars kan du lika gärna köra till google eller liknande. Det är sällan du endast upplever latensproblem i spelet men inte utanför.

Spoofa? Hur går det till då? Har försökt googla mig till att byta ip med Telia, men det verkar oftast omöjligt.

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jimmooooo:

Hej!
Jag börjar tröttna på mitt 6-8 mbits internet. Det är så att när jag spelar så laggar internet ihop totalt nästan. Det är till och från, ibland kan det funka felfritt i nån timme sedan börjar det igen.. Det eviga lagget som inte har någon gräns!
Jag spelar 2d spelet Tibia. Vi är 3 datorer på nätverket, men det laggar även om alla andra har sina datorer/wifi i telefonen avstängt.

Vad kan det bero på?

Du har ingen torrentklient som ligger igång och seedar?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Du kan oftast se till att få en ny ip genom att "spoofa" mac addressen hos routern.
du kan köra traceroute när du upplever lagg, det blir då väldigt tydligt vilken enhet i kedjan som svarar långsamt.
Vet du ip/address till servern du spelar på kan du köra traceroute dit, annars kan du lika gärna köra till google eller liknande. Det är sällan du endast upplever latensproblem i spelet men inte utanför.

Traceroute fungerade bra för mig när mitt ADSL gick ner på lågfart några sekunder varje timme. Visade sig att de behövde byta en enhet i en av sina stationer som knäade.

Här har du intruktioner: https://us.battle.net/support/en/article/performing-a-tracero...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det inte är din fysiska lina som inte är vad den kunde vara då? Jag förutsätter att det är adsl 6-8mbit du har? Fråga om du har mycket fel som går, okorrigerade fel på linan. Fråga om omstarter och hur din lina ser ut rent allmänt. Ser det bra ut därifrån så kan du börja testa annan hårdvara. Vad dämpar din lina? Hur långt har du till stationen? Kolla med grannar vad som har för internetlösning, kör fler med adsl som dig så kan du ju jämföra om ni har liknande dämpning och hastighet.

Kör du själv trådlöst eller med kabel? Kör du trådlöst, testa med kabel.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmooooo:

Spoofa? Hur går det till då? Har försökt googla mig till att byta ip med Telia, men det verkar oftast omöjligt.

Ledsen missa att svara.
Det är routerspecifikt, du kan googla på din routermodell och "new mac" eller något i den stilen.
Du hittar oftast inställningen under WAN(eftersom det är mac addressen utåt) och sedan efter DHCP inställningarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmooooo:

Jag har en Technicolor TG799vn v2 router. Eftersom att jag brukar ha problem med DDoS i detta spelet så brukar jag shifta mellan två routers för att kunna byta ip eftersom att jag inte kan göra det med telia på annat sätt. Den andra routern är en Thomson.
Känner ingen större skillnad på dom två, samma laggs på båda.

Lirar du OT eller hur kan någon sitta och DDoSa dig? Inte så att nån får tag på din IP via Tibia direkt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du har ingen torrentklient som ligger igång och seedar?

Nejnej, sånt har jag givetvis kollat upp! Stängt av allt förutom Tibia vid dessa tillfällen.

Skrivet av Systix:

Traceroute fungerade bra för mig när mitt ADSL gick ner på lågfart några sekunder varje timme. Visade sig att de behövde byta en enhet i en av sina stationer som knäade.

Här har du intruktioner: https://us.battle.net/support/en/article/performing-a-tracero...

Kommer absolut att testa detta! Återkommer

Skrivet av blade80:

Är du säker på att det inte är din fysiska lina som inte är vad den kunde vara då? Jag förutsätter att det är adsl 6-8mbit du har? Fråga om du har mycket fel som går, okorrigerade fel på linan. Fråga om omstarter och hur din lina ser ut rent allmänt. Ser det bra ut därifrån så kan du börja testa annan hårdvara. Vad dämpar din lina? Hur långt har du till stationen? Kolla med grannar vad som har för internetlösning, kör fler med adsl som dig så kan du ju jämföra om ni har liknande dämpning och hastighet.

Kör du själv trådlöst eller med kabel? Kör du trådlöst, testa med kabel.

Grannarna har samma och det funkar bra. Jag kör med kabel självklart.

Skrivet av Xwerty:

Ledsen missa att svara.
Det är routerspecifikt, du kan googla på din routermodell och "new mac" eller något i den stilen.
Du hittar oftast inställningen under WAN(eftersom det är mac addressen utåt) och sedan efter DHCP inställningarna.

Testar detta!

Skrivet av ZaInT:

Lirar du OT eller hur kan någon sitta och DDoSa dig? Inte så att nån får tag på din IP via Tibia direkt.

Man får ping hur man än spelar idag, jag spelar inte OT. Spelar RL tibia. Det kan ofta vara någon man spelat med för 1 år sen eller mer som har kvar ens skype eller liknande, sedan går han med något annat "team" och letar upp skypen och ger ut den till dom. Sen så finns det polacker som får ipn utan att veta varför. När jag har en helt "random" skype så är det inte lätt för dom att hitta den utan något "trick" eller hjälp.
Men Tibia som det är idag så förekommer det massor av DDoS i spelet.

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmooooo:

Man får ping hur man än spelar idag, jag spelar inte OT. Spelar RL tibia. Det kan ofta vara någon man spelat med för 1 år sen eller mer som har kvar ens skype eller liknande, sedan går han med något annat "team" och letar upp skypen och ger ut den till dom. Sen så finns det polacker som får ipn utan att veta varför. När jag har en helt "random" skype så är det inte lätt för dom att hitta den utan något "trick" eller hjälp.
Men Tibia som det är idag så förekommer det massor av DDoS i spelet.

Du får "ping"? Man har alltid en latens mot andra noder, oavsett om den är <1 ms.
Om någon har din Skype spelar ingen roll, det är först när man kopplas till varandra P2P via röstchatt, filöverföring etc. som de kan få ut ens IP. Din IP borde ha bytts på det året det har gått sedan du pratade med dessa personer.
Jag lirar själv Tibia då och då och har aldrig haft det problemet, det är något annat som ligger bakom det. Risken att nån skulle ligga och DDoSa dig, eller ens ha din IP-adress, är så minimal att jag inte förstår vart du fått teorin från. Paranoid much?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en enkel lösning på detta problemet: Sluta spela Tibia.

Det spelar ingen roll om du byter ISP, router, whatever. Om det är så att det är ditt Tibia-spelande som gör att du blir ddosad så att nätet segar ihop så kommer det inte att sluta förrän du avbryter beteendet som skapar det. Det finns ingen annan lösning.

Med det sagt så tror jag inte att det sker någon ddos här. Jag har läst om Tibia-servrar som blir attackerade, men "nyttan" med att sänka servern är så mycket större än nyttan med att sänka en användare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmooooo:

Grannarna har samma och det funkar bra. Jag kör med kabel självklart.

Det kan fortfarande vara problem med din ADSL-förbindelse. Du har två koppartrådar (ett par) från telestationen till ditt hus. Bara för att grannens är hela och fina betyder det inte att dina är det. Så kolla med supporten hos din operatör först innan du spenderar pengar på sånt som inte hjälper.

Visa signatur

Tänk på att citera så kanske jag hittar tillbaka