Varför görs det inte tåliga telefoner?

Permalänk
Medlem

Varför görs det inte tåliga telefoner?

Hej! efter att min z ultras skärm blivigt knäckt efter knappt två månader, hade jag nu en fundering. om vi nu betalar upp imot 6000 för en high end telefon. varför kan dem då inte faktiskt klara ett fall eller att ha den i bakfickan utan att vara rädd för att den ska knäckas.

Har haft två telefoner under ett år, en note 2 som skärmen sprack efter att den åkte i golvet hemma, och nu en z ultra som halva skärmen knäcktes av att jag hade den i bakfickan. Inte så att jag väger mycket eller har tajta byxor heller.

Är det så illa att man måste välja mellan en highend snabb telefon eller köpa en CAT lur som är slö men som klarar att bli överkörd av en bil?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Har tappat min Htc One flertalet tillfällen i både golv och sten ute, den har fått lite hörn och märken men fungerar utmärkt.

Problemet är att med all finelektronik och så stora skärmar så är det mycket svårt att bygga en mekaniskt stabil telefon, det kräver tjockare design och annan konstruktion, vilket gör dem tyngre och klumpigare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ja, så är det. Eller så kan man vara försiktig. Har själv inte haft sönder en enda av mina smartphones.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Varför göra en telefons om kan hålla i med än 2-3 år när man kan göra bräckliga telefoner som användarna måste byta ut var år.. Easy money...
Därför görs inga vanliga, hållbara konsument riktade telefoner.. och dom som är gjord för att vara hållbara har antingen dålig prestanda eller så kostar dom multum om de är starka..
Då vill ju ingen köpa en sådan...

Permalänk
Avstängd

samma här, en HTC One, tappat flera gånger, inget har spruckit. Sen har jag aldrig haft min telefon i bakfickan?? då måste du väldigt tajta framfickor.
köp en 3210, garanterat mer hållbar än dom du har haft tidigare

Permalänk

Varför har men en mobil i bakfickan? ;o så fort du böjer dig så "böjs" ju telefonen... Bättre o ha den i framfickan eller någon annan ficka

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Varför göra en telefons om kan hålla i med än 2-3 år när man kan göra bräckliga telefoner som användarna måste byta ut var år.. Easy money...
Därför görs inga vanliga, hållbara konsument riktade telefoner.. och dom som är gjord för att vara hållbara har antingen dålig prestanda eller så kostar dom multum om de är starka..
Då vill ju ingen köpa en sådan...

Det låter som en dålig konspirationsteori. Betydligt troligare är att inte tillräckligt många konsumenter bryr sig om hållbarhet eller att de inte är beredda att betala vad den extra tåligheten skulle kosta ( i form av pengar och fulare design, tjockare chassi med mera..).

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Ja lite så är det kanske.

Men jag vill tillägga att jag inte tycker att det är så konstigt om en telefon som z ultra med den tjockleken och storleken går sönder om man sätter sig på den när den är i bakfickan. Belastningen blir ju enorm i materialet med den ojämna tryckfördelningen på en så tunn och stor lur även om man inte väger mer än 60 kilo.

Kanske kan föreslå galaxy S4 active. Den ska vara mer robust i konstruktionen, vara vattentålig och har bättre förhållande mellan skärmyta och mobiltjocklek för att kunna ha potential för att hålla även för bakfickan. Detta utan att göra för mycket avkall på stryktålighet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Först och främst, vem fan har telefonen i bakfickan och förväntar sig att en telefon ska hålla?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Om man är en klant så skaffa inte en telefon helt tillverkad av glas... a.k.a Sony Xperia Z-serien. Undvik gärna telefoner av plast med så som Samsung och sådant. Karaff nämnde HTC One, tillverkad ur ett stycke aluminium, redan där låter det hållbarare. Men även den är inte särskilt hållbar.

Nej om du går genom telefoner som det vore strumpor kanske du ska lägga pengar och köpa en hållbar telefon istället, för mindre pengar än en flagskepps modell dessutom.

Stöttåliga, vattentåliga och vattentäta telefoner:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=l=s16853359...

Flaggskepps modellerna är inte menade att ha fokus på hållbarhet. Halva poängen(enligt tillverkarna) är att om 10-12 månader kommer nästa flaggskepp ut och du ska byta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har haft min Iphone 4S i 2,5 år utan några större skador förutom nån liten repa.

Permalänk
Medlem

Men att folk gör sönder så mycket smartphones att det nästan är en egen bransch att byta glas på iphone säger ändå något om hur de håller..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har du en iFåne kan Otterbox vara lösningen. http://www.otterbox.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillee:

Hej! efter att min z ultras skärm blivigt knäckt efter knappt två månader, hade jag nu en fundering. om vi nu betalar upp imot 6000 för en high end telefon. varför kan dem då inte faktiskt klara ett fall eller att ha den i bakfickan utan att vara rädd för att den ska knäckas.

Har haft två telefoner under ett år, en note 2 som skärmen sprack efter att den åkte i golvet hemma, och nu en z ultra som halva skärmen knäcktes av att jag hade den i bakfickan. Inte så att jag väger mycket eller har tajta byxor heller.

Är det så illa att man måste välja mellan en highend snabb telefon eller köpa en CAT lur som är slö men som klarar att bli överkörd av en bil?

Asså jag fattar verkligen inte hur folk kan förstöra sina telefoner så pass mycket, tappar min iphone 5 dagligen men skärmen är helt sprickfri dock är telefonen lite kantstött men fungerar utan problem!

Permalänk
Medlem

Handheld gör grymma telefoner.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Varför har men en mobil i bakfickan? ;o så fort du böjer dig så "böjs" ju telefonen... Bättre o ha den i framfickan eller någon annan ficka

Skrivet av dulingen:

Först och främst, vem fan har telefonen i bakfickan och förväntar sig att en telefon ska hålla?

Nu vet jag inte hur TS har lyckats, men jag har alltid min mobil i höger-bakficka, en Sony Xperia GO som inte har fått en enda skråma eller repa under mina nu 10 månader i ägo, funkar skitbra. (Klart kanske inte en så stor mobil dock)

Permalänk
Medlem

Sitt inte på telefonen och var glad över din high-end lur som inte utsätts för våld. Ingen telefon ska sittas på. Telefoner håller längre än batterierna om det inte är något problem med dem, och är det ett problem så är det ofta tillverkningsfel. Du kan säkert spräcka skärmen av att sitta på en CAT-androidlur också. Det är för fan bara en vanlig telefon med gorillaglas precis som de andra du förstört. De försöker bara skydda glaset, men det hjälper ju inte om du sätter dig på glaset.

Permalänk
Medlem

Har haft min Motorola Atrix i flera år utan problem. Det senaste fallet var på en järnvägsstation där den först föll ca 1 meter från min ficka ner i golvet, där den studsade igenom ett räcke och föll ytterligare fyra meter ner i ett stengolv. Inte en skråma på varken skal eller skärm, och fanskapet fungerade alldeles utmärkt efteråt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tycker det är pinsamt hur bräckliga telefoner är idag, kommer ihåg förr i tiden när nokia var standard o man kunde spela fotboll med sin telefon om man nu ville det, idag kan man knappt ha en enkrona i samma ficka som luren utan att få en fet repa över hela skärmen.

Funderar nästan på att köpa en billig vikbar o sen ha en liten platta med 4g istället.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Om man är en klant så skaffa inte en telefon helt tillverkad av glas... a.k.a Sony Xperia Z-serien. Undvik gärna telefoner av plast med så som Samsung och sådant. Karaff nämnde HTC One, tillverkad ur ett stycke aluminium, redan där låter det hållbarare. Men även den är inte särskilt hållbar.

Nej om du går genom telefoner som det vore strumpor kanske du ska lägga pengar och köpa en hållbar telefon istället, för mindre pengar än en flagskepps modell dessutom.

Stöttåliga, vattentåliga och vattentäta telefoner:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=l=s16853359...

Flaggskepps modellerna är inte menade att ha fokus på hållbarhet. Halva poängen(enligt tillverkarna) är att om 10-12 månader kommer nästa flaggskepp ut och du ska byta...

Sätter du dig på en telefon av alu så blir hela telefonen böjd istället.

Permalänk
Medlem

Min Nokia 808 Pureview (bla.bla.... symbian suger) har jag tappat från både mopeder i full fart, cyklar och balkonger, på diverse underlag ändå bara lite repor i plasten.
Köper man det senaste, tunnaste och med störst skärmar får man faktiskt skylla sig själv tycker jag. det är väl ganska uppenbart att 150 gram med 50-90% gras som ytterlager inte håller så bra när det krashar i nåt hårt.
Inte för att jag använt dom men vad jag hört är lumiaserien i princip odödlig den med.

Permalänk

Telefonerna idag är inte telefoner, utan det är high-end datorer med telefonifunktioner vi springer omkring med.
Då får man faktiskt använda dom som såna oxå.
Vill du ha en hållbar telefon så finns det andra alternativ.
I dagsläget kan man tyvärr inte få allt

Edit: Å som nån skrev ovanför, så gör man idag inte saker för att dom ska hålla..Utan för att man ska köpa nytt hela tiden. Det är så företagen tjänar sina pengar

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sätter du dig på en telefon av alu så blir hela telefonen böjd istället.

Trodde det var uppenbart att elektroniken i telefonen redan skadades av detta i alla andra telefoner... men kanske LG G Flex hade passat TS, den är ju böjbar inom vissa gränser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillee:

Funderar nästan på att köpa en billig vikbar o sen ha en liten platta med 4g istället.

De kan du inte heller sitta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De kan du inte heller sitta på.

Jag vet att det inte är det smartaste och något jag uppenbart får sluta med, men det jag ville diskutera med denna tråd var det faktum att telefonerna idag är så otroligt bräckliga.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Det är en avvägning. Folk vill ha tunna telefoner med stora skärmar, det gör att telefonen lättare blir böjd än de gamla tegelstenarna med skärm på 1,8". Vi vill ha glas-digitizer, inte plast. Glas gillar inte att bli böjt. Glas gillar inte att bli tappat.

Det finns fortfarande tåliga telefoner. Klarar man inte av att hantera en pryl för 6000kr med omsorg så finns alternativ. De är tjocka och fula i jämförelse, de absolut tåligaste saknar i princip all form av smartphone-funktionalitet men de håller lika bra som de gjorde 2001.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är en avvägning. Folk vill ha tunna telefoner med stora skärmar, det gör att telefonen lättare blir böjd än de gamla tegelstenarna med skärm på 1,8". Vi vill ha glas-digitizer, inte plast. Glas gillar inte att bli böjt. Glas gillar inte att bli tappat.

Det finns fortfarande tåliga telefoner. Klarar man inte av att hantera en pryl för 6000kr med omsorg så finns alternativ. De är tjocka och fula i jämförelse, de absolut tåligaste saknar i princip all form av smartphone-funktionalitet men de håller lika bra som de gjorde 2001.

Om vi nu har kommit så långt med tekniken att vi kan göra smarta klockor med dubbla kärnor sd kort o telefon funktion, utan behovet av en separat telefon att kommunicera med, borde det då inte vara fullt möjligt att faktiskt tillverka en hyfsat high end telefon som faktiskt klarar av att tappas utan att gå i tusen bitar?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Vanliga telefoner är inte tänkta att agera sittdyna.
Du skulle väl aldrig få för dig att sitta laptopskärmen eller en platt tv?

Är du slarvig och tappar telefonen i marken så är det rekommenderat att införskaffa ett dämpande skal och ett skärmskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vanliga telefoner är inte tänkta att agera sittdyna.
Du skulle väl aldrig få för dig att sitta laptopskärmen eller en platt tv?

Är du slarvig och tappar telefonen i marken så är det rekommenderat att införskaffa ett dämpande skal och ett skärmskydd.

Nu är det inte så att jag har telefonen som sittdyna, min poäng var att det händer att man har den i bakfikan medans man gör något, sätter sig ner en stund o den är kvar i bakfikan, något som säkert alla har gjort några gånger. Det är något som telefonerna ska klara av anser jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rillee:

Om vi nu har kommit så långt med tekniken att vi kan göra smarta klockor med dubbla kärnor sd kort o telefon funktion, utan behovet av en separat telefon att kommunicera med, borde det då inte vara fullt möjligt att faktiskt tillverka en hyfsat high end telefon som faktiskt klarar av att tappas utan att gå i tusen bitar?

Ja det går absolut! Men det är väl inte vad som säljer bäst helt enkelt.

LG G Flex kanske är något för dig? Hela telefonen kan flexa en del så spruckna skärmar borde inte bli ett problem på dessa lurar. Iaf inte när man tappar luren i marken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled