Permalänk

Chassi fläktar (Static pressure/CFM)

Jag ska inhandla 5st 120/140mm fläktar till mitt Fractal R4 chassi och är något förvirrad över vad som är en bra chassi fläkt och inte.
Läser på vissa ställen att chassin med ljuddämpande material (tex R4'an) drar mer nytta av fläktar med hög "Static pressure" medans andra pratar om motsatsen.
Försökte göra uppradade jämförelser med fläktar och kunde då se att en Phantek fläkt erbjöd 78.1 cfm medans en Fractal R2 fläkt låg på 66 cfm, men hur stor skillnaden är i grader är jag förvirrad över.
Bryr mig inte allt för mycket om hur hög ljudnivån från datorn är, prioriterar mycket mer en lägre temp i burken.

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem

Har du inget bakom/framför(dvs. motstånd) fläkten så är det CFM du skall titta på. Ska du kyla en radiator så är det Static Pressure du skall titta på. Så har jag förstått det. Någon annan som vet?

Stirra dig inte blind på CFM enbart. Cougar Vortex-fläktar ligger på 2.1 mmh20 med 70 CFM.

Corsairs fläktar till H80i ligger på 66 CFM, men med 4 mmh20. Bra för radiatorn.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Tack för ditt svar.
Datorn blev oavsett denna tråd klar i måndags med Noctua NF-A14 PWM som valet av chassi fläktar.
Detta var mitt första bygge, har aldrig hållt i en datorkomponent tidigare så tog sin tid men med lite försiktighet och pill fick jag ihop allt
Bild : http://imgur.com/CS8zIOi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Tack för ditt svar.
Datorn blev oavsett denna tråd klar i måndags med Noctua NF-A14 PWM som valet av chassi fläktar.
Detta var mitt första bygge, har aldrig hållt i en datorkomponent tidigare så tog sin tid men med lite försiktighet och pill fick jag ihop allt
Bild : http://imgur.com/CS8zIOi

Skickades från m.sweclockers.com

Ser himla bra ut tycker jag!

Den vita R4an passar perfekt ihop med Noctuas färgschema, kör precis likadant fast med radiator i fronten och ljudisolerat golv.

Gj!

Permalänk
Medlem

om jag förstått det hela rätt så är det nån typ av graf på det hela mellan cfm och static pressure , vid radiator då såklart , kan inte kalkylen helt rätt och andra får gärna rätta mig men en fläkt som exempel har 100cfm med 1,5mm static preussre = kanske 30 cfm genom radiatorn , medans en annan fläkt som har 60 cfm med 4.0mm static pressure ger hela 55 cfm genom radiatorn. ( Som exempel )

så har jag förstått det hela så en blanding är bra men främst static pressure hög vid radiatorn

därför valde jag akasa viper 140mm till min radiator då den ger 3.12mm static och 110 cfm och ändå inte så högljud

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

om jag förstått det hela rätt så är det nån typ av graf på det hela mellan cfm och static pressure , vid radiator då såklart , kan inte kalkylen helt rätt och andra får gärna rätta mig men en fläkt som exempel har 100cfm med 1,5mm static preussre = kanske 30 cfm genom radiatorn , medans en annan fläkt som har 60 cfm med 4.0mm static pressure ger hela 55 cfm genom radiatorn. ( Som exempel )

så har jag förstått det hela så en blanding är bra men främst static pressure hög vid radiatorn

därför valde jag akasa viper 140mm till min radiator då den ger 3.12mm static och 110 cfm och ändå inte så högljud

Var oxå inne på Viper men struntade i det när jag läste ett test på att dom höll 40db i verkligheten mot deras spec på runt 20db. Men dom låter alltså inte så farligt?? Var ju grymt lockande static siffror på dem!
Körde på Phobyas Nano-g 140 pwm istället och är nöjd. Var billiga med... Men är fortfarande nyfiken på Viper

Permalänk

Mina favorit chassie fläktar är Be-Quiet Shadow/silent wings. Tystaste jag provat hittils, inte hemskt dyra heller.

http://www.inet.se/produkt/5322024/be-quiet-shadowwings-140mm...

http://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Mina favorit chassie fläktar är Be-Quiet Shadow/silent wings. Tystaste jag provat hittils, inte hemskt dyra heller.

http://www.inet.se/produkt/5322024/be-quiet-shadowwings-140mm...

http://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120mm...

Ja, dom har jag som Chassi fläktar med. Låter knappt nåt alls på fullt ös. Men för radiatorer är dom inte mycke å skryta om mad sina 0.8 i static.....

Permalänk
Skrivet av Peppe79a:

Ja, dom har jag som Chassi fläktar med. Låter knappt nåt alls på fullt ös. Men för radiatorer är dom inte mycke å skryta om mad sina 0.8 i static.....

Nej nej, för rads är det schyte gentle typhoon som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nej nej, för rads är det schyte gentle typhoon som gäller.

Fanns tyvärr bara i 120mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Var oxå inne på Viper men struntade i det när jag läste ett test på att dom höll 40db i verkligheten mot deras spec på runt 20db. Men dom låter alltså inte så farligt?? Var ju grymt lockande static siffror på dem!
Körde på Phobyas Nano-g 140 pwm istället och är nöjd. Var billiga med... Men är fortfarande nyfiken på Viper

jag tycker ju personligen inte att dom låter mycket förrens dom kommer upp i 70%+ i RPM och mellan 70-100% är det inte nån jätte skillnad i prestanda fast så kanske det är på flera fläktar , sen är jag inte jätte ljud känslig men man kan ställa in fläktarna på silens / normal / turbo / Custom för mig på mittt morderkort så det har funkat jätte bra , mättar jag vipern mot BitFenix Spectre Pro PWM 140mm som jag har på andra sidan av radiatorn så låter det som bitfenix är ett kärnkraftverk , detta är dock på 100%

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nej nej, för rads är det schyte gentle typhoon som gäller.

Vilka Schyte Gentle Typhoon ska man ha?

Hur står sig dessa mot Corsair SP120 High Perfomance (3.1 static pressure i fullt blås)

Någon som vet?

Har redan köpt fel fläktar förra veckan..12 stycken.....vill inte köpa fel ytterligare en gång till...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Vilka Schyte Gentle Typhoon ska man ha?

Hur står sig dessa mot Corsair SP120 High Perfomance (3.1 static pressure i fullt blås)

Någon som vet?

Har redan köpt fel fläktar förra veckan..12 stycken.....vill inte köpa fel ytterligare en gång till...

Schyte GT är bättre.

1450RPM modellen räcker utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Schyte GT är bättre.

1450RPM modellen räcker utmärkt.

Går ju typ inte att få tag på?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Går ju typ inte att få tag på?

Dom är EOL, schyte gick i konkurs om jag inte minns fel.

Så får du tag på 1450 eller 1850 så köp.

Dom lär dyka upp under annat namn framöver då dom är såpass populära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Dom är EOL, schyte gick i konkurs om jag inte minns fel.

Så får du tag på 1450 eller 1850 så köp.

Dom lär dyka upp under annat namn framöver då dom är såpass populära.

Du får ropa HEJ ifall du ser några

Riktigt högt Static Pressure på dessa ifall jag uppfattat det rätt!

80.66 pa

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag behöver en ny chassifläkt. Jag har 120 mm. nu.
Kan man ha 140 eller går det inte rent fysiskt?
Har ett NZXT HUSH-chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Jag behöver en ny chassifläkt. Jag har 120 mm. nu.
Kan man ha 140 eller går det inte rent fysiskt?
Har ett NZXT HUSH-chassi.

Passar bara 120mm. Noctua S12A (inte ULN) skulle jag rekommendera.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.
Funderar på de här: https://cdon.se/customer/savedcart/1340077

be quiet! ShadowWings 120mm Mid-Speed

be quiet! ShadowWings 120mm PWM

Noctua NF-S12A PWM 120mm Fan

Scythe Gentle Typhoon120mm fläkt, 500rpm

Permalänk

Provade en för mig ny fläkt, Corsair Air Series AF140 Quiet edition LED Vit. Gillar normalt sett inte led's osv så mkt men dessa var riktigt snygga och dom flyttar bra med luft i förhållande till hur väldigt tyst dom går.

http://www.inet.se/produkt/5322355/corsair-air-series-af120-q...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Dom är EOL, schyte gick i konkurs om jag inte minns fel.

Dom lär dyka upp under annat namn framöver då dom är såpass populära.

Det var dealen mellan Scythe och Nidec som bröts, därav finns de inte att få tag på för tillfället. Dock finns fläktarna fortfarande på Nidecs hemsida, så man kan ju alltid hoppas på att något annat företag nappar på att bli återförsäljare till dem.

Hoppas verkligen det då de är riktigt grymma, och om så blir fallet så kan man ju även hoppas på att de tar fram en 140mm modell också.