Permalänk

Muspekaren laggar fast?

Hellå alla SweC!

Har stött på ett ganska nytt problem med min Logitech G400 som rubriken säger, muspekaren laggar fast. Det händer helt oregelbundet både i spel och på skrivbordet, har aldrig haft detta problem förut och när jag söker på det får jag bara fram folks muspekare som fryser fast ordentligt så de får starta om datorn, medans min bara fryser till i någon sekund.

Jag har märkt att musen reagerar på att jag rör den när muspekaren är fastfrusen för att den "teleporterar" sig din den skulle varit om den inte frusit fast, detta verkar dock bara gälla i spel... Jag får också känslan av att det händer oftare i spel men jag kanske bara inbillar mig.

Vad går att testa för att lösa problemet?

Tack i förhand!

EDIT: Märkt nu att det i princip bara händer i program, skulle för lite RAM kunna ställa till det? Konstigt hur det aldrig gjort det förut dock..

Permalänk
Medlem

testa med en annan mus för att se om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem under en längre tid. För min del är det inte musen det är fel på utan moderkortet. USB-portarna slutar fungera. Jag har USB2.0, USB3.0 och front uttagen att välja på. När alla har slutat att fungera är det omstart som gäller. Även tangentbordet dör...

Jag har sökt efter lösningar och de få tips man fått är att stänga av energispar på USB-portarna. Det hjälpte inte för mig.

En del har även föreslagit att man kan sätta på/slå av en del funktioner i bios vilket inte heller har hjälpt.

Edit: Kan tillägga att jag först trodde det hade med windows 7 att göra. Det är det däremot inte då samma problem uppstår i ubuntu.

Permalänk
Medlem

Jag har med detta problemet och det uppstår bara när jag laddar ner spel på steam :/

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Testa följande:
* Musen i en annan dator
* Annan mus
* Andra portar
* Andra drivrutiner till mus/moderkort

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Här finns lite tips som kanske kan hjälpa:

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2156682

Permalänk
Skrivet av NoPaiN^:

Testa följande:
* Musen i en annan dator
* Annan mus
* Andra portar
* Andra drivrutiner till mus/moderkort

Ska testa detta men en fråga angående användningshistorik osv för RAM i aktivitetshanteraren, vad är skillnaden mellan ledigt och tällgängligt RAM?

Permalänk

Uppdaterar tråden lite, har testat runt, byta mus, byta dator, avinstallera mjukvaran till musen och byta usb-portar men ingenting hjälper.

Min mus funkar felfritt (vad det verkade som) på en annan dator, en annan mus funkade felfritt på min dator, vilken port jag än använder och även utan mjukvara till musen fortsätter muspekaren frysa fast i just min dator...

Börjar bli ganska trött på det när det inte går att spela ordentligt som ni kanske förstår, så vad är kvar att testa? Undviker gärna formatering...

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Uppdaterar tråden lite, har testat runt, byta mus, byta dator, avinstallera mjukvaran till musen och byta usb-portar men ingenting hjälper.

Min mus funkar felfritt (vad det verkade som) på en annan dator, en annan mus funkade felfritt på min dator, vilken port jag än använder och även utan mjukvara till musen fortsätter muspekaren frysa fast i just min dator...

Börjar bli ganska trött på det när det inte går att spela ordentligt som ni kanske förstår, så vad är kvar att testa? Undviker gärna formatering...

Hade du mjukvaran installerad på den andra datorn, vad körde du i så fall för inställningar på den och vad kör du normalt?

Permalänk
Medlem

Prova stänga av strömsparfunktioner för USB

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Skrivet av shortleif:

Hade du mjukvaran installerad på den andra datorn, vad körde du i så fall för inställningar på den och vad kör du normalt?

Nej det hade jag inte men som sagt så testade jag utan mjukvara på min dator och problemet var kvar, vad menar du med för inställningar?

Skrivet av scorp10:

Prova stänga av strömsparfunktioner för USB

Gjorde det nu, ingen skillnad. Jag fastnar lite för att mitt RAM tar slut, testade stänga av allt jag kunde och spelade något muspekarspel i 5-10 min och ingenting felade... Det konstiga är ju då att den andra musen jag testade med inte fryser fast fast än jag har flertal program igång. Det känns också som att allt skulle frysa till om minnet skulle ta slut, inte bara muspekaren?

Permalänk
Medlem

Jag själv hade samma problem med min Razer Deathadder. Låste sig i 2-3 sekunder för att sedan återgå som att inget hänt. Ibland kunde den fungera i flera veckor utan några problem, och ibland var den rent frustrerande att använda. I mitt fall berodde det på någon form av kortslutningsspärr som "utlösts" genom ett glapp i kabeln, vilket tillfälligt stängde av den aktuella USB-porten och porten intill. Detta skapade väldigt oregelbundna "lagg" som var svåra att felsöka, då inga synliga skador fanns på kabeln heller...

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Jag själv hade samma problem med min Razer Deathadder. Låste sig i 2-3 sekunder för att sedan återgå som att inget hänt. Ibland kunde den fungera i flera veckor utan några problem, och ibland var den rent frustrerande att använda. I mitt fall berodde det på någon form av kortslutningsspärr som "utlösts" genom ett glapp i kabeln, vilket tillfälligt stängde av den aktuella USB-porten och porten intill. Detta skapade väldigt oregelbundna "lagg" som var svåra att felsöka, då inga synliga skador fanns på kabeln heller...

Såå tycker du jag ska försöka reklamera den och sluta försöka hitta fel? :/

Permalänk

Kan tillägga att när jag spelar csgo och t ex skjuter när lagget uppstår, fortsätter jag skjuta utan att jag kan göra något åt det, lika dant så kan jag inte skjuta, scrolla eller liknande under tiden lagget är (om jag dvs inte redan börjat skjuta innan). Samt att aimet/muspekaren flyttar sig dit den skulle hamnat om den inte laggat fast. Det är som att det låser sig helt och hållet med den information den har för tillfället men märker ändå av det som händer under tiden lagget uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Såå tycker du jag ska försöka reklamera den och sluta försöka hitta fel? :/

Nja, glapp i kabeln beror ju ofta på slitage efter en tids användning, vet dock inte hur välanvänd den är... Min poäng är mest att sådana glapp kan uppstå ganska oregelbundet om musen inte flyttas ofta, då den glappande delen kan ligga stilla väldigt läge i sitt funktionella läge. Prova lyfta upp kabeln eller hålla den i olika vinklar och se om något felmeddelande för USB poppar upp från aktivitetsfältet, i så fall är det garanterat ett glapp det handlar om.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Nja, glapp i kabeln beror ju ofta på slitage efter en tids användning, vet dock inte hur välanvänd den är... Min poäng är mest att sådana glapp kan uppstå ganska oregelbundet om musen inte flyttas ofta, då den glappande delen kan ligga stilla väldigt läge i sitt funktionella läge. Prova lyfta upp kabeln eller hålla den i olika vinklar och se om något felmeddelande för USB poppar upp från aktivitetsfältet, i så fall är det garanterat ett glapp det handlar om.

Testade dra sladden åt lite olika håll som du sa och uppåt fryser den fast helt och hållet hur länge som helst och sen laggar den väldigt ofta om man tar den åt vänster så jag antar att det är glapp i den ändå.

Tack alla som svarade och försökte hjälpa till, får se vad Proshop kan göra åt detta för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Testade dra sladden åt lite olika håll som du sa och uppåt fryser den fast helt och hållet hur länge som helst och sen laggar den väldigt ofta om man tar den åt vänster så jag antar att det är glapp i den ändå.

Tack alla som svarade och försökte hjälpa till, får se vad Proshop kan göra åt detta för mig

Lycka till och glad påsk!

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Lycka till och glad påsk!

Tack, glad påsk till dig med!

Permalänk

Tjennare tängte bumba tråden lite för jag sitter i samma sits.

min mus började ladda till som det skrivs här med och jag gjorde vad man brukar göra hälsade hem till min naga och köppte en Crosair M45.
Problemet fortsatte:
Formaterade om datorn
Instalerade Linux ( ubuntu 12.10 )
Kollade up nya bios till P8Z68-V/GEN3 Asus ( moderkort )
Fixade senaste Nvida drivrutinerna ( GTX 560ti x2 )

men problemet är kvar. Nu suger jag sten hårt på Linux för jag har andvänt det i kanse 30 timmar men jag hittar inga lössningar på problemen

Men jag tänkte kan man inte köra en McGyver och köppa en sån omvandlare för 45kr USB till oldschool mus kopling?
borde det inte lösa problmet?

EDIT * http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=6755&ref=awpl&g...