EU-domstolen ogiltigförklarar datalagringsdirektivet

Permalänk
Medlem

Tack Piratpartiet!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du menar PP, eller hur?

PiratPartiet, ja.
Tycker att det ligger helt rätt i tiden att de kommer in i Riksdagen.
De borde iofs gjort det redan förra valet...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Thomaseron:

PiratPartiet, ja.
Tycker att det ligger helt rätt i tiden att de kommer in i Riksdagen.
De borde iofs gjort det redan förra valet...

Jo jag håller med! Sen förra valet har det blivit smärtsamt uppenbart att riksdagspartierna inte är intresserade av en riktig demokrati. Piratpartiet är i princip det enda partiet som faktiskt ger förslag på vad som bör förändras för att få ett bättre land. De flesta partierna röstade dessutom igenom FRA-lagen och dylikt...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Missförstå mig inte. Det är mycket jag hatar med EU, men datalagringsdirektivet är ett helsvenskt påhitt som aldrig hade funnits om det inte vore för Sverige och den "Bodströmsamhällesiver" som finns hos båda blocken.

Med tanke på Sveriges roll som underrättelse-knähund åt främmande makter, ligger det nära till hands att anta att initiativet egentligen kom från annat håll.

Permalänk
Avstängd

Heja Irland och Österike!
Pinsamt att inte Sverige varit med och begärt en prövning av direktivets giltighet.

Bra att EU-domstolen ogiltigförklarar datalagringsdirektivet, det ger en hopp om att det fortfarande finns hederliga förtroendevalda och politiker och att inte alla är korrupta.

Hoppas Sverige respektererar EU-domstolens ogiltigförklaring av datalagringsdirektivet.
Sverige ska ju vara världsledande inom frihet, demokrati, jämnställdhet och rättssäkerhet.
Det går ju inte om man har övervakning och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jo jag håller med! Sen förra valet har det blivit smärtsamt uppenbart att riksdagspartierna inte är intresserade av en riktig demokrati. Piratpartiet är i princip det enda partiet som faktiskt ger förslag på vad som bör förändras för att få ett bättre land. De flesta partierna röstade dessutom igenom FRA-lagen och dylikt...

Jag ska läsa på lite om PP, men vet som sagt att de är för frihet och skydd av integritet, eller vad man ska säga.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Discokungen
Skrivet av rektor:

Heja Irland och Österike!
Pinsamt att inte Sverige varit med och begärt en prövning av direktivets giltighet.

Bra att EU-domstolen ogiltigförklarar datalagringsdirektivet, det ger en hopp om att det fortfarande finns hederliga förtroendevalda och politiker och att inte alla är korrupta.

Hoppas Sverige respektererar EU-domstolens ogiltigförklaring av datalagringsdirektivet.
Sverige ska ju vara världsledande inom frihet, demokrati, jämnställdhet och rättssäkerhet.
Det går ju inte om man har övervakning och sånt.

Sverige och England var de enda länderna i EU som lade veto för att EU inte skulle dra upp en dialog om NSAs verksamhet precis efter första Snowden-släppet. Det är inte så trovärdigt för en "demokrati".

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Med tanke på Sveriges roll som underrättelse-knähund åt främmande makter, ligger det nära till hands att anta att initiativet egentligen kom från annat håll.

Ja, direktivet gör ju det lite lättare för FRA att leverera till NSA, och Snowden har ju redan sagt rakt ut att den så kallade "FRA-lagen" var ett rent beställningsjobb, och därför kunde lagen drivas igenom trotts att lagen varken hade stöd i riksdagen eller hos folket.

Det kan vara så att Bodström är god vän med högt uppsatta i USA.. Han ska ju bland annat ha bett Håkan Roswall skynda på Pirate Bay-utredningen, vilket är rent ministerstyre..

Det simmar många fula fiskar i vattnet.. Men oroa er inte. De vill vårt bästa, och sålänge du inte har gjort, gör, eller någon gång i framtiden tänker göra något som någon regering i Sverige inte går med på så kan du vara lugn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Bahnhof har gjort det till ett försäljningsargument att det gör detta. Snacka om att de säljer internetuppkopplingar.

Skrivet av RythmDivine:

Kan man förvänta sig en ursäkt från samtliga riksdagspartier för deras olagliga intrång i vårt privatliv? Nä, dessa karriärpolitiker har inte vett att be om ursäkt för deras uppenbart kriminella handling, de kommer att sälja det hela som "Utmärkt vägvisare framåt, förresten var vi emot det hela från första början men vi tvingades att rösta så här!!!!!"

Nu är det väl iof inte politikerna som gjort "intrång" i ens privatliv utan de har "bara" röstat igenom lagen. Ska de ha kritik så är det för just detta.

Skrivet av M-1:

Goda nyheter!

Har precis kontaktat Comhem och frågat om de tänker göra samma sak som Bahnhof. Såg precis att jag har möjlighet att välja Bahnhof så det blir definitivt ett byte till dem om inte Comhem överraskar nu.

Du borde byta oavsett. Comhem skulle jag aldrig i livet välja framför Bahnhof.. Eller någon annan internetleverantör.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ozzed:

Ja, direktivet gör ju det lite lättare för FRA att leverera till NSA, och Snowden har ju redan sagt rakt ut att den så kallade "FRA-lagen" var ett rent beställningsjobb, och därför kunde lagen drivas igenom trotts att lagen varken hade stöd i riksdagen eller hos folket.

Det kan vara så att Bodström är god vän med högt uppsatta i USA.. Han ska ju bland annat ha bett Håkan Roswall skynda på Pirate Bay-utredningen, vilket är rent ministerstyre..

Det simmar många fula fiskar i vattnet.. Men oroa er inte. De vill vårt bästa, och sålänge du inte har gjort, gör, eller någon gång i framtiden tänker göra något som någon regering i Sverige inte går med på så kan du vara lugn.

Ja. Det är hemskt. Det är därför jag bara ser Piratpartiet som alternativ. De är det enda partiet som uttryckligen vill öppna upp riksdagens och regeringens påhitt. Det ska inte vara stänga dörrar till de som leder landet i en demokrati.

Hur mycket kan ärligt talat förändras om det inte sker under demokratiska förhållanden? Demokrati är den enda frågan som betyder något då det är en förutsättning för att alla andra frågor ska kunna behandlas och lösas på ett ärligt sätt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Problemet är att all nationell lagstiftning är helt borträknad sedan lissabonfördraget. I lissabonfördraget samt fördraget "Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter" kan man läsa att både medlemsstater samt EU som enhetlig regering för alla stater har rätt att beslagta allt de vill från både privatpersoner samt från "legal persons" (med andra ord företag) om de skulle behöva resurserna. Följande saker har EU-palramentet rätt att beslagtaga enligt lag ifrån europeiska medbogare samt företag: Aktier i företag, Patent, Goodwill in business: Van Marle & Ors v The Netherlands (1986), Licenser för försäljning av varor och tjänster, Äganderätten till skuld såväl statlig som individuell eller coporativ eller kooperativ skuld. Gåvor, vinster samt all ränta på statspapper och pensionssystem.

"The preceding provisions shall not, however, in any way impair the right of a State to enforce such laws as it deems necessary to control the use of property in accordance with the general interest or to secure the payment of taxes or other contributions or penalties."

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja. Det är hemskt. Det är därför jag bara ser Piratpartiet som alternativ. De är det enda partiet som uttryckligen vill öppna upp riksdagens och regeringens påhitt. Det ska inte vara stänga dörrar till de som leder landet i en demokrati.

Hur mycket kan ärligt talat förändras om det inte sker under demokratiska förhållanden? Demokrati är den enda frågan som betyder något då det är en förutsättning för att alla andra frågor ska kunna behandlas och lösas på ett ärligt sätt.

Ja, det känns som att det pågår en hel del dumheter i riksdagen som partierna håller tyst om, för att de tjänar på det.

Piratpartiet exponerade en himla massa idioti och djävelskap som pågår i EU-parlamentet. Det vore väldigt nyttigt för Svensk korruptionskontroll om de också kom in i riksdagen.

Tyvärr tror jag chanserna är små då folk stirrar sig blinda på några procent på skatten hit och dit istället och kommer rösta på annat. Men jag hoppas verkligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RythmDivine:

Kan man förvänta sig en ursäkt från samtliga riksdagspartier för deras olagliga intrång i vårt privatliv? Nä, dessa karriärpolitiker har inte vett att be om ursäkt för deras uppenbart kriminella handling, de kommer att sälja det hela som "Utmärkt vägvisare framåt, förresten var vi emot det hela från första början men vi tvingades att rösta så här!!!!!"

Nåja. Den Svenska lagen i detta fallet lät vänta på sig ett bra tag. Det var ju en hel del snack om sanktioner för att vi var så jäkla långsamma med att faktiskt införa denna lag i Sverige. Så vi blev faktiskt påtvingade denna lagstiftning från EU. Det var inte något som hoppads på snabbt och lätt med iver.
Så att klandra riksdagspartierna för olaga intrång är lite fel på många sätt. Dels för att de var tvungna, dels för att de ändå drog ut på att införa detta, dels för att det inte var riksdagspartierna som höll på med detta intrång och dels för att de faktiskt inte var olagligt.

Men det är ju upp till bevis nu för riksdagspartierna! Kommer de att ändra i denna lagstiftning i Sverige? Senaste årens övervakningspolitik har ju inte direkt gått mot mindre övervakning så det skulle ändå vara ett trednbrott om de faktiskt minskade på övervakningen av alla som ska ske hela tiden överallt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Sverige är skyldig att lyda EU direktiv. Operatörer kan sluta samla information redan idag utan att på något sett bli bestraffade för detta från svensk sida.

Att följa EU direktiv är en sak, men där inget direktiv finns är alla länder fria att göra precis som de vill. Dock har jag svårt o tro att sverige kommer fortsätta med något som EU bedömt vara mot mänskliga rättigheter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Skrivet av Systix:

Att följa EU direktiv är en sak, men där inget direktiv finns är alla länder fria att göra precis som de vill. Dock har jag svårt o tro att sverige kommer fortsätta med något som EU bedömt vara mot mänskliga rättigheter.

Stämmer, men ett rättspraxis har nu kommit ifrån EU, skulle svenska domstolar avika skulle det genast tas upp till EU

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Sverige är skyldig att lyda EU direktiv. Operatörer kan sluta samla information redan idag utan att på något sett bli bestraffade för detta från svensk sida.

Men EU-direktivet säger inte att länder INTE får samla information?
Alltså är det fritt fram för Sverige att ha ett eget datalagringsdirektiv.

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

PiratPartiet, ja.
Tycker att det ligger helt rätt i tiden att de kommer in i Riksdagen.
De borde iofs gjort det redan förra valet...

Tragiskt hur mycket dessa frågor har minskat i popularitet.
Det är tveksamt om PP ens kommer behålla en enda plats i EU-parlamentet trots att dom har gjort så jävla mycket med dom få mandat dom har där.

Jag kommer absolut rösta PP i EU-valet.

Permalänk
Medlem

Bra av Bahnhof att sluta lagra uppgifter direkt, hoppas andra hänger på.

För övrigt hoppas jag att frågan om att ta bort datalagringen kommer upp i valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telia har inte raderat några loggar eller information om sina kunder ännu.
Fick svar av kundtjänsten att dom skulle återkomma med något officiellt uttalande, känner jag Telia rätt så lär det ta ett par veckor..

Så till alla som har Telia, ring dom, maila dom, chatta med dom och pusha på dom slöa satarna!

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Är väldigt less på att BBB inte håller vad de lovar.. De skriver själva i sin FAQ att de inte gillar dessa lagar, och att de värnar om vår integritet, men ändå så hakar de inte på Bahnhof. >.<

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

någon som vet något om bredbandsbolaget??, ringde dit och fråga men dom sa att det var information som inte ges ut till kunder.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Exakt därför jag valde Bahnhof. Hooray!

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

någon som vet något om bredbandsbolaget??, ringde dit och fråga men dom sa att det var information som inte ges ut till kunder.

Bara där hade jag bytt om jag hade kunnat, tbh.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har gjort ett inlägg om detta på www.fairshopping.se med frågan till Telia övriga leverantörer kan jag ej klaga på där då FS tyvärr har vägrat att släppa igenom klagomål som ej gäller en enskild kund OM jag inte är kund i det aktuella företaget dvs trots att det klagomålet gällt ALLA företagets kunder (som i detta fallet).
Så till alla ni som ej har Telia (heller bahnhof) som isp gör ett inlägg på fairshopping med frågan till just eran isp (sen skadar det ju aldrig att det blir flera som gör detta så även Telia kunder kan ju göra detta).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Men EU-direktivet säger inte att länder INTE får samla information?
Alltså är det fritt fram för Sverige att ha ett eget datalagringsdirektiv.

Eller?

Så skulle inte jag tolka domstolsbeslutet. Det säger att informationslagring av EU medborgare bryter mot dessas rätt till integritet.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sputte:

Härligt! EU gör någon nytta äntligen

Håller med, men vi bör fort. lämna EU illa kvickt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Håller med, men vi bör fort. lämna EU illa kvickt!

Vi borde aldrig ha gått med i EU från början. Nu blir det troligtvis omöjligt att komma upp ur det träsket. Makt som man en gång har lämnat över till politiker får man aldrig tilllbaka.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Jippie, det här måste firas med en kasse mörk Ale!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av RythmDivine:

Kan man förvänta sig en ursäkt från samtliga riksdagspartier för deras olagliga intrång i vårt privatliv? Nä, dessa karriärpolitiker har inte vett att be om ursäkt för deras uppenbart kriminella handling, de kommer att sälja det hela som "Utmärkt vägvisare framåt, förresten var vi emot det hela från första början men vi tvingades att rösta så här!!!!!"

Även de partier som i opposition röstade emot skiten och återremiterade det så länge de kunde för att fördröja beslutet? Varför ska de be om ursäkt? För att de inte har fått röster nog?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RythmDivine:

Kan man förvänta sig en ursäkt från samtliga riksdagspartier för deras olagliga intrång i vårt privatliv? Nä, dessa karriärpolitiker har inte vett att be om ursäkt för deras uppenbart kriminella handling, de kommer att sälja det hela som "Utmärkt vägvisare framåt, förresten var vi emot det hela från första början men vi tvingades att rösta så här!!!!!"

Jag tycker du ska ta och faktiskt lyssna på vad politikerna säger i den här frågan istället för att okunnigt spekulera.