Permalänk
Medlem

PHP IDE - Vad använder ni?

Jag är på jakt efter en IDE till min mac. Hittills har jag främst använt Sublime Text, det fungerar oftast riktigt bra men kan vara lite funktionsfattigt. Visst det går ladda ner en massa plugins men dessa är av varierande kvalité. Jag skulle gärna vilja köpa något som verkligen fungerar out of the box, har alla funktioner man kan tänkas behöva.

Vad använder ni er utav? Vad rekommenderas?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Netbeans. Helt underbart bra med live- projekt över webben mm.
https://netbeans.org/downloads/

EDIT: Missade att det var till MAC.. vet ej om dom har stöd för MAC.

EDIT: jo, det har dom
https://netbeans.org/kb/articles/mac.html

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att använda Sublime Text med SFTP, Emmet osv.
Annars finns det PHPStorm
Detta verkar också intressant Cloud9 IDE

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk

netbeans med php funkar riktigt bra, sajt-hantering osv funkar tämligen smidigt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Espresso http://macrabbit.com/espresso/, fungerar bra till PHP, HTML, CSS och JavaScript. Har de mesta funktioner, det enda jag saknar är att den inte hanterar egendefinierade variabler och funktioner med autofyll/korrektur som t.ex. Eclipse gör med Java. Så den låter dig kalla på funktioner och variabler som inte finns, lite jobbigt ibland kan jag tycka.

Permalänk

Jag använder PHPStorm. Löjligt kraftfullt program som går att styra helt ifrån tangentbordet. Saknar en del möjligheter för textredigering, föredrar vim. Det är möjligt att det finns möjlighet att använda Vim kommandon i PHPStorm men programmet är gigantiskt. Finns fler inställningar än du någonsin kan önska. Det tog för mig ett bra tag att komma in i programmet för att verkligen kunna utnyttja alla funktioner men det har varit värt all möda.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Tack, ska kika på alla

Permalänk
Medlem

PHPStorm all the way.

Permalänk
Medlem

PhpStorm, bland annat för överlägsen autocomplete och bra integration av phpunit.

Visa signatur

"Memory is like an orgasm. It's a lot better if you don't have to fake it." - Seymore Cray

Permalänk
Medlem

Jag har testat PHPStorm på min MacBook Pro 13 Retina Sent 2013 och är oerhört missnöjd med programmet. Prestandan är verkligen usel. Det laggar även när jag skriver kod vilket för mig förstör koncentrationen. Jag misstänker att detta beror på jetBrains val att koda programmet i java. En hel del prestanda som går förlorad där.

Finns det någon IDE till mac som inte är java-baserad?

Tack.

Permalänk
Inaktiv

Sublime Text 2 använder jag för all utveckling.

Permalänk
Medlem

Coda kanske? Är visserligen 7-dagar trialware, men men.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xclusiv8:

Jag har testat PHPStorm på min MacBook Pro 13 Retina Sent 2013 och är oerhört missnöjd med programmet. Prestandan är verkligen usel. Det laggar även när jag skriver kod vilket för mig förstör koncentrationen. Jag misstänker att detta beror på jetBrains val att koda programmet i java. En hel del prestanda som går förlorad där.

Finns det någon IDE till mac som inte är java-baserad?

Tack.

Om prestandan är dålig beror det på att det har kodat det dåligt, inte på Java. Java duger utmärkt till högprestandapplikationer såsom databaser, snabba realtidssytem på robotar eller exempelvis minecraft.

Det kan inte bero på att det tar lite tid för PHPStorm att indexera alla metoder, funktioner och annat i din kod? I så fall kanske det blir bättre efter några minuter? En snabb googling pekar också på att om PHPStorm fungerar dåligt på MAC kan det beror på att senaste Java inte är installerat på maskinen? Kan editorn vara intressant om det slutar lagga kan du läsa om java-fix och prestanda-fix!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Om prestandan är dålig beror det på att det har kodat det dåligt, inte på Java. Java duger utmärkt till högprestandapplikationer såsom databaser, snabba realtidssytem på robotar eller exempelvis minecraft.

Det kan inte bero på att det tar lite tid för PHPStorm att indexera alla metoder, funktioner och annat i din kod? I så fall kanske det blir bättre efter några minuter? En snabb googling pekar också på att om PHPStorm fungerar dåligt på MAC kan det beror på att senaste Java inte är installerat på maskinen? Kan editorn vara intressant om det slutar lagga kan du läsa om java-fix och prestanda-fix!

Tack för ditt svar,
Jag uppdaterade java till senaste jdkn. Det hjälpte lite men programmet är fortfarande obrukbart enligt mig. Radbryten i stora dokument kan ta upp till 2-3 sekunder. Vet inte riktigt vad mer jag kan göra. Kanske får ta och testa Coda2. Vad jag förstår så är inte coda en IDE utan mer någon slags avancerad editor, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Vad anser du vara skillnaden mellan en ide och en editor
Coda2 är helt klart en av de bästa att koda PHP i för mac.
Dietcoda för ipad är helt okej med, men är segt att programmera i.

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit redan så Netbeans eller PHPStorm.

Permalänk

Ni som använder både Netbeans och PHPStorm, vad har de för för- och nackdelar?

Permalänk
Medlem

Jag testade nyss på företagets Macbook Air och fungerar utan problem. En av våra utvecklare använder också Macbook och använder PHPStorm utan problem så ja du. Skit bakom spakarna på den punkten.

Flyter dock på bättre på Windows kan jag medge.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av granskog1:

Ni som använder både Netbeans och PHPStorm, vad har de för för- och nackdelar?

NetBeans är gratis, PHPStorm är kommersiellt. Extrapolera

Personligen använder jag NetBeans. Det känns som en bra startpunkt att först prova det som är fritt tillgängligt för att sedan testa något annat om man inte är nöjd.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet