Permalänk

4670k med H80i, 65 grader stock normalt?

Hej! Har en h80i och en i5-4670k som jag har tänkt överklocka till ca 4.4-4.6GHz, När jag kör Prime95 med stock clocks så har jag en temperatur på ca 60-65 grader är det normal? I idle har jag ca 30 grader. P.S Efter jag körde BF3 och sedan stängde ner det stannade temperaturerna på 40 grader, borde det inte gå ner till 30 grader igen?

Tydligare rubrik §3.1
Permalänk
Medlem

60-65 grader är absolut ingen fara! Särskilt om den är överklockad. Hur länge väntar du? Är det vatten i systemet har det en viss tröghet i systemet och det kan ta ett tag innan den sjunker tillbaka till den vanliga

Permalänk
Skrivet av Lukas0120:

Hej! Har en h80i och en i5-4670k som jag har tänkt överklocka till ca 4.4-4.6GHz, När jag kör Prime95 med stock clocks så har jag en temperatur på ca 60-65 grader är det normal? I idle har jag ca 30 grader. P.S Efter jag körde BF3 och sedan stängde ner det stannade temperaturerna på 40 grader, borde det inte gå ner till 30 grader igen?

hur har du kollat Temp ? HWinfo ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

hur har du kollat Temp ? HWinfo ?

Hwmonitor

Skrivet av cheben:

60-65 grader är absolut ingen fara! Särskilt om den är överklockad. Hur länge väntar du? Är det vatten i systemet har det en viss tröghet i systemet och det kan ta ett tag innan den sjunker tillbaka till den vanliga

Den är inte överklockad ännu

Permalänk
Moderator
Forumledare

*rubrik redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då blir forumet överskådligare och trevligare att använda, samtidigt som ens chanser att få bra svar ökar. Den här gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom ihåg det när du skapar andra trådar i framtiden.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Hej! Har en h80i och en i5-4670k som jag har tänkt överklocka till ca 4.4-4.6GHz, När jag kör Prime95 med stock clocks så har jag en temperatur på ca 60-65 grader är det normal? I idle har jag ca 30 grader. P.S Efter jag körde BF3 och sedan stängde ner det stannade temperaturerna på 40 grader, borde det inte gå ner till 30 grader igen?

Kan vara så att luften i chassiet har varmt upp under en längre körning av BF, då det även belastar mycket annat i datorn.
Har du inte någon jätte bra ventilation av varm luft ur chassiet kan det ta lite tid att få ner temperaturen som den brukar ligga vid i idle.

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Kan vara så att luften i chassiet har varmt upp under en längre körning av BF, då det även belastar mycket annat i datorn.
Har du inte någon jätte bra ventilation av varm luft ur chassiet kan det ta lite tid att få ner temperaturen som den brukar ligga vid i idle.

Okej men hur är 65 grader med stock klock och h80i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Okej men hur är 65 grader med stock klock och h80i?

Beror egentligen på hur hög spänning du har.
Vissa processorer kan klocka 200-300Mhz utan att man ens behöver röra spänningen medans jag behövde 1.37Vcore för att klara 4.7Ghz med en H100i samt 1.39Vcore för att få ut 4.8Ghz

Så, vad ligger din Vcore på?

Edit; Jag hade en 4770K

Permalänk
Skrivet av Lukas0120:

Okej men hur är 65 grader med stock klock och h80i?

och det är väl normalt ? bara för att det är vattenkylning så är det inget magiskt med kylningen.
du får bort värmen innifrån chassit men vattnet ska ju kylas av också.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Beror egentligen på hur hög spänning du har.
Vissa processorer kan klocka 200-300Mhz utan att man ens behöver röra spänningen medans jag behövde 1.37Vcore för att klara 4.7Ghz med en H100i samt 1.39Vcore för att få ut 4.8Ghz

Så, vad ligger din Vcore på?

Antar att den ligger på stock, har inte ändrat något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Antar att den ligger på stock, har inte ändrat något alls.

Missförstod dig, såg nu att du ska klocka. Då är det en helt annan femma Men 60-65C är inget att oroa sig för

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Missförstod dig, såg nu att du ska klocka. Då är det en helt annan femma Men 60-65C är inget att oroa sig för

Perfekt. Ska blrja experimentera imorgon då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Antar att den ligger på stock, har inte ändrat något alls.

Jag är inte säker på hur det fungerar med stock, men AVX(heter det så? jag kommer inte ihåg) trycker till extra. Så även ifall du kör stock, så trycker den automatiskt till extra ström(som kanske passar bättre för en OC på 4.2Ghz, bara ett exempel).

Har du kollat vad för vcore du har när du kör Prime?

Min 4770k ligger på ca 75C med 4,4 och 1.24vcore.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lukas0120:

Perfekt. Ska blrja experimentera imorgon då!

Min i5 4670k ligger på 4,4ghz med en vcore på 1,225 med en max temp på 72grader med en antec 1220 kylare med stock fläktar

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Ska testa att dra upp den till 4.4ghz och 1.25vcore imorgon och sedan justera efteråt om det behövs. Tack för hjälpen! P.S Hur länge ska man köra stresstester i t.ex prime95? Har hört om 6-12 timmar men låter väldigt mycket. En annan snackade om 10-20 runs, tror det var i intlburner eller något

Permalänk
Medlem

Ja detta är helt normalt temp för stock. Och tempen går inte ner igen så himla fort efter du har spelat. Det är inget att oroa sig. Byt ut fläktarna säger jag bara. Du vinner ett par grader om du ens bryr dig om det.

Varje gång jag ska spela bf4 så skruvar jag på fläktarna till max i god tid och detta gör att jag når aldrig över ca55 på 4770k då på 4.4ghz. Och låter de vara en stund till tills värmen har försvunnit. Men det är något BARA JAG GÖR för min h80i är monterat på taket av chassi och kan känna ordentligt vilken värme hawsell sprutar. Onödigt men jag gillar göra så.

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Ska testa att dra upp den till 4.4ghz och 1.25vcore imorgon och sedan justera efteråt om det behövs. Tack för hjälpen! P.S Hur länge ska man köra stresstester i t.ex prime95? Har hört om 6-12 timmar men låter väldigt mycket. En annan snackade om 10-20 runs, tror det var i intlburner eller något

Kolla med cpu-z vilken volt din cpu ligger på nu när du kör stock och kör prime95 bara för att se volten, så när du ska börja klocka så kan du starta på den volten och öka klocken tills det inte vill högre så vet du att den inte blir för varm till att börja med så kan du fortsätta därifrån
Min 4770k låg på 1.2volt stock och på den volten kom jag till 4,4Ghz stabilt innan jag var tvungen att börja öka volten för att få ut mer.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av dj_evil:

Ja detta är helt normalt temp för stock. Och tempen går inte ner igen så himla fort efter du har spelat. Det är inget att oroa sig. Byt ut fläktarna säger jag bara. Du vinner ett par grader om du ens bryr dig om det.

Varje gång jag ska spela bf4 så skruvar jag på fläktarna till max i god tid och detta gör att jag når aldrig över ca55 på 4770k då på 4.4ghz. Och låter de vara en stund till tills värmen har försvunnit. Men det är något BARA JAG GÖR för min h80i är monterat på taket av chassi och kan känna ordentligt vilken värme hawsell sprutar. Onödigt men jag gillar göra så.

Har redan bytt båda fläktarna till noctua n f12, låter jäkla mycket så har de helst inte på max

Permalänk

min 4770k toppar 60 grader med oc till 4,2 på stockspänning 1,15V, på 4,5 och 1,25 så stiger temps med ungefär 10 grader

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Jag har ~55-60 grader i load på min 4670k med Noctua u12s med low rpm adapter, stock alltså. Kör jag med autoöverklock på 4,5 så sticker tempen upp till 75-80 grader.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Min fina lilla 4670 ligger på ca 90-99 i load med orginal-kylaren. Den kommer inte implodera och riva hela huset, är rätt så säker (faktiskt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Min fina lilla 4670 ligger på ca 90-99 i load med orginal-kylaren. Den kommer inte implodera och riva hela huset, är rätt så säker (faktiskt).

ja men den mår ju inte speciellt bra ilängden på dom graderna.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Så jag prövade en överklock idag... ställde in 4.4ghz och volt på 1.25 (Följde tips från en guide) Allt verkade gå bra men när jag sedan startade prime95 Gick temperaturena upp i taket.

Skulle behöva stor hjälp med detta! har en 4670k med h80i och noctua n f12 fläktar på

EDIT: Ändrade till 4.2ghz och 1.1 volt och det verkar gå mycket bättre, Tempsen ligger på ca 75-80 grader. Hur länge ska man köra Prime95? Och efter det är stabilt ska jag endast sänka volten eller hur ska jag göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lukas0120:

Så jag prövade en överklock idag... ställde in 4.4ghz och volt på 1.25 (Följde tips från en guide) Allt verkade gå bra men när jag sedan startade prime95 Gick temperaturena upp i taket. http://i.imgur.com/icLQXl6.jpg
Skulle behöva stor hjälp med detta! har en 4670k med h80i och noctua n f12 fläktar på

EDIT: Ändrade till 4.2ghz och 1.1 volt och det verkar gå mycket bättre, Tempsen ligger på ca 75-80 grader. Hur länge ska man köra Prime95? Och efter det är stabilt ska jag endast sänka volten eller hur ska jag göra?

Jag tycker ändå det är mycket känns som att du inte fått ett bra ex som sagt jag kör min i 4,4ghz och 1,225 och får max temp 71grader på högsta kärnan. kylaren jag kör med är Antec 1220 med medföljande fläktar

Min klockade dator MSI z78i (itx)

Ni som nu anser att IBT inte är det bästa programmet låt detta stå för er men har kört detta och aldrig fått en BSODS på dom datorer jag kört med och dom har spelats på en hel del.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.