Varför tearing med R9 290 och GTX780 men inte GTX570 SLI?

Permalänk
Medlem

Varför tearing med R9 290 och GTX780 men inte GTX570 SLI?

Har aldrig haft några med detta så länge jag kört med mina gamla GTX 570 i SLI.
Bestämde mig för att köpa ett nytt grafikkort nyligen, i form av ett Radeon R9 290. Dock upplever jag ständig tearing i spel, i olika omfattning, beroende på speltitel.
Jag testade idag med kompisens GTX 780. Kanske upplevde lite förbättring, men tearing fanns i ganska stor utsträckning i alla spel som testades.

Spelen kördes i native upplösning, 1920x1080, med det mesta på max. Testade även att ibland sänka detaljer, och stänga av vissa funktioner utan större framgång.
Fifa 14
Call of Duty Ghost Recon
Battlefield 4
Grid2
GTA4
3dMark Fire Strike

Skärmar: Dell P2310H (60hz), Panasonic ST50 plasma tv (60hz)

Någon som förstår sig på detta fenomen? Har för övrigt avinstallerat grafikkorten med Display Uninstaller från Guru3D mellan varje installation.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bas Rutten:

Har aldrig haft några med detta så länge jag kört med mina gamla GTX 570 i SLI.
Bestämde mig för att köpa ett nytt grafikkort nyligen, i form av ett Radeon R9 290. Dock upplever jag ständig tearing i spel, i olika omfattning, beroende på speltitel.
Jag testade idag med kompisens GTX 780. Kanske upplevde lite förbättring, men tearing fanns i ganska stor utsträckning i alla spel som testades.

Spelen kördes i native upplösning, 1920x1080, med det mesta på max. Testade även att ibland sänka detaljer, och stänga av vissa funktioner utan större framgång.
Fifa 14
Call of Duty Ghost Recon
Battlefield 4
Grid2
GTA4
3dMark Fire Strike

Skärmar: Dell P2310H (60hz), Panasonic ST50 plasma tv (60hz)

Någon som förstår sig på detta fenomen? Har för övrigt avinstallerat grafikkorten med Display Uninstaller från Guru3D mellan varje installation.

Har ju med att du med största sannolikhet kliver över skärmens uppdateringsfrekvens, kört med Vsync?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har ju med att du med största sannolikhet kliver över skärmens uppdateringsfrekvens, kört med Vsync?

Ja justeja, glömde skriva det men visst, med Vsync hjälper det ju. Dock skapar ju detta även en del problem ibland.

Så du menar att om man har högre FPS än HZ, tex. 100 fps på en 60hz skärm, så får jag tearing?
Rimligtvis borde jag ju gjort det med mina 2x570 GTX också ibland, men mig veterligen har jag aldrig stött på tearing där. Fifa 14 är ju tex. ett spel där man borde ha höga fps även med GTX 570, eller med ännu äldre spel tex.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bas Rutten:

Ja justeja, glömde skriva det men visst, med Vsync hjälper det ju. Dock skapar ju detta även en del problem ibland.

Så du menar att om man har högre FPS än HZ, tex. 100 fps på en 60hz skärm, så får jag tearing?
Rimligtvis borde jag ju gjort det med mina 2x570 GTX också ibland, men mig veterligen har jag aldrig stött på tearing där. Fifa 14 är ju tex. ett spel där man borde ha höga fps även med GTX 570, eller med ännu äldre spel tex.

Ja, kliver du över Uppdateringsfrekvensen så får du Tearing, använd Adaptive V-sync eller lås FPS manuellt via Configfilerna för varje individuellt spel.

Har extremt svårt att tänka mig att FIFA14 är SLI konfigurerat till någon längd, dvs du använder troligen endast ett grafikkort i någon utsträckning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, kliver du över Uppdateringsfrekvensen så får du Tearing, använd Adaptive V-sync eller lås FPS manuellt via Configfilerna för varje individuellt spel.

Har extremt svårt att tänka mig att FIFA14 är SLI konfigurerat till någon längd, dvs du använder troligen endast ett grafikkort i någon utsträckning.

Okej! Dvs till 60fps då, i mitt fall?

Edit: kom på att i tex GTA 4 kommer man sällan upp å över 60 fps, och där jag jag ständig tearing utan V-sync. Med V-sync försvinner tearing, men får då lägre fps å stuttering framför allt.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Noob fråga men vad är tearing? Har försökt söka på Youtube och Google men jag kan inte se problemet? ?

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dj_evil:

Noob fråga men vad är tearing? Har försökt söka på Youtube och Google men jag kan inte se problemet? ?

Det ser ut som om bilden klippts itu i horisontalled och en halva förskjutits.
http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tack Ratatosk, har aldrig sett det här förut eller aldrig tänkt på det.

Visa signatur

Lev livet