Håller Seagate hårddiskar högre kvalité än WD?

Permalänk

Håller Seagate hårddiskar högre kvalité än WD?

tjenare! ville bara dela av mig med min upplevelse av western digitals hårddiskar. Okej köpte en WD caviar blue 500 gb nångång förra året runt juli typ. Var väldigt nöjd med hårddisken och den var snabb och rätt tyst men inte supertyst!. körde den tillsammans med min Seagate nånting 250 gb från 2009 en gammal trotjänare seagaten har suttit i en dator som föll rakt ner i golvet från min säng men den funkar bra som fan!!. SÅ varför gick min jävla Western digital sönder idag?!?!?! den varvar upp och tickar typ som en klocka sen slutar det och sen hänger datorn på boot logo

Skriv gärna om ni har haft lika upplevelser med olika hårddiskar!!

Ändrad trådtitel
Permalänk
Medlem

Du har väl haft otur? Kan hända med alla diskar.
Min WD funkar fortfarande efter runt 3 år eller något, och WD är väl det företag som har bäst RMA-statistik för hårddiskar?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Precis som ovanstående, WD är det företag som har minst trasiga hårddiskar. Seagate däremot är duktiga på att gå sönder oftast.
Handlar väl mest om tur och träff. Haft massvis diskar, de som gått sönder är Seagate diskar vilket jag aldrig mer köper.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Entusiast
Permalänk

Okej men vad tror ni om garantin? den är väl typ 2-3 år fast jag har inte kvar några papper från köpet från inet. Ordern finns ju kvar på mitt inet-konto men det fungerar väl inte om man inte har papperna kvar?

Permalänk
Medlem

Otur kan alla ha, köpt tio WD diskar sedan 2004 och ingen har gått sönder. Den enda seagate disken jag äger till följd av att dustin skickade fel disk tickade lika mycket när den var ny som en WD som körts 24/7 sedan 2009.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Själv har jag haft bättre erfarenhet med wd's diskar, har en wd-disk som gått i en laptop från typ 2007 som än idag fungerar alldeles utmärkt utan några som helst sektorfel eller andra problem. Har även en seagate barracuda från mitten av 2012 som har sektorfel som inte går att reparera, som klickade och väsnades när den användes som sekundär hårddisk tills jag uppdaterade firmware, deras diagnostikprogram för dos fungerar inte med hårddiskar i ahci, problem efter problem, aldrig mer Seagate.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Blue/Green är väl den "billigare" serien utan 5 års garanti osv. Så blir nog svårt.
Du kan ju testa claima garanti direkt från WD. Kan gå om du är beredd på lite engelska.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Men hårddisken är ju inte ens ett år så det finns ju garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexbander:

Men hårddisken är ju inte ens ett år så det finns ju garanti?

Nyss sa du "den är väl typ 2-3 år"?
Hur ska du ha det?
Inet lämnar i allafall ett år minst.
Så testa där först i såfall.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

menade ju att jag trodde garantin var 2-3 år men är det värt att ens försöka när man inte har kvar papprerna från köpet? hur ska dom veta att den är köpt av dom`?

Permalänk
Medlem

Det vet dom.
Du får väl leta gamla mail annars?
Eventuellt finns kvitto när du loggar in på deras hemsida.

Är dom seriösa har dom även serienumret på disken du köpt i sitt system och kan se ordern.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Okej tack för hjälpen, läste nyss på internet att wd hårddiskar som varvar upp och klickar för att sedan varva ner igen kan ha med nätagget att göra. Mitt nätagg är bara 2 månader men såg i bios att det stod att 5 volt var 4.80 volt å 12 bolt 11.95.... är det lågt??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexbander:

Okej tack för hjälpen, läste nyss på internet att wd hårddiskar som varvar upp och klickar för att sedan varva ner igen kan ha med nätagget att göra. Mitt nätagg är bara 2 månader men såg i bios att det stod att 5 volt var 4.80 volt å 12 bolt 11.95.... är det lågt??

Kolla ATX standarden.
http://en.wikipedia.org/wiki/ATX

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Okej ser ut som jag är inom gränserna. men får ta och testa med en multimeter senare. bios kan visa lite fel va?

Permalänk
Inaktiv

Skulle aldrig få för mig att använda seagate i seriösa sammanhang. Jag har några seagate diskar i min hemmaserver, och de går i sönder på löpande band. Till seriösa grejer kör jag bara med Western Digital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Min WD funkar fortfarande efter runt 3 år eller något, och WD är väl det företag som har bäst RMA-statistik för hårddiskar?

Det varierar rätt mycket, oftast är det väldigt jämnt men titt som tätt kommer det en problemgeneration, Seagate hade väl en nyligen?
- Samsung 1.5%
- Seagate 1.8%
- Western 2.0%
- Hitachi 3.0%
För att ta ett exempel härifrån: http://www.behardware.com/articles/843-6/components-returns-r...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Alexbander:

Okej men vad tror ni om garantin? den är väl typ 2-3 år fast jag har inte kvar några papper från köpet från inet. Ordern finns ju kvar på mitt inet-konto men det fungerar väl inte om man inte har papperna kvar?

För det första, årets sämsta trådtitel. För det andra, Inet ser i systemet att det köpts hos dem, det är inga problem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Okej tack alla och jag insåg att trådnamnet sög lol ska testa hårddisken i en kompis dator o om den inte funkar då blire å kontakta inet!.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en bra rubrik ger bättre svar och ett trevligare forum. Det går bra att ändra rubriken i efterhand.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

har aldrig haft en hårddiskraseri av något märke, men vad jag dock vet är att seagate gillar verkligen att gå varma. seagate jämfört med WD så ligger seagate nästan 10 grader varmare.
kör just nu på endast WD. har 10st diskar, och än sålänge är alla igång.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Du kan registrera din WD disk på deras sida och få den utbytt därifrån utan kvitto etc.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 4everapple1:

Du kan registrera din WD disk på deras sida och få den utbytt därifrån utan kvitto etc.

Ja men frakten är dyr runt 250kr får man betala.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Ja men frakten är dyr runt 250kr får man betala.

Jag har skickat en och annan disk till WD, visst frakten kostar en del, jag har aldirg betalat mer än 110 kr dock.
Dock så har du den nya disken ganska snabbt, typ 2 dagar efter de mottagit din trasiga disk.

Permalänk
Medlem

Den enda disken som gått sönder för mig någonsin (+10 år) är en wd. Dock tappade jag denna i golvet, så det var mitt eget fel. Kör idag 4 wd, ser ingen anledning till att köra ngt annat, de funkar klockrent.

Permalänk
Medlem

Jag kör en salig blandning på diskar och har idag ca 12 diskar igång i olika formationer (2-4 tb). Min erfarenhet är att det snarare är vissa serier som har enklare att ge upp än andra, snarare än något specifikt märke är bättre eller sämre. För mig är det för stunden oavgjort mellan WD och Seagate i antalet trasiga diskar (1-1).

Just nu håller jag dock på och skannar igenom ytterligare en av mina WD-red då den är inblandad i ett problem att föra över filer till (observera dock att det lika gärna kan vara någon annan del i systemet som inte gör som jag vill)

Permalänk
Medlem

Enligt en undersökning från en serverhall nyligen är bästa diskarna:
Hitachi

Mellanklass:
WD

Sämst: Seagate

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dannesthlm:

Enligt en undersökning från en serverhall nyligen är bästa diskarna:
Hitachi

Mellanklass:
WD

Sämst: Seagate

Skulle vara trevligt att få ta del av undersökningen. Kan du länka till den?

För min del ligger Hitachi absolut sämst till, då de har havererat ofta, tidigt och rejält alldeles för tätt inpå varandra.
Som jag skrev i inlägget jag länkade till tidigare i den här tråden är Western Digitals diskar de enda som inte havererat för mig, ännu.
Inte en enda. Och ändå har jag WD-diskar som har över 50 000 timmars drifttid bakom sig.

Men som sagt har det mer med batchar, modeller och prisklasser att göra snarare än en specifika tillverkare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fairyland:

Jag har skickat en och annan disk till WD, visst frakten kostar en del, jag har aldirg betalat mer än 110 kr dock.
Dock så har du den nya disken ganska snabbt, typ 2 dagar efter de mottagit din trasiga disk.

Nu tog jag förvisso rekommenderat men ändå. Och 2 dagar då måste du ha kört deras advanced replacement. Disken jag fick tillbaka en WD20EARS har den inte den grön/vita emblemet utan det är svart/vitt och står recertified.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Skulle vara trevligt att få ta del av undersökningen. Kan du länka till den?

För min del ligger Hitachi absolut sämst till, då de har havererat ofta, tidigt och rejält alldeles för tätt inpå varandra.
Som jag skrev i inlägget jag länkade till tidigare i den här tråden är Western Digitals diskar de enda som inte havererat för mig, ännu.
Inte en enda. Och ändå har jag WD-diskar som har över 50 000 timmars drifttid bakom sig.

Men som sagt har det mer med batchar, modeller och prisklasser att göra snarare än en specifika tillverkare.

http://blog.backblaze.com/2014/01/21/what-hard-drive-should-i...