Permalänk
Medlem

Remote Desktop genom one.com

Hej

Jag har flera adresser som hanteras genom one.com. Jag undrar om jag nu kan använda en av dem för att använda som adress för RDP. Givetvis kan jag bara länka vidare till mitt IP manuellt men jag skulle vilja skriva in DNS uppgifter i min router så jag inte behöver fundera på vilket IP jag då detta är dynamiskt genom Telia fiber.

Jag har under många år använt DynDNS.org för att ordna ovan men då de kommer sluta med gratis domäner om 30 dagar och jag redan har ett domännamn som jag inte använder aktivt hade jag hoppats att jag kunde använda det.

Var i kontakt med one.com och deras chattsupport och enligt dem gick det inte att ordna men jag har inte mycket till övers för deras support då de som jobbar verkligen inte kunniga (har bråkat timtal med dem tidigare tyvärr).

Så jag undrar om det finns någon här som ev. vet hur jag skulle gå till väga. Bortsett det uppenbara att jag bara använder någon annan tjänst. Men att använda min vore en mycket snyggare lösning.

Permalänk
Medlem

Det borde funka, kruxet är dock att du manuellt måste uppdatera IP-adressen om/när(!) den förändras. Annars brukar många routrar ha inbyggd dyndns-funktion - både min Asus och min D-link har det.

Skrivet av Svantesson666:

Hej

Jag har flera adresser som hanteras genom one.com. Jag undrar om jag nu kan använda en av dem för att använda som adress för RDP. Givetvis kan jag bara länka vidare till mitt IP manuellt men jag skulle vilja skriva in DNS uppgifter i min router så jag inte behöver fundera på vilket IP jag då detta är dynamiskt genom Telia fiber.

Jag har under många år använt DynDNS.org för att ordna ovan men då de kommer sluta med gratis domäner om 30 dagar och jag redan har ett domännamn som jag inte använder aktivt hade jag hoppats att jag kunde använda det.

Var i kontakt med one.com och deras chattsupport och enligt dem gick det inte att ordna men jag har inte mycket till övers för deras support då de som jobbar verkligen inte kunniga (har bråkat timtal med dem tidigare tyvärr).

Så jag undrar om det finns någon här som ev. vet hur jag skulle gå till väga. Bortsett det uppenbara att jag bara använder någon annan tjänst. Men att använda min vore en mycket snyggare lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av michap:

Det borde funka, kruxet är dock att du manuellt måste uppdatera IP-adressen om/när(!) den förändras. Annars brukar många routrar ha inbyggd dyndns-funktion - både min Asus och min D-link har det.

Jo fast just det var ju ett av kraven att jag inte skulle behöva fundera över mitt IP. Och ja min DD-WRT stödjer massa DDNS-tjänster men jag var intresserad över om det finns något sätt jag kan lösa det genom den adress jag redan har genom one.com

Permalänk
Medlem

Ah. Men om du skaffar en annan gratis dyndns-service, och sedan pekar One mot den, som då i sin tur pekar mot din nya gratis-dns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av michap:

Ah. Men om du skaffar en annan gratis dyndns-service, och sedan pekar One mot den, som då i sin tur pekar mot din nya gratis-dns?

Ja det skulle eventuellt kunna fungera.

Permalänk
Medlem

Lite osnyggt, men vad gör man?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Hej

Jag har flera adresser som hanteras genom one.com. Jag undrar om jag nu kan använda en av dem för att använda som adress för RDP. Givetvis kan jag bara länka vidare till mitt IP manuellt men jag skulle vilja skriva in DNS uppgifter i min router så jag inte behöver fundera på vilket IP jag då detta är dynamiskt genom Telia fiber.

Jag har under många år använt DynDNS.org för att ordna ovan men då de kommer sluta med gratis domäner om 30 dagar och jag redan har ett domännamn som jag inte använder aktivt hade jag hoppats att jag kunde använda det.

Var i kontakt med one.com och deras chattsupport och enligt dem gick det inte att ordna men jag har inte mycket till övers för deras support då de som jobbar verkligen inte kunniga (har bråkat timtal med dem tidigare tyvärr).

Så jag undrar om det finns någon här som ev. vet hur jag skulle gå till väga. Bortsett det uppenbara att jag bara använder någon annan tjänst. Men att använda min vore en mycket snyggare lösning.

Hej!

Ja du kan använda din domän du har hos One.com för att peka mot din egna ip adress hemma, men du måste då manuellt gå in och uppdatera dns pekningen i One.com´s kontrollpanel när din ip adress ändras då One.com inte stödjer dynamik uppdatering.

Alternativet är då:
1. Skaffa någon annan gratis dns tjänst förutom Dyndns som sagt kommer sluta med sin fria tjänst.
alt
2. Skaffa en billig domän hos t.ex. Loopia och använd den för RDP pekningen, Loopia stödjer dynamisk uppdatering av dns records och har för tillfället .EU domäner för 19 kr (normalt 59-89 kr).

Vid dynamisk uppdatering av dns så lägger du in programvaran på din dator som sköter det hela, finns guider på Loopia´s hemsida om det.

Sen en liten varning, du bör inte ha RDP öppet direkt mot nätet då det kan vara/varit en säkerhetsrisk att ha det öppet direkt så du är medveten om det.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

man kan väl inte peka en annan domän huxflux på en annan domän tyvärr, dvs köra en one.com domän mot en "dyndns"domän, det går med alias för webtrafik, men inte för RemoteDesktop

kanske går om man gör en fuling dock, då man INTE ska använda port 3389 som är default, så kan du testa köra den på port80 och se om one.com´s Alias forward går igenom

har själv ett 10tal domäner på one, kan testa om du inte får ihop det

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimmyQ:

man kan väl inte peka en annan domän huxflux på en annan domän tyvärr, dvs köra en one.com domän mot en "dyndns"domän, det går med alias för webtrafik, men inte för RemoteDesktop

kanske går om man gör en fuling dock, då man INTE ska använda port 3389 som är default, så kan du testa köra den på port80 och se om one.com´s Alias forward går igenom

har själv ett 10tal domäner på one, kan testa om du inte får ihop det

Det går alldeles utmärkt att peka en domän till en annan, oavsett vilken tjänst du kör om man använder CNAME.

Dvs att ditt wildcard (t.ex. rdp.domän.se) hos One.com pekas med CNAME till rdp.domän2.se som ligger hos t.ex. Loopia och uppdateras dynamiskt med din ip adress.

Så att använda CNAME är inga problem i det fallet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Får se om det funkar. Har skapat ett konto hos No-IP.com och satt CNAME för rdp.i****k.se kopplat mot det.
Hoppas att detta ska fungera. Behöver bara vänta en stund för att one.com ska uppdatera sina tabeller.

Permalänk
Medlem

Hmm nu får jag att rdp.i****k.se pekar mot min andra domän men tyvärr verkar det inte funka för RDP då jag kör det över port 22. Detta pga att port 3389 är blockerad på jobbet men port 22 går igenom.
Så skriver jag in rdp.i****k.se:22 på min telefon så hittar den inte fram till min dator. Om jag däremot skriver in *******.no-ip.biz:22 så funkar det utmärkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Hmm nu får jag att rdp.i****k.se pekar mot min andra domän men tyvärr verkar det inte funka för RDP då jag kör det över port 22. Detta pga att port 3389 är blockerad på jobbet men port 22 går igenom.
Så skriver jag in rdp.i****k.se:22 på min telefon så hittar den inte fram till min dator. Om jag däremot skriver in *******.no-ip.biz:22 så funkar det utmärkt.

Det ska normalt sätt funka, om inte RDP gör något konstigt vid anslutningen.

Säker på att du gjort rätt i inställningarna?

Om du vill så kan du skicka över domänerna i PM så kan jag kolla på det om jag kan se något.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Ah perfekt. Det funkar nu, var bara tvungen att vänta lite längre. Skumt att det gick att pinga min adress innan det gick på port 22, i min värld låter det jävligt skumt men tydligen var det precis så... =/
Nu funkar det iaf. Tyvärr blir jag ju nu fortsatt tvungen att logga in på no-ip.com varje månad för att uppdatera min domän men det får det vara värt. Nu har jag iaf en kort och snygg adress! haha
Tack för hjälpen alla!