Aicon IT tog min telefon

Permalänk
Medlem

Aicon IT tog min telefon

Hej
Jag vet inte om det är tillåtet att skriva negativt om någon butik som har burit sig illa åt.

Men om det är så, så vill jag varna för firman och butiken
Aicon IT

Biskopsgatan 5
72211 Västerås

http://aicon-it.storedo.com/

Jag skickade in min Samsung s III för byte av glas, tyckte dom hade ett bra pris 499 kr, limmat.

Men jag har aldrig fått min telefon tillbaka. Det har gått flera månader nu !

Firman är polisanmäld och deras annons på Blocket är borttagen

Jag hoppas på att en rättegång skall lösa mitt problem.
Jag har anlitat advokat.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag vet inte om det är tillåtet att skriva negativt om någon butik som har burit sig illa åt.

Men om det är så, så vill jag varna för firman och butiken
Aicon IT

Biskopsgatan 5
72211 Västerås

http://aicon-it.storedo.com/

Jag skickade in min Samsung s III för byte av glas, tyckte dom hade ett bra pris 499 kr, limmat.

Men jag har aldrig fått min telefon tillbaka. Det har gått flera månader nu !

Firman är polisanmäld och deras annons på Blocket är borttagen

Jag hoppas på att en rättegång skall lösa mitt problem.
Jag har anlitat advokat.

Det är tråkigt, men
Jag skulle dock akta mig för att uttala mig offentligt innan officiellt domslut.
Kan påverka målet negativt ifall Aicon-it hittar inlägget.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag vet inte om det är tillåtet att skriva negativt om någon butik som har burit sig illa åt.

Men om det är så, så vill jag varna för firman och butiken
Aicon IT

Biskopsgatan 5
72211 Västerås

http://aicon-it.storedo.com/

Jag skickade in min Samsung s III för byte av glas, tyckte dom hade ett bra pris 499 kr, limmat.

Men jag har aldrig fått min telefon tillbaka. Det har gått flera månader nu !

Firman är polisanmäld och deras annons på Blocket är borttagen

Jag hoppas på att en rättegång skall lösa mitt problem.
Jag har anlitat advokat.

Du får nog ge lite mer info, har du varit i kontakt med dom efter att du lämnade in din telefon? Vad säger dom och vad ger dom för förklaring till detta, har eran konversation skett skriftligen eller via telefon? Fick du något kvitto vid inlämningen av telefonen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag vet inte om det är tillåtet att skriva negativt om någon butik som har burit sig illa åt.

Men om det är så, så vill jag varna för firman och butiken
Aicon IT

Biskopsgatan 5
72211 Västerås

http://aicon-it.storedo.com/

Jag skickade in min Samsung s III för byte av glas, tyckte dom hade ett bra pris 499 kr, limmat.

Men jag har aldrig fått min telefon tillbaka. Det har gått flera månader nu !

Firman är polisanmäld och deras annons på Blocket är borttagen

Jag hoppas på att en rättegång skall lösa mitt problem.
Jag har anlitat advokat.

Skrivet av OskarW90:

Det är tråkigt, men
Jag skulle dock akta mig för att uttala mig offentligt innan officiellt domslut.
Kan påverka målet negativt ifall Aicon-it hittar inlägget.

Oskar har rätt, att uttala dig negativt offentligt om fallet innan domslut kommer vara till din nackdel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Oskar har rätt, att uttala dig negativt offentligt om fallet innan domslut kommer vara till din nackdel.

Varför skulle det vara det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Man kan väl tänka sig att beroende på hur det går under en rättegång så kan det se illa ut om man förtalat företaget på nätet? Googlar man t.ex. på Aicon IT så kommer denna tråden upp först.
Skulle nog kunna tänka mig att om dom dömmer till Aicons fördel av någon anledning, t.ex. uppgifter som vi inte vet, så kan ts bli skadestånds-skyldig.
Dock vild chansning.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det var menat som en varning, så att inte fler blir av med sina telefoner

men om en moderator kunde ta bort tråden, vore kanske det bästa

Sedan så kan jag inte förstå varför alla skall citera mig.....

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Det går inte att förtala företag i Sverige. Som ni vet fick ju Ryanair ta tillbaka sina hot om att stämma svenska medier för deras rapportering, att komma med sånt slår bara tillbaka eftersom det inte är möjligt. Beter sig juridiska personer bedrägligt så får man också berätta om det utan hot om förtal. Är det ingen firma är det värre, men då måste du nog peka ut personen ändå.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det går inte att förtala företag i Sverige. Som ni vet fick ju Ryanair ta tillbaka sina hot om att stämma svenska medier för deras rapportering, att komma med sånt slår bara tillbaka eftersom det inte är möjligt. Beter sig juridiska personer bedrägligt så får man också berätta om det utan hot om förtal. Är det ingen firma är det värre, men då måste du nog peka ut personen ändå.

Läste runt lite, det är ju egentligen ganska sjukt på något sätt med tanke på hur internet ser ut i dagsläget, dock så verkar det jobbas på ett lag-förslag för att bearbeta detta. Sedan får det ju inte gå till överdrift att folk inte vågar skriva om dåliga erfarenheter utan att vara rädda för att få en bot.

Men, kolla t.ex. på företaget som TS skriver om, googlar man, så kommer denna tråden först, det måste ju påverka. Jättebra om det är ett bluff-företag, förödande om TS bara hade varit sur och inte har delgivit all fakta i problemet. (påpekar, säger inget om TS problem, utan som ett exempel för att belysa båda sidor).

Är det skillnad om den juridiska personen är en enskild firma, då är det ju indirekt mot en utmålad individ (långsökt, mest nyfiken om folk vet mer).

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Det var menat som en varning, så att inte fler blir av med sina telefoner

men om en moderator kunde ta bort tråden, vore kanske det bästa

Sedan så kan jag inte förstå varför alla skall citera mig.....

Med tanke på tråden du skapade 15/2 sent på kvällen så tycker jag det är väl magstarkt att hojta om att det har gått flera månader när det inte har passerat 2 månader och jag misstänker att du har medvetet utelämnat information om vad som verkligen har skett i det här fallet, när det gäller citeringen som dom flesta har gjort så är det ju så enkelt att vi alla som engagerar oss i detta verkligen vill förvissa oss om att du inte glömmer bort den här tråden.

Du har ju varit reggad sedan 2001 men har mindre än 700 inlägg vilket tyder på att du kanske inte är fullt så aktiv här på forumet och då vore det väl bra synd om du skulle missa våra svar till dig för att inte tala om frågorna som ställs till dig i detta ärende...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoski:

Varför skulle det vara det?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det INTE vara det?

Permalänk
Skrivet av hoski:

Varför skulle det vara det?

Skickades från m.sweclockers.com

har man en pågående rättsprocess eller något som kommer mot X så är det sämsta möjliga att lägga ut den infon officiellt. den anmälan som gjorts kan bli ogiltigförklarad och du har då inga möjligheter att börja ny stämning mot företaget om inga nya uppgifter tillkommer.

Skrivet av Hawk:

Sedan så kan jag inte förstå varför alla skall citera mig.....

"citera för svar" brukar förekomma rätt ofta.. anledningen är väl att du ska veta att någon svarat.
har du varit med sen 2001 och vet inte varför man använder "citera" ?

klippt från din förra tråd.

Citat:

Jag tror däremot inte att man MÅSTE ta loss LCD-displayen, utan det kan räcka med att ta ur moderkortet och kameran.

nja chassi, amo-led skärmen. sitter limmat mot varandra men att bara ta bort glaset är svårt, utan att repa skärmen. den firman du skickade in den till gör troligen så.. dom reparerar till halva kostnaden av normalt.. detta funkar inte! löner, Moms, Hyra, materialkostnader. funkar helt enkelt inte, jag skulle gå minus varje månad på detta om ja försökte..

hur skickade du in den ? fick du nåt kundnummer innan. har du varit i kontakt med företaget eller sände du bara över telefonen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

''Vi bjuder på Flappy Bird spelet när du kommer in till oss och handlar!''

Jaha...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Någon firma med namn Aicon IT och det orgnumret existerar inte i Sverige. Däremot verkar personen ha en enskild firma med annat namn som ligger passivt http://www.allabolag.se/890911IJMF/Shorsh_IT_service
Det ser ju dessvärre inte jätteljust ut...

Permalänk
Skrivet av n1nja:

Någon firma med namn Aicon IT och det orgnumret existerar inte i Sverige. Däremot verkar personen ha en enskild firma med annat namn som ligger passivt http://www.allabolag.se/890911IJMF/Shorsh_IT_service
Det ser ju dessvärre inte jätteljust ut...

namnet utåt Aicon IT behöver inte vara bolagsnamnet som är registrerat.

skulle ja ha ett företag "Gurras import export service" så täcker den allt + lite till sen kan ja ha en butik som säljer Kött. "köttgrottan" däremot ska det stå i det Gurras import.... att butiken heter köttgrottan.
fördelen ska väl vara att ska ja starta reparationsfirma så kan ja lägga till en notis i Gurras import... att ja har "telefongrottan" osv behöver inte skapa nytt bolag för olika butiker

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Är det skillnad om den juridiska personen är en enskild firma, då är det ju indirekt mot en utmålad individ (långsökt, mest nyfiken om folk vet mer).

En enskild firma är ingen juridisk person, det är en fysisk. En juridisk person är t.ex. ett aktiebolag, kommanditbolag eller handelsbolag.

Är det en juridisk person så får man självklart komma med kritik annars skulle yttrandefriheten och demokratin ramla bort fort. I andra länder kan fortfarande Ryanair stämma medier och uppgiftslämnare, problemet med förtalslagar blir då att man kan bli straffad för att säga sanningen. Medier i Sverige rapporterar för övrigt vad enskilda individer gör för skumt också. Om de missköter djur eller lurar folk spelar inte så stor roll där. Men man ska självklart inte hänga ut någon person för det.

Permalänk
Medlem

Någon som kollat med skatteverket om denna kille är registrerad längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Med tanke på tråden du skapade 15/2 sent på kvällen så tycker jag det är väl magstarkt att hojta om att det har gått flera månader när det inte har passerat 2 månader

Du har ju varit reggad sedan 2001 men har mindre än 700 inlägg vilket tyder på att du kanske inte är fullt så aktiv här på forumet och då vore det väl bra synd om du skulle missa våra svar till dig för att inte tala om frågorna som ställs till dig i detta ärende...

Hej
Jag tycker inte om din ton, du får det hela att låta som om det är mitt fel.

Jag kan förklara att jag skickade in telefonen i REK brev så det är det ända kvitto jag har
Jag har pratat med personen i telefon ett flertal gånger, jag har dessutom en del sms, som bevisar att han mottagit min telefon och lovat att skicka den tillbaka till mig med REK.
EDIT: Jag har även en bra hög med mejl

Han hade fri frakt, men jag erbjöd mig att betala 70 kr extra för att få telefonen tillbaka med REK.
Jag har vittne på att att personen har min telefon och har vid flera tillfällen lovat att skicka den tillbaka

Jag har inte haft något otal med personen, som lät mycket trovärdig när man pratade med honom.

citat:väl magstarkt att hojta om att det har gått flera månader när det inte har passerat 2 månader

Till puttefnask så kan jag bara säga att det har gått så lång tid att jag tappat begreppet om hur länge det var sedan jag skickade in telefonen.
Jag skrev kanske tre månader, men det kanske bara är två månader.
Hursomhelst så har det gått alldeles för lång tid, eftersom jag var lovad att få telefonen inom 3-5 arbetsdagar !

Jag har bett en moderator att ta bort hela tråden, men så har inte skett.

Denna tråden var inte menad som något hot mot någon fysisk person, det var bara ett konstaterande att det som hänt har hänt och som en varning så att inte fler skulle bli blåsta

Nu har jag köpt en ny telefon.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag tycker inte om din ton, du får det hela att låta som om det är mitt fel.

Jag kan förklara att jag skickade in telefonen i REK brev så det är det ända kvitto jag har
Jag har pratat med personen i telefon ett flertal gånger, jag har dessutom en del sms, som bevisar att han mottagit min telefon och lovat att skicka den tillbaka till mig med REK.
EDIT: Jag har även en bra hög med mejl

Han hade fri frakt, men jag erbjöd mig att betala 70 kr extra för att få telefonen tillbaka med REK.
Jag har vittne på att att personen har min telefon och har vid flera tillfällen lovat att skicka den tillbaka

Jag har inte haft något otal med personen, som lät mycket trovärdig när man pratade med honom.

citat:väl magstarkt att hojta om att det har gått flera månader när det inte har passerat 2 månader

Till puttefnask så kan jag bara säga att det har gått så lång tid att jag tappat begreppet om hur länge det var sedan jag skickade in telefonen.
Jag skrev kanske tre månader, men det kanske bara är två månader.
Hursomhelst så har det gått alldeles för lång tid, eftersom jag var lovad att få telefonen inom 3-5 arbetsdagar !

Jag har bett en moderator att ta bort hela tråden, men så har inte skett.

Denna tråden var inte menad som något hot mot någon fysisk person, det var bara ett konstaterande att det som hänt har hänt och som en varning så att inte fler skulle bli blåsta

Nu har jag köpt en ny telefon.

Dold text

Ville bara be om ursäkt ifall du tyckte mitt inlägg pekade ut dig. Jag skrev att du inte borde kommentera ett pågående rättsfall för din egna skull. Allt för många fall där fallet ogillas pga av det. Skriv gärna igen när du fått klart allt

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Sånt här ¨är ju alltid bäst att ha skriftligt allt, vem kan bevisa att ni annars har kommit överäns om att du ska skicka mobilen, han laga sen skicka tillbaka?
Nu vet inte jag vad ni har haft för mailkontakt, men man ska tänka sig för innan man skickar iväg något sisådär.

Ett REK räknas ju inte som kvitto, du kanske har sålt den o försöker luras? Vad vet polisen om det (om du nu inte har mail konversationer på det)

Men lycka till med ditt "Problem", hoppas det löser sig

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Det är tydligen vilda västern fortfarande !

Skrivet av Puttefnasket:

Med tanke på tråden du skapade 15/2 sent på kvällen så tycker jag det är väl magstarkt att hojta om att det har gått flera månader när det inte har passerat 2 månader och jag misstänker att du har medvetet utelämnat information om vad som verkligen har skett i det här fallet, när det gäller citeringen som dom flesta har gjort så är det ju så enkelt att vi alla som engagerar oss i detta verkligen vill förvissa oss om att du inte glömmer bort den här tråden.
_________________________________________________________________
Du har ju varit reggad sedan 2001 men har mindre än 700 inlägg vilket tyder på att du kanske inte är fullt så aktiv här på forumet och då vore det väl bra synd om du skulle missa våra svar till dig för att inte tala om frågorna som ställs till dig i detta ärende...

Hej
Jag hade minst 2000 inlägg tidigare ( början av 2000 talet), men det måste ha raderats någonstans, det har hänt flera gånger att någon har hackat forumet.

Kan i vart fall avsluta den här tråden med resultatet.

Polisen lade ner ärendet, dom sa att det var ett civilrättsligt fall.
Polisen gjorde inte det minsta för att hjälpa mig....
Jag skulle vända mig till kommunens konsumentombudsman sa dom !!!

Jag har lagt ner allt, orkar inte med skiten längre.
Konstaterat är att denna firma ( Aicon IT ) är en bluff-firma, utan någon med personnummer som skulle gå att åtala civilt.

Jag hade kontakt med mitt försäkringsbolag Trygg Hansa, men dom ersätter inte bedrägerier på internet !
Dom hade givetvis hjälpt mig med "rättshjälp", men det fanns ju ingen att åtala !

Det är tydligen vilda västern fortfarande.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Det något man får driva själv i tingsrätten. Precis som jag sade i någon annan tråd då det gällde ett bedrägeriärende som begåtts av en privatperson, polisen kan inte göra något för de får inte åtala personen och kräva tillbaka några pengar för saken, en åklagare kan aldrig göra mer än att fälla någon för bedrägeri. Skadestånd eller ersättning får man ju driva själv. Det kan du göra utan rättshjälp, det kostar 450kr i ansökningsavgift. Problemet är ju bara att alla inte har några tillgångar som går att driva in som vanligt. Personnummer har du väl, du vet ju vad han heter och bor antar jag. Då vet skatteverket osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det något man får driva själv i tingsrätten. Precis som jag sade i någon annan tråd då det gällde ett bedrägeriärende som begåtts av en privatperson, polisen kan inte göra något för de får inte åtala personen och kräva tillbaka några pengar för saken, en åklagare kan aldrig göra mer än att fälla någon för bedrägeri. Skadestånd eller ersättning får man ju driva själv. Det kan du göra utan rättshjälp, det kostar 450kr i ansökningsavgift. Problemet är ju bara att alla inte har några tillgångar som går att driva in som vanligt. Personnummer har du väl, du vet ju vad han heter och bor antar jag. Då vet skatteverket osv.

Nej jag har varken hans namn eller personnummer

Jag slänger inte ut ytterligare 450 kr
PUNKT

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det gick att kolla upp namnet när du starta tråden. Därav min tidigare fråga om någon hade varit och hämtat uppgifter på skatteverket. Om inte du vill ta tillvara på dina rättigheter så vill du inte, men det går inte att klaga på att någon annan ska göra det när de inte får. Det handlar alltid om en tvist i sådana här ärenden, de kan bli straffade för brottet av rätten (bedrägeri) och åklagaren kan driva sådana mål, men det ger inte dig som brottsoffer någon ersättning. Jag fann därför ditt inlägg galet. Du har allt för att driva målet vad vi läsare kan se.

Det är generellt sett bra att ha med alla uppgifter i anmälan, polisen kommer inte utreda om det finns något att utreda de behöver ha något att gå på direkt. Det är vanliga rättsväsendet så jag vet inte vad utspelet kommer ifrån, och då får man lov att utnyttja sina rättigheter. Du skulle som sagt inte fått något om snuten skulle tagit honom och åklagaren skulle kunnat driva fallet (till bötesstraff). Det är inte därför vi eller någon annan har sådana lagar mot sånt utan de finns där för att straffa för brottet, inte ersätta. Polisanmäler gör man inte för att lösa en tvist.

Det är inte vilda västern för att polisen inte driver in skadestånd och ersättningar för brott. Polisen har inte tid att kolla upp om det finns underlag för att utreda alla brott heller, därför mängdbrotten läggs ner, men det vet väl alla. Som sagt har du alla uppgifter om personen så varför du föreslår något annat får vi ställa oss frågande. Det är ingen individ som inte går att komma åt om den begår brott eller bedrägerier, eller hamnar i andra tvister.

Och visst länkar andra hans nummer och tidigare firma Shorsh IT Service i tråden. Du ser var han bor och hur gammal han är på hitta.se eller eniro.se, det råkar bara vara att det finns tre adresser (Nynäshamn verkar nyast, men det går som sagt att kolla upp), men det är inga problem att kolla upp aktuella uppgifter. Folkbokföringen (skatteverket) är offentligt. Om de har F/FA-skatt är offentligt, osv. Inkomster kan vara bra att kolla upp så man vet hur hårt fram man ska gå. Person-nr kan du såklart få därifrån också. Du säger i första inlägget att du tänker driva rättsfall mot personen med hjälp av advokat, men varken du eller han har alltså kollat upp vem motparten är? Det behövs som sagt ingen rättshjälp och inga advokater i sådana här fall. Det kan hjälpa med juridiskt stöd, men ingen kommer spendera timmar på småmål eller förenklat tvistemål som det hamnar under. Fast det finns givetvis en risk, vid förlust kan man få betala en del av motpartens kostnader. I småmål är det dock ganska begränsat, då man får lov att betala för en timme och till något visst tak, fast man kan också få betala resekostnader. Rättsskydd från försäkringen via hemförsäkringen gäller inte små belopp och rättshjälp gäller för de utan inkomster eller med mycket små inkomster. Även om man kan få hjälp via rättsskydd vid förlust i större mål har du alltid en självrisk, för det handlar trotts allt om försäkringar. Om åklagaren skulle åtalat för bedrägeri spelar ingen roll i det här fallet. Du blir såklart inte skyldig något om åklagaren förlorar sina mål. I en tvist kan inte konsumentvägledaren eller polisen hjälpa dig föra ett mål mot någon, och inte ditt försäkringsbolag heller i sådana små ärenden. Polisen utreder brott, åklagaren åtalar, rätten bedömer/straffar och ARN eller konsumentvägledarna hjälper dig inte med tvister i rätten, ARN kan bara ge vägledande beslut. Alltså måste du hur det än slutar gå till tingsrätten själv om det inte går att lösa utanför. De andra kan bara ge vägledning eller utreda och straffa för själva brottet. Vad polisen säger betyder inte att ni inte har en tvist, och inget de skulle kunna göra skulle lösa den tvisten.

Hans person-nr står numera på hemsidan, men har han ingen f-skatt får han inte bedriva verksamhet. De fyra sista är 2115. Det stod möjligen sist du skrev i tråden också, jag minns bara att det inte var några problem att kolla upp vem det var.