Är det värt att gå till Visa Electron?

Permalänk
Medlem

Är det värt att gå till Visa Electron?

Hej jag har ett Visa ung men det går ju inte att använda online på steam och sånt så jag undrar är det värt att byta till nordea och ta deras Electron kort? Om inte vad tycker ni jag ska göra?

Permalänk
Skrivet av Demew:

Hej jag har ett Visa ung men det går ju inte att använda online på steam och sånt så jag undrar är det värt att byta till nordea och ta deras Electron kort? Om inte vad tycker ni jag ska göra?

Skaffa vanligt visakort? Typ 200kr om året ellerått. Ganska billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Skaffa vanligt visakort? Typ 200kr om året ellerått. Ganska billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är 13 så vett inte om det är möjligt :/

Permalänk
Skrivet av Demew:

Jag är 13 så vett inte om det är möjligt :/

Hade själv ett sådant, fungerar på nästan alla nätbutiker som godkänner kontokort så det rekommenderar jag.
Något man får tänka på dock är att det finns gränser för hur mycket man får spendera inom en vecka.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Vill notera att Visa Electron är nästan lika begränsad som Visa Ung, Men för dig som är 13 år så är Visa Electron gratis också. Dock Visa Electron är möjlig med Paypal vilket gör att du kan handla via Paypal så stor skillnad gör det.

Är själv 16 år och har Visa Electron från Nordea som jag då använder via Paypal när jag handlar på internet. Funkar bra

EDIT: Både Visa Ung och Visa Electron funkar i alla fysiska butiker med kortbetalning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Demew:

Hej jag har ett Visa ung men det går ju inte att använda online på steam och sånt så jag undrar är det värt att byta till nordea och ta deras Electron kort? Om inte vad tycker ni jag ska göra?

Skrivet av Demew:

Jag är 13 så vett inte om det är möjligt :/

Om du är under 18år så är alla internet tjänster låsta mer än att kolla saldo i princip. Har själv haft Swedbank, bytte sedan till SEB och varit gladare och lyckligare sen dess (bankens tjänster lägger inte av stup i kvarten pga de är inkompetenta på att ta backups innan de uppgraderar mjukvaran).

SEB är gratis till 26års ålder eller för studerande.
Nordea har halva priset (12kr istället för 24kr/månad) för studenter.

Att byta till Electron hos Nordea bör dock inte ge dig tillgång till internet tjänster (man får inte genomföra en affär med en icke myndig person).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Hade själv ett sådant, fungerar på nästan alla nätbutiker som godkänner kontokort så det rekommenderar jag.
Något man får tänka på dock är att det finns gränser för hur mycket man får spendera inom en vecka.

Ok jag har swebank kommer det bli svårt att överföra och starta konto på Nordea då eller är det lätt att göra?

Permalänk
Medlem

Jag är 14 och har haft ett VISA Electron. Det funkade bra på internet osv. Men efter att familjen bytte till Handelsbanken fick jag istället ett Maestro. Det går enligt Handelsbanken att använda på internet, men det verkar vara väldigt sällsynt och har aldrig funkat för mig. Skaffa Electron. Det är inte shite som alla andra kort för unga.

Visa signatur

Damn those Greymanes to Oblivion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Man får inte genomföra en affär med en icke myndig person.

Källa tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cenorida:

Källa tack!

Är du seriös? Vad tror du är definitionen av att vara myndig?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du kan använda Swedbanks E-Kort istället, jag har ung kortet och det duger finfint i Steam o dyl.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Att byta till Electron hos Nordea bör dock inte ge dig tillgång till internet tjänster (man får inte genomföra en affär med en icke myndig person).

Fel.
Det går att handla på internet, dock med vissa restriktioner.
Många butiker har en gräns på 18 år, men detta går ju att lösa med överenskommelse med föräldrarna osv.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Är du seriös? Vad tror du är definitionen av att vara myndig?

Nordea erbjuder underåriga att köpa produkter via Internet. Dock inte på kredit såklart utan uttaget från kontot görs direkt vid köpet och om finns inga pengar finns kontot så går affären inte igenom. Dock krävs målsmans tillåtelse i sammanband när man gör kortet och kontot.

Källa: http://www.nordea.se/privat/vardagstj%C3%A4nster/kort+alla+v%...
Gå till "Mer om Visa Electron" och där står det följande: Visa Electron är ett onlinekort, vilket innebär att beloppet kontrolleras mot saldot på kontot vid köp och uttag. Det minskar risken för att kontot övertrasseras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cenorida:

Nordea erbjuder underåriga att köpa produkter via Internet. Dock inte på kredit såklart utan uttaget från kontot görs direkt vid köpet och om finns inga pengar finns kontot så går affären inte igenom. Dock krävs målsmans tillåtelse i sammanband när man gör kortet och kontot.

Källa: http://www.nordea.se/privat/vardagstj%C3%A4nster/kort+alla+v%...
Gå till Mer om Visa Electron och där står det följande: Visa Electron är ett onlinekort, vilket innebär att beloppet kontrolleras mot saldot på kontot vid köp och uttag. Det minskar risken för att kontot övertrasseras.

Du svarar på din egna fråga.

En icke myndig person betyder att personen inte får ingå ett avtal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du svarar på din egna fråga.

En icke myndig person betyder att personen inte får ingå ett avtal.

Du sa: man får inte genomföra en affär med en icke myndig person.

Man får självklart göra en affär (D.vs handla) utan att ha sina föräldrar med sig överallt. Sen krävs målsmans tillåtelse att få ett bankkonto överhuvudtaget oavsett om det ger möjlighet att handla på internet eller inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demew:

Hej jag har ett Visa ung men det går ju inte att använda online på steam och sånt så jag undrar är det värt att byta till nordea och ta deras Electron kort? Om inte vad tycker ni jag ska göra?

Jag hade visa electron som ung.. och hade aldrig problem på nätet när jag skulle köpa saker, eller tanka på wow osv.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cenorida:

Du sa: man får inte genomföra en affär med en icke myndig person.

Man får självklart göra en affär (D.vs handla) utan att ha sina föräldrar med sig överallt. Sen krävs målsmans tillåtelse att få ett bankkonto överhuvudtaget oavsett om det ger möjlighet att handla på internet eller inte.

Att genomföra ett köp är att ingå ett avtal, att man har målsmans tillstånd betyder att man får genomföra köpet och ingå i ett avtal. Sedan är det en annan femma att kontot automatiskt betyder att man har tillstånd att förvalta alla pengar själv och ingå i avtal gällande pengarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att genomföra ett köp är att ingå ett avtal, att man har målsmans tillstånd betyder att man får genomföra köpet och ingå i ett avtal. Sedan är det en annan femma att kontot automatiskt betyder att man har tillstånd att förvalta alla pengar själv och ingå i avtal gällande pengarna.

Så du menar att jag om jag skulle få 10 kr från en kompis inte får gå till Hemmakväll och köpa en Coca Cola utan att målsman säger att det är OK?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cenorida:

Så du menar att jag om jag skulle få 10 kr från en kompis inte får gå till Hemmakväll och köpa en Coca Cola utan att målsman säger att det är OK?

Rent tekniskt sett så är svaret nej.

Praktiskt är det så klart annorlunda (som tur är). Kan även tänka mig att det finns undantag i lagen men om du läser på kring myndighet och avtalsrätt så ska du se att du blir klokare på det hela.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kör Visa elektron jag hade det tills jag fyllde 19 och märkte aldrig någon skillnad på det mot mitt "riktiga" visa jag har nu. Handlade på steam osv komplett osv från jag var 13-14år

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av Liquid2:

Jag är 14 och har haft ett VISA Electron. Det funkade bra på internet osv. Men efter att familjen bytte till Handelsbanken fick jag istället ett Maestro. Det går enligt Handelsbanken att använda på internet, men det verkar vara väldigt sällsynt och har aldrig funkat för mig. Skaffa Electron. Det är inte shite som alla andra kort för unga.

Kan bekräfta detta. Dråpligt att Handelsbanken påstår att det ska funka med Maestro på internet, det har funkat på kanske 1/20 sidor jag har provat (inet.se funkar, tipsar att handla där om du vill köpa datorkomponenter själv.)

Fyllde 16 nyligen så har skaffat riktigt VISA hos Handelsbanken, så är numera inte ett problem för mig

EDIT: Du måste ha bankdosa med BankID och allt vad det innebär för att köpa på internet med Handelsbanken.

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!