Permalänk
Medlem

Byte av grafikkort

Hejsan

Jag köpte häromdagen ett gtx 780 kort via Inets hemsida. Det dröjde inte länge innan jag fick kortet, dagen efter, men efter jag hade använt kortet någon timme så kom jag på att jag ville ha 780 ti och inte enbart 780.

Jag ringde Inet och förklarade läget och det skulle inte vara några problem att byta då jag ville köpa ett betydligt dyrare kort.

Väl nere på Inet så möttes jag av en osäker kille som verkade varken intresserad eller kunnig inom sitt område. Vid första anblicken sa han " vi returnerar inte öppna förpackningar" vilket jag svarade med "jag har pratat med xxxxx och jag har rätt att lämna tillbaka kortet även fast jag har provat det". Han började titta lite bortåt som om han ville fly och inte visste riktigt vad han skulle säga.

Efter lite om och men öppnade han paketet och allt var exakt som när jag köpte det. Det enda som jag hade flyttat var en liten plastbit som är serienumret och hade satt det på framsidan av kortet, lappen är intakt och man kan tom sätta tillbaka den om man vill. Detta är något som han givetvis använder som sin sköld och säger bestämt "NEJ" Jag blir genast irriterad och frågar efter hans chef och får då inget riktigt svar tillbaka.
Han tar tag i kortet med sina händer, givetvis har han inget skydd eller någon omsorg om kortet som om det vore ett paket korv eller dyl. Han springer runt hörnet och tydligen frågar runt.

Jag orkar inte mer och bestämmer mig att köra på att låta kortet gå till servicekillarna.

Nu till min fråga

Vad tror ni kommer att ske? jag får tidigast besked imorgon men är lite nervös då jag alltid brukar ha sådan tur :/
Jag vill givetvis inte ha samma kort tillbaka då han har sprungit runt säkert 15-20 min med det i handen som det vore ett paket korv från Ica, har jag rätt till ett nytt kort då detta kan ha blivit defekt? kanske småaktigt men vafan lite klister på baksidan av en lapp är ingen orsak att hindra en retur.
finns kameror som man kan använda som bevis i så fall.
Vad skulle ske om kortet är defekt när jag väl får det? Han ville inte ge ett intyg på att själva kortet fungerade heller vid returen.

Jag är medveten om att min stavning och grammatik är mindre bra.
mvh

Permalänk
Medlem

Tror inte att du behöver vara så orolig. Inet har en väldigt bra kundservice och om de har sagt att du kan byta när du ringt kundtjänst, så borde du få som dom sagt där

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hearken:

Hejsan

Jag köpte häromdagen ett gtx 780 kort via Inets hemsida. Det dröjde inte länge innan jag fick kortet, dagen efter, men efter jag hade använt kortet någon timme så kom jag på att jag ville ha 780 ti och inte enbart 780.

Jag ringde Inet och förklarade läget och det skulle inte vara några problem att byta då jag ville köpa ett betydligt dyrare kort.

Väl nere på Inet så möttes jag av en osäker kille som verkade varken intresserad eller kunnig inom sitt område. Vid första anblicken sa han " vi returnerar inte öppna förpackningar" vilket jag svarade med "jag har pratat med xxxxx och jag har rätt att lämna tillbaka kortet även fast jag har provat det". Han började titta lite bortåt som om han ville fly och inte visste riktigt vad han skulle säga.

Efter lite om och men öppnade han paketet och allt var exakt som när jag köpte det. Det enda som jag hade flyttat var en liten plastbit som är serienumret och hade satt det på framsidan av kortet, lappen är intakt och man kan tom sätta tillbaka den om man vill. Detta är något som han givetvis använder som sin sköld och säger bestämt "NEJ" Jag blir genast irriterad och frågar efter hans chef och får då inget riktigt svar tillbaka.
Han tar tag i kortet med sina händer, givetvis har han inget skydd eller någon omsorg om kortet som om det vore ett paket korv eller dyl. Han springer runt hörnet och tydligen frågar runt.

Jag orkar inte mer och bestämmer mig att köra på att låta kortet gå till servicekillarna.

Nu till min fråga

Vad tror ni kommer att ske? jag får tidigast besked imorgon men är lite nervös då jag alltid brukar ha sådan tur :/
Jag vill givetvis inte ha samma kort tillbaka då han har sprungit runt säkert 15-20 min med det i handen som det vore ett paket korv från Ica, har jag rätt till ett nytt kort då detta kan ha blivit defekt? kanske småaktigt men vafan lite klister på baksidan av en lapp är ingen orsak att hindra en retur.
finns kameror som man kan använda som bevis i så fall.
Vad skulle ske om kortet är defekt när jag väl får det? Han ville inte ge ett intyg på att själva kortet fungerade heller vid returen.

Jag är medveten om att min stavning och grammatik är mindre bra.
mvh

Alltid lika lustigt när datorfirmor anställer P12or istället för kunnigt folk.
Jag kan bara säga två saker.
Dels så fick du ett löfte från telefonkillen.
Sen så skulle inte jag vilja ha tillbaka det kortet, med tanke på att han lär fungerat som ett statiskt kärnkraftverk, när han kutade omkring med kortet i nävarna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Du har 14 dagars ångerrätt vid distansköpslagen (t.ex. via en hemsida). Om Inet är snälla så kanske du får lämna tillbaka det i butik men annars så kan du skicka tillbaka det till dem.
Man har rätt att testa produkten i den mån det krävs för att avgöra om man är nöjd eller inte. Det innebär att om förpackningen t.ex. är av plast och sammanfogad genom värme så får du fortfarande öppna förpackningen med en sax/kniv utan att det gör något. Givetvis så ska produkten kunna säljas vidare efter att du lämnat tillbaka den så man får ju inte repa eller på annat vis skada själva varan.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hearken:

Det enda som jag hade flyttat var en liten plastbit som är serienumret och hade satt det på framsidan av kortet, lappen är intakt och man kan tom sätta tillbaka den om man vill.

Varför pillar du bort en plastbit med serienumret samma dag som du får kortet?

Nått fuffens här.

Och ser man tydligt att märkning avseende serienummer (likställs mest troligt vid plombering) varit lossade kan varan inte säljas i väsentligt oförändrat skick.

Meddela gärna hur det utvecklar sig.

Permalänk

Funderade också på varför man ens kan fundera på att ta bort serienummer på ett nytt kort. Serienummer är en säkerhet att kortet är exakt det som det ska vara. Att ta bort det kan likställas med att förbruka garantirättigheter eftersom serienummer är beviset att just det kortet som garanti gäller emot...
Att ta bort serienummer eller flytta på det är vanligt när man ska bluffa till sig att laga ett annat kort än det man har köpt så jag förstår deras skepsis...

Sen att springa omkring mer ett grafikkort utan skyddsutrustning är mycket oprofessionellt!

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Verkar som att trådskaparen inte fick returnera kortet eftersom det nu ligger ute på marknaden. Jag var lite intresserad först, men nu när jag läst detta så får det nog vara.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

du har rätt att öppna förpackningen och stoppa i kortet i datorn och köra det ja. Det ingår i inspektionsrätten.

Lagen säger att alla varor måste kunna gå att inspekteras efter fel eller defekter. Samt avgöra om man är nöjd eller ej. Det på dator produkter innefattar att man för att inspektera en sak grafikkort måste kunna stoppa det i en dator och prova det. Annars vet du ju inte skicket på kortet. Och inte heller hur kortet presterar för dig. Och därför kan du inte avgöra om du är nöjd eller ej förrns du provat kortet.

Men att orsaka åverkan på kortet som att flytta en tejp lapp som har 0 inverkan på funktionen. Då bryter man återköpet. Man får inte göra någon synbar inverkan på korten. Vilket sunt bondförnuft borde tala för.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Smart

Om du rör serienumret så bryter du Garantin på kortet! Inte konstigt att dom blir osäkra om det går att ta tillbaka eller inte...