Permalänk
Medlem

Ping Spikes förstör mitt liv.

Tjena. Har internet problem, får DC icons och tappar internet i en halv sekund. I MOBA:s så är detta jävligt frustrerande och jag vill veta vad fan det är som orsakar detta förjävla problem.

Internet information: Bredbandsbolaget ADSL
17Mbit/s ner och ca 1 upp.

Ping till router:

Sent: 350 0% Loss Min: 1ms Maximum: 11ms

Ping till Google.se:

Sent: 366 0% Loss Min: 26ms Maximum: 76ms

Sitter på WiFi Routern: Zyxel P-2601HN-F1
1% CPU Usage
86% Memory Usage

Golv imellan datorn och routern. Routern är placerad långt ifrån annan elektornik och det ska inte vara något som stör. Den sitter på sidan av en vägg. Sitter med nätkortet PCE-AC68 med alla inställningar aktiverade.

Snälla hjälp mig! Kan även ta hjälp via TeamViewer. Nu när det är påsk vill jag inte förlora för att jag laggar.. T_T

Tack på förhand!

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Nu ska vi inte överdriva ;]

Bara för att utesluta detta innan frågorna haglar in: Det finns alltså ingen möjlighet att dra en nätverkskabel istället? Om det är så extremt känsligt så hade jag aldrig förlitat mig på wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Nu ska vi inte överdriva ;]

Bara för att utesluta detta innan frågorna haglar in: Det finns alltså ingen möjlighet att dra en nätverkskabel istället? Om det är så extremt känsligt så hade jag aldrig förlitat mig på wifi.

Får kabel inom 6 månader då jag får Fiber. Innan dess, nej inget alternativ.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Din router är smuts och du kör wifi. Det är två problem bara där.
Kör ditt wifi på samma kanal som 20 grannar? Isf kommer det hjälpa att byta. (förutsatt att det går med den routern)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Tjena. Har internet problem, får DC icons och tappar internet i en halv sekund. I MOBA:s så är detta jävligt frustrerande och jag vill veta vad fan det är som orsakar detta förjävla problem.

Internet information: Bredbandsbolaget ADSL
17Mbit/s ner och ca 1 upp.

Ping till router:

Sent: 350 0% Loss Min: 1ms Maximum: 11ms

Ping till Google.se:

Sent: 366 0% Loss Min: 26ms Maximum: 76ms

Sitter på WiFi Routern: Zyxel P-2601HN-F1
1% CPU Usage
86% Memory Usage

Golv imellan datorn och routern. Routern är placerad långt ifrån annan elektornik och det ska inte vara något som stör. Den sitter på sidan av en vägg. Sitter med nätkortet PCE-AC68 med alla inställningar aktiverade.

Snälla hjälp mig! Kan även ta hjälp via TeamViewer. Nu när det är påsk vill jag inte förlora för att jag laggar.. T_T

Tack på förhand!

Skaffa denna istället, jag har den själv och den fungerar kanon.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Din router är smuts och du kör wifi. Det är två problem bara där.
Kör ditt wifi på samma kanal som 20 grannar? Isf kommer det hjälpa att byta. (förutsatt att det går med den routern)

Kör på en ensam kanal.

Vill inte lägga ner pengar på en ny router heller.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Kör på en ensam kanal.

Vill inte lägga ner pengar på en ny router heller.

Tyvärr får du nog leva med sex månaders lagg då.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Kör på en ensam kanal.

Vill inte lägga ner pengar på en ny router heller.

Jo, det finns ju en poäng i det snubben ovanför mig säger.
Varför be om hjälp om du ska avböja alla förslag?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jo, det finns ju en poäng i det snubben ovanför mig säger.
Varför be om hjälp om du ska avböja alla förslag?

Inte som att jag har fått tiotusentals förslag och alla dessa pekar på samma problem. Nej, det är inte säkert att det är routern som det är fel på. Och att smutskasta WIFI är idiotiskt.

§1
Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Sitter på WiFi Routern: Zyxel P-2601HN-F1
Sitter med nätkortet PCE-AC68 med alla inställningar aktiverade.

Nyaste AC-kortet mot en gammal N-router? Why?

Citat:

Golv imellan datorn och routern. . Den sitter på sidan av en vägg. Routern är placerad långt ifrån annan elektornik och det ska inte vara något som stör

Golv o väggar - det stör wifi. Avsevärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

dumhet ignorerad

Står modemet väl luftat? Det överhettas väldigt enkelt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Inte som att jag har fått tiotusentals förslag och alla dessa pekar på samma problem. Nej, det är inte säkert att det är routern som det är fel på. Och att smutskasta WIFI är idiotiskt.

Var inte otrevlig mot personer som bara försöker hjälpa dig, ett hett tips att ta med dig ut i vuxenvärlden.
Sen, routern du har, den är rent ut sagt skit, inte bokstavligen men det borde jag inte behöva klargöra tycker jag.

Sen, att spela via WIFI och sen klaga över lagg, är idiotiskt, det kommer alla som kan en uns om nätverk säga.

rensat, redigera inte tillbaka
Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

TS, du vinner inget genom att förolämpa personer som försöker hjälpa dig.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Nyaste AC-kortet mot en gammal N-router? Why?

Golv o väggar - det stör wifi. Avsevärt.

För att jag kommer få fiber i framtiden och kommer då att få en ny router som klarar av AC-gränssnittet.

Skrivet av LemonIllusion:

Står modemet väl luftat? Det överhettas väldigt enkelt.

Har ingen aning. Det står emot väggen med en liten springa imellan.. blir att ta en närmare titt. Tack!

Skrivet av krilleoh:

Var inte otrevlig mot personer som bara försöker hjälpa dig, ett tips tips att ta med dig ut i vuxenvärlden.
Sen, routern du har, den är rent ut sagt skit, inte bokstavligen men det borde jag inte behöva klargöra tycker jag.

Sen, att spela via WIFI och sen klaga över lagg, är idiotiskt, det kommer alla som kan en uns om nätverk säga.

Jag är otrevlig mot folk som tror att dom kan något när dom uppenbarligen inte har en aning.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Hej har du testat att ändra kanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Yes! Har provat de flesta. Har grannar i området som använder Channel 3 och 44 (44 står det iaf) Använde Channel 6 tidigare idag men nu ska jag se om 11 fungerar bättre.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Hedersmedlem

Första steget för att felsöka fel som detta är alltid att ansluta med kabel. Tills du provat det tror jag att vi kan anta att WiFi är en stor del av problemet.

Du skriver att det är golv och väggar mellan dig och routern. Sitter du en våning under routern? Min erfarenhet är att det är absolut sämst täckning att sitta under routern. Många routers/accesspunkter sänder starkast signal i sidled, något sämre uppåt och allra sämst nedåt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Första steget för att felsöka fel som detta är alltid att ansluta med kabel. Tills du provat det tror jag att vi kan anta att WiFi är en stor del av problemet.

Du skriver att det är golv och väggar mellan dig och routern. Sitter du en våning under routern? Min erfarenhet är att det är absolut sämst täckning att sitta under routern. Många routers/accesspunkter sänder starkast signal i sidled, något sämre uppåt och allra sämst nedåt.

Min far sitter med kabel och han har inga problem. (Inte som jag vet om, iaf).

Sitter över routern.

Edit: Använder 802.11b/g ska jag byta denna till någonting annat? Blir det en större ändring om jag kör med N istället? Eller bara G?

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Testa och se om det blir någon skillnad om du bockar i rutan som är markerad, förutsatt då att den inte redan är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Testa och se om det blir någon skillnad om du bockar i rutan som är markerad, förutsatt då att den inte redan är det.

http://s27.postimg.org/3o6b8r0rz/Namnl_s23.jpg

Sådär ser det ut.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Har du problem med nätverket - dra kabel.
Fortfarande problem - kolla upp routern. Koppla ifrån alla andra enheter. Testa kör direkt i modem. Försök eliminera en faktor åt gången men först; dra kabel!

Förstår inte varför man måste envisas med trådlöst nätverk när man skall spela, trots att man har problem med nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Vad kommer upp om du klickar på "Basic" fliken där till höger?

Sätt även på Wireless N.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Har du problem med nätverket - dra kabel.
Fortfarande problem - kolla upp routern. Koppla ifrån alla andra enheter. Testa kör direkt i modem. Försök eliminera en faktor åt gången men först; dra kabel!

Förstår inte varför man måste envisas med trådlöst nätverk när man skall spela, trots att man har problem med nätverket.

Jadu, bor man hemma och har en envis farsa som inte vill ha en massa kablar i huset så blir det att man får leva med det man har.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Vad kommer upp om du klickar på "Basic" fliken där till höger?

Sätt även på Wireless N.

Nu är frågan om N verkligen är en större skillnad? Vill inte att farsan min ska veta att jag pillar med routern och om jag ändrar till N måste jag byta Encryption Type på lösenordet och då får han reda på det. Hehe.

Om det verkligen är en större skillnad på N så byter jag på spel-nätterna.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Jadu, bor man hemma och har en envis farsa som inte vill ha en massa kablar i huset så blir det att man får leva med det man har.

Fast man drar ju kabeln längs med, eller bakom golvlister mm. Den kommer inte synas. Du kan ju först prova någon kväll med en kabel utan att "installera" den, eller?
Prata lugnt och sansat med honom, visa upp loggar som påvisar att du har problem och visa honom även den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Fast man drar ju kabeln längs med, eller bakom golvlister mm. Den kommer inte synas. Du kan ju först prova någon kväll med en kabel utan att "installera" den, eller?
Prata lugnt och sansat med honom, visa upp loggar som påvisar att du har problem och visa honom även den här tråden.

Kabel verkar som sagt fungera felfritt. Blir att fixa det om det verkligen inte går att fixa routern..

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Jadu, bor man hemma och har en envis farsa som inte vill ha en massa kablar i huset så blir det att man får leva med det man har.

Hahahaha! Har en polare som är samma. Men jag visade för honom att det fanns vit nätverkskabel och drog på prov en precis ovanför hans golvlist. Det blir i princip osynligt även om man gör så, förutsatt att man har ljusa väggar. Numera har polaren kabel till sin dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hahahaha! Har en polare som är samma. Men jag visade för honom att det fanns vit nätverkskabel och drog på prov en precis ovanför hans golvlist. Det blir i princip osynligt även om man gör så, förutsatt att man har ljusa väggar. Numera har polaren kabel till sin dator.

Blir att dra kabel om problemet kvarstår.

Någon som har några tips? Börjar bli något irriterad. :[

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk som sitter på WiFi kan klaga på pingtider. Det säger väl sig självt. Och sen ADSL gör inte saken bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Fattar inte hur folk som sitter på WiFi kan klaga på pingtider. Det säger väl sig självt. Och sen ADSL gör inte saken bättre...

Så sant. Men om problemet går att fixa, som jag nu tittar runt för att se om det finns den möjligheten, så är det väll ändå inte så stört. Eller?

Visa signatur

Fan glor du på