Permalänk
Medlem

BenQ XL2411Z vs Asus VG248QE

Går i tankarna att äntligen gå över till 144hz. Har läst igenom det mesta allt ifrån teknisk spec. till omdömen från användare utav dessa skärmar.

De flesta klankar ner på BenQ Z-modellen pga av ghosting vid BlurMotion funktionen m.m

2690 vs 2990 kr står det mellan dessa två.

Vilken ska jag ta? Lutar åt Asus, men finns det något jag borde tänka på?

Hjälp mig välja!

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Vänta till Asusen går ner i pris lite och köp den. Den enda fördel som benq verkar ha är PWM-fri bakgrundsbelysning. Efter att ha lekt med Asusen en tag så kan jag inte säga att jag märker av något allvarligare flimmer på Asusen.

Båda har dåliga färger och Asusen är alldeles för ljusstark, men den flyter på som smör i BF. Som bullet-time i Max Payne...
En renodlad spelskärm för FPS-spelaren. Köp ingen av dessa för något annat!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Det är väl i princip samma sak imo, priset och design är skillnaden.

Ska iaf köpa 2411z, gillar inte "glossy" som ASUSen har, det blir så repigt och fult efter ett tag.
BenQ har fixat felet med blurmotion.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Okej, tackar, ja läste även nu på Blurbusters att de fixat buggen med XL2411Z.

Blir ett köp! Tackarrrrrrr!

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Ok, måste fråga. Om man ska ha 120hz varför köper man inte den billigaste skärmen då? De har ju kassa färger allihopa?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Det är väl i princip samma sak imo, priset och design är skillnaden.

Ska iaf köpa 2411z, gillar inte "glossy" som ASUSen har, det blir så repigt och fult efter ett tag.
BenQ har fixat felet med blurmotion.

Skrivet av fue:

Okej, tackar, ja läste även nu på Blurbusters att de fixat buggen med XL2411Z.

Blir ett köp! Tackarrrrrrr!

Notera att de har släppt en firmware. Men du behöver en pryl för c:a 400kr för att kunna patcha firmware alternativt skicka in skärmen till BenQ servicestation. Det är antingen det eller beställa en BenQ 2411z med firmware 2 förinstallerad. En varning bara ifall du får en med defekt firmware.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shiftypants:

Notera att de har släppt en firmware. Men du behöver en pryl för c:a 400kr för att kunna patcha firmware alternativt skicka in skärmen till BenQ servicestation. Det är antingen det eller beställa en BenQ 2411z med firmware 2 förinstallerad. En varning bara ifall du får en med defekt firmware.

Jag har denna skärm. Hur vet jag om jag har defekt motionblur eller ej? Blir bara väldigt mörkt när jag aktiverar men kanske ska vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217901:

Jag har denna skärm. Hur vet jag om jag har defekt motionblur eller ej? Blir bara väldigt mörkt när jag aktiverar men kanske ska vara så?

http://www.testufo.com/#test=blurtrail Kör fullscreen på din BenQskärm med motionblur aktiverat på skärmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shiftypants:

http://www.testufo.com/#test=blurtrail Kör fullscreen på din BenQskärm med motionblur aktiverat på skärmen.

Tack så mkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Notera att de har släppt en firmware. Men du behöver en pryl för c:a 400kr för att kunna patcha firmware alternativt skicka in skärmen till BenQ servicestation. Det är antingen det eller beställa en BenQ 2411z med firmware 2 förinstallerad. En varning bara ifall du får en med defekt firmware.

Hur vet man om tex. Inet eller NetonNet har firmware 2 installerad i dem??

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Hur vet man om tex. Inet eller NetonNet har firmware 2 installerad i dem??

Man får fråga dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Hur vet man om tex. Inet eller NetonNet har firmware 2 installerad i dem??

Pratade med inet i fredags, då var skärmar med firmware 2 installerat på väg med båt. Så inet har dom väl i lager på någon/några veckor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freid:

Pratade med inet i fredags, då var skärmar med firmware 2 installerat på väg med båt. Så inet har dom väl i lager på någon/några veckor?

Fick detta svar ifrån Inet.

Citat:

Hej!

De som säljs just nu har v1. Version 2 ligger på båt på väg till Europa.

Info från BenQ:

Det har släppts en ny firmware till BenQ nya XL-Z serie. För att kunna göra denna uppdatering behöver man införskaffa ett uppgraderings kit samt mjukvara. Detta tillhandahåller inte BenQ

Precis som vår benämning Blur Motion Reduction innebär detta en reduktion av oskärpa vid exempelvis snabba spelsekvenser. Teknikbegränsningen i Blur Motion Reduction är att det just nu ej går att med hjälp av dagens teknik att få till detta över 100% av skärmens yta.

Detta innebär helt riktigt att ghosting kan förekomma i nedre delen av skärmen men detta är inte en bug eller något som går att åtgärda utan är en teknisk begränsning.

Med detta sagt så kan man alltså inte förvänta sig att den nya FW ska lösa denna begränsning, däremot kan man med hjälp av den nya FW alternera den ytan där ghosting kan förekomma. Men då krävs mao även hårdvara och mjukvara för installation.

Med andra ord är det upp till var och en att själva installera denna FW då det ej är fel på monitorerna.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Så BenQ säljer en skärm, med en funktion, som dom medvetet vet inte fungerar till 100%?

Permalänk
Medlem

Ni som har skärmen med firmware v1, tycker ni bilden är dålig? Funderar på att köpa skärmen idag, och om det inte är någon större skillnad gör det mig inget. Eller är det klokare att köpa Asus-skärmen?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en sån där uppdateringsadapter, kommer kunna hjälpa till med uppdatering till firmware 2.0 i stockholm.

Permalänk
Medlem

Köpte min på Webhallen Fruängen idag, version 2 verkar det som då jag inte har problemet.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Gjorde nyss en uppdatering till version 2.0 med hjälp av en adapter vi knåpade ihop med delar som vi hade liggande. Var lite knepigt att få den ur burn-in läget bara då jag fick gissa mig till vilka knappar som skulle tryckas på